March 22, 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

March 22, 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Müzevvir akıl hocaları “Gazette de Lausanne,, ın 12 mart nushasında Maurice Muret imzasiyle “Türkiye ve Avrupa,, serlevhalı
 Ödemişte feci bir surette öldürülenler: 1 Mehmet ağa, 3 zevcesi Zühre hanım. 2 bizmetçisi Hatice, kkını t ikinci s:...
 Server Cemal bey merhumun cenazesi Sirkeciye nakledilirnen Merhum Server Cemal beyin cenaze merasimi dün yapılmıştır. Cenaze
 Define aranacak Izmirden istenilen tahsisat gönderildi Izmir 21 — Yangın yerlerinde Teşriiye “caddesinde bir “define olduğu
 Dün Iranlıların Nevruz bayramı olmak münasebetile konso!oshanede merasim yapılmış, tebrike gelenlere çay ve şeker ikram...
 Goethe günü Bugün darülfünunda merasim yapılıyor Goethe Bugün büyük —Alman şani * Goethenin ölümünün yüzüncü yıl dönümüdür.
 Mühim maçlar Avusturyalılar İtalyanları 2-1 yendiler Yiyana, 21 (A.A.) — Avusturya - İlalya takımları arasındaki futbol maçı,
 Son şayialar hakkında İsmet paşa ancak sıhhi sebeplerle çekilebilir Hakımıyetı Mıllıye son şayiaları istikrararsızlık havası

Yunan buhranı geçti, Venizelos kabinesi mev- kiinde kalıyor KŞAM Şanghaydaki Çin - Japon müzakeratı yeniden müş- kül bir safhaya girdi Sene 14 — No: 4831 — Fiatı her yerde: 5 kuruş SALI — 22 Mart 1932 e Telefonlar: Tahrir 21686 — Idare 21434 — Klişe 20113 Müzevvir akıl hocaları “Gazette de Lausanne, ın 12 mart nushasında Maurice Muret “imzasiyle “Türkiye ve Avrupa, serlevhalı bir makale çıktı. “Gazette de Lausanne, eskiden beri, bize hasım bir cereyanın mümessilidir. Bu gazete, müda- fai milliye esnasında, bir gün, bayalhanesinde yunan bayrağını Ankara kalesine dikmişti. Şimdi husemeti daha sinsi bir tarzdadır, ve mevzuu bahis ma- kale, bu tarzın bir nümunesidir. Bizim mali ve iktisadi vaziye- timizin tetkiki, o memleketimizde mütehassıs bulunmadığını, binaen- gleyh aramızda ıslahı kabil olma- dığını ve bu hususi, ve dünyanın umumi şeraiti dahilinde güya « istediğmiz parayı kimsenin bize veremiyeceğini ima için vesile ittihaz ediliyor. Evet, belki bizde, iktisat ve maliye sahalarında büyük müte- hassılar yoktur. Yalnız bu işlerde bizim ilim fıkdanımızla uğradığımız netice ile, bir çok büyük devletle- rin vasıl oldukları netice arasında ne fark var? Bir fark varsa, bu, bizim lehimize değilmi dir? 3üyük, küçük hemen bütün devlet- ler umumi harpten sonra mütemadi- yen bütçelerini genişletmişler, bol bol evrakı nakdiye ihraç ederek, mübadele şeraitini altüst etmişler, gerek dahilde, gerek hariçte hesapsız borçlanmışlardır. Bir Amerikalı bankerin dediği gibi, dünyanın geçirmekte olduğu iktisadi buhranın en mühim bir sebebi, dünyanın fazla borç altına girmiş olmasıdır. Biz ise barbi umumi biteli beri en sıkıntılı, her tedbiri, meşru gösterici en tehlikeli devirlerde bile, evrakı nakdiye miktarını artırmadık, bu en kolay, fakat en muzır istikraz vasıtasından istifade etmek istemedik. Ne dahilde, ne hariçte, bir çok, cazip tekliflere rağmen, bir tek istikraz aktetmedik. Kendi yağımızla kavrulmak düsturunu, bütün dünva cereyanından ayrı- larak sad katle, tatbik ettik, Demek bu sahada, bizim “mütehassıslardan mahrum,, olan memleketimiz, en yüksek mali- yuna malik olan devletlerden daha müdebbirane hareket et- miştir, Bizim mali siyasetimizde hâkim olan “aklı selim, dir. Pek çok defalar, en büyük mütehassıslar yanılırlar. Fakat aklı selim, halkın görüşü yanılmaz. Maliyecilerin düsturu hareketi, ekseriya, efradın bütçe tanzimi tarzının tamamen maküsu olur. Maliyeciler peşin mesarif bütçesini ihzar sonra bunu karşılayıcı varidat ararlar... Halbuki fertler masrafla- rını kazançlarına uydururlar, Halkın mukavemeti olmasaydı, maliyeciler, o devletleri (o şimdiye kadar, ancak ilmi heyette müsta- mel, baş döndürücü rakkamlara sevkederlerdi. Halkın aklı seliminin bu dur- durucu, makul hudutlara irca edici kuvvetinin son bir tecellisini Mr. Maurice Muret'nin kendi ketinde, Isviçrede gördük: Cevat Nizami ((Devamı dördüncü sahifede ) ; memle- mebuslar, Goethe günü Bugün darülfünunda merasim yapılıyor Goethe Bugün büyük Alman , Goethenin ölümünün yüzüncü yıl dönümüdür. Bu münasebetle saat fakültesi tarafından merasim ter- tip edilmiştir. Merasimde fakülte reisi Ali Muzaffer, müderris Şerif Orhan Sadeddin beyler söz söyliyeceklerdir. Bu akşam Darülbedayide Goet- he'nin Stellâ piyesi temsil edile- cek, Selim Sirri bey de radyoda bir konferans verecektir. Şehrimizdeki Almanlar da To- tonya salonunda toplanarak me- rasim yapacaklardır. : İ şahi onaltı buçukta darülfünun edebiyat! Server Cemal bey merhumun cenazesi Sirkeciye nakledilirren Merhum Server Cemal beyin cenaze merasimi dün yapılmıştır. Ce- naze namazı Ayasofya camiinde kılınmış ve tabut cenaze arabasına konmuştur. Önde polisler, matem havaları çalan askeri muzika, bir bölük asker, jandarma ve çelenkleri taşıyan polisler vardı. Cenazenin arkasında vali muavini, vilâyet erkân, hariciye vekâleti namına gelen Bedi bey, mubtelit mübadele komisyonu erkânı, şehir meclisi âzasın- dan bir çoğu ve içlerinde Abdülhak Hamit beyde bulunan bir çok merbumu sevenler geliyordu. Cenaze Divanyolu, Türbe, Ankara caddesi tarikile Kadıköyüne, oradan Erenköyüne nakledilerek Sahrayiceditteki aile kabristanında Cenabı hakkın rahmetine tevdi edilmiştir. Define aranacak izmirden istenilen tahsisat gönderildi Izmir 21 — Yangın yerlerinde Teşriiye “caddesinde bir 'define olduğu metruk mallar müdürlü- güne ihbar edilmiş ve taharriyat icrası için Maliye vekâletinden tahsisat istenmişti. Istenilen tahsi- sat havalenamesi geldiği için yakında hafriyata başlanacaktır. Mühim maçlar Avusturyalılar İtalyanları | | 2-1 yendiler Yiyana, 21 (A.A.) — Avustur- | ya - İtalya takımları arasındaki futbol maçı, aralarında binlerce Ytalyan bulunan altmış bın kişilik öir halk kütlesi huzurunda icra edilmiştir. Avusturyalılar, bire karşı iki sayı ile galip geimişlerdir. Berne, 21 (A.A. ) — Fransa- Isviçre futbol müsabakası 3 - 3 beraberlikle neticelenmiştir. Vahab'ın takımı yenildi Paris 21 (A.A.) — Viyananın Riapid takımı, Racing-Club de France ile Red Star mubtelitini bire karşı altı sayı ile yenmiştir. Ödemişte feci bir surette öldürülenler: 1 Mehmet ağa, 2 hizmetçisi Hatice, 3 zevcesi Zühre hanım. (Cinayet hakkında tafsilât ikinci sahifemizdedir)| — Son şayialar hakkında İsmet paşa ancak sıhhi © sebeplerle çekilebilir Hakimiyeti Milliye son şayiaları istikrararsızlık havası çıkarmak istiyenlere atfediyor istifası (etrafında haberlerin asıl Kabinenin çıkan ve esası | olmadığı Anadolu ajansinın tekzibi ve Başvekil Ismet paşa hazreteri nin dünkü nushamızda münteşir beyanatı ile tahakkuk etti. An- karadan gelen haberler kabine- nin son günlerde mali ve iktisadi meselerin halli için mühim içtimalar aktederek tetkikatta bulunduğunu bildirmektedir. Alınacak tedbirler | bugünler mecliste müzakere edilecektir. Siirt mebusu (Mahmut bey istifa şayıaları münasebetile neş- rettiği bir makalede diyor ki: “İsmet Paşanın ve hükümetinin takip ettiği politika, şahsi bir poltika değildir. o Tutulan yol; Cumhuriyet Halk fırkasının pro- gramındaki prensiplerden, sistem- lerder. mülhemdir. Ismet Pş. Büyük meclisin ittifak ile itimadını haiz- dir. Memleket meseleleri üzerinde, “Reisicumhur Hz. ile her zamandan ziyade hemfikir ve mutabıktır. Onun için bugünkü meclis ve fırka iktidar mevkiinde bulun dukça İsmet paşanın yerine geçe- cek olan her hangi bir hükümet; sistem ve prensipler haricinde bir yol tutamaz. “Bu sözlerle bu hükümetin mutlaka ve nihayete kadar iktidar mevkiinde kalması lâzım geldiğini iddia etmiyoruz. Böyle bir fikir ve haleti ruhiye ne İsmet paşada vardır, ne de rejimin ana prensip- lerine uygundur. Fakat bugün böyle bir ihtiyaç yoktur. (Devamı ikinci sahifede) Iranlıların Nevruz günü Dün İranlıların Nevruz bayramı olmak münasebetile konsolosha- nede merasim yapılmış, tebrike gelenlere çay ve şeker ikram edilmiş, çiçekler dağıtılmıştır. Rasmimiz çiçek takılmasını gösteriyor: — Her gün bir okka pirzola, her gün bir okka pirzola... Nasıl başa çıkıyorsun a hanım ? — Ne yapayım Şkasap başı, bizim kız, sardığın gazetelerde bir romana başladı