17 Mart 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

17 Mart 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

— © Efendiler tarafından * bitaraf, » « gösterilmedi mi? —— 2 VAKIT 17 MART 193 Taşnaklar dağılınız ! Ermeni mütefekkiri- nin komitecilere ikinci hitâbı Geçenlerdr Ermeni “Taşnak komite sına hitaben bir risale neşreden ve bu yüzden hariçteki Ermeni gazeteleri tara $indan'şidderli hücumlara uğrıyan Ermeni mütefekkirletinden. Tumacan Ef. gazete mizde meşredilmek üzere İmzasile be Makaleyi göndermiştir. Tumacan Ef. bu makalesi nak fırkası merkez. beyeti mesulesine ve bi'ümum Tağnsk gazeteleri heyeti idare- lerine, ikinci bir bitapta bulunuyor. Mu- Barrir, fertler gibi “cemiyetlerin de mu- vaffak olabilmek İçin doğruleğu esas İttihoz etmeleri lâzım olduğunu kaydettik ten sonra diyor ki “Arkadaşlar, Taşnak fırkası daha doğduğu yi ilerideki faaliyetini tayinde akikat ve mantık programını mı, yoksa bilerek, sahte hayal ve yağmagerlik yolunu mu tuttu? Bunlardan hangisi? Kırk sene evvel Mısır başve- kili olan bütün dünyaca maruf diplomat Nubar Paşa - oğlu Boğus Nubar Paşanın büsbütün aksine bir adam... Sağ olup ta oğ'unun çocukça hareketlerini görseydi muhakkak utancından yüzünü elleriyle kapayıp ağlardı- yapılmak istenilen şeylerin Er- menilik için teblikeli olduğunu ihtar etmedi mi? Yolun yanlışlığı Şurayı devlet azası ve Ermenilerin meclisi cis- mani reisi Nuryan Ohanes, Pat- rik Aşıkyan Efendiler Dadyan Artin Paşa, OUncuyan Apik, Gülbekyan Badrik, elyevm ber hayat olan Noradonkiyan ve patrik kaymakamı Çamıçıyan e Gösterildi. Fakat dinlemediniz “ değil mi? © Meşrutiyetten sonra benim ve o vakıt merkez heyet idaresinde bulunduğum sösyal odemokrat fırkasının, vefatı tarihine kadar bütün ermeniler ve hatta ecne- biler tarafından pek takdir edil- miş ölan baş muharrir Pözant Keziyan m Bois muharrir ve mütefekkirleri arasında zekâsı ve bakikatperestliğiyle nam ka- zanan, elyevm Pariste bulunan Aram Andonyau ve daha bir çok yüksek simaların teşkilatı- Bız dağıtılmazsa ermeni cemâ- alinin, sonu gele bilir, şeklinde mubtelif o mekalelerinde vermiş oldukları” nasihatleri ( dinleyip tutacak veya bunlara ilmi şekilde cevap verecek (o yer- de bu hakikati gören zevalı so- payla hücum edip susturmak istediniz, uyanmadınız, intibaha gelmediniz; muzır yolda devam ettiniz; değil mi? Omumi harptan sonraki cüm- buriyetinizin iflâs günlerinde baş- vekil arkadaşınız Kaçaznuni ha- tayı tecrübesile gördükten sonra itiraf etti, fırkadan çekildi, “ya- pılan hata artık yetişir, Ermeni- lik için Taşnak fırkasının rolu kalmamıştır, bu fırka artık da ğılmalıdır! ,, diye alenen matbu- atta bağırıp durdu. Fakat onun bu davetine de kulaklarınızı tr- kadınız , dinlemediniz, dağılma- dımiz, değil mi? İç yüzünüzü bilmeyip önce si- xi müdafaa eden ecnebiler, Mor- gıntav'lar, Ceymis Cerar'lar ve saireler bile, son zamanlarda mabiyetinizi anlayıp sizden bık- tıklarını, Presbüro'dan isimleri silinmediği halde kanun vasıtasiy- iyle sildireceklerini size bildirme» diler mi? Fakat siz buna rağmen yıkıcı yolunuzdan dönmiyerek ha- Ni hazırda Amerika efkârı umu- miyesi nazarında ermenilerin kıy- “ 2 Dahil ve Japonlar Tayyarelerinin düşürüldüğünü tekzip ediyorlar Tokyo, 16 Bir Japon tayyare- | sinin Sovyetler tarafından düşü rüldüğüne dair olan haber Har- biye nezareti tarafından tekzip edilmektedir. Tokyo, 16 — M. Ivoukai Da- biliye nazırlığını deruhte etmiş ve bu hadise burada azami hay- reti mucip olmuştur. Ceneverde Cenevre, 16 (A.A) — 11 Mart tarihinde verilen kararın tatbi- kine memur 19 lar hususi ko- mitesi ve fevkalâde heyeti umu- | miye reisi olan M. Hymans, dün akşam Cenevreye vasıl olmuştur. İ Mumaileyh, bugün Cemiyeti ak- vam konseyi reisi M. Boncour'la Sir Eric Drummond ve Çin Ja- İ pon murahhaslariyle ehemmiyetli mülâketlsr vanacaklardır. Buigarlar Taahütlerini ifaya karar verdiler Sofya. 16, (A. A: — Nazırlar meclisi, dün akşam Paristen gelmiş olan milli Bulgar bankası müdürü M. Mantchiloffu dinle- mek ve dün vadesi hulül etmiş olan tediyat hakkında bir karar ittihaz eylemek üzere bir gece içtima aktetmiştir. Nazırlar meclisi, Paris müza- kerelerinin takip edilmesi arzu- sunu izhar etmiş ve 15 martta vadesi bulül edecek olan taah- hüdatı ifaya karar vermiştir. M. Montohiloff, bu sabah ye- Bi talimatı hâmil olduğu halde Parise gidecektir. Bulgar ajansının tebliğına na- | zaran Martta tesiyesi lâzımgelen taksit Devlet bankasına tediye edilm ştir. Tahdidi teslihat kon- feransı talik edildi Cenevre, 16 (A.A) — Bu sa- bah içtima eden tahdidi teslihat konferansı bürosu, konferans me- saisinin 18 marttan İl nisana kadar tatiline karar vermiştir. Terki teslihat konferansının si- yasi komisyon vasıtasiyle mesai- nin İl nisana kadar tatilini mü- tazammın bulunan şerait bu ta- tilin umymi arzudan tevellüt et- mekte olduğutu göstermiştir. M. Tardieu, ehemmiyetli mü- kâlemeleri takip maksadiyle ika- metini yarın akşama kadar tem- dit edecektir Lindbrgin çocuğu Nevyork, 16 (A.A.)— Bundan altı ay evvel iki mahkümun ba- pisanede (bulundukları sırada | Lindbergin yavrusunu kaçırmak suretiyle (omumaileyhe (fenalık yapmak için birbirlerine telki- natta bulundukları polis tarafın- dan haber alınmıştır. Bu yeni baber po'ise, takibi icap eden ve büyük ehemmiyet atfedilen tamamen yeni biriz teşkil etmektedir. Bumalümat, son defa tevkif edi- len bir erkekle bir kadınm istic- > metlerinin küçülmesine oldunuz. Bunları tekzip edebilir misiniz? Hayır; değil mi? Bu muzir yola bilerek girdiniz, bilerek devam ediyorsunuz. Yo- lunuz hakikat yolu değildir, onun için batil teşekkülünüz ergeç iz- mıhlala mahkümdur, Sizin beşe- sebep riyet saflarında yeriniz yoktur; | dağılınız!,, T. Rüştü B. Ankarada Bugün vekiller heyetinde seyahati hakkında izahat verecek Ankara, 16 (Vakıt) — Hariciye vekili Tevfik Rüştü B. bu sabah buraya geldi. Istasyanda B. M. Meclisi reisi Kâzım Paşa Hz.le vekiller, erkânı hükümet, erkânı askeriye, Gazi Hz. namı- na yaverlerinden Celâl B. ve Ismet Pş. Hz. namına kalemi mah- sus müdürü Vedit beyler, asker, jandarma ve polis müfreteleri, muzıka bandosu ve halk istikbal etmişlerdir. Tevfik Rüştü bey doğruca İsmet paşaya gitmiş, seyahati hak- kında izahat vermiştir. Bilâhere Gazi Hazretlerine arzı tazimat etmiştir. Yarın vekiller beyeti toplanacak ve balı etrafındaki izahatını dinleyecektir. Tevfik Rüştü beyin seya- Bu gün milletmeclisinde Ruznameye dahil olan maddeler arasında neler var? Ankara, 16 (Vakıt) — Yarınkı meclis ruznamesinde darülfü- nun 931 bütçe kanununun C. cedvelinin tadiliyle inhisar memur- ları bakkındaki lâyıhalar ve ihtiyat zabitleriyle askeri memurlar kanununun 7 inci maddesinin tadili lâyihasının ikinci müzakeresi vardır. 1 C. cedvelinin tadiline nazaran hukuk fakültesi Ç. cedveli kıs- mını 3 üncü dereceden 100 lira asli maaşlı müderrisler adedi beşe çıkarı'mış ve aynı kısımdan 7 nci dereceden 55 lira maaşlı muallim adedi bire indiritmiştir. İnhisar memurları hakkındaki lâyihaya göre açıkta kalacak memurlara verilecek ikramiye miktarı lâyihada tesbit edilmekte- dir. Sui hallerinden çıkarılanlara tazminat verilmiyecektir. Ka- nunun neşrinden sonra inhisar idarelerine mütekaitlerden memür alınmıyacaktır. Yunanistana para vermiyorlar! Atina, 15 ( Hususi) Paritsen buraya gelen malümata göre ce- miyeti akvam iktissdi komisyon, Yunanistanın iktisadi buhrana karşı göğüs gere bilmek için borç taksitlerinin beş sene müd- detle tecili ve kendisine bir istikraz verilmesi hakkındaki teklif- lerini tetkik etmiştir. Komisyon, Fransız murahhas'arı tarafından. Yunan taleplerine karşı gösterilen ihtirazi, w Üzerinde. bu'mıya ve bu meselenin tetkikini konfransına terk etmiye muvakkat bir tesviye sureti temmuzda topanacak olan tamirat çalışmaktadır. 7 Pariste bu'unan Yunan maliye nazırı, komisyon azssına ver- diği izahatta, Yunan metalibinin Temmuz içtimaıa bırakılmasına itiraz etmiş, bu tehirin, Yunan mali 've iktısadi vaziyetini daha ziyade sarsacağım ve bu yüzden Yunan kabinesinin değişmesi nin alacaklıların Jebinde bir hareket olmıyacağını söylemiş, sü- ratle bir karar verilmesi noktasında ısrar etmiştir. Söylendiğine göre başvekil M. Taridiö, Gemiyeti akvam ik- bsat komisyonu tarafından verilecek kararden sonra Yunahista- nı hvasi mikvasta mali muavenette bulunmavı vadetmiştir. Hitler — |Parlâmento tahkikat komisyonu karşısında Bordeauv, 16 (A. A) — Hitle- re Alman tabiiyetini bahşeden muamelelerin usulü dairesinde cereyan edip etmemiş olduğunu tetkike memur olan parlâmenlo tahkik komisyonu, Hitleri ve mumaileyhin muavinlerinden bir takım kimseleri ve bilbassa sa- bık Tburing hükümeti nazırla- rından M, Frick'ı dinlemiştir. 105 yaşında Bir adam öldü Nanoose Ray, 16 (A.A) Kanada'da kâin Nanoose Bay kasabası sakinlerinden olup bu kasabaya ismini yermiş olan Bob Nanoose, 105 yaşında olduğu halde vefat etmiştir. Müteveffa, bir çocuk ve 'ori akk mıştır. — mm Tahakkuaka doğru Ankara, 16 (Vakıt) — Yakın sabillere vapur işletilmesiyle oto- vabı sıralarında öğrenilmiştir. —— nemi büs imtiyazının belediyeye veri- leceği hakkındaki haber tahak- kuk etmektedir —— m m, Gr. Ankara, 16 — Au ika sefiri iken Takyo sefaretine iyin edi- len M. Grov cenaplarile Başve- kilimiz, Hariciye ve dahiliye ve- ,killerimiz M, Giov arasında sa- mimi veda telgrafları teati edil- miştir. Mevsimsiz haberler Ankara, 16 (Vakıt) — Memur maaşlarından 96 5 kesileceği, bi- na vergisinin artlınlacağı hak- kındaki baber doğru değildir. Kazanç vergisine gelince henüz encümenden (o çıkmıştır &tadilât esasları yarın anlaşılacaktır. Kâzımpaşa kazası Ankara, 16 ıVakıt)— Van vi- lâyetindeki Saray kazasının ismi vekiller heyetince Kâzım paşa olmuştur. İ adeta merasimden ibaret olacak- M. Friek, Hitlerin bu tabiiyeti | iktisap etmesi için kendisinin it- tihaz etmiş olduğu bütün tedbir- lerden mütevellit mesu iyetleri kabul etmekte olduğunu beyan etmiştir. ; Hitlerin istimaı sırasında bir takım hadiseler olmuştur. Sosyalistlerden | biri, neden | dolayı tabiyet iktisabı” için do» lombaçlı yollara sapmiş olmasını “sorması üzerine Hitler, eski bir Alman askerine Alman tabiyeti nin verilmemesini ve fankat 1918 senesinde Galiçyah binlerce yahudinin o Alman © tabiyetine kabul edilmiş o masını pek mea- fur bulmuş olduğunu söylemiştir. Almanyada Relisicümhur Intihabatının Ikinci devresi Berlin, 16 (A.A.) — intihaba- tın ikinci devresine ait mücadele asgari hadde inecektir. Bu mü- cadele, ihtimal resmen bir hafta- dan fazla devam etmiyecek ve ie Buğday ziraati Teşvik değil Tahdit edilmeli JÜst tara 1 inci Sayrafad okkası 60, kahvenin okkası 200, gazın okkası 30 kuruşlur. De- mek ki bugün yarım okka şeker almak için bir okka buğday de- gil, 15 okka buğday, gene 50 dirhem kahve için bir okka buğ- day değil 15 okka buğday ver- mek lâzım geliyor. Görülüyor ki aradaki fark yüz- de bir kaç yüz değil, yüzde bin beş yüzdür. Buğdayın kıymeti bilhassa hariçten gelen eşyaya nisbetle pek çok düşmüştür. Bunun önüne mutlaka geçmek | Jüzumdır. Buda fikrimce buğday ziraatini teşvik değil, tahdit et- mekle mümkün olabilir. Fakat buğday ziraatini tahdit etmekten maksadım memleketin buhday- sız kalarak aç kalması net cesine gitmek değildir. Şimdiki halde yalnız buğday ziraatiyle geçin- miye çalışan köylüye, buğday- dan başka istibsali faydalı zira- atler olduğuna göstermekle yapıl malıdır. Meselâ memlekette mev- cut olan iki şeker fabrikasından | başka daba iki, üç şeker fabri- kasının işlemesi memlekette pan- car ziraali sahasini iki, üç misli artıracaktır. Bu suretle sadece buğday Ziraatiyle geçinmiyen köy“ lü pancar ziraatinin inzimamiyle geçinmiye imkân o bulacaklır. i Bundan başka memleketin daha | bir çok fabrikalara ihtiyacı var- dır. Sonra bu fabrikaların vücu- de gelmesi zannedildiği gibi mil- yonlarca lira sarfedilmesine de mutavakkıf o değildir. Fab- rikaların basit şekilleri tetkik edildiği (o taktirde ( milyonlar- sa lira ile yapıla ( bilecek müesseselerin bir kaç yöz “ENİ Payla Nene yeke ami. | ceği anlaşılır. Mesela geçen ser neler 70 milyon liraya “kadar çıkmış olan ithalat oeşyamız'an kaput bezi fabrikası işletme sermayesi hariç olarak yüz elli bin liraya . çıkarıla bilir. Böyle üç dört fabrıka yapıldığı halde harice çıkan asğarı 150 milyon lira memleket dahilinde kalır. Ve bir taraftan pamuk senayii ve ziraatı da himaye edilmiş olur. Bunlar gibi yapılacak daha bir takım fabrikalar vardır. Fakat bunları yaparken harice ihracat fikrini hatıra getirmemek İâzım- dır, Çünkü rekabet etmek ibti- malimiz yoktur. İşte bu gibi vasıtalarla köy- lüler yeni işler bu unca daba a£ buğday ziraatı yapacak, köylü de bu suretle himaye edilmiş ola” caktır. emmi tır. Çünkü, Hindenburg'un mw zafferiyeti kat'i ve bedibidir. Hitler, namzetliğini koyacağım! ve fakat henüz bu husus içi! zaruri olan idari teşebbbiüslerde bulunmamış olduğunu bildirşmi$” tir, Komünist, Thalman'ın da nam” zetliği koymassı o mübtemeldif Fakat, komünist fırkrsının boşü” na masraflar ibtiyar etmesin€ mani olmak için çekilmesi d ihtimal dahilindedir. Bu takdird€ Hitler, Hınderburg'un karşısımd# yalnız kalacaktır, Çünkü, Due*” terberg caba evvel Sekilmişi lik miğferlilerin kendi 18” Bİ elime Hindenburga © vermelerini tavsiyeye mütems! olduğu, fakat nasyonalist Alma fırkası Hugenbergin Hile rey verilmesini tavsiye eyle söylenmektedir. Milli muhalefet saflarında tan bir kargaşalık hüküm sürme! olup patar günkü mağ öbiyet dolayısile muhalefet erkân! is sındakt ihtilâllar gitgide leşmektedir. Li | | i | |