19 Ekim 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

19 Ekim 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

—? — VAKIT 19 Teşrinevvel 1931 — - İkinci Balkan konferansı Yarın Dolmabahçede —.—m———— —— yapacağı ilk içtimaı Başvekil ismet Pş. açacak İkinci Balkan birliği konferansı) yarm Dolmabahçe sarayında Başve- kilimiz tarafmdan bir nutukla açıla! caktır. Murahhaslarm hemes hepsi şehrimize gelmişlerdir. Dün de Mo. LA ki 0 i vigur murahhasları şehrimizde men, O? ilgar ve Yugoslavya mu has'ar : Yunan heyetinden geri ka- Tan üç zat ve maruf Yunan meb'usu M. Makas gelmişlerdir. Konferasta müşahit aza olarak bulunacak bey- nelmilel sulh bürosu murahhaslarile Karneci müessesesi mümessili de bu- glin geleceklerdir. Birlik meclisi her! murahhas heyetten Üçer zatın iştira-| kile bugün dörtte Yıldız sarayında! bir hazırlık içtima: yapacaktır. Bulgar ve Yugoslav murahhasları Bulgar ve Yugoslav murahhasları dün sabah şehrimize (gelmişler bu münasebetle Sirkeci istasyonu Türk, Sırp, Bulgar ve Balkan birliği bay- raklarile donatılmıştır. o Murahhas. lar istasyonda birlik reisi Hasan,| umumi kâtip Ruşen Eşref beylerle| darülfünun, belediye, şehir meclisi, Kolordu mümessilleri ve Bulyar s6 firi M. Pavlof tarafmdan karşılan. mışlardır. Bulgar heyeti on mürah- hâsla beş mütehassıstan © mürekkep ve 'Sosygl' dömokrat fırkası İideri meb'us M. Yanko Sakazofun riyaseti altındadır. M. Sakazofun beyanatı M. Sakazof bir muharririmize şu beyanatta bulunmuştur: —ikinci Balkan konferansina çok iyi bir ümitle geliyoruz. Gösterilen hüsnü kabulden mütehassis olduk. Balkan birliği gâyesinin tahakkuku için maziye değil, istikbale bakmak! Jâzımdır. Türkiye nasıl kısa bir za- man içinde bütün memleketi değiştir. dise birlik fikri de Balkan milletleri-! nin haleti ruhiyelerini öylece değisti- recektir,. Konferansta bizi alâkadar; eden nokta ekalliyetler meselesidir. | bulunuyor. Ofisin neşrettiği Bu mesele halledilirse diğer müşkü- lâtı karşılamak mümkün olacaktır. Her şeyden evvel bir Balkan misakı! yapılması fikrine ben iştirak etmiyo- rum. Ekalliyetlerle misak meseleleri! bir kül teşkil eder. ile Bulgaristan arasında bir dostluk misakı vardır. Diğer devletlerle de ayni şartlar altında misaklar yapıla- bilir.,, Madam İvanova diyorki! Bulgar heyetile birlikte gelen Bul gar kadın birliği reisi Madam İvano- va bir muharririmize demiştir ki: — Bulgaristanın istiklâlinden ev: vel teşekkül eden Bulgar kadın bir diği otuz senedenberi (faaliyettedir. Birliğimize seksen kadar küdın cemi- yeti dahildir. © Faaliyetimiz içtimai, iktısadi ve harsi sahalardadır. Ka dın meslek mekteplerini de birliğimiz. idare etmektedir. Bunlardan üçü hü- kümetin, diğerleri birliğimizin idaresi altındadır. Bulgar kadınları intihap etmek ve edilmek (haklarına henüz malik değildir. Fakat avukatlık ve hâkimlikten başka her mesleğe inti- sap edebilirler. Bulgar kadınları bu noktadan henüz elde edemedikleri bir çok haklara malik olan Türk hem-i İ şirelerine gıpta ile bakıyorlar. Birli ğimiz sulh için geniş bir faaliyette Sulh muahedelerinden doğan haksızlıkların Balkan , Yirliği sayesinde tamirini ümit ediyoruz. Romen mürahhasları Romen murahhasları dün öğleden sonra (o Daçya vapurile (gelmişler, rıhtımda Romen sefiri ve diğer zevat tarafından karşılanmışlardır. Heyet kırk kişidir. Bugün trenle on beş ki- şi daha gelecektir. Romen heyetine; M. Stefan Çiçopof riyaset etmekte- İ dir. M. Çiçopof müharririmize şun- ları sölemiştir: — İstanbula en samimi uzlaşma fikirlerile (o geliyoruz. Konferansın muvaffak olacağından eminim. Çün- kü Balkanların saadeti için fak olmak lâzımdır. Romanya kadınlar birliği reisi nediyor? Dün heyetle birlikte gelen Roman- ya kadın birliği reisi prenses Kanta- göze de şunları söylemiştir: — Romen kadınları namına Türk kadınlarını o selâmlamakla bahtiya- rım, Kıymetli Türk kadınlığı tak- dir ettiğimiz fnaliyeti sayesinde bir. kaç sene içinde birçok Avrupa memle- ketlerine mensup kadınların gıpta et. tikleri hakları kazanmıştır. Umit ediyoruz ki müşterek mesaimiz a” za- manda İstenilen neticeleri verecektir, tebliğ ihracat tacirlerimizin alâka ve memnuniyetini celbetti de ihracat ofisinin; ihracat işle- rinde müteyakkız bulunulması ve son ingiliz mali buhranmın bu- sule getirdiği tesirler ve isterli- nin sukutu karşısında her mem- lekette ihracat ve ithalât noktai * bazarından ittihaz edilmiş yahut edilmekte olan kararlar hakkın da malâmat hasıl etmeden ihra- catta bulunulmasına dair neşret- tiği tebliğ, ihracat tacirlerimiz tarafından büyük bir alâka ile karşılanmıştır. Bu alâka ihracat tacirlerimizin sistematik bir su- rette ihracat işlerini tanzim et- mek istediklerini göstermekte- dirki bu hal cidden mucibi mem- nuniyettir. izmirden Kadıoğlu Ahmet ti- caretbanesi, ofise müracaat ede- rek Almanya, Belçika, Ingiltere, 1 olanda ve Amerikaya üzüm ve incir sevk etmekte olduklarını beyan etmekte, bu memleketler- de son mali buhran hasebile ittihaz olunan karar ve tedbirler hakkında malümat istemektedir- ler. Diğer taraftan Ataoğlu Nu- rettin ticarethanesi de bu hususta ofise müracaatta bulunmuştur. Ofis, istenilen mulümatı sürat ve memnuniyetle alâkadarlara gön- dermiştir. Yugoslavya Ihracat ofisi müdürü Yugoslavya ibracat ofisi mü- dürü bugün Istanbula gelecek- tir. Müdür, iki memleketin tüc- cari münasebatı hakkında Türk Esasen Türkiyej muvaf;| ram yaatı tezyit etmek için, bBulga- | ofisile temaslarda bulunacaktır. Bulgar tütünü ve Fransa Alınan malümata göre Bulga- ristan hükümeti Fransaya, tütün ve Fransız rejisi tarafından yapılan müba- Yunanlı gazeteciler Dün fırka merkezinde izaz edildiler Misafir Yunanlı gazetecileri dün C.H. fırkası merkezine gelmişler ve kâtibi umumi Re- cep B. tarafından kabul edil- mişlerdir. Gazeteciler (fırkada bir saat kadar kalarak hasbuhal etmişler ve hazırlanan büfede izaz olunmuşlardır. 4 Yunanlı gazeteciler H.fırkasında Yunan heyeti murahhasası reisi mösyö Papanastasyo cenapları, dün refakatlerinde Sâbık nazırlardan müs yö Milonas ve Bakkalbaşısı ve kâtibi! umumi mösyö Papadopülos bulundu gu halde Yıldıza giderek Balkan konferansı oOreisi Hasan ve kâti- bi umumi ORüşen Eşref beylere İs. tanbulun mülki ve askeri makamatı- na, polis müdüriyetine, ticaret oda: si reisine ve İstanbul matbuat cemi. yeti teisine iadei ziyaret evlemişler ve bu münasebetle Yunan heyeti mü. rahhasasıma İstanbula © muvasa- latında (o gösterilen samimi O hüs nü kabulden dolayı hararetle teşek- kürde bulunmuşlardır. isme Pş. Hz. bugün Istanbulda ma va f Ust tarafi 1 inci ssvıfada | Beşiktaşa kadar olan sahillerden İs- tikbale iştirak edebileceklerdir. wekili: Çanakkale halki ci“ calar lütfen kabul buyurdular Ege vapurunda, 18 (A.A) — Ege vapuru, Çanakkale halkının telsizle vaki olan ticalari üzeri” ne saat 2İ e çeyrek kala Ça- nakkale Himaninda durdu. Halk ellerinde fenerler tutarak san- dallar. ve motörlerle geminin etrafını almış ve “yaşasın Büyük Gazi! Yaşasın ismet Paşa,, diye bağırmak suretile coşkun teza- hüratta bulunmuştur, ismet Pş., halkın bu samimi, mubabbetli tezahüratına karşı vapurun güvertesinden teşekkür etmişler, «arkadaşlar zahmet et- meyiniz,, diye mukabelede bu- lunmuşlardır. Ege, programa tevfikan yarın saat onda Yeşilköyde buluna- caktır. ristana Fransadan ithal edilecek bazı maddelerin gümrük resmi- nin indirileceğini bildirmiştir. Fransa zeytin mahsulü Ofisin aldığı malümata göre Fransanın 931 senesi zeytin mah- | sulü geçen seneye nisbetle azal dığı tahmin edilmektedir. Mahsul az olmakla beraber taneler iri ve yağlı olduğundan Fransanın zeytin yağ istihsalâtınm gerek cins ve gerek miktar itibarile geçen senekine faik olacağı zan- nediliyor. Bir Fransız meb'usunun teklifi Bir Fransız meb'usu, hariçten Fransaya idbal edilen yünlerden alınan gümrük resminin tezyidini talep etmiştir. Fakat bu talep neticelenmemiştir. Marsilya tica- ret odası, talebin doğru olmadığı hakkında Fransa maliye ve tica- ret nezaretlerine birer mublıra İ göndermiştir, | Makedonyadan Vunanlılar ne- kadar tütün alacaklar? Yunan iktisat nazırı ile Yu- nan milli bankası müdürü bu- sene Makedonyadan satın alına- cak tütün miktarını tespit et- mişlerdir. İ mektedir, Telgraf Haberleri | 932 devlet bütçesi Bütçenin hazırlanmasına yarın başiana- cak ve geçen senekinden 10 milyon liranoksan olması temin edilecektir Ankara, 18, (Vakıt) — Maliye vekâletinde yaptığım tahki- kata göre 932 bütçesinin ihzarına ayın yirmisinde başlanacaktır. Şimdi bütçenin ihzari malümatile meşgul olunmaktadır. Evvelce bildirdiğim gibi 932 bütçesinde 10 milyon lira kadar bir azlık olacaktır. 931 bütçesine ait bütçe encümeni esbabı mucibe | sindeki temennileri tetkik edilmiştir. 932 bütçesinde temenniler | hakkında izahat bulunacağı tahmin ediliyor. Maliye müsteşarı İ bu ayın sonunda Avrupadan gelecektir. j Aralarında uzlaşamıyacaklar! Japonya, Mançuri ihtilâfının halli için Rusyanın da davet edilmesini istiyor i Cenevre, 17 — (A.A) — Günün or- tasma doğru meclis tarafmdan akte. dilmiş olan gizli celseden hiç bir şey teraşşuh etmemiştir. Fakat mecliste mümessilleri bulunan on üç devlet — Çin ve Japon mümessilleri bulunma. mışlardır. — Çinin müracaati üzeri-! ne mevzuu bahsolan meseleyi esasın- dan tetkike başlamıştır. Çinin vermiş olduğu metalip liste si şudur: 1— Japon askerleri tamamile çe. kilmeden evvel doğrudan doğruya kiç bir müzakerede bulunmamak; : 2 -- Bir kontrol komisyonu tayini, 3 — Sebebiyet verilen hasarlardan dolayı Japonların tazminat vermesi, Japonyaya gelince: Japon asker- leri çekilmeden evvel Çinin, doğru. dan doğruya yapılacak müzakereler- le mahdut noktalar hakkında Cemi- yeti akvamın müdahalesi olmaksızın teminat vermesini istemektedir. Fakat, zannolunduğu gibi, Ja ponya Komintagın Nankin hükümeti tarafından *“taanımasını “ve menafii tehlikeye (Omaruz Kaldığı anlarda Mançuride müdahalede (bulunmak mezuniyetini talep edecek olursa Çi- nin üçüncü bir devlet mevcut olmak: sızm müzakereye girişmekte tereddüt edeceği kolayca anlaşılır. Binaenaleyh zahlern (o yekdiğerile telif edilemiyecek gibi görünen tara- feyn noktai nazarlarının uzlaştırıl ması müşküldür. Gerek meclis ve yerek Çeniiyeti akvam, bir hal formülü bulmaktan ve meselâ Çin karargihlarında bu- Jundurulacak müşahitlerin © nezareti altında tedrici surette ve kısım kısım tahliye ameliyesi yapıldığı sırada #- YJâkadar iki taraf arasında doğrudan doğruya müzakereler icrası çibi bir hal şekli bulmaktan ümitlerini kes- memişlerdir. Japonya niçin çekilecek ? Londra, 17 (A, A.) — Rüyterir Tokyodan istihbarma göre tesir al tında bulunan bâzı mahaf'i Japonya-| nın, kendisi için hayati olan bir me-| selede takip edeceği hutt: hareketin kendisine imlâ edilmesine muvafakat etmekten ise cemiyeti akvamdan çe - kilmeye karar vermesini iltizam et- mektedir. Ordu, yüksek meclisin başlıca &- zaları, siyasi fırkalar ve gazeteler, cemiyeti akvamm kararını müttefi- kan tenkit etmekte ve (hükümeti şimdiye kadar kabul ve takip etmiş olduğu hattı harekete tamamen sa- dık kalmaya davet eylemektedir. Japonya bir Sovyat mümes- sjli istiyor Londra, 17 (A.A) — Tokyodan bil. dirildiğine göre hükümet mehafilinde Cemiyeti akvam meclisi müzakeratı- na bir Sovyet mümessili de kabul et- mek muvafık olup olmıyacağı mese- lesinin ortaya atılmış olduğu söylen- Maşa'lah çalışıyorlar! Darülfünun emini, kanun çıktıktan S0 gün sonra, darülfünunu tektmül ettir- mek için bir rroje yapıcaklannı söylemişti Tam 33 gün geçti Hala bir ses, bir hareket yok! acaba buistikbal sizasının hududu nerede ? M. Yishizavaya gönderilmiş olan! yeni talimat, Bir Amerikan mi dinin ancak Kellog misakına mi lik olan münakaşa ve m iştirak edebileceği (o hususunda etmesini âmir bulunmaktadır. Hek buki bu misak şimdki halde mevgti bahis değildir. Fakat vaziyetin Kel log misakına müracaatın zarari kit makta olduğu farzedilecek olursa $€ halde mezkür misaka imzalarını kay müş olan bütün devletlerin m Tata iştirak etmeleri mantık N dır. : Tokyo hükümetinin bilhassa Xuf yayı kastetmekte olduğu sarih suret te zikredilmemekle beraber bu mat, muahedeyi kabul niyetinde Tunduğunu bildirmiş olan ve Mançurinin menafiine bağlı bulun!” Sovyet Rusyanın da Cemiyeti mın müzakerelerine davet edilmeli hakkı olacağını işarel eylemektedif" ——————— Alman Berlin, 17 (A. A) — Ri meclisi M.Laebe'nin teklifi ikinci deecedeki (| takrirelri » ettikten sonra içtimalarımı 28 şub*' talik etmiştir. Bu karara yalnız * münistler itiraz eylemiştir. Geçen #“ ceki celse sonunda kabul edilen (8 rirler arasında; karteller ta; cebri bir tarzda kabul ettirilmek # tenilen kömür, demir, çimento gübrelere ait yüksek fiatların teni ettirilmesi için hükümeti icraata ö* vet eden bir takrir de mevcuttur. Meclis reisimiz Ankarada Ankara, 18 (Vakıt) — Meclif reisimiz Kâzım paşa Hz. bu 88 bah geldi, istasyonda vekilleri meb'uslar, vekâletler erkâmı t8“ rafından karşılandı. Vekiller heyeti toplandı Ankara, 18 (Vakıt)— Vekiller” heyeti bu akşam Sıyhhiye vekili Refik beyin riyasetinde topl mış, geç vakte kadar mi relsrde bulunmuştur. M. Yansenin plânı Ankara, 18 ( Vakıt) — M Yansenin yaptığı plânların Üzerine tatbikinin güç olma i dolayısile, kadastro müdi heyeti plân ve tatbiki sureli hakkında bir rapor hazırlamıştı” Rapor fen imar komisyon tetkikine arzedilecektir. Komi” on icap ederse plânın tebdilisi M. Yansenden istiyecektir. Mahmut Esat bey Ankara, 18 (A.A.)— Eski ağ liye vekili Mahmut Esat bey b“ akşamki trenle İstanbula har€” ket etti, Istanbulda birgün kak dıktan sonra salı günü izmir? gidecektir. : Ankara istasyonunda yang!” Ankara, 18 (Vakıt)— istasyo"” da bu akşam bir yangın içersinde benzin bulunan bir vagon tutuştu, vagon yandı sir#” yete meydan verilmeden rüldü. Pehlivan güreşi Ankara, 18 (Vakıt) — Him#” yeietfalin tertip ettiği pehlivs9 gire müsabakaları 1 inde acaktır.