17 Mart 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

17 Mart 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Kulağımıza Çalınanlar “Çallıname,,nin Aslı Bulundu! yin ressam Çallı İbrahim Bey hakkında yazdığı meşhur kaside şiddetli bir münakaşa — üzerine, bir tokantanın — sobasında cayır cayır yanmıştı. Bunu evvelce ka- rilerimize bildirdik. Daha intişar etmeden evvel mısraları ağızdan ağıza dolaşan bu kasidenin yanıp külolması hepimizde büyük bir teessür uyandırmıştı. Sâdabat müverrihi Ahmet Refik Beyin İbrahim Bey hakkında yazdığı bu eser, Sâda- bat şairi Nedimin İbrahim Paşa için yazdığı kasideleri aratmıya- çak kadar nefisti. Fakat, meğer “Çallıname,, nin bir müsveddesi, Ahmet” Refik Beyin Çallı İbrahime tahsis ettiği dosyada mahfuz imiş. Üç deve “yükü tutan bu dosyalar aranmış, taranmış, nihayet eserin aslı bu- hunmuştur. Bu defa, “Çallıname,, nin yan- maması, çalınmaması, kaybolma- ması İçin esaslı tedbirler ittihazına Mizum görülmüştür. Evvelâ bu vesikanın Şşair ve noter Mitat Cemal Bey nezdinde ve teminat altında muhafazasına karar ve- rilmiş, Emniyet — sandığına da götürülmesi düşünülmüş, fakat, nihayet bepsinden daha emin bir yer bulunmuştur. O da, Çallının refikası Hanımefendidir. Ahmet Refik Bey, “Çallıname,,yi hanımefendiye tevdi ederek: — Allah aşkına, bunu Çallı- nın maaşından daha itina ile mu- hafaza ediniz, çünki maaş hü- kümetten her ay çıkar, fakat böyle bir kaside benden bir daha çıkmaz! demiştir. 4 Radyoya Dair Dostlarımızdan biri — ötekine hararetle tavsiye ediyordu: —— — Bir radyo al. Pişman ol mıyacaksin. Evin içini daimi ha- yat ve hareket halinde bulun- durüyor. Çok faydalı ve eğlen- celi bir meşgale, — İstemem — azizim. İki yüz lira verip bir radyo aldıktan sonra üstüste Selim Sırrı Beyin konferanslarını dinliyeceğim yer- de, elli kuruş verir, üstadın bir kitabını alırım, olur, biter! Dörtyolda Portakalcılar Sıkıntı Çekiyor Dörtyol ( Hususi ) — Kasaba- mızda istihsal edilen portakallar Payas iskelesi vasıtasile ihraç olunur. Fakat bu iskelede bu sene görülen intizamsızlık alâka- dar tacirlerin zararını intac ede- cek kadar fazladır. İskele şirketi ihtiyaca kafi kayık bulundurma- dığı için tahmil ameliyesinde bü- yük müşkülât çekilmektedir. Bu yüzden tacirlerin malları iskelede günlerce bekliyor, vapurlara vak- tile yükletilemiyen bu mahsul yığınından mühim kısmı çürüyüp gidiyor. İhracatın arttırılması ça- releri arandığı sırada bu noktanın da ehemmiyetle derpiş edilmesi ISzımdır. MEMLEKET HABERLERİ Zonguldak Belediyesi Bir Müverrih Ahmet Refik Be- | Kanunu Yanlış Tefsir Ediyor iki büyük dost arasında çıkan | Derenin Rıhtımı Acaba Niçin Yıkılmış? Zonguldak (Hu- susi) — Beledi- yemiz iki sene evvel, şehrin or- tasindan — geçen bir dereciğe rıh- tım duvarı inşa- sına başlamış ve buiş için, beledi- ye budutları da- bilinde bulunan bütün — maden amelesinden, iş- ciden, memur ve halktan d&ı-deı lira Fakat pırılıı ile seylâba mukavemet edecek bir set olmak- tan ziyade mezarlık duvarına ben- zeyen bir mıhtım karikatürü vü- cude getirilmiş, kısa bir müddet sonra bu duvar derenin ilk taş- masında yıkılmış ve halkın bin- lerce lirası da sulara gömülmüştü. Son günlerde Zonguldak be- lediyesi bu dere seddinin tamir ve ikmaline yeniden teşebbüs etmiş ve bu i ıç için bülçuındı Gönende İnhisar İdaresi Tütün Alıyor Gönen, (Hususi) — Kazamız Tütün İnhisarı evvelce avans verdiği zürradan tütün mübayaa etmiye başlamıştır. Elyevm bir- kaç kalem tütün mübayaa edil- miştir. Hariçten henüz tüccar gelmemiş ve İnhisar idaresinden başka alıcı çıkmamıştır. Maama- fih 5-10 güne kadar tüccar ge- leceği ve — tütünlerin satılacağı tahmin edilmektedir. Yine bir şayiaya göre, Gönen tütünlerinin ümidin fevkinde bir fiatla satı- lacağı ve mevcut tütünlerin elde kalmayıp hepsinin alınacağı söy- lenilmektedir. Bu şayia sebebile zürra sevinç içindedir. Eğer bu şayia tabakkuk ederse kasaba- mız bugünkü buhranlı ve sıkım- tılı vaziyetten kurtulacaktır. Tü- tün inhisarının mübayaa ettiği tütünler 25-50 kuruş arasındadır. A C Çiftçilik Adana'Kuraklık Tebliz kesinden Kurtuldu Adana ( Hususi ) — Mevsim içinde havalar bir aralık yağ- mursuz giltiği için kuraklık çe- kileceği gibi bir korku başgös- termişti. Fakat son zamanlarda fasılali surette yağan yağmurlar bu tehlikenin önüne geçmiştir. Şimdilik buğday vaziyeti eyidir. Bumdan başka pamuk - tarlaları da ekilmiye başlanılmıştır. Yalnız bir kısım çiftçiler pamuk tohumu Zonguldak deresi ve kenarındaki yıkık rıhtım bulamadığı parayı yine halktan ve ameleden toplamıya karar vermiştir. Bu karar halkın hoş- nutsuzluğunu doğurmuş ve vilâ- yete şikâyetler başlamıştır. Ye kılan dere seddile birlikte be- lediye bütçesinin açığını da ta- mir maksadile tekrar halka mü- racaat edilmesi de gösteriyor ki suları simsiyah akan bu derecik bugün bir (Nil) ve rıhtımda bir (Seddi Çin) ehemnıyehnı ılııııı ISon Plyangonun Eskişehirdeki Bahtiyarı E.ıluıebır (Hususi) — On ikinci tertip tayyare piyangosu- sunun bu keşi- | desinde büyük ikramiye — olan ( 35000 ) liranın bahtiyarlarından biri de — şehri- mizdedir. — Bu zat odun paza- rında Bizim ke- raathane sahibi Remzi — Beydir Of Büyük ikramiye isabet eden bi- letin bir parça- sı da kendisinde — olduğu için (3500 ) lira almıştır. — Bahtiyar gencin bir resmini gönderiyorum. İki Kadın Kendilerine Lâf Atan Bir Erkeği Yaraladılar Balıkesirde tuhaf bir hâdisşe cereyan etmiştir. Recep isminde biradam Emine ve Atike isminde iki kardeş kadına lâkırdı atmış- ftır. Bu hareketinde ileri giden Recep bir aralık kadınların mu- kabelesine maruz kalmiış ve ne- ticede iki kadın Recebin üzerine atılmışlardır. Bu sırada kadınlar- dan birisi Recebin- göğsüne bir bıçak yerleştirmiştir. Recep has- tahaneye kaldırılmış, kadınlar da yakalanmıştır. İzmirdeki Hâdise İzmir (Hususi) — Bura Kol- lejinde talebe ile mektep arasın- da çıkak hâdise tahkik edilmek- tedir. Tahkikatı idare eden Ma- arif Vekâleti Müfettişi Umumisi Hikmet Bey, hâdisenin bir sui tefehhümden ileri [eldığım ı&y— | lemiştir. — bulunuyor. Belediye, halk- tan para kes- mek salâhiyetini eski bir kamı- na istinat ettiri- yor. - Fakat, 330 tarihinde neşro- fyan bu kanun küçük — nehirle- rin temizlenmesi için o nmehir ci- varında — oturan halkın bilfiil çalış- tırılmasına dair- dir. Kanunda bu işin başarılması için balktan para toplanacağına dair tek bir kelime yoktur. Çalışkanlığını her - vesilede takdir ve işaret ettiğimiz Zon- guldak Belediyesi, eğer memle- kete nafi eserler vücuda getirmek diliyorsa bunların karşılığını baş- ka suüretle aramalıdır. Yoksa, eski bir kanun maddesi halkın zararına tefsir edilmemelidir. Ahmet l AEdırnede Bir Çocuk Feci Şekilde Ezildi Edirne, (Hususi) — Burada feci bir kaza olmuş ve bir çoe- cuk çöküntü altında kalarak tüy- ler ürpertici bir şekilde ölmüştür. Hâdise şöyle olmuştur: Polis memurlarından Yakup Efendinin 7 yaşındaki kızı Neri- man evin üst katındaki traçada baca ile traça demiri arasına bir salıncak kurmuştur. Baca salın- cağın sikletini çekemiyerek çök- müş şarkı söyliyerek neşeli neşeli sallanmakta olan kızcağız çökün- tünün altında kalmış ve hemen ölmüştür. Bir Köylünün Teberruu Adananın Gerdan köyünden Mehmet Ali ağa isminde bir zen- gin, köyde yapılacak hayırlı bir iş için ( 1200 ) lira teberru et- miştir. Bu para ile köye iyi su temin edilecektir. Malatyada Meydansızlık Yüzünden Sıkıntı Çekiliyor Malatya (Hususi) — Şehrimiz- de meydansızlıktan çok - sıkınti çekiliyor. Umumt! meydana büyük | bir ihtiyaç vardı. Meydansızlık yüzünden yollar günün her saa- tinde kesif bir kalabalığın izdi- hamına maruzdur. Çalı ve odun yüklü merkepler, katırlar, davar- lar meydansızlık yüzünden yok larda birikmekte, bu sebeple gelip gitmek hususunda büyük müşkülât çekilmektedir. Belediye reisinin. bu bususta himmetini Her Komprime Fikirlere İnanmayınız Darbimeseller, komprime fi- kirlerdir. Uzun — tecrübelerden sonra insanların hakikat olduk- larına kanaat — ettikleri fikirler darbı. meseller halinde — ifade edilmiştir. Komprime ilâçlar gibi, kom- | prime fikirler de bazan zarar hdır. Komprime fikir, süs için, güzel söz için, bir vecize için hakikati feda eder. Onun için darbımesellerin tam — doğruyu ifade ettiklerini kabul ctmek | mümkün değildir. Meselâ; “ Sabreden muradına erer.,, İlk bakışta güzel bir söz, ve- ciz bir hakikat gibi görünün Bize sabrın kıymetini — anlatır, Fakat nekadar insanlar biliriz ki sabretmişler, fakat muratlarına W ermemişlerdir. “Tekkeyi — bekliyen çorbayı ı içer,, derler. Nekadar insan vardır ki tek« i keyi bekledikleri halde aç kak mışlardır. Alın bir daha: “Ayiya sormuşlar, niçin ensen kalındır?,, “Kendi işimi kendim görürüm,, cevabını vermiş. Bu söz yalnış değil, fakal bugün hakikatın tam ifadesi sa- yılamaz . Dün öyle imiş. Kendi işini görmiyen — birşey yapamazmiş, Fakat bugün öylemi? Bugün herkes işini başkalarına gördürü- yor. Bir fabrikatorun ll’g:dî işin! kendi görmesi mümkün müdür ? Bugün çalışmak kadar, çalıştır- masını bilmek lâzımdır. Darbımeseller arasında bizl yanlış yola sevkedecek binlerce misaller bulabiliriz . Yalnız bazı darbımesellerden değil, bazı vecizelerden de kendi- nizi koruyunuz. Vecize, ekseriya güzel söz olmaktan başka bir kıymeti haiz değildir. Hayat bir vecize ve bir dar- bimeselle ifade edilecek kadar basit olsaydı, herkes onu anla- makta bu kadar müşkülât çek- mezdi. Darbımeseller ve vecizeler, hakikati yalnız bir taraftan gös- teren ışıklara benzerler. Ha'!kas tin diğer tarafları karanlıkta kal- dığı için onları göremezsiniz. Onun 'çia komprime fikirler ekseriya hakikalin yalnız biz kıs- mını ifade ederler. Küllünü değil, | Waş Adanada Bir Facia Adanada Mestan zada mahal- lesinde oturan Mustafa Efendinin kızı on yedi yaşmda Ferdane Hanım, damda uçurtma uçuran kardeşini menetmek istemiş, fa- kat bir aralık ayağı kaydığı için damdan sokağa düşmüştür. Za- valh kız bu âni sukutun tesirile derhal ölmüştür. İlk Kadın Hâkim Adana, ( Hususi ) — Adliyo Vekâletinde yapılan son adliye tayinlerine ait liste buraya tebliğ edilmiştir. Listedeki isimler me- yanında hukuk — mezunlarından Mürüvvet Hanımın şehrimiz müd- deiumumi — muavinliğine — tayin edildiği anlaşılmaktadır. Mürüv- vet H. Adanaya tayin edilen ilk kadım hâkimdir.