12 Mart 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

12 Mart 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

sa 2 — VAKIT 12 MART 1932 Kitap kuponları- mızı biriktiriniz ! nm iblâğını M. Groyeften rica etmiştir. Tevfik Rüştü B. trenden indi- ği vakıt M. Muşanof'le samimi bir surette kucaklaşmışlar ve balk tarafından şiddetle alkış- lanmışlardır. Tevfik Rüştü bey bundan sonra sırayle diğer ze- vatle de görüşmüş ve ellerini sıkmıştır. M. muşanofun Türkçe hitabı Başvekil M. Muşanof Tevfik Rüştü beye hitaben söylediği hoş geldin nutkunu Türkçe“top- rak kardeşi dümşman olmaz, sözlerile bitirmiştir. Istasyondan otomobillere binilerek (doğruca Operadaki vekil beyin şerefine verilen galaya gidilmiş ve ora- dan da Başvekil M. Maşanuf târafından Ünyon kulüpte veri- len ziyafete gelinmiştir. Başve- kilin ziyafetinde Türkiye cüm- huriyeti sefaret erkânı, yeni ve eski nazırlar ve meb'uslar bu- lunmuştur. Ziyafet pek samim! olmuş ve Türk - Bulgar dostluğu © hakkında müötekabil nutuklar söylenmiştir. Tevfik Rüştü B. istasyondan operaya gelirken caddeleri dol- duran binlerce halk tarafından “Yaşasın Türkiye-Yaşasın Tev- fik Rüştü B. nidalariyle şiddetle alkışlanmıştır. Tezahürat pek sa- mimi olmuş ve otomobiller zabi- .— tanın yardımiyle yollarına devam edebilmişlerdir. Türkçe kelimeler ve harflerle.. Muhalif, muvafık Sofya mat- buatı Tevfik Rüştü beyin ziya- reti münasebetile Türk - Bulgar dostluğunun kıymet ve ehemmi- i yetinden bahis makaleler neşret- mişlerdir. “Utro,, gazetesi birinci sayfasına Türkçe kelimelerle ve Türkçe harflerle “Hoş geldiniz,, cümlesini yazmıştır. Utro gazetesi bu günki baş mekalesinde Türk ve Bulgar milletlerinin yekdigerine karşı kardeşane bir itimat ve muhabbet beslediklerini ve bunun hiç bir suretle sarsılmayacağımı yazdık- tan sonra yine Türkçe “safa gel- diniz,, cümlesile makalesini bitir- mektedir. Tevfik Rüştü Beyin sözleri Tevfik Rüştü Bey Bulger ga zetecilerinin mubtelif suallerine karşı demiştir ki : — Türk — Bulger dostluğu günden güne kuvret bulmakta- Bu dostluk hiç bir suretle sar- sılmayacaktır. Rusyayla Bulgasirtan arasında ki münasebatın iadesi için Türki- yenin tavassutuva hacet yoktur. Bularistan bu münasebatın tees- süsünü arzu ettiği takdirde bu- nun busulüne katiyen bir mani yoktur. Bulgaristan tarafından yapılacak bir teşebbüsü Rusya- nında memnuniyetle karşılayaca- ğından eminim. Tahdidi teslibat konferasının vereceği netice hakkında şimdi- den birşey söylenemez, intizar edeceğiz. Ekmek fiyatlarına zam yapılamaz Bulgarların göz önünde tecrübesini tutmalıyız ! - Buğdayı dahilde kıymetlendirmek ihra- catımız üzerine menfi bir tesir yapar Ekmek fiatlerine zam yapılması- nın doğru olamıyacağı, çünkü bekle- nilen faydam vermiyeceği tahakkuk etmektedir. Şimdi bütün dikkat ve a- lâke, Belediye Iktisat müdürü Asım Bey tarafından ileriye sürülen fikir| etrafında meşgul olmaktadır. Bu ft| kir, köylünün fazla kullandığı eşya #iatlerini ucuzlatmaktır. Bununla bes rober bu fikrin biltçenin açık olduğu şu devrelerde tatbiki çok müşkül bu- lanlar da çoktur. — İkinci bir fikir de buğdayın ihtihsal masrafını azal. tacak çareler ve yenilikler o bulmak, ortadaki mutavassıtları kaldırmaktır. Mutovassıtlar yüzünden köylünün €- linden 3 kuruşa çıkan buğday müsteh like bir misli fazlasına mal olmakta) dır. Dün görüştüğümüz Sirkecide Şark hanında zahire tuccarı Mustafa Bey diyor ki: «— Çiftçiye yardım maksadiyle ekmek fiatlerine zam yapılma fikri, ortaya atılan maksadı teminden çok uzaktır. Bu fikir köylünün vaziye- #ini düzeltemiyeceği gibi (buğdayın kıymetinide esaslı bir surette vüksel- temez. Ekmek fiatlerine zam yapmanm hayat şeraitini biraz daha pahalılaş- tarmaktan başka hiç bir netice vere- miyeceğine kaniyim. Bu suretle buğ dayımızı ancak dahilde kıymetlendire! Biliriz. Fakat budakarı kâfi midir, Bu şekil ihracatımız üzerine de menfi bir tesir yapacaktır. Binaenaleyh bizim Fi çin çıkar yol istihsalâtı ucuzlatmak ve bu suretle ihracatı fazlalaştırmak- tar. Köylünün şikâyeti istihsalâtnın ucuzluğundan ziyade aldığı şeylerin pahalı olmasındandır. Ekmek fiyati- ne zam yâpmaktan evvel bu ciheti dü şünmek ve buna bir çare bulmak lâ. zımdır. Bu gün bizde yapılmak istenile- ni Bulgaristan tecrübe etmiştir. Bul garistlanm bir senedenberi devam €- den bu tecrübesi neticeyi vermemiş! ve hazineyi büyük zarara sokmuştur. Bulgaristan zahire fiatlerini yüksel- tebilmek için ha€ç piyasalardan bir leva fazlasına doğrudan köylüden zahire almağa başlamış ve bu zarara karşılık olmak üzere de ekmeğin kilo. sundan bir leva almıya başlamıştı. Fa kat ekmekten alınan para hükümetin zararını karşılıyamamış ve bi yüzden hazine bir haylı açık vermiştir. Yoğusldvya da aynı maksatla za- hire inhisarı tesisetmişti. Lâkin bura da da bir senelik bir tecrübeden son- ra beklenen neticenin çıkmadığı bilâ kis hazinenin büyük zarara uğradığı görülmüştür. Bunun için de hükümet bu inhisarm lâvğma karar vermiştir. Binaenaleyh Odikkat etmeliyiz. Ekmek fiatlerine zam yapılırsa, bek- lenen neticeyi vermediği o görülünce ricat edilecektir. Fakat bu yüzden hayat şeraiti biraz daha yükseldilmiş olacaktır. Çünkü ekmeği beşkuruş fazlasına alan esnafın sattığı gıda ve eşya mad deleri üzerine muhakkak bir zam ya- pacağı muhakkaktır. e bize bu satırları yazdıran bu ci- het değil: Meşhur “Koty,, ninde bu Mehmet Aliyle bu museviye para vererek yardım ettiği hak- İemda aldığimz malömattır. Koty, hani şu Pariste “Fami dö Pöpl,, gazetesini çıkaran ser- mayedar ki Koty markalı ıinyam tını yanıbaşımızda yaptırıp duru» yor ve alıp ku'lanıyoruz! Bakınız | Fransızlar kimleri besliyorlar! Mehmet Ali, kendisi de, Ingi- liz olan karısıda oralarda kör barsaklarını doldurmak için her Tokyo, kıtaatının, Mançuri demir yolları hududunun dış kısmında bilâ müddet kalmalarının imkân da- bilinde bulunduğu, Cemiyeti ak- vamın 30 eylül tarihli celsesinde Sir John Simon tarafından be- yan edilmiş olmasına rağmen Ja- Mançuride yeni rejimin ihdasının vazıyeti tamamen değiştirmiş ol- duğunu ve yeni Mançuri devleti başka bir muavenete muhtaç kalmaksızın asayiş ve muslihane şeraiti temin edebilmekteki ka- biliyetini gösterinceye kadar sul- bü sükünun muhafaza ve idame- | si için Japon kıtatının Mançu- ride kalması icap ettiği iddia- sında büulunduklarım söylemek tedir. Yeni Mançuri hükümeti Şang Şun, il (A.A) — Yeni devletin bususi âli azaları ara- smda geçen sonbaharda Japon- larla teşriki mesai ederek Cene- ral Ma Şan Şan aleyhinde çalış“ mış olan Şang Hay Peng'de bul lunmaktadır. o Mumaileyb, yeni Mançuri devletinin harbiye na- rı sıfatını haizdir, Amerika taburu Vasbington, İl (A A) — Hü- kümet, dün Şanghaydaki 31 inci Cemahiri Müttehide piyade ta- desihi derpiş eylemiş, fakat bu iadenin acilen yapılmamasına karar vermiştir. Akvam cemiyetinde Cenevre, 11 — (A.A) — Ce- miyeti akvam nezdinde Japon- yayı temsil etmekte olan Lond- ra sefiri M, Matsudeira ile Brük- sel sefiri M. Sato dün İngiliz ha- riciye nazırı Sör Jhon Simonu ve Büyük Meclis reisi M. Hy- mansı ziyaret etmişlerdir. İki yonun tahrir komitesi tarafından teklif edilen karar Sureti hak- kında ğukuki mahiyeti haiz ola- rak dermeyan ettikleri itirazlar hakkında Sör Jhon Simona ve M. Himansa izabat vermişlerdir. Japon murahhasları umumi ko- misyonun bu karar sureti proje- sine resmen ıttılâ basil etmek için bu sabah aktedeceği celse- de, Tokyodan talimat almadık- ları için her hangi bir vazıyet almanm kendileri için mümkün olmadığını beyan etmişlerdir. Bundan başka M. Matsuderia ve M. Sato bu karar suretinin kabulü Japon hükümeti üzerinde son derecede ağır bir tesir yap- maktan hali kalmıyacağından bu gün öğleden sonra içtimaa da- veti arzu edilen Cemiyeti Akvam Büyük meclisinin sonucu içtima- ının gelecek haftaya bırakılma- sını resmi' surette istemişlerdir. yere baş vurabilirler, fakat on- lara bütün ümit verenler arasın- da bu Kolylerin, bu papas ma- kulesi kimselerin işi ne? Ve Cümhuriyetin beşiği Fran- | sada Türk Cümburiyeti aleyhinde ki menfi neşriyata nasıl müsamaha edilir? Bunu anlamıyoruz. pon mahafili; resmi mubhitlerin, | burunun Manifa'ya nakil ve iz- | Japon murahhası umumi komis. | Japonlar Mançuriden | çekilmiyecekler mi? | İRİ. amkk Japon murahhaslarının Akvam cemiyetinde| ileri sürdükleri ihtirazi kayıtlar | TU (A.A) — Japon | | mahvolmasına sebep olmuşlur. Japon mümessillerinin ileri sür- dükleri bu ibtirazi kayıtlar hem ümümi meclise hem de karar sureti neye konacak olursa cem- iyeti akvam büyük meclisine şa- mil bulunmaktadır. Japon taarruzunun Şanghayda yaplığı zarar Moskova, 11 (A.A: — Şang- baydan bildirildiğine göre Japon taarruzu 20 milyon Ingiliz lirası kıymetinde emval ve emlâkin 700 bin Çinli harp mıntakasın- dan kaçrıya mecbur olmuştur. Bir milyon amele işsizdir. Üç haftadanberi Hankiuda cesetler yakılmıştır. Çin hükümeti Japon nota- sına cevap verdi Paris 11 — (A, A.) — Şanghay. dan Reuter ajansına bildiriliyor: Çin hükümeti Japon şeraitini ha! vi notaya verdiği cevapta Japonya İ- le müzakerata girişmeğe hazır oldu- ğunu bildirmekle beraber bu müzake-| relerin ancak muhasamata kat'i bir! nihayet verilmesi ve Japon kuvvetle. rinin bilâkaydü şart geri alınması meselelerine munhasır kalmasını şart koşmaktadır. Isveç veliahdı Nihayet evlendi | Londra, JL(A.A) — lsveçin sabik veliahtı prens Lennart, bü gün saat ll de Mis Nissvantla | evlenmiştir. Prensin nışanlısiyle | beraber ötelden çıkıp belediye dairasine gittiği sırada bir çok meraklı halk her iki genç çifti alkışlamıştır. İ Prenses, yeşil bir kostüm tay- yör giymiş ve elinde bir demet çiçek tutmuştu. Prens kurşuni renkte bir elbise giymişti, yaka» sında kırmızı bir karanfil vardı. İzdivâç merasimi tam saat İl de yapılmıştır. Prens, uzun boylu merasim yapmamak hususundaki ilk ka- rarına tabi olarak yalnız medeni izdivaç resmi yapıldığından, mü- şarünileyhin valdesi ve amcası | bu merasimde bulunmamışlardır. Yeni gelinin, valdesi, pederi ve teyzesiyle Prensin avukatı izdivaç merasiminde hazır bulun- muştardır. Lindberğın çocuğu hâlâ bulunamadı! Nevyok, 11 (A.A.) —Eveninğ Post gazetesinin yazdığına göre, kaçırılan çocuğunun bulunması için lindberg'e yardım eden ka- çakçılardan Spitale kendi iki ço- cuğunun mukabele bilmisil ola- rak kaçırılacağı tehdidi karşısında kalmıştır, Gerek Spitale ve ge- rek arkadaşı Bitz, Lindberg'e yardımı kabul etmişler ve işe başlamışlardı. Şahısları maruf otan bu iki kaçakçı ile l4 arkadaşı birispirto kaçakçılığı işinde müşterek ol- makla ittiham edilerek dün fe- deral mahkeme huzuruna çık- mışlardı. Maamafih, bütün bu vakalar arasında hâlâ Lindberg'in çocu- ğuna ait hiçbir sarih, kat'i ve yeni bir haber alınmamıştır. Almanyada Intihab mücâdelesi şiddetle devam ediyor Berlin, 11 (A.A) — Reisicüm- bur Hindenburg bugün ber ta- rafa telsizle bildirilen bir nutuk irat ederek demiştir ki: “Cümhur reisliğine namzet gösterilmeme razı oluşumun se- bebi vatanıma hizmet etmek ar- zu ve kâygusudur. Son seneler zarfında bir çok felâketler geçir- miş olan Alman milletinin yeni- den dahili mücadelelere sevke- dildiğini görmektense vatandaş- larımın bir çoğu tarafından an- laşılmamış bir adam vaziyetinde İ kalmıya ve türlü türlü tariz ve taarruzlara hedef olmayı terhih ederim. Bütün Alman milletinin nam- xedi olmayı ve hu itibarla muh- telif fırkaların namzetlerine karşı İ gelmeyi kendime vazife bilirim. Biz henüz bir mücadele devre- sinde yaşıyoruz. Harici mesele- lerin halli, istikbale ait bir iştir. Bir takım dahili meseleler, ba- husus korkunç işsizlik meselesi elân halledilmemiştir. Eğer. ken- di aramızda uyuşup birleşirsek bütün bu meseleleri kesip atmı- ya muvaffak oluruz. Almanyanın iftirak ve teşeddüt içerisinde parçalanmasına ve nihayet da» hili bir harp içinde mahvolması- na ihtimal veremem. Lâzım olan şey hürriyet ve istiklâlimizin mu» hafaza ve Almanyaya hürmet gösterilmesini temin için mütle- hiden mücadele etmekttir. Berlin, 11 (A.A) — Rolis da- iresinden bir takım mahrem ve- sikalar aşırıp Hitlercilere veren üç polis memuruna karşı hiyaneti vataniye davası açılmıştır. Akvam cemiyetinde Çin ve Japon mürahhaslarının müstenkif kaldıkları bir karar Cenevre, 11 (A.A) — Cemi- yeti akvam büyük meclisi umu- mi komisyonu tahrir heyetinin kaleme aldığı karar sureti met- ni, Çin ve Japon mürahhaslarının müstenkif reylerine karşı ittifak- la kabu! edilm ştir, Muhnikğaz ve mikrop Berne, 11 ( A.A ) — İsviçre devlet Şurası harp esnasında mubnik gaz ve mikrop kullaml- masının men'i hakkındaki pro- tokolü t-svip etmistir. Moskovadak: suikast tahkikatı Moskova, 11 (A.A) — Alman sefareti müsteşarına süikart ya pan Stern istintak dairesinde verdiği ifadede süikastin bazi Lehliler tarafından verilene ta“ limata binaen ve Vasilev namın” da biriyle birlikte yaptığını söyle” miştir, Vasilev şimdi mevkuftur. Stern'nin isticvabı neticesinde hakikat anlaşılmıştır. | Merkus Alman sefaret müsteşarıni değil Alman sefiri Fon Dirksen'i ök dürmek istemişti. Stern'e göre sefirin katli bs” tici siyaset noktasından bizzarü” re bazı tesirler husule getire ti. Müsteşara ateş ederken Sterf karşısındaki adamın Alman sefi olduğuna kani bulunuyordu.