3 Ocak 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

3 Ocak 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

Edebiyatsızlığa Nihayet verelim Bir genç tanırım, İlisenin yedinel sınıfındayken yuzı yazmıya meraklıy-' dı. Türkçeyi pek iyi, pürüssüz bir; halde yazıyordu. Sekizinci (o seneye geçtiği zaman edebiyat merakı biraz daha arttı, Ve edebi eserler okumıya basladı. Yazdığı yazıları o gördüm. Türkçe bozuldu. Lisan pürüzlendi, Büzel su gibi berrak cümleler gacır gucur yağlı ve paslı bir zincir halini aldr. Ertesi sene gencin yâzisı redingot giydi. Yazısını okuduğum gencin sa- tırlarmda, alay, alay edipler, şairler resmi geçit yapıyordu. Bir tarafta Ha. Mt Ziya, bir tarafta Mehmet Rauf, hir tarafta Halide hanım gencin ru. hunu kıskıvrak sârmesir. Delikanlı üç boksörün yumrukları altında nakavt olmuş, yüzü, gözü bere ve siş içinde bir zavallı halini almıştı, Lisanin son sinrfına geldiği zaman, delikanlı istizre, teşbih (san'at, fa- lan, filân diye kendinden adamakıllı geçti. Görüstüğüm zaman bana tasavvuftan e Liseden bitkin bir halde çık» N Başında kavuk, elinde asası eksik.| ti. Fakat ruhunda yetmiş iki tarikatin / b goyu) perde, perde yükseliyor. Bir tarafta Şiraz bakçeleri, bir ta-| rafta bektaşi nefesi, bir tarafta raks) seden mevlevi âyini, bir tarafta hara bat erenlerinin ahuvahları deli. kanlının kalbinde kendine #it bir hü- yün bile bırakmamıştı, Nesir diye Ha- it Ziyanm asasma, şiir diye o Seyh Galibin divanına bitkin bir halde yas.| lanmıştı, R Delikanir edebiyat fakültesine git» rae Nabi gibi yazı yazmıyü ça- * 8» e bir müşahele: Edebiyata me- ! Ye muntazam edebiyat tahsili ya: | pen gençlerin ruhlarmın — (Jeolojik) hir maktamı alırsanız benliğinin, üz- tünde molozlarıyla kayalarıyla teprak Iarıyla ve gelip geçen nüstehaac mes zarlarıyla kas katı kesildiğini görür. | sünüz,, li “e Bir başka müşahede: Edebiyata | bir şey getirenler bizim memlekette e ÜSİ'yat tahsik olmayanlardır. Çok des fa bundan şikâyet ediliyor. Şikâyet edenler hzklı değildir demek istemem, fa?at edebiyat, edebiyat diye mahvo. lan kafaları, genç yaşta ana dilini, Ana .dilinin zevkini kaybedip kaskatı kesilen ruhlara aermak ve onları dü- sünmek lâzım geldiğini hatırlatmak istiyorum, Nüçin edebiyat kültürü alarak san'- m adamı yetişmiyor diyenler, genç “Gların (Edebiyat dersleri) diye ii bir beton kalıp içine gömüldü « Körsünler, (Edebiyat) 1 kurtar. iaye artık bu edebiyatsızlığa ni - €rmek zamanı gelmiştir san- yorum. SADRİ ETEM Askerlik tenden dür e Dün Dabiliye vekâleti tarafi an vilâyete bik tebliğ gelmiştir. Bu tebliğde; askeri hizmetlerini ifa etmek üzre vazifelerinden ayrılan kaymakamlarla, askerlik #aÂfelerini bitirerek dönenlerin ayrhiş ve dönüş tarihlerinin öyi bir surette tesbiti ve bunların bir liste halinde tapzimi bildiril. mektedir, —a— Dün geceki yangın Dün gece Fındıklıda Akarsu caddesinde Arif beyin evinden yangın çıkmışsada evin yalnız öst katı yandığı halde yangın de liştir. Sebebi bakkın- a Zabıtaca tahti . ili. ahtikat yapılmak: Belediyede : Galata Kulesi Ticareti Bahriye Mü- dirliğine devrediliyor Belediye saatlerin ayarını bir- leştirmiye karar vermiş ve Ga- lata kulesine bir vakit küresi koymuştu... Her gün 12de ku küre harekete getirilecek ve herkes saatlerini buna göre ayar edeceklerdi. Fakat kuledeki kü- renin işletilmesi ve rasathaneden bergün zamanım öğrenilmesi uzun bir mesele halini almış ve bugü- ne kadar küre işletilememişli. Haber aldığımıza göre nihayet Ticareti bahriye müdürlüğile ke- lediye arasında iti'âf hesil ol- muştur. Belediye kuleyi ticareti bahriye müdürlüğüne devretmiye başlamıştır. Devir musmelesi bi- ter bitmez ticareti bahriye mü- dürlüğü küreyi işletmiye başlı- yacaktır. Et komisyonu yeniden tetkikata başladı Şehir meclis: tarafından ay- rılan et komisyonu dün beledi- yede Mukittin beyin riyasetinde toplanmış, yeniden tetkikata baş- i lanmıştır. Komisyon gelecek bafta tekiar toplanacak ve ete narh konulup konulmaması hakkında kat'i kararını verecektir. Adalılar ölekiriğe yeniden kavuştular Kartaldan Adaya giden elek» trik kablosunun kozulması de- Jayısile on beş gündenberi Ada i gene elektriksiz kalmıştı. Du kablo dün tamir edilmiş, ve tek- rar Adaya elektrik cereyanı ve- rilmiye bâşlanılmıştır. Trsmvay şirketi Şişliyle Sirkeci srasında bir kat tesis etti Tramvay şirketi Şişli - Sirkeci arasırda doğrudan doğruya yeni bir hat tesis etmiştir. Bu hatta | Sirkeci-Taksim ve Harbiye-Fatih arasında işliyen bazı arabalar | tabsis edilmiştir. Bu hattaki ara- balara kırmızı - sarı renkli tabela konulmuştur. Hatta pek ziyade rağbet vardır. Defterdarlıkta On seneliklerin Verilmesine Başlaniyor Maliye vakâleti tarafından kırk kuruşa kadar maaş alan cytam, aramil ve mütekaitlere on sene- liklerinin birden verilmesi hak- kında Defterdarlığa emir verildi- ğini yazmıştık. Defterdarlık, mal müdürlüklerine (oku (hususta icakeden tepligatı yapmış, ve malmüdürü'ükler, maaşların ve- rilmesi için hazırlanmışlardır. Öğrendigimize göre bir iki gün zarfında on seneliklerin te- diyesine başlanacaktır. Banka şubeleriyle Belediye muhasebeleri arasinda muamele Belediye muhasebe usulü ni- zamnamesinin veznedarlık bhak- kındaki hükümlerine göre, Be- lediyelerin Banka şubesi olan yerlerde vezneleri kaldınlmış, veznedarlık vazifesi banka şube- lerine verilmiştir. Banka şubeleri- le Belediye mubasebeleri ara- sında veznedarlık dolayısiyle cer- yan edecek müamelâtın, muha- sebeyle vezne arasında ceryan eden dahili musmelâttan sayıl- mesi ve damga resmine tabi bulundurulması lâzım gelmektedir. ç Bu hususta vekâlet tarafından vilâyete bir tamim gönderilmiştir. . i kaçmıya Poliste: Birdenbire düşe- rek öldüler Hüviyeti tesbit o edilemiyen bir kadın, dün Beyanttan ge- çerken birdenbirs yere döşerek | ölmüştür ölüm şüpheli görüldü- günden, ceset morğa günde- rilmiştir. Ankara caddesinde Subtulet kütüphanesi yanında sıgara ve tütün satan Ağop efendi de öğle üzeri alış verişine devam ederken birdenbire düşüp ölmüştür. Ölüm | sebebi ka'p sektesidir. Iki ihtiyar yanarak öldü Evvelki gece Küçükçekmece de iki köşinin ölümüyle biten feci bir yangın olmuştur. Ateş Ağavni isminde bir kadının evinden çık- mıştır. Ağavnirin evinde Etem Bey isminde bir şaksın ihtiyar annesi ve kemşiresiyle beraber kiracı Lu'urmaktadır. Gece ya- rısına doğru çıkan ateşi evve- la Etem Bey görmüş ve annesiyle hemşiresini o uyandırmıştır. İki kardeş bir müddet zaten hasta olan ihtiyar sprelerini kurtarmı- ya çalışmış'ar, fakat kendileri- nin de tehlikede bulunduklarını görünce anelerini bırakmıya ve meckur ( olmuşlardır. ihtiyar badın diri diri yanıp ök düğü gibi, alt katta bulunan Madam Ağavnide kurtulamamış ve yanmıştır. Zabite talıkikata başlamıştır. Esrar bulundu Evelki akşam saat 10 da Pa- şabahçede seyyar leblebici so- kağında 40 numarada oturan ipekçi Koço isminde birinin üze- rinde 6 ğram esrar çıkmış, hak- kında tabkikata başlanmışlır. Söndürülen eteş Fenerde Patrikhane caddesin- de Patrikhane memurlarından Yorgonun olurduğu sigortalı evin bacası tutuşmuş, genişlemesine meyden verilmeden (o söndürül- müşlür. . Piyangoda Kazanan talililrin isimleri Yılbaşı piyangosunda büyük iktamiye kazanan baktiyarlardan bir kısmının isimlerini yazmıştık. Dün aldığımız yeni haberler göre 200 bin lira kazanan biletin bir parçası Gedikpaşada 1$ numâ- ralı evde oturan Meliha Hanım- da, 45 bin lira kazanan biletin bir parçası Bebzkte Ali Paşa yokuşunda 13 numaralı evde oluran Yorgi Yorgiyadis Eferdi de, yüzbin lira kazanan biletin bir parçası fatihte eski yolda 2 numarada oturan Sandet Ha- Bımdadır. Bir milyon lira kazanan biletin bir parçasının Yunan konsulus- hanesinde tercüman Apsi Efen- dide o'duğu anlaşılmıştır. Bu tercüman biletini zevcesile müş- tereken almıştı. Gene bir milyon liralık biletin yirmide bir parça- sıda Beyoğlunda Matmazel An- geliki ile ortak diğer bir kadın- dadır. Pu kadınlar kuparayla ömürlerinin sonuna kadar yiyüp içmek ve eğlenmek kararını vermişlerdir. Bunlardan başka Cihangirde Nurettin Efediye 200,000 Iiranm bir h'ssesi, Ga'atada Fransız Bankası memurlarından Karabet le ir gli Maariftet Yeni mektepler Yerleri tayin ve tesbit edildi Vilâyetimiz dahilinde yeniden yapılacak (omektep'erin yerleri tayin edilmiştir. Yeni mektepler yeni esaslara göre yapılmış bi- nalar olacaktir. yerleri şunlardır: Istanbul mıntıkasında : Cibali, Edirnekapı Süleymaniye, Mah- mut paşa, Aksarayda : Beyoğlunda: Tonel, Kasımpa- | şa, Beşiktaş: Köyiçi, Beşiktaş: | Dikilitaş, Ortaköy, Yiniköyle Istinye arası, Kadıköy ciheti: Moda, Ikbali- ye, Yeldeğirmeni, Merdivenköy Erenköy, Pendik, Üsküdar, At- lamataşı. Çatalca: Istrancada5, Tepcikte 2, Pupalıkta3, Çakmaklıda 10. Silivri: Merkezde 5, Çanta köyde3, Danamandırada İ. Bakırköy : Mahmut beyde 3, Firuzköyde 1. Şilede: Bıçkıderedel, Kara- | mandradal, Alacalıda 2, Akça kesede3. Sariyer: Kısır kayada 1. Beykoz: Cumhuriyettel . Kartal: Samanderede 3, Paşa köydel, Başıküçükte 1. Yalova: Çinarcikta3. Maarif müsteşarı Salih Zeki bey Edirneden geldi Bir hafta evvel maarif mües- seselerini teftiş etmek üzre Edir- neye giden maarif müsteşarı Salih Zeki B. şehrimize dönmüş- tür. Salih Zeki B. dün maarif ida- resine gelerek omüfetişlerle ve yüksek muallim mektebi müdü- rü Hâmit beyle uzun müddet görüşmüştür. Salih Zeki bey bir mubarriri- mize, Edirne mekteplerini ve maarif müesseselerini teftiş eyle- diğini, bu hafta sonunda Anka- raya döneceğini söylemiştir . ———— — Gayri mübadiller ve Yunan emlâki Gayri mübadiller takdir kıy- met komisyonunun işleri son za- manlarda fazlalaşmıştır. Takdir kıymet için gayri mübadillerin müracaatları da artmaktadır. İşlerin, komisyonun bugünkü kadrosile bir seneden evvel bi- tirilemiyeceği anlaşıldığından me- mur kadrosunun takviyesi düşü- nülmektedir. İzmirdeki OYuvan emlâkinin müzayedesine de devam edilmek- tedir. Gayri mübadillerden bir çoğu müzayedeye iştirak için Iz- mire gitmişlerdir. Satılan emlâkin yarısından faz- lasımı gayri mübadiller alatışlar- dır. Müzayede şubata kadar de- vam edecektir. Muhtelit mübadele komisyonunda Muhtelit mübadele komisyonu | umumi heyeti yarın toplanarak | büroların on beş günlük işleri hakkında gönderdikleri raporları tetkik edecektir, amaaan a eş Efendiye 150,000 liranın onda biri, Ankarada kasap Halit Efendiye 150,000 liranın bir hissesi, Malıköy istasyon memu- ru Recep Efendiyle iki arkada- ına da 1C0,000liranın bir hissesi isabet etmiştir, 3— VAKIT 3 Kânunusani 1932 semer a Aliyede; 007.1. Vakfiye yırtmak! Ağır cezada müteksit bir evkef İ memurunun muhakemesine başlandı Istanbul ağır ceza muhakeme” (| sinde, dün öğleden sonra bir “ vakfiye yırtmak davasının rüye- line başlanmıştır. Dava edilen, evkaf memurlu ğundan mütekait Nazmi beydir.* Kendisinin, mütevellilerin menfa- ti lehine vakfiyeler “defterinin şeyh Mehmet efendi vakfiyesine © ait kısmını yırtığı iddia olunuyor, * | i Mahkemede hazır bulunan evkaf | vekili, sonradan Galata mahke- | İ mesinden zeyil vakfiye çıkarıldı. ğım, bu suretle evkafın hukuku zıyaa o uğramadığını — söylemiş, Nazmi bey de “esasen yırtılan kısım, mütevelliyi alâkadar eden ( bir kısım dağildir. Hem ben yırt madım. Eğer ben yırtmış olsay. * dım, fibristi de yırtardım. Ve kimse nenin yırtıldığını anlaya- | mazdı., Demiştir. Müddei umumi Burbanettin bey, tahkikatın tamiki noktasın- dan evkaf hukuk işleri müdürü Süleyman ve memurlardan Ke- mal Naim beylerin mahkemeye şahit sıfatile celbini, bu mesele: | ye dair üçüncü hukukta cereyan eden mahkemeye âit karan de getirtilmesini ve 1229 numa- ralı mevzuubahs vakfiyenin Ga- | lata mahkemesinden temini müm- kün olup olmadığının, evkafın zarara uğrayıp uğramadığının iş- tilâmını istemiştir. Mahkeme ta- lepleri muvafık görmüş, mahke- me yirmi şubata bırakılmıştır. Şevket Beyin mab- kemesi bugün Zevcesi iclâl hanımı öldürmek- le maznun güzel san'atlar aka- demisi sabık müdür müavini Şev- ket Beyin o muhakemesine, bu sabah İstanbul Ağırceza muha- kemesinde devam olunacak, şa- bitler (o dinlenecektir. £ Şabtler aresında Şevket Beyin eski zev- | celeri de vardır. J Komiser muavinlerinin davası, ağırcezaya verlidi y Feridiyede oturan Mukadder H. dan rüşvet aldıkları iddia | olunan ve mevkufen muhakeme ©“ edilen komiser muavinleri Os- man ve Halil beylerin muhake- mesine dün üçüncü ceza mahke- mesinde devam olunmuştur. | Mahkeme, davanın rüyetini J ağırceza mahkemesinin salâhi- yeti dahilinde görmüş, evrakı oraya göndermiştir. Burun kesmek davasında şahitler Kâmile hanımın burnunu ker- mekle maznun kocası İlyas efen- l diyle akrabasından Münir efendi- nin muhakemelerine dün ağirce- zada devam olunmuştur. Kâmile banımın ilk ifadesi, cürmü kocasının işlediği şeklin- dedir. Fakat, sonraki ifadelerin- de Münir efendinin yaptığını söy- lemiştir. Dün mahkemede dinle- nilen şahit polislerse, Kâmile hanımın hastahanede ifade ve- rirken kocasından bahsettiğini anlatmışlar, bunun üzerine mile hanım “o vakıt yaralıydım. Hasta halimde ne yaptığımı, fi söylediğimi bilmiyordum ! Fakat | İ gene böyle söylediğimi zannet- | mem. Yanlış zapt etmişler!,, de- miştir. Muhakeme, gösterilen müda- faa şahitlerinin celbine bırakıl- miştir. Kocasını zehirlemekle maznun kadın, tevkif edildi Bakırköy civarında Avas kö- yünde kocası Hüseyini zebirledi- ği kaydile hakkında tahkikat yapılan Sanem H., Bakırköy sulh hâkimliğince isticvabını mü- teakıp, tevkif edilmiştir. Dün, evrakile birlikte müddei umumi- liğe gönderilmiştir, z s3 A yi u”