22 Mart 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

22 Mart 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

Selânik Serbest limanında! IHhalât ve ihracat farkları Yunanlıların Selânikte dört sene evvel bir serbest liman vücude getir- dikleri malümdur. Ahiren Atinade çıkan nim resmi (Messager d'Athe- ne) gazetesi Selânikte serbest limanı- na girip çıkan ticaret eşyasınm bir is- tatistiğini neşretmiştir. Buna göre (1928) senesinde serbest limana (483,375), (1930) senesinde (485,747), (1931) senesinde (413,299) ton mal gir miştir. İnşaat için giren tahtalar bu- nun haricindedir. Burada şayani dik- kat olan cihet ithalât rakkamlarının gittikçe tenakus etmiş olmasıdır ki, bu da iktisadi buhranm neticesinder başka bir şey değildir. İhracata gelince; Selânik serbes! Jimanmdan (1928) senesinde (85.900), (1929) senesinde (109,191); (1931) ses mesinde (31,120) ton mal çıkmıştır. İt-! halâtla ihracatın karşılaştırılınca ser best limana giren malın en mühim kısmının Selânik şehrine sevkedildi - ği neticesi anlaşılmaktadır. Server Cemal B. Merhumun cenaze merasimi dün yapıldı Marsilya baş konsolosumuz merhum Server Cemal beyin ce- nazesi dün Teofil Gotye vapı- riyle şehrimize getirilmiş ve def- Bolunmuştur. Cenazeyi hamil tabut saat 11 de vapurdan çıkarılarak, bazır- | lanan bir cenaze otomobiline yerleştirilmi; ve Ayasofyaya ge- tirilmiştir. Resmi merasim Aya- sofyanın (adliyeye (müteveccih kapısında başlamıştır. Hariciye eskâleti namma Bedi bey, vali “muavini Fazlı bey, polis müdürü Al Kıza bey, ; İstanbulda: bulu- nan bütün koncoloslar, muhtelit möbadele erkânı, şehir meclisi azalarindan bir kısını, bazı meb- uslar bu meyanda Aptülhak Hâmit bey merasimde hazır bu- lunmuşlardır. Bütün Konsoloslar tarafından cenaze oto-obiline çelenkler konulmuştur. Öğle namazını müteakip ce- maze namazı kılınmış, merhumun rubuna dua edilmiş ve cenaze alayı Sirkeciye müteveccihen A- yasofyadan hareket etmiştir. Bir asker, bir jandarma kıt'âsı, bir müfreze polis alaya refakat et- miş ve askeri mızıka merasim bitinceye kadar matem havası çalmıştır. Resmi merasim Sirkeci nbtımında bitmiş, cenaze bir motöre konularak Kadıköyüne geçirilmiştir. Orada da hususi merasim yapılmış, merhum Sah- Günün Haberleri Birleşecek inhisar idareleri Birleştirme raporu, teşkilât projesi kadroları Ankaraya gönderildi İnhisarlar hakkında tetkikat ya - pan inhisar umumi müdürlerinden miltesekkil (o komisyon mesaisini bi - tirmiş, hazırlanan birleştirme rapo «| ruyla oObuna bağlı teşkilât projesine ait kadrolar tuz inhisarı müdürü Fey| zi bey tarafından inhisarlar vekâle- tine verilmek üzere Ankaraya götü - rülmüştür. İnhisar memurlarının o sınıf ve a- dedine dair kadrolar ve cetveller de hazırlanmaktadır bir kaç güne ka - dar Ankarâya gönderilecektir. İnhisarlar vekili Rana veya müste| şar Adil Beylerin bugünlerde. yeni Jükte çalışacık memurlarla (o şubele rin adedi yazılı bulunmaktadır. Kadrolar, mülhakat ve merkeze ait olmak üzere iki kısma ayrılmıştır. Projeye göre merkezde bir inhisar umümi müdürüyle muavini ve dört inhisar müdürü ve bunlara merbut| şube müdürleri bulunacaktır. o Yilâ. yetlerdeki inhisar başmüdürlükleri ise birleştirilecektir. | Muhasebeler.| hukuk müşavirlikleri, ( teftiş heyet - leri, sicil, memurin, inşaat, satış şu- beleri mübayan ve münakasa komüis - yonları umumi Müdürlüğe merbut © lâcak, inhisarların müşterek bir vez- nesi bulunâcaktır, Vekâlet kadro pro müteallik işleri yakından| jesini tetkik ettikten sonra vekiller tetkik etmek üzere şehrimize gelmesi! muhtemeldir. Müdürler komisyonu teşkilât pro jesinde bir umumi müdürlük ihdas etmiş, memuriyet listelerini hazırla mıştır. Listelerde yeni umumi müdür ..10AEAMANEEEREEEEEAEEEEEEAAAANAEANE AAA EAEEEEEEENEİ Dösenen kâldırımlar Nişantaşında Güzelbahçe s0- kağıma kaldırım döşenmiştir. Ca- bi caddesine kaldırım döşenme- | si epiyce ilerlemiştir. Taksim bahçesinin yanından aşağı inen geniş fakat çamurlu caddenin de tamirine dünden itibaren başla- nılmıştır. Tophane ve Tarlabaşı yolları- nın gelecek ay zarfında bitiril- mesi memuldur. Belediyede : -“Meaiş-sene Belebiyenin inşaat mevsimine uymadığı cihetle mali seneyi Hazirandan Marta nakletmeyi düşündüğü hakkındaki haberler tamamivle asılsızdır. Tarihi evrak dün geri geldi Bulgarıstana satılan tarihi ev- rakın 53 çuval içinde Sofya ek çilizimize teslim edildiği yazılmış tı. Bu evrak denkü trerle ve bu- sususi bir yük vagonile Sofyadan şebrimize getirilmiştir. Burada bir nakliyat çirketi namina gönderilmiş olan evrak sirkeci gümrük ambarına âlınmış- tır. Evrak alâkadar makam tarafından tesellüm edi- lecek ve bir heyet tarafından tetkik edilecektir. aa — m mmm | nan makberesine tevdi olunmuş- rayıcedit kabristanında hazırla- | tur. | zırlıkların heyetine verecek, O projenin kat'i şek lini alarak şehrimize (o gönderilmesi- ni müteakip inhisar idarelerinin bir - Teşme hazırlıkları başlıyâcaktır. Ha « kısa bir zamanda bitiri- Terek mayısta tatbikata geçilmesi ve Adliyede; Bir memur mah- kemede tevkif edildi Dün Ağırcezada, evkaf orman arazi kalemi memurlarından Ha- lil Ibrahim ve elektrikçi Şeref efendilerin, kuyudatı resmiyeyi takrif ederek ve ilâveler yapa- rak evkafa ait 693 lirayı zim- metlerine geçirmekten maznun olarak muhakemelerine başlanıl- mıştı. Dünkü celsede maznun- ların duruşmaları yapılmış, neti- cede gayrı mevkuf bulunan Şe- ref hakkında tevkif müzekkeresi kesilmesine bazı hususatın sorul- masına ve şahitlerin getirtilme- sine karar verilerek mahkeme İ nisanın onuna bırakılmıştır. Maz- nun Şeref Ef, mahkemede der- bal tevkif olunmuştur. Ispirto kaçakçılığı Dün ihtisas mahkemesinde is- | pirto kaçakçılığı yaparken cür- mü meşhut halinde yakalanan Cemalin muhakemesine başlanıl- mıştır. Maznün Cemalin, bir müddettenberi Çubukluda bele- diye deposundan çaldığı ispirto şişelerini Kumkapıda Vartan is- minde birine 25 le 35 Jira ara- sında sattığı anlaşılmıştır. Kaçak- çılık mevkiinde bulunan maznu- belediye ambarından hırsızlık vuku bulup bulmadığının bele- diyeden sorulmasına karar vers 30 Senelik Siyasi Esrarı ifşa Ediyor ! LAG 0 ESA 4 LEE emi Tetrika:6 9unnr! Ahmet izzet Paşa gidiyer Belkide bir hissi kablelvuku Ahmet İzzet Paşayı Yemenin İs- tanbuldaki daha mübim vazifesi başına koşturdu. Imamla itijâf yapılmış, İdriside affedilmiş olduğundan görünüşte kuvvayı umumiye kumandanlığı- nin Yemende yapacak işi kal- mamıştı. Fakat bakikatte bu heyetin Yemende daba işleri yok değildi. Idrisi affedilmişti ama, bu afla her iş olup bitmiş vaziyet kespi salâh etmiş sayıla- bilirmiydi? EAT 0 A PAN Mahmut Nedim Bey İ ( Son Yemen valisi ) ÇAL 10080 0E RAN) GAL LEMAN Tercüme ve iktibas hakkı mahfuz Bir taraftan da imam Yahyayı tedibe gelen kuvvetler, halâ, Istanbuldan ayrılırken Mahmut Şevket Paşanın kendilerine Yes mende ancak iki üç ay kalacak- larına dair ve:diği oteminatı öne sürerek; — Terhis isteriz! diye bağırıyorlardı. Bu kuvvetlerin bir kısmı vazi- felerini, mevkilerini terkederek deniz Kenarlarma, vapur bulma- ya koşmuşlardı, Söz dinlemiyor- lar lâf anlamıyorlardı. Ahmet İzzet paşa kuvayı umu- miye kumandanlığı © vekâletini p ferik Sait paşaya, on n yanınada Yemende - birakacağı boşluğu doldurmak üzere erkânharp İs met beyi verdi, Luhayya - Vaizat - Zuhra - Ha- cur omıntakasındaki Oo kuvvetler vapurlara bindirilerek gönderil- di. Bunların böreketi kalan kuv- vetleride aynı yola sevkediyordu. Ismet bey gece gündüz ugraşa- şarak bütün möşkülâta göğüs geriyor ve vaziyeti kurtarıyordu. Balkan harbi Balkan barbı biraz nefes alarak sükünetle iş görmek imkânlarını sebeden yeni bir afetti. Fakat elden ne gelirdi, felâketler bir- birini takip etmekte yarış edi- yor gibi idiler. Babıali bu vazıyet karşısında bir yandan askerin vazıyeti bir nun bir de hırsızlık fili işlediği | meydana çıktığı için mahkeme, | haziranda inhisar idarelerinin birleş- miş bir halde çalışmıya başlamaları takarrür etmiştir. Mali sene başlangıcı olan hir ha- ziranda tasfiyeye tâbi tutulacak me- murlara tebligat yapılarak âlâkaları kesilecek ve kendilerine son kanun mucibince tazminat verilecektir. İnhisarlar hazirandan sonra yeni şekilde altı ay daha şehrimizde kala- caklar ve eylül veya teşrinievvelde Ankaraya nakilleri otakarrür eden daireler hükümet O merekzine gide - cektir. Müdürler komisyonu tarafından yapılan tetkikata göre dört inhisar idaresinde bulunan memurların ade- di 9000 bindir. Bunun yedi bini tütün inhisar idaresinde (ve diğer iki bini ise barut, tuz ve müskirat inhisar ida resinde bulunmaktadırlar. Bu me » murlardan 1000 kadarı haziranda tas| fiyeye tâbi tutlacaklardır. Şehrin haritası Belediye fen müdürlüğü Istan- bul şehri için yeni bir irtifa ve istikamet haritası yapmış ve bu harita daimi encümen tarafından da kabul edilmiştir. Bu harita Istanbul sokaklarında inşa edile- cek ebniyenin irtifalarını ve 80- kakların istikamet ve genişlikle- rini tayin etmektedir. Maarifte ; Bir muallime azledildi Kadıköy Kız orta metebi mü- dürü Atıfet hanım, haksız yere bir musllimi şikâyet ederek o İ muallimin bir müddet açıkta kal- masına sebebiyet vermesinden dolayı azledilmiştir. Bu mektep müdürlüğüne Üskü- dar orta mektebi müdüdü Fe- ridun bey tayin elilmiştir. miştir. Sahtekârlık cürmüyle maznun bir genç Dün Ağırceza mahkemesinde, Akif EF. isminde bir gencin sah- tekârlik cürmünden muhakeme- i size başlanılmıştır. Akif EF, , Ha- hcoğlu askeri lisesine ait tabrif edilmiş bir tastiknameyle Hukuk fakültesine girmekten maznun- dur. Mazoun cürmünü inkâr et- miş, fakülteye yazılmadığını id- dia etmiştir. Banı şahitlerin celbine ve tah- kikatın — genişletilmesine karar verilerek dava bırakıl la anlaşı k hususunda ra ipleri- nin reylerini de almak icabedi- | yordu; Imam Yahya bir taraftan, Mekke Emiri Şerif Hüseyin öte taraftan gözlerini dörder açmış- lardı. Babıali Tdrisle yapılacak itilâf bakkında şu talimatı veriyordu; 1 Imam Yahya mıntakasına her ne suretle olursa olcun Se- yit İdris tarafından hiç bir taar- ruz vuku bulmiyacaktır. İdris mıntakası Sabya ve Ebu- Aruş kazalarıdır. 2 — 'Tab'ayı şahaneden olmak basebile hutbeyi Halifei Müslimin bamına okutacak ve Osmanlı bayrağı çekecektir. Hiç bir vakit başka bir alâmet ve her hangi bir ünvan kabul ve istimal eyle- miyecektir. 3 — Hükümatı ecnebiyeden taraftan da yeni harp- İdrisle bir itilâf zemini bulunmasını tek- lif etti. Idrisle anlaşmadan evvel, onun- hiç birile temas ve münasebette bulunmuyacaktır. 4 — Bütün davalar Seyit Id- ris tarafından intihap ve canibi 3 — VAKIT 22 MART 1932 — Telefon Tesisat fennidir (Umumi müdür Fahri Ii bey Ankaraya gitti İ o Ankara ve Istanbul şebirlerini Avrupanın umumumi ve beynek milel telefon şebekelerine bağ- lamak üzre yapılan tetkikat ve tecrübeler bu işin mümkün ola- cağı neticesini vermişti. Bunun üzerine posta, telgraf ve telefon umum (o müdüriyetile » Vistern Standart umumi mubaberat şir- keti arasında yapılan muhabere- den sonra umumi vaziyetin bir kerrede Istanbulda tetkiki ka- rarlaştırılmıştı. Vistern Standart şirketi tara- fından Istanbula gönderilen he- yeti fenniye müdürlerinden mü- hendis M. Litter evvelisi gün Peşteden şehrimize gelmiş ve dün öğleden sonra İstanbul te- lefon şirketinde umum müdür Fahri beyle uzun boylu görüş- müştür, Mühendis M. Litter'je umum müdür Fahri B. arasında cere- yan eden bu müzakerede Auka» ra ve İstanbulun Avrupa bey- #elmilel telefon şebekesine bağ“ lanması için lâzım gelen fenni tesisata müteallik barı hususa konuşulmuş ve M. Litter bu hu- susta hazırladığı Şema ve pro- jeleri Fabri beye vermiştir. Fah- ri bey bu projeleri hamilen dün akşam Ankarayn gitmiştir. Fahri beyin sözleri Fabri B. hareketinden evvel kendisile görüşen bir muharriri- mize bu hususta şunları söyle- miştir: — Istanbul ve Ankaranın Av rupa beynelmilel telefon şebeke- sine bağlanmasını Vistern Stan- dart şirketinin mühendisi M. Lit- ter'le uzun boylu görüştük, Mü- hendis bize bazı şemalarla iza- hat verdi. Biz bunları heyeti fenniyemizde tetkik ettireceğiz Ondan sonra filiyata geçeceğiz. Telefonların tesisat itibarile fenni olmadığı hakkında bir ak- şam gazetesinde çıkan bir yazı hakkında da Fahri B. demiştirkiz — Bu iddia varit değildir. E- sasen yazıda tezad vardır. Ces neveden yapılan tecrübenin mu- vaffakıyetle neticelendiğini yaz» dıktan sonra tesisatımızın fenni olmadığını iddia etmek bilmem ne kadar doğrudur. | hükümetten tasdik olunacak hük- kâmı şer'i vasıtasiyle rüyet olu- nacaktır. 5 — Idaresi dahilindeki mın- ! takada yalnız a'şar alınacaktır. Bu varidat hükkâmın maaşatile ihtiyacatı mahalliyeye sarfoluna- cak, artarsa sair umuru hayriye- ye hasredilecektir. 6 — Hükümetin maruz kala- cağı dahili veya harici herhangi bir taarruza karşı Seyit İdris kuvvetleri hükümetle birleşecek- lerdir. 7 — Sahilin lüzum görülen noktalarma askör ikame oluna- caktır. 8 — Gümrük. varidatı devlet memurları vasıtasiyle (— cibayet olunacaktır, 9 — Yerliden bir milis kuv- veti teşkil ve bu kuvvet zabit- lerimiz tarafından talim ve ter- biye edilecektir. Bu kuvvet ica- bında lüzum görülen başka ta- raflara da sevkolunabilecektir, ” Bitmedi)