19 Ekim 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

19 Ekim 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

N j İ | Kadınlardan nefret ediyorum ! (Kadın) sayıfamızda okuyunuz 1d üncü Yarın: Gençlik sayıfası Yıl «Sayı: 4949 Idare yeri: fstanbul, Ankara cn. Vakıt Yurdu Pazartesi 19 Teşrinevvel (lü uncu ay) 1931 Telefon: armasonlar dinleyiniz mut Esat Beyin gazetemize derdiği ilk makale 4 Üncü sayıtamızda | 70 — (Yazı işleri) 24377 Sayısı 5 Kuruş İsmet Paşa Hz. Bugün Istanbulda Matbuat cemiyeti tarafmdan davet edilen Bulgar gazeteci arkadaşlarımız; bu sabah onda şehrimize varacaklar, Sirkeci > amimi te | karşılanacaklardır. Dostlarımız Perapalas otelindeki dairelere misafir edilecektir. Dost Bulgar matbuatını temsil eden gazeteci arkadaşlarımızı hararetle #4âmlarız. istasyonunda samimi tezahürle Bu sabah, Galata rlitrmma hüşacak olan Fge vapuru aziz Baş- vekilimizi ve maiyetini İstanbula ge- tirmiş olacaktır, Harp sahalarında olduğu gibi sulh İşlerinde de > büytik © bir kahraman olduğunu gösteren ve bu seyahatin- de uğradığı memleketlere Türkiye. min muhabbetini götüren İsmet Paşa Hazretlerini bu tarihi dönüşünde İz! tanbul halkı, büyük bir şükran ve se| vinçle karşılıyacaklardır. Ege vapurunda bulunan başmu- harririmizden dün Şu telgrafı aldık: “Venedikten harek, . temalı bir gece reketten sonra fır. da Ege Ga tr Yunan vapurları selâm, Ege vapuru, 17 (A. A.) — rokyizi puru Yunan sularında Korente doğ ru yoluna devam etmektedir. Pazar. tesi öğleden evvel İstanbula varacak. tır, Yolda rasgelen Yunan vapurları Egeyi görünce hürareile selâmlar makta ve halk mendil sallamaktağır. Bu gece rasgeldiğimiz Yunan ban.i dıralı Andros o vapuru bizi düdükle gelâmladıktan sonra (telsizle de va. pur kaptanın, zabitan ve efradı.! nın İsmet paşa hazretlerine hürmet. Jerini bildirmiş ve paşa hazretleri rafından bilvasıta telsizle teşekkü edilmiştir. İstikbal merasimi Başvekilimizi büyük tezahürat) #etikbal için hazırlanan © program) dün akşam son şeklini almıştır. Bu programa göre İstikbal iştirak edecek zevat tütün inhisarınn Sayyad muşuna binecekler Yeşilköy âçıklarmda Egeye yanaşa cak, heyete hoş geldiniz denilecek tir, tlcaret odasmm tuttuğu o vapurlar Seyrisefain rıhtınımdan bu sabah $ da kalkacaklar, Zeytinburnu açıkla. rında Eçeyi düdük çalarak selâmlı- yacaklardır. Sonra Egenin sancak bordasmdan iskele bordasma geçe cekler ve Ege rotasına muvazi olarak rak seyredeceklerdir. Liman şirketi, rüsumat, tütün in. hisarı, sahil sıhhiye idareleri ile ka- yıkçılar, mavhacılar ve sandalcılar cemiyeti namma iştirak edecek mo- törler de Zeytinburnu açıklarında E- genin sancak tarafında mevki alacak- lardır. Bundan başka limandaki bütün gemiler bayraklarla donatılacak, E- ge Sarayburnuna gelince bir dakika düdük çalacaklardır. Eğer O hava fazla lodos olursa motörler Saray-| buraunda bekliyeceklerdir. Eğe Sarayburnundan Salıpazarı önüne gelerek demirliyecek, bu &i- rada diğer vapurlardakj istikbal he- yetleri Tophane rıhtımına çıkarak Başvekilimizi bekliyeceklerdir. Baş vekilimiz Egeden Söğütlü yatına ge çerek Tophane rıhtımına çıkacak, bu-| rada bir askeri müfreze selâm resmi. ni ifa edecektir. İstikbal heyetir;) Bâşvekilimizi İstikbal için beledi. ye Şirketi Hayriyenin 74 numaralı vas) Teklif ediyoruz | Medeniyetin büyük bir adamı, Edison öldü. Şehirlerimizi ve evlerimizi aydınlatan elektrik lâmbasını o ihtira etmişti, O. nun ölümü her medeni insana bir matem verir, Onun için elektrik irketin, teklif ediyoruz: Medeni Taki bulun bu mateme iştirakini gös- termek için bu gece muayyen bir saatte şehrin bütün cereya- nın bir dakika kessin! mma ma | purunu, Halk fırkası Seyrsefainin | Kalamış vapurunu Ve ticaret odası Ti Kıymetli bir ilim müessesesi Dün fiziyoloji müessesesini Maarif vekilimiz açtı Dün sata 10,30 da Haydarpaşada tap fakültesinde #iziyolojiya © ensti- tüsünün küşat merasimi yapılmıştır. Merasimde Maarif vekili Esat bey ve bütün tap müderrisleri hazır bu- lunmuşlardır. Evvelâ fiziyolojiya müderrisi Ke- mal Cenap bey bir hitabe söylemiş, mektebin tarihçesini yaparak bugüne kadar geçirdiği istihaleleri izah et- MİŞ ve 55 sene eyyel Şakir paşanm pek iptidai şerait içerisinde o memle- keta ve valana hizmet azmile nasıl çalıştığını işaret ederek demiştir ki: “Bir lim müessesesi kurmanın bir saray inşa etmekten daha güç oludu- ğunu söylemek de mübalâğa olmaz. Cihazi vasıtalar da, bir fakültenin vazifesj olan derslere ve ilmi tetkika- ta kâfi gelecek kadar temin edilmeli- dir. Fakat unutmamalıdır ki ilimde âlet kadar ve hatta ondân daha ziys- de işlemesi icap eden cihaz (Dimağ ve onun maslulü olan fikir) dir. Bundan sonra Maarif vekili Esat bey bir hitabe söylemiş ve demiştir ki; — Kemal Cenap beyin izah buyur- dukları tarihçe bana bazı ilhamlar verdi. Vazifem ve Şahsım itibarile alâkadar alduğum İlimle aczime rağ- men bir münasebet muhafazası eme lindeyim. O Çümhuriyet rejiminin memlekete temin ettiği çalışma vasi- taları şüphesiz ki oeski devirlerden kat kat yüksektir. oGazi Hazretleri bir nulkunda: O (Memleket eylâdına maddi hayatta kabili istimal ve kabi- li istifade yenilikler hazırlıyacağız.) buyurmuşlardır. Siz İşte bu tavsi-i yeyi yerine getirdiniz. Bu noktadan da fakillte şayanı teşekktirdür. Ke mal Cenap beyin tarihçesinden anla- dık ki, bu müessese büyük emeklerle meydana gelmiştir. Bu kıymeti bir kat daha arttıran bugünkü vasıta ve şartlar içinde azami dereceyi elde etmiş olmasıdır. Maarif vekilimiz Sözlerine nihayet verdikten sonra kapıdaki kurdeleyi kesmek süretile müesseseyi küşat et mistir. Bundan sonra âboratuvarsi lar gezilerek davetlilere izahat veril.) * miştir. da (73) numarayı tutmuşlardır, Be- lediyenin tuttuğu vapura belediye #- zaları, belediye ve vilâyet erkân, darülfünun heyeti ve rTüesayi memu-| rin beyler, maarif mensupları, hay“ Tİ, içtimal ve mesleki teşekkül mü messilleri, fırkanm Kalamış yapuru- na İstanbulda bulunan meb'uslar, gazeteciler, fırka mensupları bine ceklerdir. Ticaret odasının (73) nu- maralı vapuruna ticaret odasına musi kayyet tüccarlar ve müessesat men- supları bineceklerdir. Vapurlar ile iştirık edemiyecek olan balk da Sarayburnu, Kadıköy ve Üsküdar ve Galat arıhtımından kale taralı Sinsi sakılada | Fotyos Ef. | EDİSON Rum Patriği Yunan gazetecilerini ka- bul etti Dün sabah, Balkan konferansın-! daki Yunan heyeti murahhasası ile İstanbul matbuat cemiyetinin misa- firleti olan Yunan gazetecileri, Fe- nere giderek patriği ziyaret etmişler ve (Mes) de hazır bulunmuşlardır. Patrik heyeti büyük salonda ka- bul etmiş ve Yunan heyeti murahha- sı reisi Papanastasyoya şu beyanat. ta bulunmuştur: — Kilise, siyasi işlerle alâkadar olmamakla beraber, Türk — Yunan mukareneti ve alelümum bütün Bal- kan devletleri arasndaki mukarenet- lerden tarif kabul etmez bir zevk duy.zahtadır. Esasen, bu sahada fikir dahilindeki teşebbüsler, her hangi bir millet tarafından vaki o- lursa olsun hiristiyanık telikkisine tamamile uygundur. Türk ve Yunan milletleri harp kelimesinin bütün manasmı çok iyi tattılar. Şimdi de, dostluk ve sak hün faydalarını tatmanın tam sıra sıdır. * Kilisemiz, bu zihniyeti, kendi ru- haniyet dairesinde bulunanlar ara sinda tamim, ve bu surefle de Türk — Yunan siyasi şahsiyetlerinin de işini kolaylaştırmak içlu elinden ge- leni yapacaktır. Yunan heyeti, Fenerden sonra Ka- riye camiini ziyaret etmiştir. Fen ve medeniyet âlemi- nin bu büyük çehresini kaybettik .. Bütün medeniyet ve fen âle- mine acı bir baber vermek elemini duyuyoruz: Bu günkü medeniyete yüksek ihtiralar he- diye ederek beşeriyetin huzur ve itilasna yardım etmiş olan li dü, gti dâhinin ölümünü dün şu kısa telgraf bildirdi: Nevyork, 18 ( A.A.) — Edison bugün saat 3,24te (Nevjersey) eyaleti dahilinde Vest Orange” daki evinde ölmüştür. Edisonun hayatına dair yazılmış bit yazı yarınki sayımızın S üncü #ayıfasındadIr. .m e m Dün saat dörtte yeni muhriplerimize heyecanlı merasimle bayrağımız çekildi Italyada İnşa edilen Kocatepe vel Adatepe muhriplerimiz dün öğleden sonrâ limanımıza muvasalat ve me rasimle donanmamıza iltihak etmiş- lerdir. İki muhribimiz dün sabah saat dokuzda Yeşilköy açıklarma gelmiş” ler ve burada peykişevket torpitosu tarafından karşılanmışlardır. Öğle ye kadar Yeşilköy açıklarında demir. liyen gemilerimiz saat bire doğru |i- mana müteveccihen hareket etmiş- lerdir. Sant yarımdan itibaren davetliler motörlerle Dolmabahçe önünde de. mirli bulunan Hamidiye zırhlısına götürülmüşler ve gemilerin gelmesi. ne intizar etmişlerdir. Saat bir bu- şuğa doğru Şükrü Naili, harp demisi kumandanı AH Fuat, Kers. meddin Paşalarla vali muavini Faz. Lı, polis müdürü Ali Rıza, resmi derair rüesası, deniz ve kara zabi. tanı Hamidiyeye gelmişlerdir. Saat ikide Müdafaaj Milliye vekili Zekâl, bahriye müsteşar o Mehmet Ali beyler de gemiye muvasalat eb mişlerdir. Biraz sonra önde Peyki, şevket olduğu halde dumanlar Saça rak yeni gemilerimiz Sarayburnu iü çıklarında görünmüş, muayyen" fas sılalarla ilerliyerek Hamidiyenin 8. nünden geçmişler ve Boğaza doğrü gitmişlerdir. Gemilerimizi rasgeldik. leri vapurlar, sahilde biriken halk tarafından bayraklarla, omendillerle selâmlanmışlar ve Çubukluya kadag TAE taralı 6-mcı sayıfadaj