26 Ocak 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

26 Ocak 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

—6— VAKIT 26 Kânunusani 1923 Agabekof kimdir, niçin kaçırılacaktı ? | Ust tarafı birinci sayfada 7 damın ele zecirilmesine sıra gelmiş «| tir. Buna da teşebbüs edilmiştir. İş- te hadise bu vazıyetteyken Romanya zabıtası komployu görmüş ve derhal müteşebbisleriyle beraber gemiyi tev. kif etmiştir. | Şimdi bu hadiseye isimleri karışan adamlarm hüviyetlerine gelelim: Agabekof, evvelce Rus ihtilâl ida-i resinin (G, P, U.) teşkilâtınm mühim bir mevki sahibiydi. Her nedense de. yılmıs, Bolşevik İdaresinin aleyhine! dönmüstür. Bir ilki sene evvel Ras xa brtai hafiyesinin iç yüzü diye Alman. yada iki kitap yarmıstır. Bu defa da Ystanbulda olan (Troçki) yle münase bete girismiş, mütterek bir kitap yaz- mek üzere hazırlandığı söylenmekte » dir. Rus idaresi bu adamı takip edi. yor. Ele geçirmek İçin alman tertibat. tan biri budur: (Odesa)dan çıkmak is tiyen, fakat muvaffak olamıyan bir kız vardır, Bu kız çek zengindir. Pa- ris bankalarında paraları vardır, Rus gab:tai hafiyesinin tertibatiyle birisi XAznbekof) a müraesat ediyor. Bu kr Zi kaçırmak işini teklif ediyor. Kaç rılırsa pek çok para kazanılacak. Tek liften (Agabekof) şüpheleniyor, Fa - kat anlamamış gibi görünüyor. Kendi| sine teklifa(ia bulunan adamlarla mü nasebete devam ediyor. Nihayet terti-' bat alımyor. (Flomela) vapuru hazır Yanıyor. (Agabekof) da dahil olduğu halde hu vapurla Odesaya gidilecek, Orada bir çare bulunup kız gemiye a- Imacak. Fakat hakikatte (Agabekof) gemiye girdikten sonra cebren Odesas ya çikamlıp Rus ihtilâl idarerine ter. — m du, Her sabah Macit beyle Gül-. süm banım bahçeye koşuyorlar" — Müjde diyorlardı müjde bu gecede çalınmamış.. Macit bey: — Aklım ermiyor diyordu.. Bahçede bu kadar şey var.. Me- selâ meselâ işte şu koltuklar.. Bahçe kapısının kenarında yeni kalaylanan kovalar, sonra hizmet- çin'n bugün de unuttuğu turasa- daki çamaşırlar, Daha efendim şe hesırlar, ya kümesler, ve on- larin içindeki kazlar, hindiler, tavuklar... Neye çalınmıyor? Hem diyordu 10 gecedir olu- yor bu hırsızlık... Ecee buadam sade yırtık, pejmürde ceketlere- dikmiş gözlinü, 10 gecenin hiç olmazsa üç gecesinde fikrini buzup neden meyva tavuk çalmı- © yer? Bir türlü buvlara cevap veremedi. — Her balde dedi ker halde bunu yapan elbiseye muhtaç bir serseri olacak... O gün hava karardı. Yağmur yağdı. Her yanı sallattı. Korku- luk da sir sıklam olmuştu, Karşı köşkün uşağı bir daha yaptı. Fakat aksi şeytan buya sabah- leyin gene Kurkoluğun yerinde yeller esiyordu. Macit > ğ ii uyuyamadı, Sabaha yakın kalktı" Yözünü s0- ğuk kuyu suyuyla yıkamak için bahçeye çıktı. Yabancı tavuğu © çitten dışarıya çıkarırken gözü - kurda ilişti. Çitleri az araladı. Aaaa.. Şu gördüğü ceket kendi. disinin eski ceketi değilmiydi? Evet..ce peki burada ne arıyor- du? Sonra bunu “Korkuluk, yap- mamışlar mıydı? İyice eğildi, baktı, dikkat etti.. Hayretler? (Kurt) şimdiye kadar “Korku- luk,, yapılan gömlek, yelek, fes, ceketlerin üzerine kemali istira- © betla kuvnlmeş auşıl mışıl uyu: — yordu. ği M. Zeki Büyükdere 17-901 İ te olduğu halde Köstenceye gelmis.| | dir. lim olunacak. Agabekof tertibat als) np Flomsla vapuru Rus zabıtaj ha- fiye memurlarını da hâmil olarak Köstenceye geldikten sonra Romanya zabitasını tahrik ediyor. Ve gemiyle! içindekileri yakalatıyor. İ Rivayetin bir; budur. Diğer bir ri.| yayete göre (Romanya emniyeti ümu- miye müdürünün verdiği malâmat da bu şekildedir.) Agabekofun hiç haberi! yokken Flomela vapuru içinde bir çe-| kendisini tutmuşlar, vapura gütür - müşlerdir. Wakat çete ikinci adam! (Kozlovski) nin tevkifi meselesiyle uğ Taşırken Romanya zabıtası kendileri» ni tulmuştar, Fakat hadise — öyle teferrunir var ki — dolayısiyle İstanbul zabıta- sını ve hatta Fransa zabıtasını şiddet le alâkadar edecek mahiyettedir. Çün kü Romanya gazeteleri bu meseleden bahsederken Agabekofu tutacak, tus tamazsa öldürecek olan Rus ajanının vapura İstanbuldan bindiği ve hatta pasaportsuz olarak içeriye girdiğini iddia ediyorlar. Bu cihet tetkike muh taç bir noktadır. Diğer taraftan Köstencede tutu - lan Flomela vapuru içerisinde üe « cogue İsminde hir Fransız vardır. Rus matbuatı ve zabıtası Rus ihtilâlcileri oldukları iddia edilen bir çete arasn da bir Fraasızın da Romanyada tu - tulmüş olduğunu duyunca hayret ets mişlerdir. Bu adamın Pariste olan kaymbiraderi tarafımdan (gazetelere verilen malümata göre kendisi evli » Alelâde bir iş için Romanyaya gitmiştir. Fakat avdet edeceğini bilsi dirdiği iinde gelmemiştir. Ailesi Pa ris zabıtasma müracaat etmiştir. Tam | böyle bir günde Romanyadan tevkifat haberleriyle beraber onun ismi de gel miştir. Onun için Lecoguc'un ailesi kendisinin hüviyet cüzdanı elinden 2- Unarak kullanılmak için öldürülmüş olduğuna hükretmektedir! Mamai diğer bazı Fransız gazeteleri bu adam dan bahsederlerken Pariste Rus mu» hitiyle münasebeti olduğunu kayde- diyorlar Ve Rusyada olan bir kız: getirmek için Rus zabtaj hafiye mes murlarıma (50,000) frank teklif etti. ğini, onların da mukabeleten Agabe »| kofu kendilerine teslim etmek şartiy- le istediği kımı Rusyadan çıkarmak teklifinde bulunduklarını ilâve eyli «| yorlar. Agabekof kimdir ve niçin Bükreşo giti? Agnbekofun asıl ismi Arnturnof - tur. Fakat on senedenberi kendisine Jorj Azabekof ismini takmıştı. 1929 senesinde Agabekof İstanbula geliyor ve Filistin, Suriye, Yunanistan, Sır- bistan, Romanyadaki teskilâta memur ji ediliyordu. Agabekof, İstanbula Ovsenian is-)i mi altında bir İranlı Ermeni tüccar sıfatiyle gelmiş, ticaret odasına da bull isimle kaydedilmişti. Bir müddet sor» ra, Agabekef İngilizce öğrenmek için! eski bir İngiliz diplomatın kızı olan ve İngiltere sefarethanesinde çalışan yirmi yaşlarında Tzabel Sterester'i hoca olarak tutuyordu. Hocayla tale. be arasmda bu suretle bir ask mncc- rası başlamıştı. Azabekof, askının şid detinden vazifesini unutarak genç kız Ta nişanlanmıştı. Fakat genç kır, ken disinin Rusyayla alâkasını kesmesini istiyordu ve bu sebenten ei kalkıp, gizlice önce Mersiyla, sonra Parise gidiyorlardı. Amabekof orada, iki ciltten ibaret olan hatıratını neş- retli ve hatta, Fransız polisine, gizli Rus teşkilâtma alt bir çok esrar da bildirdi. Fakat, İstanbulda kalmış olan Mis Izabel'in annesi, kızınm izini bulmuş, ve öteki damadı Mister Lee'yle Axa », miştii Agabekof bu esnada Brüksel şeh» rine gitmişti. Orada kendisine, bü- yük müstemlekeleri olan bir devlet müracaatla Rusların bazı esrarını sat masmı teklif etmişlerdi. Agabekof ra zı oldu ve pazarlığa girişilinee: — Ben para istemem, bana sevdi»! ğim kızı iade edinir. pedi; Bu bilyük devlet onun. in» j kabul etti ve 1. mta 1 Günün Muhtırası Tekvim — So 96 Kânunusani Linci ay 1932. 18 Ramazan 1351 Senenin zeçen günleri: ?6 kalan günler 335 Güneş — İdoğuşu 7,23 Hans 177 Namaz vakitleri — Sabah. 7.23 Öğle: 12.24; ikindi 1452. Akşam 177 Yatsı. 1841 imsak: 5.30 Hava — Dün bararet derecesi â- zaml 3 ve asgarf sılır olarak kaydedil- miştir. Bugün rüzgir mutavassıt şiddette poyrazdın esecek, hava kanalı olacak ve kar yağacaktır. adyo Istanbul radyosu 6 dan 7 ve kadar grimofon 7.5 dan 8$ buçuğa kadar Vedis Riza hanının iştirakile saz, 83 dan 9 a kadar Salih Murat ber tarafından konferans, 9 dan 10 akadar Bedevi musiki heyeti, 10 dan 105 baçuğa iadar stodyo orkestrası. Avrupa radyosu Bugün — 26, sani Heilsberg — (2744 m. 75 kilo- vet) 930 cimnastik — 1240 orkestra konseri — 12.05 orkestra — 16,30 cit mix dans — İ7 çocuklar için şarkı — 17,20 orkestra — 20 ksilofon solo ve iki piyano ile caz — 23 haberler. Viyana — (517 m. 20 kilover) 16,90 şarkı ve piyano selo— 19,15 pi- yano ve şarkı — 2135 orkesma kon- seri — 22.$5 orkestra konseri. Budapeşte — (550 m. 24 kilo- vat) 10 koncer — 13 konser — 18 Tapan orkestrası — 20 operadan nakil, sonra Tsgan orkestrası, Roma — (44 m. 75 kilovat) 1830 eski İtalyan şarkıları — 1845 konser — 22 konser senlonik ve solo keman. Varşova - (1412 m. 158 kilo- vat) 18,35 filarmon! orkestrası tarafından halk konseri —21,15 Finlandiya musiki» si — 28 şarkı resitalı — 23.50 dans. Bükreş — (5905 m. 16 kilovat) 18,45 havadis — 18 orkestra hafif mu- siki — 19 kayadis — 19.10 orkestra — 21 radyo orkestrası — 91,45 Şarkı — 22,48 havadis. Leningrat — (1000 m. 90 kile va) 10 konser — 17 den I8,40 4 ka dar konser — 9405 e kadar Espetanto, m mam 23 K.sani 931 Kambiyo İN Frntz Frangı İğ 1 ingiliz lirası Kr. Tirec Fe'pe Drahmi İs. Frask Levs Flarin Kuron Silim Feza Mark Zloti Feng» tes 1 Türk lirası Dinar Cervener her Nukul 80 Frank (Fransız #isterkin “İngiliz 1Dolar (Amerika doliret İtalya —- BORSA HARICI l 954 95: | * 2 23 Brüksel civarında bir kilisede, Aga Alen Mecidiye Bankona: bekof hakiki olan Arutunof ismi al - tımda Mis Izabel'le evlendi. Dünkü sayımızda, Açahekofun bir müddet Budapeştede de bulunduğunu! yazmışlık. Bügün Fransız gazetelerin den aldığımız malümata göre, Ayabe kof Viyanaya da şu sebep için gitmiş-i tir: Viyanada bir cinayet Geçen sene temmuz aymda, Viya» nada Zemelman isminde bir tüccar öl dürülmüştü. Katil yakalanmış, ve s- tünde Stiehman ismiyle bulunan pas saportun sahte olduğu meydana çık J mıştı. Yapılan tahkikat neticesinde tüccarın, eski bir Rus ihtlâlcisi old ğu ve hatıratı bir gazetede neşret - mek vadinde bulunduğu, ifşaatta bus lunmaması için öldürüldüğü anlaşıl. — ev katil itiraf etti: İs Mirai lr speyi şafii gelir ? Bürhan Ümüt. Dayımın evi: Hikmet Münir, Felsefi bir yazı Anket, tenkit, hikâye... Raşit Riza Tiyatrosu mecmuası muasnın bu nüshasında muhtelif maka eler, cemaşa bahisleri, Vedat Ürfi berin Suzan mersiyesi vardır. Tavsiye edetiz. David Golderi”.| Nakledem fa: — Oh, ne güzel kokuyor... Ver hağmı.. Çorbayı, tabağa, ayakta ve ©P kollariyle o kadar garip bir tav” koyuyordu ki, Alek kendini tut! yarak güldü: — Ne gülüyorsun? — Bir şey yok. Tuhaf. benzemiyorsun? — Genç kıza mı benziyorum? — Hayır, senin küçük bir kız ©' hildiğini tasavvur edemiyorum. * . Yazan: İren Nemirovski Sarı zeminli geniş bir odanın orta- smda büyük bir yatak vardı. Joys koşup kendini yatağa attı, — Alek.. Gel, Alek üzerine eğildi. Biraz sonra Joys inledi, — Bak, Sivri sinekler, Lâmbanm etrafında sivri sinekler ucuşuyorlardı. Alek lâmbayı söndür» dü. Rirdenbire gece olmuştu. Birden. bire pencerenin altındaki çeşmenin a- çıldığı, suyun aktığı duyuldu. Alekin gözleri parladı: — Beyaz şarabı soğutmıya koydu - lar, dedi, hem susadım, hem karnım aç. — Ne yiyeceğiz? — Karides ve şarap ısmarladım ci cim, Üst tarafı için ne varsa onu yes) riz. Cebimizde beş yüz frank kaldığı - nin farkında mısın? On günde elli bin frank sarfettik. Eğer baban para gön dermezse.. Joys dişlerini sıktı: rek, boyalı bir yüz ve pırlantalar de gelmedin mi? Ekmek kesmesini liyorsan, biraz ver. — Hayır, bilmiyorum, sen? — Ben de bilmiyorum, Hancı kadımı çağırdılar, yam:ş kesen kadına bakarken, kollarıyla geziniyordu. Beni pek severlerdi. — Babamm beni beş parasız gön- o — Kim? derdiğin; düşünüyorum da.. Asla onu — Erkekler. Bilhassa, pek affetmiyeceğim. Eğer ihtiyar Fişi! ihtiyarlar. olmasaydı. Alek tuhaf bir bakışla sordu: — Bu bunak sana elli bin frank vermek için mukabilinde ne yapmak istedi? Joys haykırdı: — Hiç! Vallahi hiç bir şey! Hayır onun pis elleriyle bana dokunacağını| bile düşünmek beni tiksindiriyor. A» sıl, sen, edepsiz herif, sen para İçin Tedi Rovenna gibi acuzelerle yatıyor! sun! Sonra; — Hadi, dedi, gel, inelim, Peşlerinde Jil, bahçeye çıktılar. Kimse yoktu: Handa yalnızdılar. Gök te, yuvarlak, sarı ay ağaçlara asil » mıştı. Joys çorba kâsesinin kapağını Hizmetçi çorbadan sonra kari Jeri getirdi, Joys bol biber yiyor, ra yanan dilini çıkarıp üflüyordu. rabı kadehlere doldurdu. Yarı & olan Joys, parmaklarmın O arasi! bir karides ezerek: odamızda içeriz. Ne şampanya vaf caba? Gayet sek şampanya İstiyo! Kadehini iki eliyle havaya ko! dı: ayla aynı renkte.. Altın gibi, bak. dudakları birleşti. Fakat bu dudel ii yemiş tadını bozamıyordu. açarak, dumanı, lezzetle kokladı: GE Matbaamıza gelen eserler: 'Grin : ER — —— — ripe karşı ne Mektep P re Bu haftalık edebi mecmsanın alunci yapmalı? : sayısı çıkmıştır. Zehirli aşı yemiye kim Ke nan Hulusi, Edgar Poe nas öldürüldü? vam etmektedir. İzmir Sıhhat ve içtimai mw” Birinci sayısı çıkan bu sın'at mec- bir beyanname neşretmiştir. İzmirde neşrolunan beyas” name şudur; 1 — Kalabalık yerlerde bi” | lunmamak, 2 — Sabah, mikrop öldürücü ilâçlarla “ kamak ve temiz tutmak. 3 — Soğuk almaktan ke runmak için, günes battıkta” sonra ve rütubetli bavalard? dışarda bulunmamak. 4 — Hasta ziysretine git memek. 5 — Hastalanıldığı si 'dört beş gün dışarı çıkmamak: yorulmamak, üşütmemek, 6 — Hastalık görününce (fakir kendilerini belediye mıntak* tabiplerine muâyene ve davi ettirmeleri, iyi oldu! Lurfuflah bakkında güzel bir — mi Pirkoviç ve kendisj Sırpmış, cinaye! ti de bir kadm meselesi yüzün'len yapmış, Halbuki Agabekof, katilin gazete lerde çıkan resminden, 1929 senesin « de, Moskovada kendi şefi olan Şu)- man olduğunu tanımıştı, ve bizzat o «| nunla yüzleşmek için Viyanaya gel- mişti, Viyanaya gelip bu hadiseyi mey dana çıkarınca, pek tabit Şulman has disesi yeniden canlanmış ve muha - kemenin seyri değişmiştir. Bunun ü- zerine gizli Rus teşkilâtı Agabekofu takibe başlamış, o da, tuzsda düşer gibi görünerek Bükreşe gelmiş, Bu teşkilât mensuplarmı yakalatterm tır. Hatta, Agabekof geçen ayın Yir » misinde bir dostuna yazdığı mektupta şöyle diyordu; “Büyük bir seyahate çıkıyornnu Eğer salimen dönebilirsem fevkalâde heyecan uyandıracak malâmet geti - receğim,, alâmet #.. Diğer taraftan barı Fransız gart- teleri ve ezcümle (Humanit€) bu me- seleyi Kutyepof hadisesi gibi, Ro « manya polisi tarafından uydurulmuş bir mesele olarak telâkki etmekte ve Romanyayla Rusyanın bir ademi te- eavüz misakı aktetmek üzere bulun « duğu bir zamanda, buna muarız der- letlerin teşvikiyle ve beynelmilel ef « kârı umumiyeyi tağşiş için ortaya & karıldığını ilâve etmektedir. weli, 8 — Sinema, ban, tütün ambarları gibi y kalabalığı çok olan yerlerde | temizliğe dikkat etmek. 9 — Tramvaylarda / bir kapıdan işliyerek cereyanı yaptırmamak ve © reyandan muhafaza olu! — Ben küçükken çok güzeldi” lek, bardağı dumanlandıran buzlu £ "! dünyaya, dansederek, şarkı sr ekme kestirdiler. Joys ekmeği göğsüne d — Her zamanki gibi, şampanYifi > Karşılıklı içtiler ve ıslak, bibe” sonra zayıf vicudu iyi besi” 7 — Yerlere! tökürmeeeiii — Bak, dedi, her taraf bu aks Grip salgını Izmirde de de” || | avenet müdürlüğü, gripe kar" | şı tabaffuz tedbirlerini anlata” | | akşam ağ | | 1 olanlari”