23 Ekim 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

23 Ekim 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

VLİKTisaT HAYATI 4 haftalık ihracatımız Dün ingiliz lirası 832de açıldı 829da kapandı Dün kambiyo borsasında İngiliz! lirası evvelki güne nazaran birkaç kur! ruş düşmüştür 832,75 te açılmış 829,75 te kapan- mış ve 700 İngiliz satılmıştır. Fran- siz frangı 12,06 dan muamele görmüş! ve 4,975,000 franklık muamele olmuş” tur. Mark 204,14 te açılmış, 204,03 te kapanmış ve 5 bin mark satılmış tar. 13,300 de İsviçre frangı satıl.) mıştır, Düyunu muvahhide biraz yüksek miş ve 51,20 den muamele görmüş tür. Jai rası Japon yaaa borsamıza ka- Bulünün faydalı olup olmıyacağı hak- kında tetkikat yapılmaktadır. Fay. dalı olacağı tesbit edildiği takdirde Japon parası da borsada (Kote) edi. lecektir. Ticaret odasmın aldığı malimata göre Mısır hükümeti bir teşrinisani. den itibaren yumurta ihrac O etmiye karar vermiştir. Bundan başka Mar. silya ticaret borsar da Mısır üzerine yapılacak muameleye ait ahkimı de. ğiştirmiştir. Son hafta zarfında muhtelif ecne | bi memleketlere ihracatımız şunlar. dır: Istanbul; 15 sandık afyon, 925 balya tiftik, 795 çuval fındık 19 bin guval arpa, 32 balya yapağı, 60 halya pamuk. İzmir: 683 bin kilo arpa, 6403 kile afyon, 2 milyon kilo incir, 443 bin 829) kilo palamut, 550,908 kilo tütün 3 mil- yon kilo kuru üzüm. meme İncir ve üzümlerimizin sevkedildi. gi başlıca limanlar Hanıburg, Ams. terdam, Anvers, Triyeste ve Mar. silyadır. Bursa mıntakasından son hafta zarfında Marsilyaya 2.260 kilo zeytin yağı ihraç edilmiştir. Pamuk ihracatımız: Mersin 'ima. nından yeni mahsulün ihracınp eylül. de başlanıyor. Bu ay zarfında muh- telif memleketlere 392623 lira kıyme- tinde 6,280 balya pamuk ihraç edil miştir, Geçen sene ihracat mevsiminin ilk »yında 898,827 lira kıymefinde 11 bin balya pamuk ihraç edilmişti, 1991 senesi ihracat devresinde pa- muk ihractar yavaş başlamıştır. Ge sen ihracat devresinin (İlk ayında İse ihracat süratli olmuş ve bütün se- menin yüzde on birine yakın bir mik- tar ihraç edilmişti. Pamuk ihracatı mızın yavaş (o başlamasındaki sebep dünya iktısadi buhranıdır. İngilterenin ithalât ve ihracatı İngiltere ticaret nezaretinin neş- rettiği bir istatisliğe nazarn İngilte- renin 1981 senesi eylül ayı zarfında! ki ithalâtı (65) küsur milyon sterlin ve ihracatı da (29) milyon küsur ster. lindir. Mısırdan yumurta ihracatı başlıyor Ticaret odası gerek Mısır hüküme- tinin yumurtalar hakkındaki kararını ve gerekse Marsilya ticaret borsası. nm Mısır üzerine vakj muamele hak- kındaki kararını yumurta ve hubu- bat tacirlerimize bildirmiştir. Davutpaşa facıası 21 ev tamamen 2 evde kısmen yandı mm Ateşin çıkmasına sebe kurtulamadı, dir — ee Evvelki gece sabaha karşı şehirde gene bir yangın faciası olmuş ve bu sefer de ateş Davutpaşada 21 evi ta- mamen, 2 övi kismen yaktıktan son. ra söndürülebilmiştir. Rir ihtiyar er- kek de aleşten Kendini kurtaramıya- rak kömür haline gelmiştir. Yerinde tahkikatımıza göre yan» gm tafsilâtı sudur Ateş saat 3.15 te, Küçük Langada Kürkçübaşı mahallesinde Atmaca 80 kağında 9 numaralı madam Rozanın mutasarrıf bulunduğu üç katlı ah. şap evden çıkmıştır.» Yangınm “evin alt Katmdaki oda.| da yatmakta olan madâm © Rozanın dayısı Hiristonun İçtiği cigaradn çık! tığı ahlaşılmaktadır. | Hiristo 85 yaşında, kör ve sağır bir ihtiyardır. Esasen yanginm geç anlaşılmasına sebep de bu adamcağı. zın cigarasını bitirdikten sonra yat. tığı vakit yatak ve yorgan çarşafımin “tutuşmuş olduğunun farkına varamı. yacak kadar derin uykuya dalmış olmasıdır. Yataktan sonra kaplama ve döşe. melere geçen ateş ancak odanın du- yarını yaktıktan sonra sokaktan ge çen bekçi tarafından görülmüş ve ev- velâ yanan ev sonra da karakol ve it faiye haberdar edilmiştir. Fakat ev- lerin ahşap ve biribirine çok sik olur şu dolayısile yangın süratle genişle- miş ve beş dakika içinde Obütün evi sarmıştır. Bu arada yukarı katla yatmakta olan madam Roza liç çocuğunu güç. Tükle kurtarabilmiş ve zevci Prosku- yü efendi ile biraber kendisini soka. Kâğa atabilmiştir. Fakat yangını Ro. zanım evi yandıktan sonra haber a- Tan ve beş dakikada yetişen itfaiyenin gayreli semere vermemiş © yanın airesi genişlemiye başlamıştır. Yap- ığımız tahkikattan terkos muslukla- gene ar miktarda su bulundu.) ves miktar kâfi gelmediği için Fenli su aldığı anla, devam e olan bir ihtiyar diri yandı şılmaktadır. Süratle genişliyen yangın şiddeti- ni arttırdıktan sonra 22 evi iki sant içerisinde kül haline getirmiştir. Bu arada iki ev bomba ile yıkılmıştır. Yangına sebep olan ihtiyar Hiris- to neden sonra işin farkına varmıs, fakat hem kör, hem de suğır olan zavallı ihtiyar dışarıya cıkmak im. kânını bulamadığından feci feryatlar içerisinde yanmış, kömür haline gel miştir, Bir evin yıkılması esnasında Meh- met çavuş İsminde bir Itfaiye neferi yere düşerek yaralanmıştır. Yanan evlerin numaralı ve sahip- lerinin İsimleriş unlardır: 21 Davit, 22 Yorgi, 19 Emil, 28 Anastasya, 26 Anna, 27 Ahmet Nu- ri, 17 Salih, 25 İstifanilya. 15 Ga- lip, 13 Dimitro, 11 Yorgi, 14 Süler- man, 5 Hıristo 16 Lisodora, 1? Emin, 32 Yorgi, efendilerle 18 Sıdıka, 39 Fahriye, Pakize, Nakşiye, hanımla) rın ve 9 madam Rozanın evleri, Bunlardan Yorgi efendinin evi kısmen yanmış, Emin efendinin evi de itfaiye tarafından bomba ile ye kılmıştır. Ateş saat 5,30 da şiddeti- ni kaybetmiş, fakat itfalye dün ak-| şama kadar orada kalmıştır. Evi yananlardan bir kısımı Şehza- de camiine yerleştirilmişlerdir. Hl- risto efendinin kömür haline gelen ceseti de ankaz ârasından çıkarıla- rak gömülmüstür, Madam Rozanm kocası dün yangın yerinde ankaz ara- sında zevcesine ait ve bir toıha içe-| Tisinde bulunan 40 kadar altmı ara makla meşgul © olmus, altmlardan! mühim bir kısmını'da bulmustur. | Hadiseye müddelumumt mekislel rinden Salâhattin bey vaziyet etmiş! ve akşama kadar tahkikata meş! olmuştur. İtfaiye kumandanı Ihsan bey de dün geç vakte kadar yanın yerinde meşgul olmuştur. Tahkika il i j Gi Ankara - Yalova ve Istanbul telefonu tesisat bitil, ilk tecrübeler Iyi nâiice verdi Ankara, 22 (Telefon) — An- kara - Istanbul * Yaloya (telefon hattı tesisatı tamamlanmışlır., Yapılan ille tecrübeler müvaffa- kıyetli neticeler © vermiştir. Bu yeni het pazartesi günü umuma açılacak, mubabörata başlana- caktır, mk kmklliemekei ek 2 Si) Yunan memurlarının | maaşlarında tenzilât Atina, 22 (Apo) — Dün mec- | lisi vükelâ toplanarak bütçe mu- vazenesi hakkında görüşmüştür. Memur maaşlarının tenzili ve harice yapılacak olan siparişle” | rin tehirinden yapılacak tasar- ruf 550 milvon drahmi kadardır, iler heyelinde Ankara, 22 (Telefon)— Vekik ler heyeti bugün toplandı. içti- ma geç vakte kadar devam et- ti, Masonluk Mason lâfzı frenkçe bir kelime olup duvarcı manasını gelir, Mecazi mânası dinsiz, İMâhsız, zındık ve mül. hittir, Ey okuyucu! (Buradaki okuyucu kelimesi, hasta okuyucusu, üfürükçü veya düğün davetine giden hatun del Zildir; kari manasınadır) taifei mer. kümeye o yiğin duvarcı denilmiştir? Sana malüm olsun sen bil ki mason denilen güruh kendilerine intisap e- denlerin dinine, İmanın duvar çe| kerek onları din ve imandan tecrit ettikleri için kendilerine duvarcı de-| “ezi ederler. nilmiştir. Mahmut Esat efendi hazretlerinin tahkikine o nazaran isbu taife; son' günlerde duvareylığın hududunu ge nişleterek milliyet, vatan ve hamiyet! gibi mukaddesatı dahi duvar içine al- muşlar ve İntisap edenleri oanadan| doğma Oo castavlak dinsi İmansız, vatansız ve hamiyetsiz Lir hale koy- makta bülünmuşlardır. Kütübü mutehereden © İstinbat o- Tonduğuna göre bu teşekkülün banisi maazallah davayı ö#lühiyette bulunan Şeddat ile Fir'avundur. Bu iki ha ramzade kendi ülühiyetlerini tasdik etirmek için birtakım zavallıları tah- tezzemin mağaralara hapsederler ve bu mağaraların methallerini duvar» la ördürürlerdi, Aç, susuz ziyadan mahrum 'kalân betbahtlar naçar bu zalimlerin ülühiyetini tasdik ederler- di. Alirivayetin bu zümreye davarc denilmesinin bir veçhi de budur. Şeddat ve Fir'avun darı cehenne. me sefer ettikten sonra (o hunların evlâdü ahfadr o masonların başına| geçmişlerdir. Bugün sahnei hlemde mevcut masonların ele başılari Fir'a- vun ve Şeddadı zalim — evlâdmdan-| dır. Masonların içtima mahalleri yer altında köstebek yuvası gibi yapıl. miş bir takım mahallerdir. Haftada iki gece bu Mâhallerde içtima ede rek herkesin dinine ve imanma duvar örerler. Erbabı dine gayet husümetleri ol- duğundan mezarlıklardan cenazeleri sirkat ederek onlara türlü türlü her karetleri reva görürler. Hafız Nu- reddin Müşt Efendi şerikimiz buj hakikate vâkıf olduğundan cenazel ri bu şerirlerin tecavüzünden siya net — işin ölüleri yakmak usnlünün tamimine taraftar bulunmaktadır. Masonların hâşâ Meşriki o azım tabir ettikleri (reisi Rahrimuhiti Ke. birin ciheti şarkiyesinde kâin — hali bir adadn ikamet eder ve (oecdadı Şeddat ve Fir'avondan tevarüs etti- sinde insaniyet âle- Eddai Hatız Necip Ef., son müna- kaşalar münasebetile, mütalâai ilmiyelerini beyan ediyorlar ! Telgral H ÇinlilerleJaponlararasın- da yeni bir Mançuri tahliye “edilmedikçe Çin, doğru- dan doğruya müzakereyi kabul etmiyor Londra, 21 (A.A) — Tokyo- dan bildiriliyor; Mukdenden ge- len bir telgrafa göre Tiehling civarında Japon muhafız kuvvet- lerile 2000 kadar Çinli asker | arasında şiddetli hir şenel olmuştur. Japonlar Tiehling şeh- rine doğru alelâcele takviye kı- taatı göndermişlerdir. Mukden, 21 (A.A) — Japon- ların Tiehling civarında çarpışmış olduğu 2000 kadar Çinli aske- rin bir müddet evvel Japonlar tarafından mevzilerinden çıkarı- lp uzaklaştırılmış olan Mançuri ordusunun dağılmış kuvvetlerine mensup askerlerden oldukları söylenmektedir. Mukden, 22 (A.A) — Muk- babında minde türlü türlü fesat ve felâketler ika eyler. Hasbi umumi bilhassa o merkum meşrikin mel'aneti yüzünden zuhura gelmiştir. Hatta bugünlerde zuhura gelen iktisadi buhrünlar ve ingiliz lirasınm sukutu tamamen © meşriki azımin tasnliâtı cilmlesindehdir. Bunun esnayı merasimiç mızrak ilmühal, Karadavut, ve Karabaş tec. vidi yibi kütühü mukaddeseye tas ma uydurarak O pışm'k yerine ayak- larına giyerler ve böylece icrayı rael Hatta bunların ölüleri bu gibi ufak töfek kitaplarla da ka. naat etmiyerek tarihi Taberi ve Ev- liya Çelebi seyahatnamesi gibi milcel- lidatı papuş yerine ayaklarma taka: rak elhak garip bir manzara arzeder, Bunların o âyin; mel'anetlerinde tür. lü, . türlü acaip ve garaip hulunduğu! rivayet edilmektedir. Ezcümle; ber içtimada masonlar, ellerine (birer kamçı alarak acemi masonları semer-| leyip ölülerin üzerlerine bindirirler ve yarış yaparlar. Yarısta birinciliği kazanan acemi masona alâmeti ifti..| har olmak üzere İçtimalarda O birer kuyruk takmak imtiyazını bahseder. ler, “Ey Hafiz hoca! Masonlar bu ka dar korkunç ve tehditlerini ikan ka- dir bir zümre olduğu halde sana Tar hat ve huzur battı da mı kendini bile bile bu tehlikeye attın, deyu sunl va rit oldukta; vereceğimiz o cevap Şu dur: Medreselerin ve üfürükçülüğün il. yasından sonra, “dalleri icin — hiçbir vesilej iştihar ve intifa kalmamıştır. Evvelâ; bu sayede iştihar etmek “Bak; koca hafız Necip müsonlara duman attırıyor, dedirterek âcizane nam almak. Saniyen; belki mason efendileri. miz bu yazılarımızıtı saikini keşfede- rek “ağrma bir kemik atıp şu yobazı susturalım,, derler ve bu âcize mi nasip caize ihsan buyururlar, Maamafih maruzatımız hafız A- ka Gündüz efendi hazretlerinin mü-! talea ve müdafaaları gibi tamamen samimidir. Şayet ikinci şık tecelli ederse yani bazı avait ihsan buyrulursa yukar. da zikrettiğim rivayatın — butlanına dair kütübü muteberede izahatı kâfi- ye mevcuttur ve tathın edilen cihet- lerin tevil ve tefsiri de kabildir. Cenabı hak cümlemizi bu fâni &- lemde cerri menfaate muvaffak bu: yursun amin, Eddci R ç Hafız Necip ,Galatasaray ve Fener i aberleri müsademe dende neşredilen resmi bir teb- liğ Tiehling civarında dün vw kuu bildirilen çarpışma hakkın daki ilk haberin mübalâgalı ol ğunu göstermektedir. Japonlar takviye kıtaatı göndermek niye- tinde değildir. Hakikatı halde bu müsademe i telgraf ve telefon hatlarını kes- mekte olan 500 kadar eşkıya | ile Japon muhafız kuvvetleri | arasında şiddetli bir çarpışma- | dan ibaret kalmıştır. Japon kuv- l vetleri şakileri püskürtmüştür. | i Tokyo, 22 (A.A) — Mukden- en gelen bir habere göre Çin askerleri Taonan Anganchi de- miryolu boyunca bir keşif hare- keti yapmakta olan bir Japon tayyaresine ateş açmışlardır. Tayyare birçok bomba atmak suretile mukabelede bulunmuş” tur, Cenevre, 22 (A.A)— Çin hü- kümeti gönderdiği son muhtıra- da Mançuri tahliye edilmeden evvel Japonya ile doğrudan doğ- ruya müzakereye girişmeğe im- kân olmadığını beyan etmiştir. — aa Çiftçi hanım Ziraat mektebine bir hanım kabul edildi Ankara, 22 rTelefon)— Bur- sa lisesinden bu sene (mezun olan bir hanım yüksek ziraat mektebine kabul edildi. Yı ve tikraz aktetti Ye — Fâristön bildi- rildiğine göre, Yugoslavyaya ya” pılacak olan istikraz, Yngoslav sefiri tarafından imzalanmıştır. istikraz 300 milyon frank ola- cak ve Yugoslav hükümeti ta- rafından mali işlerinin tensikinde kullanı'acaktır. ihtilâf bitti lik maçlarına giriyorlar Hasılatın kulüpler © arasında taksimi etrafında çıkan bir iti- lâf dolayısile Galatasaray, Fe- nerbahçe, Beşiktaş kulüplerinin federasyondan © çekilerek ayrı bir lik teşkil edecekleri ve ba- zı ecnebi memleketlerde olduğu gibi milli H- grup yapacakları söyleniyor ve “ üç kulüp kendi aralarında bu © sevzu. Üzerinde bazı temaslar yapıyorlardı. Hat- ta bu hususta bir misak yapıl- dığı da yazılmıştı, Dün haber aldığımıza göre bir formül bulunmuş: ve üç ku- lüp bu ayrılma tasavvutundan vazgeçmişlerdir. Bu suretle mın- taka ile (kulüpler arasında ibtilâf kalmadığı cihetle Galata- saray, Fener ve Beşiktaş kulüp- leri lik ve şilt maçlarına girecek- lerdir. Ba haberi memnuniyetle kay- dediyoruz. Hariciye vekilimiz Haber aldığımıza göre, şebri- mizde bulunan Hariciye vekilimiz Tevfik Rüştü B. yarın Ankaraya hareket edecektir, Maşallah çalışıyorlar! Darüllünun emini, kanun çıktıktan 50 gün sonra, darüllünnü tekâmül ettir- mek için bir Froje yepıcaklannı söylemişti Tam 37 gün geçti Hâlâ bir ses, bir hareket vok! acaba buistkbal | sizasının budüdu netede ?