16 Aralık 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

16 Aralık 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

— 6—VAKTT 16 Kânunueyvel 1937 —— Telgrat Haberleri hindistanda bomba Servet ve refah İngiliz nâzırları Gandiye midahene mi etmişler? Patan, “Hindistandu,, 15 (A. A.) — Blagalpur mıntakası ha- kiminin ikametgâhına bir bomba | atılmıştır. Bomba, hiç kimseye zarar vermemiştir. Ayn evin civarında diğer bir bomba daha kesfedilmiştir. Londra, 15 (A.A. ) — Ingiliz gazeteleri, dün Hindistanda vu: kua gelmiş oan suikast :dolayı- sile bilhassa omüteheyyiç bulun- maktadır. Birçok gözsteler ve ezcüm'e Daily Telegraph, Nevs Çiron'e!ls ve Morning Post ga- zeteleri, hükümete nüfuz ve sat- vetini göstermek suretile bu gi- bi hadiselerin tekerrürüne mani olmasını tavsiye etmektedir. Bengale hükümetinin kendisi- ne tevdi edilmiş olan fevkalâde salâhiyetleri kullanması ve sar- sınnaz bir ciddiyet ve (o şiddet göstermesi zaruridir. Morning Post, diyor ki: Ingiliz idaresi, adaletin o nufusunu ve Bengalce sakinlerinin emniyetini temine muvaffak olabilecek mi- dir. Bunun cevabı, İngilterenin takip edeceği siyasete bağlıdır. Reisler, diledikleri gibi hareket etmekte serbest bırakılacak o'ur- sa hatta idare ve halk tarafından kendilerine karşı mücamelekâ- rane hareket edilecek olduktan sonra madunların tecziye edi mesi boş şeydir. Ganinin İtal- yada sarfetmiş olduğu - sözleri nazarı dikkate almalı ve bu tah- rikâtçıya karşı İngiliz nazırlarının o —— iktısat vekili radyoda kıymetli bir nutuk söyledi Ankara, 15, (A.A) — Iktısat vekili Mustafa Şeref B. dün ak- şam radyoda tasarruf haftası münasebetile bir nutuk söyle- miştir, Osmanlı imparatorluğun- da milli bir iktisat olmadığını söylemiş, yeni Türkiyenin Anka- rada teşekkülünden sonraki ik- tısadi vaziyetimizi izah etmiş ve tasarruf lüzumuna işaret ederek demiştir ki: —Hepimizin bilmem'z lâzımdır ki, bir memleketin iktisadi selâmeti yalnız o bükümet olup biter bir keyfiyet değildir. Iktısadi manada devlet, birlikte ve beraberce çalışan aynı millete mepsup fertlerden müteşekkil bir top'ulu «tor, Bir mil'et fertlerinin ve bötün devet teşkilâtının bir- likte ve beraberce aynı hedefe doğru candan ve ele'e yürüme- sini icap ettiren sebepler ta- ribte bugünkü kadar ehemmiyet ve azımet.e hiç bir zaman bir araya gelmemiş ve hiçbir zaman bu kadar bâkim olmamıştır. Bu gün büyük, küçük, kadın, erkek her Türk tek bir nokta etaratın- da toplanacaklardır. O wokta, mili iktisadı korumaktır. Bizim milli iktısadı korumak dediğimiz işte, aynı zamanda çkur- mak da vardır. Çünkü Türk milleti efradı devletle elele ola- müdahenekâzlık eylemiş olduk- | larını urulmamalıdır. Çorçi! zatülcenbe tutuldu Nevyork, 15 (A. A.) — M. Çotçil, şimdi zatülcenpten muz- tariptir. Fakat doktorlar biçbir ibtilât © mıyacağım söylüyorlar, Dün a.şam neşredilen bülten müsait terakkiler kaydetmektedir. Zatülcenp hastalığı gözüs üze- * rine vaki olan darbeden tevellüt etmiştir . Yapılan rontken mua- yenesi esnasında dabili hiçbir cerha görülmemiştir. Mamafi, M. Çorçil, Kânunusaniye kadar faalivet göstermiyesat(ir. Ankara Hukuk fakültesi Ankara, 15 (Vakıt) — Ankara Hukuk mektebinin fakülte olma- &ı Vekiller heyetince tasdik &- dild, Aero kulüpte “Aero kulüp,, unvanını alan si- vil tayyareciler o kulübü Beyoğ- landa müsait bii bina o kirala- mıştır. Şehrimize gelecek ecne- bi tayyarecileri müsafir etmek için ayrı daire (o bulunmaktadır. Klübün birde dershanesi vardır. Burada ameli tayyarecilik ders- leri verilecektir. İsteyen gençler ve hatta hanımlar dershaneye devam edebileceklerdir. “Kulüp 20 kânunusanide açı- İacaktır. esnsesesasasen vasarmenssasssesmass0msss0s00se01 mare rae ae ve) gözel ecnebi kadınıdır. Profesörün bu sözlerini diğer hakemler de tastik etmişler, ve neticede birincilik mükâfatı ona verilmiştir, Viyananın güzelleri de Mis Betti nin faikiyetini kabul etmiş- lerdir. ,, yi ! kullanan rak milli ve urcumi bir harektle yürürsek milli iktısadımızı hem kurarız bem de koruruz. Milli iktisadı kurmak ve korumak için her Türlüün” yöpitası “lâzım olan ilk iş yerli malı kullanmaktır. Öyle bir vatandayız ki bir dakikalık bile ihmal ve müsama- haya tahammül yoktur. Bugün bütün milletler yerli mahsulü İs- tihiâk etmek yerli mali kullan- mak yolunda sarsılmaz tereddü- de düşmez bir imanla şaşmaz su- rette yörümektedirler. Memleket içinde “yerli mahsulü ve yerli malı olarak tedarik etmemiz ka- bil ye mümkün olan birçok eşya için yabancı imemleketlere mil- yonlarca kıymetlerimiz gönder- mekteyiz. Dikkat ve şaşmaz bir iman bu paraların hepsini mem- leketimizde bıra sabiiir. Mustafa Şeref bey yerli malı mem'eketin servet ve refah arlacağı, para kıymetinin yükseleceğini sö lediklen sonra sözlerine şu suretle devam et- miştir: —Vatandâşlar yerli malı kullan- mayı iman haline getirmekle be- raber tasarruf elmek vetutu'n'u olmak ta ş.arımız o.malıdır. "Eu- gün buldum, kugün yerim, bak kerimdir yarına,, darbimeseli ip- tidaf kavimler ve enerjisi sön- müş milletler içindir. Türk gibi enerji deposu olan bir millet ancak yarın, öbürgün veya daha öbürgün ve (daha ilerisi için çalışır. Mustafa Şeref bey nutkunun sonlarına doğru demiştir ki: —Tasarruf yapabilmek için de say ve amelin vermelerini de hesaplı surette sarfeder olmak lâzımdır. Her masrafımızda sü- rekli bir dikkât hakim olmalı- dır, İbtiyaçlarımızı normal baya- tımıza göre intihap (etmeliyiz. Kazancımızı o maksada hizmet eder surette kullanmalıyız. Sar- fedilenle bunun mukabilinde alı- nanı mukayese (etmek normal bayat seviyesini geçen ibtiyaç- lar için masraf yapmamak, mas- rafla varidatı daima not ede- rek bir birile mütevazin tutmak ahlâkf enerjimizin, basiretimizin ölçüsüdür, “ yz tedbirlerile | 1. . Vecihi Beyin .. : Teşebbüsleri | Baş makalemizden mabsaı | itibarile nakliye vesaiti noktasın- dan geri olan bir memlekettir, Türklerin tayyare vasıtasına her memleketten (ziyade &ibtiyacı vardır. Bununla beraber he- nüz bu ihtiyacı tatmin için fili olarak hiç bir şey yapılmış de- ğildir. £ Binaenaleyh en ziyade ihtiyaç hissedilen mıntakalar için en basit bir şekilde olsun tay- yare postaları tesisi hedefimiz olmalıdır. Esasen memleketimizde tay- yarecilik için bu şekilde bir fa- aliyet zemini teessüs etmezse tay- yareciliğin terakkisine imkân yok- tur. Çünkü tayyarecilik sırf eğ- lence ve spor vasıtası oldukça istidatlı gençler bu sahada ken- dilerini gösteremez. Haiz olduk- ları istidatlara inkişaf hamlesi veremez. Bunun için sivil tayya- reciliğin bir muayyen meslek ha- line girmesi, tayyareciliğe intisap halde hayat ve istikbalini temin edebileceğine itimat etmesi icap eder, İşte memleketimizde tay- yare postalarınıa tesisine bundan dolayı da lüzüm ve zaturet vardır. Demek istiyoruz ki Vecihi be- yin Moda ve Kalamış civarında bir sivil tayyarecilik mektebi aç- ması iyi bir teşebbüstür. Fakat bu teşebbüsten asıl maksat hu- söle gelebilmek için bilâhare oru besliyecek, kuvvet ve gıda verecek müteşebbislerin de takip etmesi lâzımdır. Aksi taktirde sivil tayyarecilik mektebi açmak amatör tayyareciler yetiştirmek teşebbüsü bir saksı içinde susuz kalmış çiçek gibi kuruyup gitmi- ye mabköm olur. “ Mehmet Asım Bu iş Allaha kaldı i Üst tarafı (inci sayfada | Celse, M. Makdonalt ile diğer bazı nazırların bu sabah tahdidi teslihat davası için Saint - Paul kilisesinde yapılacak âyine gide- bilmeleri için saat 11,30da tatil edilmiştir. Bu bal, bir devlet adamına lâlife tarzında celsenin kilisede devam etmekte olduğu» nu söylettirmiştir. Musirren devam etmekte olan şayialara inanmak Jâzim gelirse hükümetin bu suretle inkitaa uğramış olan müzakereleri iktı- sadi inbitat, tam'rat, harp borç- ları nukut meseleleri, Almanya: nın vaziyeti, Hoover moratoryo- mu ve tahdidi teslibat hakkında cereyan etmiştir. Canterbury ser piskoposunun Sain-Paul kilisesinde irat etmiş olduğu mev'ize bu son mesele hakkındadır. Atman mamanın Mi il Karadeniz postası | Vatan Persemie İİ günü akşamı Sirkeciden here- | ketle ( Zongüldak, İnebolu, | Samsun, Ordu, Giresun, Trab- İİ zon, Sürmene ve Rize) ye İ gidecektir. i n Fazla tafsilât için Sirkeci, ii Yelkenci kanındaki acenteli- ii ğine müracaat. Tel, 21515 ij vapuru 17 ii K. evvel bir gencin bu meslekte çalışüğı 3) yete dair bir Anahtar sesi ... “odur ?,, diye yerinden fırladı — Yanımıza polisleri de al- saydık daha iyi ederdik. Dedi. — Sanki polis bizden fazla bir şey mi bu'acaktı? Bu alçak, zavallı yavrumu kimbilir nereye götürdü. Ab Valne, Nellirozla niçin daha evvel evlenmediniz? Bu feci hâdise olmazdı. Daha henüz ümitsiz değilim. Bir şey olmamıştır inşallah. durunuz bir düşünelim. On ikiden ikiye ka- dar, bu adam Nelliroz'un oda- sındaydı. Herhalde orada mü- bim bir şey olmamıştır. Sonra buraya, baloya geldiler. Burssı da kalabalıktı, Buradada bir şey olmamıştır.. Herhalde Nel- liroz'u dönüşte evde bu'ursak, kurtulmuş oluruz Valne... — Evet, fakat ya eve dön memişse..? Gecenin mühim bir kısmını, bu adamla.. Öğle bir adamla ki söylediklerine nazaran vücut vücuda iki kumru gibi sıkışarak?..!., Valne daha fazla söyliyemi- yordu.Nelliroza olan aşkına rağ- men bu kadarını fazla buluyor- du. Madam Destol orun bu haline acımakla beraber başka şeyler düşünüyordu. — Valne, dedi, eve dönüp onu bulunca kendisine hiç bir şey soylemiyelim; Nasıl olsa öğ- renecek, anlaşıldı mıl — Anlaşıldı .. Eve gelince hemen koşup bak- tılar, Nelliroz gelmemişti. Oda bomböştu. Bu yeni vaziyet kar- şısında Madam Destol artık da- | Moris Löblandan: p Madam Destol W i Baratof'un cesedini gördün Jerar'ı anyor, nerdeyse Yi Nelliroz donmuş kalmıştı ei tek kelime söyliyemiyordu. pi reye, titreye ilerledi, annesi © tarak yavaş hareketlerle oda” | çıkardı, Valneyi de çıkardı. we pısını kapadı, geldi aynaya pak tı, orada kendi ölü hayalini şe rerek titredi, sonra birdenbi kendini divanın Üstüne atü hıçkıra biçlura ağlamıya başl” dı. M DÖRDUNCUÜ KISİ Polis hafiyesi Nantaf Müstantik Lisney saat 8 e değ İ ru veni Palas otele gelmişti. Kâtibine döndü: — Bana emniyeti umumi den verilen malümata göre v Baratof şüpheli bir adami Servetinin nereden geldiği hul, Mütemadiyen seyahat edi! bu adam, Polonyada, Avusti da daimi nezaret altında bul” duruluyormuş. Bu cinayetin rip meticeleri olacak. Lâbori varlar müessesesine verdiği milyonun elbet bir sebebi Katil, eski şeriklerinden piri olsa gerek. # — Belki de intikam alan risi. (Bitmedi! o ——— .Tasarrut Pan Tasarruf haftası programı vaffakıyetle tatbik edilmekteö” Dün de konferanslara devi edilmiş ve propagandalar mıştır. Mekteplerde yep olan yazı müsabakalarınada ge vam edilmektedir. Müsabaka yanamadı. Hıçkırarak: — Aman yarabbim, dedi, ne fecaat.. Ne fecaat!, Valne bir aksj seda gibi tek- rarlıyordu: — Ne fecaat!... Sonra, sustular ve uzun müd- det birbirlerinin yüzlerine bak- madan oturdular, Saat beşi, son- ra altıyı çaldı. Artık her ikisi de, vaziyetin vehametini anla- mışlardı, mamafi birbirlerine bir şey söylemiyorlardı. Saat yediye doğru, kapıda bir anahtar sesi işitildi. (Madam Destol: — O dır, Diye yerinden fırıldadı. Filbakika, bu gelen Nelliroz- du. Rengi bembeyaz, uçuk, bir makine adam gibi hareketlerle yürüyerek ilerliyordu. Gitti, oda- sına girdi. Madam Destol, kızının araka- sından atılmıştı. Valneye, cina kelime bile söy- lememesini tenbih ettiği halde kızının bu bitkin hali karşısında dayanamadı ve: — Bir katil, raberdin... Dedi. Nelliroz bir şey anlıya- mamıslı, — Kim? ne katili? — O, seninle beraber geceyi | geçiren Jerar, Baratof'u, para sını çalmak için öldüren katil. — Nasıl olur, mademki Ba- bir katille be- İ resmi pılan mekteplerde seçilen ta belerin evrakı maarif müdürl ğüne (gönderilmektedir. Haf sonunda ilk mekteplere ait rak ilk tedrisat müfettişleri, ta mektep ve liselere ait evi i ta vekâlet teftiş heyeti taralif, dan tetkik edilecektir. Tasatii l malına kof “e haftası ve yerli her sınıf halk büyük bir göstermektedir. Bu seneki sarruf haftası geçen si daha canlıdır. Birçok dükküni” yerli malını halka tanıtmak ig tertibat almışlar ve yerli mal” maliyet fiatına satmıya bi lardır, Cuma günleri sabahleyin 5 on'a Halk evnde büyük kabul resmi yapılacak . ve ye teçel kül'er ve râtof kendisidir. — Hayır, yalan, Baratof o değil, asıl Baratof'u öldürmüş & ismini de çalmış demek,.Ben Ticaret odası vapor fırkası Kadıköy kaza mer ps if Kabul resmine davet mün:sebetile kârurueyyeli? z laca« resmi kaku'e | İstanbu, bilü vatandaşlar davetlidir. Ayrıca davetiye irsaline bare büyük bir alayla geçit Halkı Nezihi B. de cuma de mli tasarıuf ve ıktısat TTasırru! ba/tası köm'syonu riyazenli sekizinci cuma günü saat O” bu uzan meb'usan askeri ve © we | kalmadan cümlesinin bu ” 4 mi yapılacaktır. saat 11 de Cümhuriyet HİZİ Lei kında bir-konfer: us. verec€ Tasınuf ve yeri mah bati Cağalo'unda Mak evnde ki erkân, zatitan ve meni ile matbuat ve resmi ve sime iştirak etmeleri gica o”. öldü ceki Dali