16 Mart 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

16 Mart 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

16 Mart 1932 — Sahife 3 AKŞAMDAN AKŞAMA a kim inim Amca bey ve pederi Karikatürist (OCemal (Nadir, Akşam gazetesine hergün yaptığı “Amca beye göre ...,, karikatür- lerinden mürekkep bir albüm neşretti. (9) Amca bey... Amca beyi, bu sahifenin kari- lerine bu yazımla tanıttırmağa kalkışsam, Nasraddin hocayı bir makaleyle türk halkına tanıtmağa kalkışan bir insanın garip vaziye- tine “düşerim. Bu güler yüzlü, tatlı sözlü, katmer katmer enseli, kat kat gerdanlı, şişman göbekli badibadi ozati (odeğil (benim karilerim arasında, hattâ koca Istanbul'da tanımıyan kaldı mı? Kaç kereler, tesadüf ettim; vapur- da, tramvayda konuşuyorlardı: — Şimdi Amca Bey olsa, bu vaziyet karşısında ne derdi bili- yor musun ? Derdi ki... Ilk... Amca Bey, İncili çavuş gibi, Karagöz gibi, halk ananesine daha bugünden girmiştir. Diğer bazı karikatüristler, ev- velce yaşayıp da halk arasında tahaflığıyle yahut garabetile şöh- ret kazanmış şahsiyetleri, eserle- rinde tip olarak canlandırmak teşebbüsünde bulundular. Lâkin, gazete sütunlarında bu ziruh mevcudiyetler, oyekdiğerini mü- teakıp ceset kesildi. Halbuki, Cemal Nadir, (o muhayyilesinde doğurup canlandırdığı Amca beyi tam aramızda yaşayan etli, canlı, kemikli bir adam haline getir- miştir: Onu, daima, bizim heyeti abririye meyanında tehayyül ede- rim ve gözlerim her gün kapıdan içeri girmesini bekler. Bir çok xarilerimiz, Amca beyi matbaada ziyarete gelmişlerdir. Amca bey, tam manasile Istanbul çelebisidir. Bu asrın reybi, nüktedan, eyyam görmüş, kös dinlemiş münevveri- dir. Cemal Nadir, onun tombul şekil ve şemailini mizaha ne gü- «el yaraştırmış. Edgar Loe: — Tuhaflık şişmanlıkta münde- miçtir! - der, Bizzat çok zayıf olan Cemal Nedir, Amca beyi şişman doğur- makla, mizaha dair olan bu noktai nazarını çapraşık bir hale sokmuştur . Karikatüristimiz, kalem ve fırça kullanan millettaşlarımin en calibi dikkat şahsiyetidir. Onün hakkında, Falih Rıfkı bey: En zevkle okuduğum mu- harrir! diyor. Filhakika, Bursa'nın yağlıboya tablolarından, pastel portrelere, gazete karikatürlerine kadar her türlü çizgi ve renk sanatında emsalsiz olan Cemal Nadir, ayni zamanda, kudretli bir muharrirdir de.. Ekser gazete karikatüristlerine mevzularını (omubarrirler (o verir. Halbuki, oGemal Nadirin mev- zuları tamamile kendi dimağından çıkmadır. Resim altlarını bir makale, bir fıkra hülâsası, kom- primesi halinde yazar. Falih Rıfkı beyin hakkı var: Aceba ressam ve karikatürist Cemal Nadir mi, yoksa, muharrir Cemal Nadir mi daha kuvvetli?... Işte bu, münakaşa mevzuudur! (Vâ- Nü) (1 Bu albüm; elli kuruş fiatle satıl- maktadır. Terkos Belediye bu iş için 700 bin lira hazırladı Perye bankasının belediyeden alacağına mahsuben Iş ve Ziraat bankalarına yatırılan 800 küsür bin lira paranın yüz bin lirası Florya pilâjı istimlâki için sarf- edilecektir. Belediye, bu paranın varıdat getirecek bir işe tahsis müsaade- sini aldığı için mütebakı yedi yüz bin lirada terkos mübayyasına ve mübayyadan itibaren yapıla- cak tesisata sarfedilecektir. Belediye, terkos işini deruhte ettikten sonra su şebeke ve tesi- satını genişletecektir. Terkos 1 kânunusaniden itibaren belediyeye geçecektir. Florya plajı Florya plajının istimlâkine karar veren belediye, istimlâk muame- lesine başlamadan evvel sahipleri arasındaki ihtilafı ve tasarruf iddia edenlerin hukuku ve kanuni vaz'i- yetlerini tetkik etmek üzere bir komisyon teşkil etmiştir. Belediye bu ihtilafın hallinden sonra filen istimlâke başlayacaktır. Adada elektrik Sokaklara yeniden lambalar konacak Büyük adaya geçen sonbaharda ceryan verildiği zaman umumi tenvirat için osokaklara konan lambalarır kâfi olmadığı anlaşık mıştır. Bir iki ay sonra sayfiye mevsi- mi başlıyacağından ada lamba- larının çoğaltılması münasip görül- müştür. Bunun için bir proje ha- tırlatmaktadır. Yeniden konacak lâmbaların bir kısmı meccani olarak şirket tarafından yapılacak, bir kısmı- nın da parası belediye tarafından verilecektir. Kubilây abidesi Inkilâp şehidi Kubilây namına menemende rekzedilecek abide içip teşkil edilen komisyonların toplayacakları oparaların Ziraat bankasına yatırılması hakkında Izmir vilâyeti bütün kaza kayma- 'kamlıklarına bir tamim gönderil- miştir. Bunda komisyonların faali- yete geçmeleri de bildirilmiştir. Halı hırsızı yakalandı Polis ikinci şube müdiriyeti mühim bir halı dolandırıcılığı meselesinden Ihsan ve Osman isimlerinde iki kişiyi tevkif etmiş- tir. Bunlar, bir yere (oOmühim miktarda halı sevkedeceklerini söyleyerek bir halı tacirini kan- dırıp dolandırmakla maznundurlar. Zabıta ikisini de adliyeye ver- miş, 7 inci istintak dairesi tahki- kata vazıyet etmiştir. Bekçi aylığı Bazı semtlerde icra marifetile tahsil edildi Yakın zamana kadar mahalle- lerde bekçiler her ay ev ev do- laşarak aylık toplarlardı. Bu halin bazı mahzurları görüldüğünden heyeti ihtiyariylerin bir liste yap- ması ve verilen aylıkların buraya kaydi muvafık görülmüştü. Bir müddetten beri bu liste mucibince para toplanıyordu. Uzunçarşı ve balikpazarı esnafı bu listeye riayet etmiyerek eskisi gibi kendi taktir ettilkleri miktarı vermek istemişler, bu yüzden bekçilerle esnaf arasında ihtilâflar çıkmıştır. Bunun üzerine bekçiler polise müracaatla şikâyet etmişlerdir. Hadise etrafında tahkikat evrakı tanzim olunarak vilâyete verilmiş, vilâyet evrakı müddeiumumiliğe vermiştir. Müddeiumumilik evra! tetkik etmiş ve işi icraya havale etmiştir. Icra dairesi işe vazıyet etmiş, icra memurlarile zabıta, bu dük- kânlara giderek bekçi aylıklarını, heyeti ibtiyariyenin tespit ettiği mıktar üzerinden icraen tahsil etmişlerdir. Icraen tahsil olunan para bekçilere tevzi edilecektir. Boru meselesi Taksim emlâk şirketi mahkemeye müracaat etti Taksim emlâk şirketi ile bele- diye arasında yeni bir ihtilâf çıkmıştır: Eski Taksim kışlası önünde, set üstünde bulunan ma- ğazalardan bir kısmının zemine doğru indirilmesi ve bu suretle tes- viye yapılması lâzımgelmiş. hafriyat yapılmış. fakat “neticede Bent sularına ait olan ana borunun zeminden çok yüksekte kaldığı görülmüştür. Şirket belediyeye müracaat ederek bu boruların başka bir yere nakledilmesini istemiştir. Belediye, lıtanbulun esaslı su teşkilâtına taalluk eden bu mecrayi başka yere nakledemeyeceğini ileri sürmüş, şirketin (teklifini reddetmiştir. Bunun üzerine mesele mahkemeye intikal etmiştir. Geceleyin sokakta 3 yaşında bir çocuk bulundu Bundan bir kaç gece evvel BBeşiktaş polis devriyeleri Ihlamur caddesinden (geçerken duvarın yanından bir çocuk ağlaması duymuşlar, oraya gittikleri zaman bunun 3 yaşlarında bir erkek çocuğu olduğunu görmüşlerdir. Çocuğun üzerinde bulunan bir karttan Türk olduğu anlaşılmıştır. Yavrucak henüz konuşmadığı için anası, babası kim olduğu ve o caddeye ne suretle geldiği anla- şılamamıştır. Çocuk darülâcezeye teslim edilmiştir. Temizlik Istanbulun temizlenmesi bir grupa verilecek Istanbul şüphe yok ki dünyanın en pis şehirlerinden biridir. Bu hususta bir çok şikâyetlerde bu- lunulmuştur. Verem mücadele cemiyetinin son kongresinde Istan- bulun pisliği uzun uzadıye mev- zuu bahsedilmiştir. Dahiliye ve- kâleti de bir kaç defa belediyeye ihtarda O bulunmuştur. Belediye tarafından yapılan teftişat netice- sinde de İstanbulun hakikaten pis olduğu tahakkuk etmiştir. Bunun üzerine belediye temiz- liğe dikkat edilmesi için kayma- kamlara bir tamim göndermiştir. Fakat bununla terizligin temin edilemiyeceği tabiidir. Bu sebeble son zamanlarda şehrin temizlik işlerinin bir müesseseye verilmesi hakkında bir ceryan baş göster- miştir. Belediye ile muhtelif işle- re talip olan guruplardan biri arasında bir anlaşma husulü ümit ediliyor. Palto hırsızı! Çocuklar görünce paltoları bırakıp kaçtı Euvelki gün Fındıklıda Beyoğlu 13 üncü ilk mektepte talebe ve muallimler derste meşgul bulunduk- ları. sırada avluda ayak sesleri duymuşlar, birden bire ( dışarıya çıktıkları zaman bir adamın, av- luda asılı bulunan talebenin pal- tolarını (o toplamakta (o olduğunu görmüşlerdir. Hırsız yakalanacağını anlayınca paltoları bırakıp kaçmıştır. Hadise derhal polise haber verilmiştir. Tarif edilen eşkâl ve yapılan tahkikat neticesinde meçhul hır- sızın Feridun isminde biri olduğu anlaşılmıştır. e Zabıta (o Feridunu aramaktadır. Medrese odalarında oturanlar Metruk bulunan medrese oda- ları vilâyet idarei hususiyesi tara- fından bazı fakir kimselere kiraya verilmişti. Bu odalarda oturanlar- dan bir kısmı oda kiralarını vermediklerinden dolayı | idarei hususiye ve belediye avukatları bu odaların tahliyesi, kira para- larının tediyesi için oda da otu- ranlar aleyhinde dava açmıştır. Belediye heyeti fenniye kadrosu yeni sene belediye ( butçesini tetkik eden şehir meclisi daimi encümeni heyeti fenniye kadro- sunda bazı tensikat (oyapmağı düşünmüştür. Fakat (encümen son tetkikat neticesinde kadroya dokunulmaması lâzım geldiğine kanaat getirmiştir. Hâttâ bazı teşkilât için yeni kadronun bir miktar genişletilmesi lâzım gel miştir. MEMLEKET HABERLRİ Konya sokaklarını karanlıktan kurtarmalı Konya, 10 (Hususi) — Konya- nn başlıca dertlerinden biri sokakların zifiri karanlık olmasıdır. Elektrik filin bir tarfa dursun, şöyle petrol tenvirati bile yoktur. Sokaklarda fener bile göremez- siniz. Bunun için gecelin sokağa çıkmak, sinemaya, kahveye git- mek mümkün değildir. Lâmbasızlık, fenersizlik yüzün- den sanki memlekette idarci ör- fiye ilân edilmiş gibidir. Halbuki işin garibi belediye tenvirat res- mini müntazaman alıyor!.. Karan- lık sokaklar için tenvirat resmi, garip değil mi?.. Konyada elektrik vardır. Fakat bununla yalnız hükümet caddesi ve hükümet cıvarı tenvir ediliyor. Halbuki Konya büyük bir şehir- dir. Diğer tarafları karanlıkta bırakmak doğru değildir. Konya belediyesi biran evvel faaliyete geçmeli, artık bu zülmete bir nihayet vermelidir. Konya Halkevi Konya Halkevi reisliğine erkek lisesi müdürü Namık Cemal bey tayin edilmiştir. Namık bey lise müdürlüğünden istifa etmiştir. Müdürlüğe, eski müdürlerden riyaziye muallimi Süleyman Sami bey tayin olunmuş ve vazifeye başlamıştır. Halkevinde (muhtelif şubeler teşkil (o edilerek (| esaslı bir surette çalışmağa başlanmak üze- redir. Halk evinin gençlik için kıymetli bir içtima yeri olacağı anlaşılmaktadır. Kaçakçılık Konyada kaçakçılığa karşı mü- cadele devam ediyor. dün zeytin dolu küfelerinin aralarına saklan- mış 17 kilo afyon bulunmuş ve müsadere iştir. ırsız yakalandı Karagümrük polis mevkii Elif ve Şükriye isimlerinde iki kadın tevkif etmiştir. Bunlar kalabalık yerlerde dolaşarak yankesicilik yapmakla (O maznundurlar. Her ikisinin de el birliğile çalıştıkları ve müteaddit cürümleri tespit edilmiştir. ABONE ücretleri — Ecnebi kuruş > > Türkiye BEwELik 1400 kuruş GAyLx 750 » SAYLIK 400 » 1AyLık 150 » ne” Abone ücretleri doğrudan doğruya AKŞAM Maresi namına gönderilmelidir. Adres tebdili için yirmi beş ku- ruşluk pul göndermek lâzımdır. 00 1450 300 Zilkade 9 — Kasım:130 S, İmsâk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E, 10,15 11,56 6,6 9,28 12 131 Va, 4,32 6,12 12,22 15,44 18,16 19,49 Idarehane: Babıâli civarı Acımusluk sokağı No. 13 T. H. — Hey hikmetine kur- ban olduğum ay dede hey... ». Şöyle mehtapta ona bakar- ken bakarken... Amca Beye göre... .. Yavaş yavaş gülüyor gibi oluyor... .. Neye gülüyor ac-ba Amca Bey?... A. B. — Niçin olacak hanım, dünya nın bir tarafında tahdidi teslihat konfe- ransını; bir tarafında Çin, Japon muha- rebesini görür de nasıl gülmez ?...