16 Aralık 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

16 Aralık 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

VEİKTiİSAT HAYATI Alma ap nya ile isviçre arasında gümrük muharebesi mi ? Amerikada yeniden üç banka daha kapandı Berlin, 15 (A.A) — Isviçre ile Almanya arasındaki ticaret mu- ahedesinin İsviçre (tarafından feshi büyük ve nahoş bir hayret uyandırmıştır. Mali ve iktisadi mabafil bu buhranlı zamanlarda iki memle- | ket arasında zuhur edecek bir gümrük harbinin pek: büyük mahzurları olacağını gizlememek- tedir. Amerikada kapanan bankalar Amerikada son günlerde üç banka daha tediyatımı kesmiştir. Bunlardan biri Massaçuzet hü- kümeti dahilindeki Federal nas- yonal bankasıdır. Banka ve şu- beleri dün açılmamışlardır. Bankanın neşrettiği bir beyan- Bameye göre alacağı 32 milyon 841 bin dolar, mevduatı 28 mil- yon 235 bin dolardır. Massacu- zet hükümetinin bankada yatı- rılmış 723 bin doları bulunmak- tadır. Tediyatını kesen diğer mües- seseler Baneroft Trust Compny, Lovel Massaçuzet Midlelss ban- kalarıdır.. Japon parasının düşmesi Almanyada endişe uyandırdı Japon parasinın sukutu Alman- yada büyük bir'alâka uyandır- mıştir. Gazeteler bu meseleye uzun makaleler tahsis etmekte, Japonyanın ingilizlere imtisal et- mesini beklemektedirler. Ihracat, | sanayi ve ticaret mahfelleri en- dişe içindedir. Samsunda ihracat Samsun mintakasından son hafta zarfında 342,261 kilo tü- tön ve 1596 sandık ihraç edilmiştir. Mintakanm tütün stoku 583,395! kilodur. Tütünler Nevyorka ve Çekoslavakyaya ( sevkedilmiştir. Yumurtalar İspanya ve Yunanis- tana gönderilmiştir. istanbul piyasasında Dün piyasaya 66 vagon buğ- day ve 15 vagon arpa gelmiştir. Arpa fiatları birkaç gündenberi 4 kuruş 35 para etrafında istik- rar kesbetmiş gibidir. Cumartesi ! günündenberi piyasaya hergün külliyetli miktarda mal gelmesi bu piyasayı gevşek bir hale koy- doktorların oObukadar isticalle sabahleyin erkenden hastanelere | gelmeleri sadece şaksları için zahmet çekmekten başka bir netice vermiyor.,, Bir iki gün evvel bu mesele hakkında tetki- kat yapacağımızı yazmıştık. Dün bir muharririmiz kıymetli dok- torlarımızdan operatör (Besim Kemal Beyin bu husustaki mü- | taleasını sormuştur. Besim Kemal B. cevap vererek demiştirki: - Hukuki ve idari noktai nazardan tabif sıhbiye vekâletinin hakkı Hastanelerdeki doktorlar da birer memur olmak iribarile diğer memur sınıflarından farksızdır Umumiyetle memurlar iş başına | sabahleyin saat dokuzda geliyorlar, saat beşte çıkıyorlar. Doktorlar için hususi vaziyetleri nazarı dikkain alınarak devam sastinin başlangıcı saat sekiz, sonu saat on beş olarık kabul edilmiştir. Fakat şöpbesiz sıhhiye vekilelinin bu surede doktonat için devam santi tayin etmekten maksadı hastanelere grlip oturmaları için değildir hastalar üzerinde! (o çalışmaları içindir. Doktorların hastalar üzerinde çalışmalar ö i ğ muştur. Buğday piyasası şu fiat- larda hülâsa edilebilir. Ekstra beyazlar 5 kuruş 5 pa- ra ile 5 kuruş 10 para arasında sekiz, on çavdarlı birinci beyaz- lar 4,75 ve 5 kuruş arasında sa- tılmaktadır. Koliler Iki mamaralı kararnameyle ko- lilerin kontenjana tabi tutulduğu yazılmıştı. Dün kolilerle yeşil etiketli o paketlerin kontenjana tabi oldukları posta idaresine de bildirilmiştir. Viyanada bir sergi açılıyor Viyanada 13 Marttan 20 Mar- ta kadar devam etmek üzre bey- nelmilel bir panayır açılacaktır, Panayır tertip heyeti ofise res- men müracaat ederek Türk ta- cirlerini davet etmiştir. İştirak edeceklere birçok teshilât gös- terilecektir, Ofis 'bu daveti alâ- kadarlara bildirmiştir. Buğday, arpa, çavdar ve Mısır Avusturya, Macaristan, Yugos- lavya ve Çekoslovakyanın hubu- bat istibsalâtına ait istatistikle- rine göre bu dört memlekette 1931 senesi, buğday, arpa, çav- dar ve misir istihsalâtı noktai i nazarından iyi geçmemiştir. Buğday mahsulü 1930 senesi- i me nisbetle yüzde 12, 8 çavdar mahsulü yüzde 23 ve arpa mâh- sulü yüzde 19 noksandır. Yalnız Yuğoslavyada buğday mahsulü iyi olmuştur. Macaristanda ise yumurta | vardır. | Hastanelerde | buğday iştibsalâtı kâfi miktarda | değildir. Bu hal Macaristanın ik- tısadi vaziyetinde tesirini göster- miştir. Yulaf ve patates mahsu- lü bilhassa bu dört memlekette bu sene pek az olmuştur, Bu dört memleket yulaf ve patates ihtiyacatını hariçten tedarik et- mek mecburiyetinde kalmışlar- dır. Giresunda bir kooperatif Alınan malümata göre Gire- sunda fındık müstahsilieri tara- fından bir kooperatif teşkil edil- miştir, Bu kooperatif fındık ti- caretile iştigal edecek ve doğru- dan doğruya Avrupa pazarlarına ihracat yapacaktır. Bundan baş- ka kooperatif hissedarlarına ih- tiyaç zamanlarında ehven şerait- "le para da temin edecektir. içim mesai mevzou ise pek çoktur O suretle ki sabahleyin bestaneye erken İ gelen bir doktor gece yarılarına kadar hastanede kalmış olsa gene kendisine iş bulabilir Bulması ve çalışması da lizım gelir. Acaba hastanelerde doktorları kontrol etmek için tayin edilen devam saatleri bu maksadı temin edebiliyor mu ? İşte aranacak nokta burasıdır. Benim kans- srimce doktorlar filan saatte geleceksiniz, filan saatte gideceksiniz denilmekle ve bu saatlerde onların hastanelere gelip gitmeleri temin edilmekle mesai meselesi halledilmiş olamaz. Farzediyorum ki bir döktor hastaneye | muayyen vakitte geldi, koğuşlarda şöyle | bir dolaştı, Bastalarını satht bir surene gördü, sonra ayaklannı birbir üstüne avp oturdu, bugünkü usul buna mani olabilir mi ? Olamaz. Binaenaleyh bende doktorlari devam #âatile kontrol etmek- ten ziyade mesai üzerinde kontrol etmek daha doğrudur. Mesai üzerinde kontrol nasil yapıla. bilir, diyeceksiniz. Evet, vapolabilir -Pek kabildir. Meselâ shhiye vekâlei ber doktordan syda bir kere mesaf çetvel- | leri istiyebilir. Her bir doktor Kaç hat bakmış. Bunlar üzerinde ne gibi tay Me Dahili ve Harici Fırka gurubunda Türkçenin bütün va- tandaşlar arâsında tamimi görüşüldü Ankara, 15 (Vakıt) — Cüm- horiyet Halk fırkası meclis gu- rapu bugün saat onbeşte Tekir- dağ meb'usu Cemil beyin riya- setinde toplanıldı. Bu toplantıda Türkçe konuşmıyan unsurlar ara- sında lisanımızm takrir ve temi- ni hakkında Muş meb'usu Kılıç oğlu Hakkı B. tarafından veril- miş olan takriri müzakere ede- | rek icabı Kararlaştırılmak üzere hükümete verilmesine karar ve- rildi. Meclis reisimizin seyahati Ankara, 15 (Vakıt) — Mecli- sin tatilinde B. M. Meclisi reisi Kâzım Pş. Hz. Adana ve Mer- sin civarında bir tetkik seyahati yapacaktır Düyunu umumiye Tekrar müzakere başlıyor Ankara, 15 (Vakıt) — Yakın- da Ankara ve Pariste Düyunu umumiye müzakeratıma tekrar başlanacaktır. Müzakere sureti halle iktiran etmezse hükümet taks'tleri tecil ettirecektir. Âli iktisat meclisi toplandı Ankara, 15 ( Vakıt ) — Ali iktisat meclisi bugün iktisat ve- kili Mustafa Şeref Beyin riya- setinde birinci toplantısını yapir. Mustafa Şeref B. bu münasebet- söylediği bir nutukta iktisadi vaziyet ve alınan tedbirleri izah etti ve meclise muvaffakıyet te- menni eyledi. Müteakiben yapı- lan intihapta birici reisliğe B. M. Meclisi reis vekili Hasan B. (Trabzon), ikinci reisliğe Celâl B. (izmir) seçilmiş ve rüzüameye dahil maddeleri tetkik etmek için üç komisyona ayrılmıştır. Komisyonların intihabından son- ra yarın (bugün) toplanmak üzre celseye nihayet veri'miştir. Kastamonuda bir cinayet Kastamonu, 15 — Gül nahiye- sinin Ariz köyünden Softa oğlu Yunus, baltayla ve feci bir şe- kilde öldürülmüştür. Maznunen üç kişi yakalanmıştır. Tahkikata başlanmıştır. Tayyare piyangosunun büyük ikramiyesi : Muğla, 15 (A.A) — Tayyare piyangosunun büyük ikramiyesi şehrimiz orta mektep müdürü Hilmi beye isabet etmiştir. Bile- tin onda birine malik olan Hilmi B. beş bin lira alacaktır. #meliyeler yapmış ? Bunlar hususi ise tistikler ve raporlarla tesbit olunarak vekilere bildirilirşe elbette doktorların mesalsinden daha ziyade İstifade edilmiş olur. Bu tarzdaki kontrol şüpbe yok ki devam sastile yapılacak kontrolden daha çok müestirdir. Yalnız bir nokta var Doktorların bütün zamanlarını, bütün mesailerini bir hastahaneye vakletmesi istenilirken onun da hayati ihtiyaçlarını düşünmeklizımdir. Bugünkü hayat şersiti malumdur. Müre- hasas bir doktoru tamamile bir mües- seseye bağlıyabilmek için onun yaşı- masin temin edecek surette para vere bilmek icap eder. Böyle olmadığı halde mütehassıs Odoktorlar (hastahane işile hariçte çalışmak imkânını telif edemezse tabil ikisinden birini tercih etmiye ve çok defa resmi hastaneyi bırskıya mecbur olur. Buda o doktr'ar için olduğu kadar hastahanelerimiz için de bir zarardır. , İ Kaçakçılık Son Telgrafillar işi grupta e Mücadelenin semere vermesi için inhisar” ların tevhidine lüzum görülmektedir Ankara, 15 (Vakıt) — Kaçak- çılık bakkında alınacak tedbir- leri tetkik ederi komisyon mesa- isini bitirmiş ve mesele Fırka grubuna: intiksl etmiştir. Fırka İ grupu yarınki (bugünkü) içtima- i ında bu meseleyi tetkik edecek- tir, Kaçakçılık meselelerini tet- kik eden komisyonda bazı âza tarafından mali işler için bir ec- nebi mutahassıs getirilmesi hak- kında yapılan teklif taraftar ka- zanmamıştır, Meclisin kaçakçılık kanununu çıkarmak için ay sonuna kadar | mesaisine devam edeceği anla- şılmaktadır. Alâkadar zevat bir bütçe ve- kâleti ihdasının kat'iyen mevzuu- bahs olmadığını söylemektedirler. Vekâletler ayrı ayrı kaçakçılık mücadelesi etrafında icap eden projeleri hazırlamaktadır. Gene kaçakçılık mücadelesinin semere vermesi için inbisar ida- relerinin birleştirilmeleri zaruri görülmektedir. tasatruf yapılacaktır. BU » Maliye vekâleti meşgul olm” baş'amıştır . Haber verildiğine göre teni ten sonra bütün inhisarlaf © teşkilât dahilinde ve bir U8”. müdür tarafından idare oluna€ idare merkezi de Ankarada * lunacaktır. Yalnız kibrit inb ecnebi bir grupun elinde bi ması dolayısile mukavelenin mesine kadar müstakil kalas br. Kâzım paşanın beyansii , Meclis reisi Kâzm paşa * çakçılıkla mücadele ve Me”. faal yeti hakkında şu beyan” bu'unmuştur: > “— Meclisin mesaisi iz ediyor. Meclis, içtimaa ve hüsusat hakkında lâzım ola nun ve lâyibaları günü çıkarmaktadır. Kaçakçılıkla mücadale ai ş kındaki kanun lâyibaları da devrede çıkarılacaktır. Mecisi Tevhitten sonra kadrolarda da nihavet verilmesi muhtemi Balkan konferansının neticeleri , Atina, 15 (Hususi) — Cümburiyet birliği fırkası reisi M. PE Ban- Balkan Kkouforansında Yunan heyeti musahkaenv vdisi asif le konferansın müzakerat ve neticeleri hakkında mufassal iza pa Anastasyu dün kanunu esası encümeninde İstanbulda 2 vermiştiri M, Papa Anastasyudan sonra Yunan hariciye nazırı Mihalakapulosla başvekil M. Venizelos söz almışlar bu konf€ ranslara iştirak eden Türkiye, Yunanistan, Bulgaristan, Ro: Sırbistan ve Arnavutluk arasında bir ademi tecavuz ve bakemlik misakının akti hususunda salim bir hatve teşkil edeceğini söyl” mişler ve konferansın şimdiye kadar gösterdiği işleri tasvip rek, bu konferansların aktı hususunda M. Papa Anastas vukubulan teşebbüsünden dolavı 932 bütçesi Tasarrultan ziyade varidat te- minine ehemmiyet verilecek Ankara, 15 (Vakıt) — Hükü- met bütçe ile yeni vergi lâyiba- larını şubat içinde meclise vere- | cektir. Yeni bütçede tasarruftan ziyade varidat teminine ehem- miyet ver İscektir. Ankarada bir intihar Ziraat mektebi şarapçılık şeti Zafir B. kendini öldürdü Ankara, 15 (Vakıt) — Ziraat mektebi şarapçılık şefi Zafir B. kol damarlarını ve boğazını kes- mek suretile intihar etmiştir. Müntehir bıraktığı bir mektupta müptela olduğu asabi rahatsızlık dolayısile hayattan nefret ettiği- ni ve yaşayamıyacağını anladı- gından intihara karar verdiğini yazmakta ve kalan eşyasının ba- basına teslim edilmesini vasiyet etmektedir. Müddeiumumilik tah- kikata devem etmektedir. Şakilerin muhakemesi Adana, 15 (Vakıt — Vandan gelirilen 190 şakinin evrakları temyiz mahkemesinden gelmek üzeredir. Muhakemelerine önü- müzdeki hafta zarlında devam edileceği zanno'unuvor, Adanada kaçakçıtıkıs mücadele Adana, 15 (Vakıt) Polis iki gündenberi kaçakçılıkla şid- detle mücadeleye başlamıştır. Bir çok kimseler yakalanarak adli yeye teslim edildi, j tetrile ve taktir evlemişlerdit. iFransa ve Yunanist” na mal nasil gönderilecek ? Istanbul, 15 (A.A) — ibra! ofisinden tebliğ edilmiştir: 9) Fransaya kontenjanla o" edilecek eşya için evvelden gi saade alınması İcap etmektedi” Eransaya ibracat yapan rethanelerimizin bu müsaade”? ne suretle alımabileceğine o Ihracat ofisine müracaatla ml mat almaları tavsiye olunur. Istanbul, 15, (A.A) — İbr” cat Ofisinden tebliğ edi Yunan bükümeti Yunanistafi? ticaret muahedesi akdetmiY?” hükümetlerden © gelecek — gümrük resmini on misline ” ii etmiştir. Yunanistanla ticaret 9 ahedesi olan omemleketle! gidecek eşyadan muabede a esas tarife mucibince gü resmi alınacaksa da bu ©$ Yunanistana hini ithalinde men'şe şahadetnamesi iraö mesi lâzımdır. gönderi, bir 4 Yunanistana mal ihracatçılarımıza bu sur men'şe şahadetnamesiyle gör göndermeleri ve aksi halde Sy rük resminin on misline — olan meblağı gümrük vene nakten depo etmeleri lâzım Telgraf ha k 6 Sl agiei gelecek hafta sonunda mesai” £ leceği beyan olunur. # | Ayyy berlerimizi”