26 Ocak 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

26 Ocak 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Vilâyetler evi Ankarada haziranda inşaata başlanıyor Ankara, 26 (telefon ) — Vilâyetlerin izhar ettikleri arzu üzerine 932 ve
 İIspirto inhisarına ait garip bazı hesaplar 350 kuruşa satılan malı 200 kuruşa satmak ticarete uyar mı? Müskirat Idaresinin
 Grip vakaları çoğalıyor Bu yuzden mektepler tatil edildi Dünkü kardan sonra temizlik Dün Istanbulda hava, uzun zamandanberi
 Balkan konferansı Onferans meclisi perşenbe günü toplanıyor Ikinci Balkan konferansı meclisi önümüzdeki perşembe günü Yıldız
 İşsizler Almanyada işsizlerin yekünu 6 milyouu buldu Berlin 25 (Hususi) — 1932 senesi kânunusanisinin ilk nısfında Almanyada
 Türkçe kur'ana rağbet.. Bugün hangi camilerde türkçe kur'an okunacak? Vişnezade camiinde halk Gazi Hz. için dua etti Halkın
 Tandici teslihat konferansının toplanacağı Cenere şehrinin umumi manzarası Ankara 25 — Şubatın ikisinde Cenevrede toplanacak

Halkın türkçe kur'ana alâkası artıyor, bugün de bir çok camilerde türkçe kur'an okunacak. AKŞAM Ingiltere Ile Fransa, ta- mirat meselesinde birlikte hareket etmek için Pariste müzakereye başladılar. ——— Sene 14 — No: 4777 — Fiatı her yerde: 5 kuruş SALI — 26 kânunusani 1932 Telefonlar: Tahrir 21686 — Idare 21434 — Klişe 20113 ME... ee İspirto inhisarına ait garip bazı hesaplar 350 kuruşa satılan malı 200 kuruşa satmak ticarete uyar mı? Müskirat idaresinin meşhur likörleri Hükümetin inhisar ve varidat işlerine ehemmiyet vererek, yeni bir vekâlet tesis etmesi müna- sebetile, ve yapılacak ıslahata yardımı dokur düşüncesile, inhisar idareleri hakkında: düşündükleri- mizi yazıyoruz. Şimdiye kadar tütün ve ispirto inhisarlarına dair iki yazı yazdık, bu idarelerin tarzı teşekkülünü ve zihniyetlerini tenkit ettik. Bugün, tekrar ispirto inbi- sarından bahsedeceğiz. Şunu söyliyelim ki maksadımız hiç bir şahsı tenkit, veya her hangi bir idare aleyhinde bulun- mak değildir. Tenkitlerimiz şahıs- lara değil, idare mekanizmalarına, bu inhisarların kuruluş tarzına, bu kuruluşa vaktiyle hâkim olmuş zihniyete ve usulleredir. Yoksa, şu veya bu inhisarı idare eden zevatın hüsnüniyetin- den, namus ve hamiyetinden emin bulunuyoruz. Ancak, ihtisas noktai nazarın- (Devamı ikinci sahifede ) Grip vakaları çoğalıyor Bu yüzden mektepler tatil edildi Dünkü kardan sonra temizlik Dün Istanbulda hava, uzun za- mandanberi görülmemiş derecede değişik geçti. Sabah kar yağıyor- du, sonra hâva açtı. Bunu dolu takip etti, Doludan sonra tipi başladı. Sonra tekrar hava açtı. Bir müddet sonra yağmur yağdı, yağmur tekrar kara çevirdi. Ni- hayet akşama doğru kar ve yağ- mur kesildi. Fakat soğuk şiddetini arttırdı, Dün gece sabaha kadar çok şiddetli bir karayel rüzgârı esti. Rüzgâr en mahfuz evlerde bile odaların içine kadar giriyordu. Karadenizde şiddetli bir fırtına vardır. Ekser gemiler limanlara iltica etmiştir. Havanın bu mütemadi değiş- mesi grip vak'alarının çoğalmasına sebep olmuştur. Şimdi içinde bir iki hasta bulunmıyan ev yok gi- bidir. Bir çok memurlar hasta olduklarından vazifeleri başlarına gelmiyorlar. Gripin çoğalması üzerine mektepler 13 şubat Cu- martesi gününe kadar tatil edil miştir. Bugünkü hava Yeşilköy verilen rasat omerkezinden malümara göre “bugün hava ekseriyetle bulutlu olacaktır. | Rüzgâr şimal istikametinden ese- cektir. Dün gece hararet sıfır bu sabah 3 dereceydi. Tandidi teslihat konferansının toplanacağı Cenere şehrinin umumi manzarası Ankara 25 — Şubatın ikisinde Cenevrede toplanacak olan tahdidi teslihat konferansına hükümetimiz namına murahhas olarak hariciye vekilimiz Tevfik Rüştü ve Riyaseticumhur kâtibi umumisi Tevfik beyler iştirak edeceklerdir. Âli şurayı askeri azasından birinci ferik Cevat paşa da müşavir olarak Cenevreye gidecektir. Bundan başka hariciye vekâleti dördüncü daire umumi müdürü Abdülhamit, büyük erkânı harbiye istihbarat şubesi müdürü erkânı harp kaymakamı Nuri, erkânı harp kaymakamı Fahri beylerle Berlin ateşemiliteri Bahaeddin, Roma ateşenavali binbaşı Ömer beyler de heyeti mu- rahhasa refakatine memur edilmişlerdir. Tevfik Rüştü beyin Tahrandan avdeti gecikirse, hariciye veki- limizin Cenevreye muvasalatına kadar Tevfik bey heyetimize riyaset edecektir. Vilâyetler evi Ankarada haziranda inşaata başlanıyor Ankara, 26 (telefon) — Vilâ- yetlerin izhar ettikleri arzu üzerine 932 ve 935 seneleri idarei husu- siyeler bütçelerinin tutarının mu- ayyen bir nispeti dahilinde ayni bütçelere konacak tahsisatla hü- kümet merkezinde vilâyetler evi yapılması takarrür etmiştir. © Yenişehirde milli müdafaa vekâ- leti karşısında vekâletler için tefrik edilen erazi dahilinde inşa edile- cek olan bu vilâyetler evine dahiliye vekâleti, umum jandarma kumandanlığı ve emniyeti umumiye müdiriyeti oumumiyesi (yerleşe- cektir. Idarei hususiye bütçelerinin iki senede yüzde ikişer buçuğunun yani ceman yüzde beşinin bu inşaata tahsis olunacağı anlaşıl- maktadır. Haziranda inşaata başlanaçaktır. İşsizler Almanyada işsizlerin yekünu 6 milyouu buldu Berlin 25 (Hususi) — 1932 se- nesi kânunusanisinin ilk nısfında Almanyada işsiz amelenin miktarı altı milyona baliğ olmuştur. On beş gün içinde işsiz amelenin miktarı 300,000 kişi olmuştur. Yaz mevsiminden beri artan işsiz amelenin miktarı 2,112,000 kişidir. Almanyadaki işsiz oamelenin altı milyonu bulduğu resmen tespit edilmesi siyasi ve iktisadi mahafilde heyecan ve dehşet uyandırmıştır. Balkan konferansı Konferans meclisi perşenbe günü toplanıyor Ikinci Balkan konferansı meclisi önümüzdeki perşembe günü Yıl dız sarayında toplanacaktır. İçti- ma dört gün devam edecektir. Meclise iştirak edecek murah- haslar bugünlerde şehrimize ge- leceklerdir. Konferansa memleketimiz na- mına konferans reisi Trabzon mebusu Hasan, konfrans umumi kâtibi Afyon mebusu Ruşen Eşref ve Kocaeli mebusu Reşit Saffet beyler iştirak edeceklerler. Kâtibi umumilik bürosu bugünden itiba- ren Yıldız sarayında faaliyete başlayacaktır. Türkçe kur'ana rağbet.. Bugün hangi camilerde türkçe kur'an okunacak? Vişnezade camiinde halk Gazi Hz. için dua etti Halkın gösterdiği alâka ve rağbet üzerine bir çok camilerde hafızlar Türkçe kur'an okumağa başlamışlardır. Bir kısım hafız- lar da evlerinde camilerde Türkçe kur'an meşkile meşgul olmakta- dırlar. Bunlar yakında Türkçe olarak kur'an okumağa başlaya- caklardır. Ayasofya, Nuruosmaniye, Yeraltı,Sultan Ahmet, Fatih cami- leri hafızları de Türkçe kuran okumak için hazırlanmaktadırlar. Bugün Süleymaniye camiinde hafız Kemel bey tarafından öğle nama- zından sonra segâh makamile “ Amme, suresi okunacaktır. Dün Altı mermerli hafız Burhan, Galatasaray muallimlerinden ha- fız nuri, Beşiktaşlı hafız Rıza, Aksaraylı hafız Zeki beyler muh- telif o camilerde türkçe kuran okumuşlardır. Halk hangi camide türkçe kur'an okunduğunu haber Hattâ alırsa oraya koşmaktad bir camiden çıkıp diğerine, ve oradan da üçüncüsüne gidenler pek çoktur. Dün hafız Zeki bey türkçe kur'an okuduğu “Vişne- zade,, camiinde halk büyük bir vecit ve heyecana gelmiştir. Türkçe kur'an okunduktan sonra cemaatten bir çoklarının gözleri yaşarmış, ak sakallı bir ihtiyar ayağa kalkarak yüksek sesle: . — Allah Gazi paşamıza dünya durduktça uzun ömürler versin.. Bize kur'anımızın manasını o an- lattı.. Kaç yıldır namaz kılarım... Okuduğum duayı ve imamın okuduklarını anlayamazdım.. De- miştir. Kadın, erkek, genç ihtiyar bü- tün cemaet Türkçe Kur'an müna- sebetile Gazi için uzun uzun dua etmişlerdir. Türkçe Kur'anı mem- nuniyet ve heyecanla dinleyen halk hafız Zeki beyin etrafını ( Devamı ikinci sahifede ) — Perde kurdum, şem'a yaktım, gösterip zıllü hayaaaaal...