17 Mart 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

17 Mart 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

HALKIN GÖZÜ HALKİN KULAĞI HALEINDİLİ -— —-— <ı:ııe 2 — No: | 5)1 20203 Yazı IşVııU telefönur — İstanbul — Rustemı ye Vapurundakı Kaçakçılık Ve Tahrikât Her Şeyin Meydana Çıkmasına Kaptanın Oğlu Sebep Olmuş Birineci kaptan Sabri Ef. Batumdan İimanımıza gelen Rüstemiye — vapurunda dikkate "Y"l bazı hâdiseler cereyan ettiğini dün kaydettik. Biri bir kaçakçılık; öbürü de dini ye siyas! propaganda iddiaları etrafında toplanan -bu hâdişe hakkında dün geminin üçüncü — kaptanı Avni E€. ile kocuğtuk. Görek ge- minin Batuma kadar devam eden seferi esnasında çalışan, gerek geçen hâdiselere yıkıııdın şahit olın bu zat bize dedi ki 'e Vıpur kınnlıuldıu ayrılıp Üçüncü kaptan Avni Ef. ta Karadenize çıktığı vakit ge- mi sahiplerinden Ali, baş çark- çı Etem, pasaportsuz olarak ge- mide seyahat eden ve Batı- ma çıkan kaptan Sabri Beyin oğlu Reşat Bey ve ben vardım. Sabri Bey bize, namaz kılmıyanın can katli caiz, dedi. - Mensu, olduğa — Nakşiböndi — tarikatinin yöksekliğinden bahsetti. Her ta- rafta mensuplari olduğunu söy- ledikten sonra Şeyh Esat öldü ise onun ruhu yeter, dedi. Şeyh Esatla oğlu Alinin resimlerini gösterdi. ,, ( Devamı 14 uncu ı.ymı. ) Bugday Meselesinde Sun'i Tedbirler Buğdayın sun'i surette - kiy- | metlendirilerek hem köylünün alım kabiliyetini arttırmak, hem de bütçe muvazenesini yerine getirmek için ortaya atılan son fikrin isabetsizliği, bu sütunlarda birkaç gündenberi — neşredegel- diğimiz salâhiyettar olması lâzım- gelen zevatın mütaleaları önünde anlaşıldı. Bugün de, şimdiye ka- darki neşriyatımıza ilâveten İs- tanbul Ziraat Odasi Umumi Kâ- libi ve Ziraat Mühendisi Lütfi Arif Beyin bu husustaki noktai hazarını — neşrediyoruz. Bu zat diyor ki: — “Bilâ istisna bütün eşyanın buğday fiatine göre kıymeti ara- Sında, yüzde nispeti itibarile, dai- ma buğday âleyhine neticelenen bir muvazenesizlik vardır. Buğ- day fiati ile en ziyade şeker, gâaz, tuz, giyim eşyası fiatleri arasında muvazene temin etmek Tâzımdır. Bu muvazene, devletçe takip edilecek bir iktısat' siyaseti ile buğday karşısındaki mamul eşya- hiın azami ve asgari fiatlerini tespit etmekle mümkündür. Köy- ünün muhtaç olduğu — eşyayı Uucuzlatmakla iktısadi buhranın ismen - önüne geçileceği söy- lenebilir. Zararlıdır Sun'i Bir Surette Buğdayın f Yükselmesi » Fayda Değil Zarar Verir Buğday Hiatinin — arttırılarak köylüye yardım edilmesi hakkın- da ileri sürülen fikirlere karşı cevabım şudur: Buğday fiatinin tezayüdü nispetinde zarurl eşya fiatlerinin de artacağına şüphe yoktur. Bu, tekrar muvazenesiz- lik demektir. Bunun için buğda- yın kiymetini arttırabilmek — için diğer vasıtalara müracaat zaru- | reti vardır. Meselâ: 1 — Nışastacılık sanayiinin memlekette inkişafı. 2 — Buğdaylarımıza hariç piyasalarda kıymetini verdirebil- mek için buğday cinslerini ıslah. 3 — Buğdayın temiz, top- raksız, kalburlanmış ve yabancı ©ot tohumlarından ari olmasını temin.,, — PERŞEMBE — 17 Mart 1932 Posta İdare işleri telafoma: İstanbul — 20203 Fiatı 5 kuruş Bu Sene, Eldeki Tütünleri Sarfederek el tiin Ektırılmemesı Duşünuluyor Bugün Sayfa Şehitlerimiz Tebcil Edildi 16 mart 336 da Şehzadeba- şında kahpece şehit edilen ma- sum askerlerimizin muazzez hâ- tıraları dün büyük ve heyecanlı mürasimle - tebcil öğleden sonra, başta Vali Muavini Fazlı Bey ve diğer devair rüe- sası olduğu halde mektepliler, askerler ve halktan mürekkep kesif bir kalabah!: tyübe gitmiş, şehitlerimizin — mübarek — mezarı - önünde muarzzam merasim yapı- mıştır. İhtifali Müftü Fehmi Ef. bir dua ile açmış, müteakıben Halk Evi İdare Heyetinden Mu- zaffer Bey Lir nutuk irat etmiş- tir. Buudan sonra Şehir Mecli- sinden Avni Bey şebir namına ve Hukuk talebesinden Hikmet Bey gençlik namina birer nutuk söylemişler ve Süzican Beyin yazdığı (16 Mart ve şehit Meh- metçik ) isimli manzume okunarak merasime nihayet verilmiştir. Japon Kabinesinde Yeni Değişiklikler Olmıyacakmış Tokyo, 16 — Başvekil M. İnukay Hariciye Nezaretini de deruhde etmiye karar vermiştir. Kabinede tebeddül yoktur. Royter Ajansı da muma- ileyhin hariciyeyi değil Dahiliye Nezaretini deruhde — edeceğini bildirmektedir. Bir Radyom Madeni Londra 16 — Kanada maa- din idaresi erkânından Hüges, iki Üç seneye kadar radyum istihsalâtının artacağını, son za- manlarda büyük Göl civarında radyum keşfedildiğini söylemiştir. 13 ton ham meddeden 1 gram radyum çıkmaktadır. Büyük Göl- de zengin bir damar bulumuştur. Dursun B. Hadısesı Aldığımız tezkeredir: 2 mart 0932 tarihli nüshanızın birinci sayfasının ikine sütununda ( Ce- halet ve doktorsuzluğun doğur- düğü * facia ) başlığı — altındaki ( Devamı 12 inci sayfada ) olundu. Dün | Si 3S Dünya buhranının en fazla tesir yaptığı mahsullerimizdenı Tütün ve işlenmesi İzmir ( Husust ) — Mısırda tütün işini üzerine alan 30 milyon sermayeli Britiş - Amerikan To- bakos Şirketi İzmirde bir şube açarak Türkiye tütüm İşleri ile yakından alâkadar olmıya karat vermiştir. Şubenin açılması hak: kında burada tetkikat yapılmakı tadır. Belçika, Almanya, Fele« (Devamı 14 Üncü sayfada) Alâiye, 16 ( Hususl! ) — Antalyada şayanı dikkat bir altın hır- sızlığı olmuş ve zeki bir zabıta memurunun zekâsı sayesinde mey« dana çıkarılmıştır: Burada Çerçi Abdullah Efendi namında bir zat vardır kl sarraf- lık ta yapar. Geçen gün üstü başı temiz bir zat gelir zinet altını almak ister. Abdullah Efendi bir torba altın çıkarır, gösterir. Fakat pazarlıkta uyuşamazlar. Adam gider, ertesi gün bir daha gelir, yine uyuşamazlar, Üçüncü defa gelişinde altınların hafiflediğini hisseden Abdullah Efendi bir yankesici karşısında mur celbeder. olduğunu anlar. Bir me- (Devamı 15 inci sayfada) O Birşey Değil! — Garson bu pirzola, nekadar tuzlu! — Tuzlu mu? O birşey değil... görün! Siz bir de hesap pusulasın