16 Mart 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

16 Mart 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Mali vaziyet Fırka komisyonunun raporu tetkik ediliyor Inhisarlarda açıkta kalacaklara verilec tazminat için kanun yapılacak
 Bekârlık vergisi Teklifin kabulüne ihtimal verilmiyor AnkarılS(A.A.)— Çi Fırkası grupu umumi heyeti bugün Tekirdağı mebusu
 Gene bugda y meselesi Buğday fiatinin yükseltilmesini bekliyenler!.. Büyük bir çiflik sahibinin şayanı sözleri dikkat Ekmek
 Keçi etleri ne oluyor? Mezbahada kesilen hayvanların yüzde kırkının keçi olduğu İstanbulda et almak üzere ka#ap dükkânına...
 16 Mart Bugün şehitlikte bir ihtifal yapılacak Bu gün martın on altısıdır. On altı Martı, 12 sene evvel İstanbulün işgal...

veni buğday mahsulü- nün geçen seneden fazla z olacağı tahmin ediliyor. A, Heyeti vekile, fırka mali komisyonunun raporunu tetkike başlıyor. Sene 14 — No: 4825 — Fiatı her yerde: 5 kuruş ÇARŞAMBA — 16 Mart 1932 Telefonlar: Tahrir 21686 — Idare 21434 — Klişe 20113 Gene buğday meselesi Buğday fiat tilmesini bekliyenler!.. Büyük bir çiflik sahibinin şayanı Ekmek fiatinin 12 kuruşa “ıka- rılması fikri her tarafta © itiraza uğradı , bunun köylüye hiç bir faide temin etmi- yeceği ispat edildi. Fakat değirmen- çiler, buğday ta- cirleri böyle bir ihtimalden pek ziyade sevinmiş- lerdir. Bunlar köy- löden ucuz fiatle satın — aldıkları buğdayları | bir misii o fazlasına satmak için bir dakika evvel ek- mek fiatinin art- tırılmasını isti- yorlar. ; Bazı buğday © tacirleri ve değir- menciler bu hu- susta faaliyete bile geçmişlerdir. Bunlar buğday fia- tini yükseltmek için ellerinden gelen gayreti sarfediyorlar. Bu gayretin tesirile son iki gün zar- fında buğday bir kuruş kadar yükselmiştir. . Ekmeğin 12 kuruşa çıkarılmasına - taraftar olan bir gazete dün bu küçük tereffüü adeta şayanı memnuniyet bir şey gibi kaydediyor: “Ekmek fiatinin arttırılması sözleri bile buğdayın kıymetlenmeğe başlamasına sebep oldu,, diyor. Halbuki bu tereffü sun'idir ve köylüye on para faydası dokun- mıyacak bir şeydir. Fiatin tereffü- ünden münhasıran değirmenciler inin yüksel- dikkat sözleri Bir un deposu ve buğday tacirleri istifade ede- ceklerdir. Çünkü köylünün elinde buğday kalmamıştır. Bütün buğday stokları, tüccar ve değirmencilerin elindedir. Bu mesele etrafında Eskişehir- den gelen bir çiftlik sahibi ile görüştük, bize 'şu şayanı dikkat izahatı verdi: — Buğday eken arazi sahipleri mallarını çoktan elden çıkarmış- lardır. Bilhassa, ufak arazi sahibi olan köylüler, daha buğday mev- siminin başında, malını tüccara satmıştı. Esasen fakir zürra, malını aylarca tutacak vaziyette olamaz- (Devamı ikinci sahifede) Keçi etleri ne oluyor? Mezbahada kesilen hayvanların yüzde! kırkının keçi olduğu anlaşıldı! İstanbulda et almak üzere ka- sap dükkânına giren bir müşteri, dükkânda teşhir edilen gövdelerin üzerinde sığır, kıvırcık, dağlıç, Karaman gibi damgalar görür. Bunlardan: birini intihap ederek et satın alır. Filhakika, Karaağaç mezbaha- sında kesilen ve Istanbul piyasa- sına çıkarılan etler ancak bu cins hayvanlara aittir. Fakat gene Karaağaç mezba- besinin resmi istatistiklerine göre mezbahada yalnız bu cins hayvan kesilmiyor, manda, keçi ve hatta deve de kesilmektedir. Şu halde bunlar ne oluyor ? Hiç bir kasap dükkânında manda ve keçi satıl- dığı vaki değildir. Halbuki son yapılan tetkikata nazaran hayvan borsasından geçen ve mezbahada kesilen hayvanlar arasında keçi çoktur, Umumi istihlâke göre keçi yüzde kırk nisbetindedir. Şu halde halkın bir kısmının koyun eti yerine keçi, kuzu yerine oğlak, sığır yerine de manda yediği anlaşılıyor. Belediye şimdi bu hususta tetkikata başlamıştır. Et meselesinin halline ve fiatle- rin ucuzlatılmasına gelince bunun her taraftan bol hayvan geldiği nisan ve mayıs aylarına bırakıl ması muvafık görülüyor. O zaman et kendi kendine ucuzladığı için tabii ortada mesele kalmıyacaktır!. — Çin - Japon hartine ait şayanı dikkat bir resim: Japon askerleri Çapeye girerken, yanmış binalar ve sokaklarda serili cesetler 16 Mart Bugün şehitlikte bir ihtifal yapılacak Bu gün martın on altısı- dır. On altı Martı, 12 sene evvel Istanbulun işgal edil- diği taribi bütün vatandaş- lar, kalplerinde silmemişlerdir. On altı Mart hepimizin için- de kabuk bağlamamış bir yara olarak kalmıştır. Bu kara günün yıl dönü- münde her sene olduğu gibi bugün de büyük bir ihtifal yapılacaktır. Merasim saat 14 buçukta başlıyacak, Eyip şehitliği ziyaret edilecektir. Merasime iştirak edecek olan mektepliler ve halk Eyipsultana hususi bir va- İ purla gideceklerdir. Şehitlikte müftü efendi fatiha okuyacak, şehir mec- lisinden bir zat ve Dnrülfü- nun talebesinden bir efendi tarafından hitabelar okun- duktan sonra matem marşı çalınacak, Halıcıoğlu lisesi $ talebesi tarafından havaya ü üç el silâh atılacaktır. Bun- #İ dan sonra resmi geçit yapı- İ lacak ve şehitliğe çelenkler konulacaktır. Bekârlık vergisi Teklifin kabulüne ihtimal verilmiyor Ankara I5(AA.) — C.H. Fırkası grupu umumi heyeti bu- gün Tekirdağı mebusu Cemil beyin riyasetinde toplanmış ve bekârlardan vergi alınması hak- kında Yozgat mebusu Süleyman Sırrı bey tarafından verilen tak- ririn gelecek hafta müzakeresi kararlaştırılmıştır. Millet Meclisinde bekârlık ver- gisi ihdasına taraftar olanlar ekalliyyette kalmaktadırlar. Me- selenin fırka grubunda müzakere- sinin hararetli olacağı anlaşılmak- tadır. bilhassa İstanbullular E Mali vaziyet Fırka komisyonunun raporu tetkik ediliyor İ İnhisarlarda açıkta kalacaklara verilecek tazminat için kanun yapılacak Ankara, -16 — Fırka maliye w La tetkik komisyonunun raporu basıl- mış ve heyeti vekile âzasına dağıtılmıştır. Heyeti vekile bu- günkü içtimanda raporu tetkik etmeğe başlıyacaktır. Bundan sonra fırka grupu bu hususta müzakerede bulunacaktır. Yeni bütçenin alacağı kat'i şekil bun- dan sonra belli olacaktır. İnhisar idarelerinin birleştirilmesi ve Ankaraya nakilleri takarrür etmiştir. Yalnız tevhit muamelesi yapıldıktan sonra idareler bir müddet Istanbulda kalacaktır. Vekil Rânâ bey bu hususta demiştir ki: — İnhisarların Ankaraya nakli, tevhidin bir müddet tatbikinden sonraya bırakılmıştır. İnhisarlar Fırka maliye tetkik komisyonu reisi Hasan Fehmi bey ye m EE ci sahifede) — Ortalık hakikaten kesat |.. Altı aydır şu köşede el açıyorumda hâlâ bir apartıman yaptıramadım!... RE ei