16 Mart 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

16 Mart 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

U —-2 — VAKITT 16 MART 1932 m Kitap kuponları- mızı biriktiriniz ! 4 | bunların muhakemelerinin birleştiril. ,, mesine karar vermiş, dava 15 iz bırakılmıştı. Dün muhakemeye devam olunmus- fur, dünkü eelsede evvelâ maznun $6. ker tacirleri sorguya çekilmişlerdir. ;irtlan maznunlardan dün Bü ti. Şeker tüccarı Nimet Tevfik Bey, Hasır iskelesinde Tuzcular erddesinde 3 numarada İstani- çeye ait bulunduğunu, kendi nin İstaniçe Efendinin komi yonculuğunu yaptığını, sadece gelen mah gümrükten ihraç ve mumaileyhin mağazasına kadar naklini temin ettiğini söylemiş- tir. Vehap Bey, zahireci oldu- ğunu, şeker ticaretiyle iştigal etmediğini anlatmıştır. Şevket Dey, kahve, şeker ve saire ticareti yaptığını, piyasa © üzerine şeker sattığını, Şubat > kontenjanında şekeri olmakla beraber çıkarmadığını kalen de gümrükte bulunduğunu. el'erin- deki şekerlerin de evvelce ge tirilmiş ve burada alınmış olan ecnebi şekerler olduğunu; Faik efendi de mamul şeker sattığını söylemişlerdir. 2 13 bâyiln biri Şeker tüccarı ve Alpullu şir- ketinin de bayii bulunan Ismail Hakkı B. isticvabında şöyle de- miştir: Şabat içinde şirketle aramız axi mukavele fesholundu. Şirket Omüdürü Hayri muhtelif O anbarlarda O bulunan şeker mevcudunun henüz lâyıkile tesbit edilemediği gibi | resmi devaire karşı mevcut olan teahhüdatı ifa edebilecek kadar malları o'up olmadığınında bi- linmediğini binacnaleyh mukave- lenin feshini münasip gördükle- rini bize tebilğ etti, a Dimitrikolu Ef. de isticvabında şunları söylemiştir; — “Şeker tüccarı ve şirketin on üç bayiinden birisiyim, Halâ toz şekerden gayrı şeker alıp | satmakta serbest olmak üzere şirketin bayii bu'unuyorum, Al pullunun mevcut toz şekerinin bitmesine yakın elimizdeki mu- | kavele tadil edildi. , Hakim — buhran sırasında şirketten bir vagon toz şeker aldınızmı?.. — Ön beş şubatta Alpollu şirketi müdürü Hayrı beyin de- İzletile Uşak şeker fabrikası mü- dürü Remzi beyden ve 40 lira fiv Üzerinden bir vagon toz şe <r aldım fakat bu malı celb etmek zamane mütevekkıfdı? Al- ie şirketi, bilahere Uşak fab- rikasından gelecek şeker yeri konmak şartile, 20Okuruşda sale liye masrafı alarak 18 Şubat bana bir vagon şeker Çisig Bu şekerden ancak elli çuvapmı 40 ira yetmiş kuruştan satabil im, Mütebakisini, Alpollu fabrikası 34 lira 40 kuruşa mal satmağa başladığından, piyasaya tevfikan ziyanma 34 lira 50 kuruşa sat- mağa mecbur oldum. , Komisyonun defterime müste- miden tesbit ettiği raporda gös- terdiği veçhile muğtelim tüccara mubtelif fiyatlarla üzerinden mal verdim. Yalnız, 21 Şubat tarihin- de sattığım tesbit olnnan 10 çu- val N marka şekeri melba mü- €sscsesine 4l den sattım. , Bilahere Samoilidis efendisor- guya çekilmiştir. Samoilidis ef. 13 vagon arasında faal komite- yi teşkil eden mütevelli, İsmail Hakkı, İrfan, Maksimyadis, Ar- * mopolos efendi ve beylerin şir- e. — gelerek mukavele- nin fesh veya tadilini kararlaş- tardıklarını, ve bunu srkadakle- BÜ ar mi kalkar çiz, B.; | ve İ Dahili Harici 1250 muhacır Hey'eti vekile kararile tabiiye- timize kabul edildi l Ankara, 15 (Vakit) — Bulgaristan, Romanya, Yogoslâvya, Yunanistan ve Rusya muhacirlerinden 1250 kişi heyeti vekilece tabiiyetimize kabul €- dilmiştir. C. H. Fırkası guru- bünun içtimaı Ankara, 15, (A. A.) — C.H, Fırka) st grubu umumi heyeti bugün Tekir.) dağ mebusu Cemil Beyin riyasetinde toplanmış ve bekârlardan vergi alın« ması hakkında Yozgat mabüsu Sü leyman Sırrı Bey tarafından verilen takririn gelecek hafta müzakeresi ka rarlaştırılmıştır. Mali enciimenin hazırladığı rapor Vekillere tevzi edildi Memur maaşlarında ve memur Ankara, 15 (Vakıt) — Mali encümence hazırlanan rapor baş vekil İsmet paşaya ve diger vekillere verilmiştir. Pazar gönü top- lanacak olan vekiller heyetinde tetkik edilecek ve Salı günüde fırka grubunda müzakere olunacaktır. Bu münasebetle fırka grubu içtima'nda baş vekilimizin izahat vermesi muhtemeldir. Rapora göre maaşlardada memurların vaziyetlerinde bir de- gişiklik olmayacak, yalnız memurlardan yüzde beş tekaüdiye ke- silecektir. Arazi ve kazanç vergilerinin birer miktar artırılmasıda düşünülmektedir. Madam Gandi Bardoli, 15 (A, A.) — Yeniden tev- kif edilen Madam Gandhi altı ay hap se mahküm edilmiştir. İ Hindistanda yeni tevkifler Bombay, 15 (A, A.) «- Bombay'da silâhsız itaatsizlik hareketiyle alâka. dar olarak 120 Kişi tevkif edilmiştir. Lindbergin çocuğu Newyork, 15 (A, A.) — Zabıtanın otel ve pansiyon sahiplerine çöpleri atıp yakmadan evvel bunların İçinde bir çocuk elbisesini havj bir paket bu. lunup bulunmadığmı araştırmalarını tamiz suretiyle bildirmesi © zerine Lindberg'in çocuğunun acıklı bir aki bete uğramış olmasından korkmıya | başi ıştr, rından haber aldığını, kendisinin doğrudan doğruya şirketle temas ettiğini söyledi. Bakır tiatına altın Şeker tüccarı olduğunu fakat şirketin bayii bulunmadığını söy- liyen Hayrettin B,, bir Şubat- tanberi 29 vagon köp şekerden bir kısımını 40a, ve bir kısmını mavna ve ardiye masrafından dolayı 41-42 ve sattığını, piyasa- da normal şeker 42 ye satılırken kendisinin küp şekerini bu fiat üzerinden vererek adeta “altını bakır fiatına satmak!, gibi bir iş yaplığını anlattı. Manoel Saporta Efendi mev- cut mallarını Şubatın sekizine kadar münasebaltar bu'unmadı- ğı Anadoluya sevkettiğini, buh- ran zamanında şeker alıp sat- madığını söyleriştir. — Şirketin i bayilerinden Hüseyin İzzet Bey, mukavelenin tadil edildiği ar- kadaşlarından obaber aldığını, şirketin 17 Şubatta 40,20 üze- | rinden birer vagon şeker ancak verebileceğini duyduğunu, piya- sayı boş bırakmamak için bu fiata itiraz etmiş etmiyerek malı satın aldığın beyan etmiştir. Hakim, şekeri aldığının ertesi günü malı 40,80 fiat özerinden Maksimyadıs o Efendiye neden devrettiğin maznundan sormuş- tur. Yeni bir piyasa — Bu suretle piyasayı yük- seltmiş olmadınız mı? — Şirket bize 40,20 den ver- mişti.. Pıyasaya uymak lâzımdı.. — Amma siz 40,80 den sa- tarak yeni bir piyasa yaptınız.. Bayi ve faal komiteden Arto- pulos Efendi mukaveleyi 21 Şu batta feshettiklerini ve bu fesh müzakeresine (faal Okomiteyle Şakir Beyin iştirak ettiklerini söylemiş fakat hâkim kendisine fesih Kararını Şabatın 13 ünde verdiklerinin komisyon tarafın- İ dan tesbit edildiğini bildirmiştir. Fesihten haberi yok! Agop İzmitliyan Efendi istic- vabında dikkate şayan sözler söylemiştir. Mazuun, şirketin on üç bayiinden biri bulunmakt Agop İzmitliyan Ef, böyle fesihten malümatı o olmadığım | söylemiştir. Ifadesine göre, ev- velce şirket tarafından çuval ba» şına on beş kuruş bey'iye ve. rilmekte ve kendileride buna | birkac kuruş zammederek sat- | ET İ mal satacakları yazılı Posta kolileri hakkında yeni bir kararname Buna nazaran memleketimize girecek posta kolileri tesbit edildi Ankara, 15 (Vakıt) - Koli postal ithali memnuiyetinin teb- liğinden evvel postalarce kabul edilen posta kolilerinin yerlerine teslimini temin ve bu suretle posta kolisi gönderenlerin haber alamadıkları bir karardan ictinap edemiyecekleri irsalât yüzünden mutazarrır olmalarına mahal bırakmamal: ve kontenjana tabi ol- twıyan posta kolilerinin itbalini mümkün kılmak için vekiller he- yetince ikinci bir posta kolileri kararnamesi kabul edilmiştir. Kararnameye göre 15 Şubat 932 tarihine kadar mahalli posta- hanelerine tevdi edilen posta kolileri bilâ istisna memleketimize kabul, kontenjanda maaf tutulan eşyalar bilâ istisna girebilecek ve kontenjan listesinde vekâletin müsaadesile girmesi kabul edi- len eşyadan posta kolisi suretile gelenler vekâletin müsaadesine tabi tutulacaklardır. 15 Şubat taribine kadar gelmiş tohum, fide ve fidanlar da kontenjan listesine tabi tutulmaksızın memlekete itbal edilebilecektir. Bulgaristan hükümeti moratoryom ilân edecek mi? Sofya, 15 (Hususi) — Paristen alınan malâmata göre Bulgar murabhaslarile alacaklıları arasında devam eden müzakerede müşkülât baş göstermiştir. Alacaklılar taksitlerin ödenmesi hu- susunda biçbir kolaylık ve fedakârlık göstermiye yanaşmamakta- dırlar. Nazırlar meclisi bugünkü içtimamda moratoryom meselesini tetkik etmiştir. Paristeki müzakereden müsbet bir netice çıkma- dıği takdirde hükümetin moratoryom ilân edecegi tahmin edil- mektedir. maktalazken, 22 şubatta şirket kendisine (o bir muvafakatname imza eltirmiştir. Bunda çuval başına 50 kuruş bey'iye aalacak- ları, mzaamafih sermayesine de bulundu- ğundan Agop Ef.de bu şekil üzerinden satışlar yapmıya baş- lamıştır. Maznun diyor ki; Anlaşmadan haberim yok! “— Ayın 18inde Alpul'uda 45,20 fiat üzerinden bir vagon şeker aldım,fakat tuhafıma gi- den şey şu: Şirketin bana ver- diği faturada, malın Uşaktan gelecek şekere karşılık olmak üzre verildiği şeklinee ne bir kayıt var nede birşey.. Böyle abir nlaşmadan hiç haberim yok. Ben âldığım şekerin bedelini doğrudan doğruya şirkete ver- dim. ,, Agop Ef. isticvabı sırasında gene demiştir ki: “.— Şubatın on birinde şirket- ten yarım vagon küp ve bir vagon P marka toz şeker aldım, Bedelini şirkete teslim ettim, makbuzunu aldım, tesellüm için elimdeki ordinoyla adamlarım- dan birini şirketin deposuna gönderdim. Fakat şirket müdürü memur- larma emir vererek, parasız al dığı şekerleri bana verdirmedi. Mali ancak Şubatin 21 indeala- bildim,ki bu tarihtede buhran geçmiş, fiatların düşeceği anla- şılmıştlı.,, | Son olarak sorguya çekilen çekilen Yorgi Todori efendi Şubat içinde seker alıp satma- dığım söylemiştir. Diger şahitler gelmemişti. Neticede: Şait Mehmet Kâ- zım ve Sami beylerin ve Lion fabrikası müdürünün şahit sıfa- tiyle bulundurması, Trakya ve- İstanbul şeker fabrikaları şirke- tinin ve muamelelerinden mesul olan zatın tahakkuk ve inbası A'pullu, Uşak, G.M.N. markalı toz gekeriyle yerli ve ecnebi bil- cümle toz ve küp olarak mamul muhtelif nevi ve marka şekerie- rin İİ şubat 932, eğer o tarih- te muamele olmamışsa daha ev- velki en yakın günlere tesadüf eden tarihteki tabii fiyatlarının tahakkukla acilen bildirilmesi içm müddeiumumilik makamına müzekkere yazılmasına, Agop İzmitilyan efendinin 17-21 şubat tarihine kadar olan satış defte- rinin Hacı Süleyman zade Fah- rettin beyin 18-21 şubat mus melâlmı gösteren fatura defte- rinin mahkemeye getirilerek 22 mart saat onda tetkik edilmesi ne ve duruşmanın aynı günün saat İ4 önde yapılmasına karar verilmiştir. Iransefarethanesinde Dün akşam bir ziyafet verildi Ankara, 15 ( Vakıt: — Iran Şahı Hz.nın cülüsü senei devriyesi münasebetile dün akşam İran sefaretbanesinde bir ziyafet ve- rilmiştir. Ziyafeti suvare takip etmiştir. Kâzım ve İsmet Pş'lar- la vekiller, sefirier ve hariciye erkânı bulunmuştur. Türk-Yunan Dostluğunu Sakınalım (Baş maka den mabaat) yoktan zararlı neticeler verebilir. İstanbulda bazı Rum gözete- leri tarafından yeni Türkiyenin Cümhuriyet Milliyet ve lâyıklık esasları hakkında neşriyat olmuş. Yahut bazı Rum gazeteleri yeni matbuat kanunu ahkâmına tev- fikan kapatılmış, yahut Papa Ef- tim taraftarlarıyle (Patrikhane taraftarları arasında bir ihtilâf çıkmış. Papa Eftim taraftarı olan bir papasın cenazesi Rum me- zarlığına gömdürülmek istenil- memiş de cenazenin meydanda kalmaması için tedbir alınmış. Bu kabil hadiseler Türkiyedeki Rum akalliyetin cebren Türkleş- tirilmesi için muayyen bir pro- gram takip edildiğine delâlet ediyormuş, Türk-Yunan dostluğu ise bu tarzda bir programın tat- bikine müsait değilmiş. Herşeyden evvel Yunanlı dost- larımızca bir hakikat vuzuhiyle anlaşılmalıdır: Türkiye cümhuri- yeti “Lozan,, muabedesile kabul edilmiş olan akalliyet haklarına tamamile reayetkârdır. Fakat akalliyetler için mevcut olan bu hukuk hiçbir vakit Istanbul rum- larının Türklerden fazla bir hak almalarını, yahut bir kısım runi- ların diğer bir kısım rumlar Üze- rinde akalliyet hukuku vesilesiyle tahakküm yapmalarını icap eder mi? Tabiidir ki her hangi bir Türk gazetesi gibi rum gazeteside cümhuriyet, milliyet ve lâyıklık esaslarını müdafaa ederse inkr- lâp Türkiyesi bundan ancak memnuniyet hissedebilir. Bunun- la beraber hiçbir makam veya şahıs Türk gazetelerini olduğu gibi rum gazetelerini de neşriyat yolunda mecbur edemez, Hatta mecbur €tiek şöyte dursun, arzuları bilâfına onlara telkinat bile yapamaz. Fakat Türkiyedeki Rum ekal- liyetlerinin cebren Türkleşdirilme- si için program takip ve tatbik eden resmı bükümet, yabut ! Halkfırkasının yüksek müdürleri degilmişte köşede bucakta olan bazı mufrit ve gayrı mesul ma- kamlar ve şahslar imişl.. Bu nevi iddialarda artık saltanat devirle- rinde modası geçmiş olan şey- lerdendir. Çünkü (O cümburiyet Türkiyesinde devletin icra işle- rine müdahale edebilecek gayrı mesul hiç bir makam ve şahıs mevcut degildir. Büyük millet meclisi biz mat- buat kanunu kabul etmiştir. Bu kanun mucibince milli mücadele esnasında düşmanla teşriki me- sai etm'ş, yahut istiklâl mahke- melerince mahküm edilmiş olan- lar Türkiyede gazete çıkara- mazlar (o Umumiyetle Türkler bakkında tatbik edilen bu ka- bunun hükmünden Rumlar istis- na edilebilir mi? Bu kanun bükmüne tevfikan şu veya bu Rum gazetesi kapanmış olursa bundan dolayı yapılacak şikâ- yete hak verilebilir mi? Ihtimal ki kanuni icabatla ya- pılan bazı icraattan mutazarrır olan bazı kimselerin şikâyetleri Yunanlı refiklerimizin kulakları- na tabii maksadı mabsusla yan- lış olarak aksettirilmiştir. İbti- mal ki bu refiklerimiz ortada hakikaten bir mesele var, zan- netm:şlerdir. Eğer böyleyse ha- talarını tashih için bâdseleri biraz ciddi olarak tetkik etme- leri kâfı gelir. Her halde Türk- Yunan dostluğunu ehemmiyetsiz bazı şahsi ve zümre menfaat ve gayretleriyle tehlikeye atmak asla doğru değildir. Mehmet Asım ml rat haberlerimizin bif kısmı S inci sayılamızdadır. yg yg yy Sy yy