23 Ekim 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

23 Ekim 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

«< gadır. ve ismet Pş. De toplanan ikinci bal- na getirdiği, tarihin kanlarına birer| na getirdiği tarihin kanlarına birer birer karıştırdığı Balkanlıları resmi olmıyan fakat zaruri olan bir hare. ketlerinin ifadesidir. Balkanlar muhtelif siyasi cereyan- Tarın, ve idenllerin biribirlerile göğüs göğüse geldiği bir sahadır. Bu saha genç ve ideal inkişaflarmın büyük hamlelerini sıkıştırılmış bir yay gibi gizliyen ve zaman zaman boşanan hassasiyetlerle doludur. o Müzakere. nin tabanca, münakaşanın bomba manasını ifade ettiği Balkan artık mazi olmakla beraber bugün; onun eseridir. Balkanlıların biribrlerile anlaş maları, bir Balkan müttehidesi vü. cude getirmeleri bügün bir emri vaki değildir. Fakat hayattan, hakikatten doğacak ideal Balkanlıları menfaat birliğine, hukuk birliğine, siyaset bir- liğine, belki de bir gün bayrak birli! ğine sürükliyecektir. Balkan konferansı herüz (otopsi)! halinde bulunan fikrin ilk ifadesi-! dir. Bu ideal nasıl tahakkuk edecek- tir? Bu ideal ne hayali iddialarla, ne| hulyalı düşüncelerle tahakkuk ede. bilir. Bunun bir tek çaresi vardır. Balkanların ruhuna hâkim olan iktr- sadi ve siyasi şeniyeti kavramakla!. Balkanların siyasi ve iktisadi şe- niyeti cenubü şarki Avrupanın, Dan- Zig - Triyeste hattının garbında ka- Tah atölye Avrupaya, sanavileşen bü. ik kap/tal memleketlerine haraç ve- yen mali, Iktısadi müstemleke olma- Binaenaleyh Balkan milletlerinin birliğini vücude getirecek yezâne A - mil onların birleşerek (o müstemleke-|— «ci, büyük kapital ölkelerlein esare- tinden kendilerini kurtarmak, tam ve müitstakil bir enmia halini alabilme! Teri düşü i olabilir. İstanbulda toplanmış alan muhterem TKalkan-mu rahhaslarından birçokları kendi memi| Jeketlerinin büyük kapitalden gördü-; ğü zararları daha yakından tanırlar. Balkan devletlerinden bazılarının bir İcaç ay evvel aktettikleri istikrazlar. dan edindikleri borçların şekli onlar! rın, müstakil milletler camiası vücu-| da metirecek olan bir Balkan mütte- hidesinin daha evvel teessün etmesi| icin bir sebep addedilmelidir. Diğer Balkan milletleri için de A muhtelif zamanlardı , lerinin sadece eketlerinin menfaatin; müraka - b3 ettiklerini hatırlamaları icap eder. Balkan birliğini hazırlıyan ciddi sebepler meydanda, bu sebepleri ta- hakkuk ettirecek formülü de yalnız asker, yalnız diplomat değil, isabetli bir fikir adamı olan İsmet paşanın (milletler arasında nazari deği) fili Müsavatı istiyen cümleleri vüzulla i-| nazari müsavat yerine fade etmektedir. Balkanlılar için an) laşmanm yegâne yolu (fili müsavat)ı esil Kolomp! 5 Yazan lacgues La Guerche Hariciye Vekilimiz Dün Rus sefirini kabul etti Şekrimizde bulunan hariciye vekili Tevfik Rüştü B, dün hu- susi bazı ziyaretlerde bulunmuş, | akşam saat 18,30 da Rus sefiri M. Suriçin ziyaretini kabul et- miştir. Bulgar sefaretine davetli bu- lunan vekil B. Bulgar sefaretin- den sonra ingiliz sefaretinde dün akşam verilen süvareye gitmiştir. M. Litvinof Diğer taraftan pazartesi günü şehrimize gelecek olan Rus hariciye komiserinin karşılama programı hazırlanmış gibidir. Program bu akşam matbuata tebliğ edilecektir. Beyoğlu gaze- telerinden biri dünkü nüsbasında M. Litvinofu almak üzere Ege vapurunun Tiryesteye bareket edeceğini yazıyordu. Yaptığımız tahkikata göre bu haber doğru değildir. Rusyada bulunmakta olan M, Litvinof o şebrimize (Odesadan Rusvapurile gelecek, kendisine Moskova büyük elçimiz Hüseyin Ragıp B. refakat edecektir. Rus hariciye komiseri Ankara- dan dönüşünde Avrupa memle- ketlerinde bir seyahate çıkacak ve Ege vapurile Tiryesteye gide- cektir. Gelenler Gidenler | İamurisimpenmınin miammiammanal iktisat vekâleti müşavirlerin- den Mehmet Ali Fuat B. Avru- pada yapmış olduğu tetkik seya- batinden dönmüş ve dün Anka- i raya gitmiştir. — Türk tayyarecileri kulübünde toplantı Türk tayyareciler kulübünden; Vatanın ali menfaatlerine hiz- met etmek emelile tecessüs eden kulübümüzün faaliyeti hakkında mukarrerat ittihaz etmek üzere Türk tayyareciler kulübü azayı muhteremesinin 26-10.931 pa- zartesi günü saat 7 de Beyoğ- unda Tepebaşı Emperyal oteli karşısında Murat bey Han No. ya teşrifi efendim. ame edehil. mektir, SADRİ ETEM Nakleden: fa, Annesi, ?aif bir kadın olduğu için sadece ağlamakla iktifa etmişti. Kora, Pariste, kuzinleri ile uslu uslu oturdu. Onlarla beraber düşüp kalktı, Fakat bir sene sonra, bir terzi balosunda Pol Larsonniye ile tanıştı. Larsonniye hemen Koranın etra- fında dolaşmağı başladı. Kendisini! bir siçorta müdürü olarak takdim etmişti, Kora da, bir terzihanenin| müdiresi olduğunu söylemişti. Fakati her ikisi de biribirinin yalanını anla- yınca daha fazla seviştiler, Kora. has kikat meydana çıkmadan evvel baba» sina, evleneceğini yazmıştı. Babası da bizzat bu işle meşgul olmak üze re Parise gelmiş, Polün hakiki vazi Yeti meydana çıkınca şüphelenmiş:| fakat Koranın ısrarı üzerine gözleri! önünde onları evlendirmeden dönmi-| Yeceğini veyahut, kızı beraberinde . götüreceğini söylemişti, Kora, Polün dürüst bir adam ol- duğunu muhakkak evleneceğini bo- şuna söyledi. Akşam üstü Pol eve gelince ihtiyar Kassanyu ile karşılaş. tı. İhtiyar, kendisine, derhal kizi - onu hemen hemen mecbur etti, hafta sonra da düğünleri oluyordu. Pol havai idi, kumarbazdı, ne iz. divaç, ne de bir çocuklarının dünya. ya gelişi onu uslandıramadı. Paralar gittikçe suyunu çekiyor. du. Bir müddet sonra, Pol, gidip Va- rende oturmayı o teklif etti bu Pari. sin göbeğine uzak sayfiye için: — Çocuğun sıhhatine iyidir, diyordu. Asıl maksadı, Kıskanç kas) rısından ve çocuktan kurtulmaktı, Filhakika, ilk günler, serbest ve hür kalmen deli gibi olacaktı. Maa. mafih, £ karısının şüphelerini uyan-| dü iş anl ida tan son itü le evlenmesi icap ettiğini anlattı, vel Me üç! Haliç şirketi Müşkül vaziyetten nasıl kurtarılacak Haliç şirketi umumi beyeti dün ' öğleden sonra Oyakimyan ha- nındaki merkezinde toplanmıştır. | Bu toplantıda şirketin vaziyeti tetkik ve müzakere edilmiş ve nelicede şirketin bulunduğu müş- | kül vaziyetten kurtarılması çare- lerini araştırmak ye bu hususta hükümetle (temasta bulunmak üzre idare heyetine geniş salâ- hiyet verilmiştir. idare heyeti en yakın bir zamanda hükümetle te- masa geçecektir. Belediyede: Otel ve lokantaların listeleri vtel, lokanta, gazino ve em- | sali yerlerin belediyeye histeleri- ni tastik ettirmek için verilen mühlet bu ayın sonunda bitmek- tedir. Üç aya yakın müddet ve- rildiği halde halâ mevcut esna“ fin vısfı daha henüz Jistelerini tastik ettirmemişlerdir. Belediye bu sefer müddeti uzatmıyacağı için birçok esnaf çeza verecek- lerdir. 932 Bütçesi Belediye 932 senesi bütçesinin hazırlanması için şubelere dün emir yollamıştır. Şubeler bir ay zarfında kendi bütçelerini kazır- layıp merkeze yollıyacaklardır. Stadyum Yenibahçede Yapılacak Stadyumun Yenibahçe çayırın- da yapılması kat'i surette karar- laşmıştır. inşaata iki aya kadar başlanacaktır. Belediye 40 bin, federasyon 20 bin lira verecek- tir. inşaat işinin bir ecnebi şir- kete verilmesi hakkında heniz bir karar verilmemiştir. Otobüs imliyazı Belediye, Istanbul dahilinde otobüs imtiyazının kend sine ve- rilmesini hükümetten istemiştir. Hükümet bu hususta tetkikata başlamıştır. Luna park meselesi Taksim bahçesinde Luna park yapmak üzre belediyeye müra- caat eden ecnebi bir şirket mü- messili ile temaslara devam edil- mektedir. Yakında kat'i bir ne- tice elde edilecektir. Ali Naci 6. Anadolu Ajansının Ea kanlar muhabiriiğine tayin edilmiş olan Ali Naci Bey, Sofyaya ml ve vazifesine başlamıştır, dırmamak için her aksanı evine gidi yordu, . Karısının nihayet - sıki'arak! Perpinyan'a, babasının yanma gide ceğini ümit ediyordu. Fakat seneler geçtiği halde karısı dayaumuştı, Lar sonniye de, kendi hesabına bir yazır hane açip malüm işe baştaniıtı. Ar- tık akşamları evine zitmiyordu. Ça-i lıştığından — bahsederek Pariste ka yordu. Karısına parada gönderi» yordu. * Kora, kocasının Yanından çıktık” düşündü. Yolda giderken, © birdenbire durdu. bir kahveye girerek kâğıt, zarf iste di, sonra, şu satırları yazdı: Madam, “Sekiz günden beri yanmızda mam- ken olarak çalışan bir kız var, Bu kız bir hırsızdır Ve sizin sadece mödellerinizin çalmak için girmiştir. Kim olduğumu size söyliyemem fakat bu kızın küçük ismi “Süzan, dır. Bu yılandan kendinizi sakınınız... Kora mektubu okuduktan sonra bir zarfa koydu ve adresi yazdı: Simon ve Lido terzihanesi Şanzelize PARİS kopyalarını Cümhuriyet bayramımız Merasime alt prog- ram hazırlandı 29 Teşrinievvel Perşembe gü- nü cümbhuriyet bayramımızda ya- pılâcak olan merasime ait prog- ram vilâyet ve kolordu tarafın- dan hazırlanmıştır. O gün sakah- leyin dokuz buçuktan on kırk beşe kadar vilâyette resmi ka- bul yapılacaktır. Öğleden sonra on beşten on altıya kadar da ecnebi devletler konsolosları ka- bul olunacaklardır, Sabahleyin saat 11,5 da Beya- zıtla geçit resmi yapılacak, as- keri kıtalar, izciler, mektepler, muzikalar, esnaf cemiyetleri bu geçit resmine iştirak edecekler- dir. Alay Taksime kadar gide- cek ve orada dağılacaktır. Öğ- leden sonra cümhuriyet abidesi- ne mubhlelif teşekküller namına çelenk konacak, Taksim, Beyanıt meydanında muzikalar çalacaktır. Gece limanlmıza gelecek olan Yavuzile diğer gemilerimiz ten- vir ve fener alayları tertip edi- lecektir. Maarifte Muallimler birliğinde Dün Muallimler birliği idare heyeti toplanarak yakında topla- nacak olan kongreye ait bazı esasları tesbit etmiştir. Sonra ilk tedrisat müfettişlerinden Fev- zi B. tarafından mesleki bir kon- ferans verilmiş ve çok alâka uyandırmıştır. Istanbul kız ilsesinde iki sınıf tatil edildi iki gün evvelki fırtmadan do- layı bir çok sınıflarının camları tamamen kırılan İstanbul kız lisesinin iki sınıfı bir hafta tatil edilmiştir. Vefa mektebinde Bir müddet evvel Vefa orta mektebinde (fizik ve kimya) ikmal bakaloryasında 76 talebe- nin döndüğünü ve talebelerin İ müracaatı üzerine maarif vekâ- ' letinin imtihan evrakını tetkik etmek üzere istediğini yazmıştık. Maarif vekâletinde hususi bir heyet bu evrakı tetkik etmiş ve 28 talebenin daha geçmesi lâ- rar mektep idare“'ne tebliğ edil- miş, ve bu talebelerin şahadet- namelerinin dağılmasına başla- ılmıştır.., © Sonra; pullayıp posta kutusuan at tu, ... Ertesi gün, yâ, endişeli bir tavırla giriyordu. Matmazel Madlen, diğer üç arka daşı ile orada idi ve bir tuvalet giyi niyordu. Salonda, göbekli ve muazzam bii müşteri bekliyordu. Müdire: — Biraz çabuk olunuz, dedi, dı şarda mühim bir komisyoncn yanımıza; az gayret ediniz de satalım, Madlen en evvel salona girdi. Müdire, müşteriye tu valeti göstermiye başladı: — Mösyö Goldman, işte (değirmen ci kızı) tuvaletimiz, güzel değil mi? Goldman denilen adanı, kel başın salladı ve modele mi yoksa münkehe mi olduğu belli olmiyan bir itirat la: ş — Cidden güzel, dedi. Madlenin : fevkalâde ince ve a. henktar bir vücudu, genis umuzları gür, saçları vardı, zım geldiği anlaşılmıştı. Bu ka- | terzihane müdiresi madam Ternand mektupları okuduk- tan sonra, mankenlerin olduğu oda- var, Tusletleri size emanet ediyorum, bir hazırlanmıştı, Müşteri, genç) ingiliz sefaretinde Dün gece ilk temsil | verildi i Dün akşam, ingiliz sefiresi Lady Clark ve ecnebi sefaretleri erkânı ile şehrimizin tanınmış yüksek zevatı tarafından Türk yetim çocukları menfaatine ter- tip edilen temsillerin birincisi yapılmıştır. Temsilde, Avusturya sefareti müsieşarı Von Biseboffun bir perdelik bir komedisi ile 4 tab- İ loluk bir fantezisi verilmiş, M, Babikyan bizzat Lady Clarkın bestelediği parçaları o okumuş, Muh'ttin Sadık bey de gene La» dy Clarkın bestelerini çalmıştır. Bundan başka Fikret beyin haremi ile, Muhittin Günseli Zeynep Semih mümtaz, Muallâ ismail hanımlar tarafından dans- lar yapılmıştır. Temsil çok muvaffak olmuş” tur. Esasen yerler tamamen ev- velden tutulmuştu,mümessiller çok alkışlandılar ve muvaffak ola- bilmek için çok © uğraştılar ve birçok yerlerde de bakiki artist- leri kıskandıracak o mükemmeli- yet gösterdiler. Fırkada: Ocak kongreleri Cumhuriyet Halk fırkası ocak kungreleri gelecek haftanın bi- dayetinde başlayacaktır. Kon- grelerin hazırlıkları tamamlan- mıştır fırka vilayet idare hey'eti azaları ocak kongrelerında hazır bulunacaklardır. Ertugrul Muhsin B. | Bir müddettenberi Pariste bu- lunan Darülbedayi rejisörü Er- togrul Muhsin Bey bugün saat on ikide Sirkeci garma gelecek olan ekspresle şehrimize muva- salat edecektir. mim Istanbulspor klübünde Dün akşam, İstanbulspor klübü, Şehzadebaşında Letafet apartı- manının üst katındaki yeni bina” sının küşat resmi dolayisile bir suare tertip etmiştir. Memleketin irfan hayatına olduğu kadar spor hayatına da yeni uzuvlar yetiştir- mekle kıymet kazanan Istanbul- | sporlular, müsafirlerile beraber i hoş bir vakit geçirmişlerdir. | İmali İmei Teşekkür ediyoruz i Gazetemizin on beşinci yıl dö- nümünü tebrik lutfunda bulunan Son Posta ve Ermenice Norlur aşlarımıza teşekkür ederiz, kızm arkasından bakarak: — Ne güzel kız! Dedi. Mankenleri geşiyorlardı, Komisyoncu akşam tuvaletleri ala caktı, Madlen, başka bir tuvalet ile tekrar göründü. Terzihanenin en gü- zel tuvaletleri komisyoncuya Şösle rildi, Madlenin giydiği tuvaleti müdüre takdim etti: — Gece zihri! Komisyoncu bu tuvaleti de aldı. Müdüre madam Fernand, içinden: —Neyazık, diyordu. Bu kadr gü zel Mankenden ayrılmak mecburiye tinde kalacağım.Bu kadar güzel ve ,| Kibarını bir daha bulamam, ' | Hakikaten Madlenin giydiği bir rop, satılmış talâkki ediliyordu. Bu düşünce ile azkalsın onu İşten çıkarı maktan vazgeçecekti, Fakat geçenlerde kaybolan üç mo «| del krokisini hatırladı. Madlen, yeni bir model daha gös- terip bir başkasını giymeğe giderken »İ madam Fernand birdenbire* “i — Suzan,