22 Mart 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

22 Mart 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

e mam AKŞAMDAN AKŞAMA Mw - Bu senenin mizah rekoru Amerikada, herşeyin rekorunu Yapıyorlar. Meselâ, aklımdadır : Evelki sene bir mübalâğa müsa- bakası yapmışlar; ve şu mübalâ- ğwi uyduran adam birinciliği azanmış: “ Ben, öyle iyi ve kuvvetli yüzücüyüm ki, Niyagara şelâle- sini, aşağıdan yukarıya doğru, kulaçlaya kulaçlaya tırmanırım., Bunun gibi, her sene, mübs- lâğa, yalan, mizah müsabakaları | yapılmaktadır. Bu senenin mizah müsabakasına bizim memleketten de iştirak edilmesini tavsiye ederim. Sporda filân birinci gelemiyoruz; bari bunda gelelim. Kimi mi müsabakaya göndere- ceğiz?... Yok, hayır, ne Amca Beyin albumünü, ne Şen yazıları, ne Hik- met Feridunun fıkralarını, ne Necdet Rüştü ile Imset'in şiirlerini. Bütün bunlar, İzmir belediye- sinin mizahcılığı yanında, pek ağır başlı, abus suratlı şeyle kalır. izmir belediyesi, memleketimi- zin temizliğile maruf sokaklarını kirletmesinler diye, atların diğer hayvanların kuyruk altlarına birer torba taktırmağa karar vermiş. Bu somurtkan buhran yılında, bütün dünya üzerinde mizah rekoru, elbetteki bu haberdir. izmir belediyesi şampiyonluğu göldürdü. kazandı. e Yüzümüzü Tebrik ederiz. Türk altını Son zamanlarda Türk altınının kıymeti bundan birkaç ay evvel- kine nazaran düşük olduğu ma- lümdur. Tahkikatımıza nazaran, sarraflara arzedilen Türk altınları 922 kuruştan alınmaktadır. Halbuki, Merkez bankası bunları 925 kuruştan satın almaktadır. Bu vaziyet, bu aralık altın satmak istiyenlerin lehine olduğu için Merkez bankası gişeleridne mahsus derecede fazla satış yapılmak- tadır. Gelecek seyyahlar Yuğoslavya bandıralı Kraliçe Marya vapuru martın yirmi yedinci günü şehrimize gelecektir. Bu vapur ile yüz kırk İngiliz seyyahı gelecektir. Bundan başka beş yüz Ingiliz seyyahını hamil olan Ingiliz bandıralı Otranto vapuruda nisa- nın birinci günü gelecektir. Bu sene iktisadi buhran dola- yısile seyahat acentaları seyahat ücretlerinde tenzilât yapmışlardır. Otranto vapuru ile gelen seyyah- lardan yirmi beşer İngiliz lirası alınmıştır. Sarhoşların üzerinde yakalanan kaçak iskambiller Geçenlerde Şevket ve Rıfkı isimlerinde iki kişi Son derece sarhoş bir halde Taksimde do- laşırken polis tarafından yakalan- mışlar ve üzerlerinde kaçak is- kambil kâğıtları bulunmuştur. Taksim polis merkezi bunlar hakkındaki o tahkikatını ;bitirerek ikisini de adliyeye teslim etmiştir. i ton, Taşdelen Belediye bu suyu sahile indirmek istiyor Belediye bundan bir kaç sene evvel Kayışdağı suyunu Kadıkö- yüne indirmişti. Şimdi de Alem- dağında bulunan Taşdelen ve Beykozdaki Karakulak sularını sahile indirmek istiyor. Bu hususta esas itibarile karar verilmiştir. Yapılan tetkikat neticesinde Taşdelen suyunun 24 saatte 45 Karakulak suyunun da 30 ton aktığı anlaşılmıştır. Şimdi belediye, bu suların tazyik maki- neleri ile sahile indirilmesinin mümkün olup olmadığını tetkik edecektir. Bundan başka bu sular, sahile indirildiği takdirde safiyetlerinin bozulup bozulmyacağı da ayrıca tetkik edilecektir. Belediye, bu suların sahile indirilmesi için büyük bir masrafa ihtiyaç olmadığına kanidir. Onun için bu işi bir an evvel başarmak istiyor. Daimi encümen Encümene yeni bazı salâhiyetler verildi Belediye kanununun 83 üncü maddesi belediye (encümeninin salâhiyetine (dairdir. (o Şimdiye kadar, şehir meclisine gelen bazı teklifler ve daimi encümenden çıkan bir takım kararlar âza tarafından itiraz ve münakaşalara sebebiyet veriyordu. Aza, daimi encümenin kendi salâhiyetini te- cavüz ettiğini ileri sürmekte idiler, 6 mart 932 tarihinde katiyet kesbeden bir kanun hükmüne göre encümenin salâhiyeti tevsi edilmiş ve bu kanun belediyeye tebliğ edilmiştir. Belediye kanununun 83 üncü maddesine ilâve edilen bu madde aynen şudur: “Işbu vazifelerden maada kele- diye kanununda olmayıp muhtelif hususi kanunlarla beldiye mecli- sine verilen vazifeler, meclisler toplu bulunmadığı zaman belediye encümenleri tarafından tetkik ve : karara raptolunur.,, Milano sergisinde Türk pavyonu Beynelmilel Milano sergisi 13 Nisanda açılacaktır. Şehrimizdeki Italyan ticaret odası Türk tacir- lerinin sergiye iştirakini temin için ihracat ofisinin muzaheretini iste- miştir. Verilen malümata göre ofis Milano sergisinde bir Türk pav- yonu tesis edecektir. Sergi komi- tesi bir cemile olmak üzere sergideki en büyük pavyonlardan birini Türk tacirlerine tahsis edecektir. | Darülbedayi Nisanda büyük bir turneye çıkıyor Darülbedayi artistleri Nisanın birinci günü büyük bir turneye çıkacaklardır. Artistlerden dördü hanım olmak üzere 12 kişilik bir gurup evvelâ Ankaradan başlı- yarak bütün Anadoluyu gezecek- ler ondan sonra Rodos ve Kıbrısa da gideceklerdir. Artistler bu seyahatte verecek- leri temsilleri kendi hesaplarına oynıyacaklar, hasılâtı aralarında taksim edeceklerdir. Seyahat 3 ay sürecektir. Darülbedayi bu akşam yalnız bir kereye mahsus olmak üzere “ Goethe , nin Stella piyesini, sonrada ay nihayetine kadar Celâl Esat beyin saatçi ismindeki Seniha Bedri H. terceme ettiği şarkılı komedisini temsil edecek- tir. Saatçi Darülbedayiin ikinci şarkılı komedisidir. Azılı hırsız . Kasımpaşa taraflarını soyan Mehmet yakalandı Kasımpaşa polis merkezi Meh- met isminde bir hırsızı yakala- mıştır. Mehmedin bir çok hırsızlık, ve yankesicilik cürümlerinden mü- teaddit sabıkaları vardır. Bu azılı hırsız evvelki gece de Kasımpaşada Şirketi Hayriye me- murlarından Süleyman efendinin evine giderek kapının kildini kırıp içeriye girmiş, eline geçir- diği eşyayı bir çuvala doldur- muştur. Fakat kapıdan çıktığı zaman polis devriyenerile karşılaşmıştır. atıp kaçmak istemişse de muvaf- fak olamamış yakayı ele vermiştir. lik tahkikatta . civarda vuku bulan daha bazı hırsızlıkları da Mehmedin yaptığı anlaşılmış ve muhtelif cürümleri tespit edilmiş- tir. Mehmet adliyeye verilecektir. AKŞAM ABONE ücretleri Türkiye SivELik 1400 kuruş SArux 750 > SAyLıK 400 » 30 > JAyLık 150 »> — — Ecnebi 2700 kuruş 1460 > me” Abono ücretleri doğruya AKŞAM gönderilmelidir. Adres tebdili için yirmi beş ku- ruşluk pul göndermek lâzımdır. doğrudan idaresi nainına Zilkade 15 — Kasım:136 BİS. İmsâk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E. 9,7 1140 558 9,25 12 1,31 Va, 4,21 6,2 12,21 15,47 18,23 19,54 —————— Idarehane: Babıâli civarı İ Acımusluk sokağı No. 13 i Mehmet polisleri görünce çuvalı | Çocuklar yurdu İngilizlere ait bina 55,000 liraya satın alındı Galatada Osmanlı bankası kar- şısında İngilizlere ait bulunan eski bir mektebin belediye tara- fından satın alınarak dilenciliği meslek edinen çocukların ikamet, terbiye ve tahsiline tahsis edile- ceğini yazmıştık. Belediye ile bina sahibi arasında yapılan pazarlık neticesinde bu bina elli beş bin liraya satin alınmıştır. 931 bütçesinde tahsisat mevcut olduğu için bu bina derhal açılacaktır. Dört parçadan mürek- kep olan binanın bir kısmı ilk mektep ittihaz edilecektir. Vali Muhiddin oey, şehrimizde küçük yaştan beri dilenciliğe başlayan çocukları toplayarak bu müessesede barndırmak istediğin- den yeni açılacak bumüessesenin ihtiva edeceği darülmesaileri ken- disi tayin edecektir. Burada ço- cuklara tenekecilik, marangozluk, kunduracılık gibi harcı âlem sanat- lar öğretilecektir. Bu müesseseye yalnız kimsesiz, anasız, babasız çocuklar değil, velileri (o tarafından ( dilenciliğe sevkedilen çoçuklar da zlınacaktır. Halıları çalanlar Hırsızlardan üçü yakayı ele verdiler Polis Zinci şube müdiriyeti geçenlerde mühim bir halı hırsız- lığı tahkikatına vaziyet etmiş ve bu işle alâkadar olmakla maznunen Neşet, Halil ve Cemal isimlerinde üç kişiyi yakalayıp adliyeye ver- miştir. Zabıta bu tahkikata ehemmi- yetle devam etmektedir. Bunların daha bazı arkadaşları da bulun- duğu anlaşılmaktadır. Yeniden bir kaç kişi daha zan altına alınmıştır. Tahkikat son safhasına gelmiştir. Açıkgöz iki yankesici Beşiktaş polis merkezi iki yan- cürmü meşhut halinde kesiciyi yakalamıştır. Bunlardan Mustafa ismindeki sabıkalı BeşiktaştaMustafa isminde birinin cebinden 10 lirasını aşır- mış, kaçarken yakalanmıştır. Diğer Ibrahim de Tophanede bir tramvaya binmiş ve kalabalıkta halkın ceplerini karıştırmağa başlamıştır. Bu sırada yankesici yaka- teslim etmiştir. kına varmış ve Ibrahimi lıyarak (o polise Yankesiciler adliyeye verilecek- lerdir. yeneye sevkedilmişlerdir. Temizlik ! Temizlik bahsinde İzmir bele- diyesi bütün dünyâ belediyelerine taş çıkardı. Belediyecilik tarihinde şimdiye kadar misli görülmemiş, orijinal bir karar verdi: Atların, merkeplerin kuyruklarının altına birer torba takmak, bu suretle hayvanların sokakları kirletmesine mani olmak.. Bunun için İzmirde gayet mühim tecrübeler yapılıyor, tetkikat icra kılınıyormuş... Aferin İzmir (o belediyesine... Istanbulda da aynı usulün tatbi- kine taraftarım.. Birinci olarak ben parmak kaldırıyorum... Şimdi bunları yazarken aklıma geldi.. Herşeyin yakasına yapışan moda salgını tabii bu torbaları da ihmal etmiyecek, hayvanların ar- kasına, kuyruk altlarına bağlanan bu torbalarda modaya tabi ola- cak... Artık renk renk, şekil şekil kuyruk altı torbaları. Kırmızı, yeşil, mavi, uzun, kısa, dar, enli.. Etekler gibi torbalar da kâh uzayacak, kâh kısalacak... Yazın açık filizi renkte torbalar moda olacak.. Kışın siyah astraganlı veyahut da kürklü torbalar... Peki ama insanların sokaklarda . öteyi beriyi okirletmelerine ne diyelim?. Her iki adımda, mühim bir vecize gibi gözümüze çarpan “Eşeklere mahsus,, levhayı ibretini neyliyelim ?.. Bana kalsa bunun da bir çaresi var.. Bu gibi lev- haları taşıyan duvarların dibine aynı boyda seksen doksantane şişeyi yanyana dizelim... Lüzum gösterip de duvara yaklaşanlara bu şişelerden birer tane takdim etmeli... (Hatta bu şişelerde mevki farkıda olabilir. Meselâ birinci mevki şişelerin uçlarına birer kırmızı kordela takmak da mümkündür. Hatta belediye de bu şişelere birer ücret koyup kendisine bir varidat menbaı da çıkarabilir. Belki de bu şişe va- ridatile Florya plâjını Varnaya benzetebiliriz de... Vallah mü- himdir.. Tabii bazıları umumi şişelere tenezzül etmiyecekler, beraberle- rinde hususi lüks birer kristal şişe taşıyacaklardır.. Lüks oto- mobiller gibi bu şişelerin de Av- rupadan her seve yeni modelleri, 933, 934, 935 modelleri gelecek. Renklileri, renksizleri, ağır ve kıymetli taşlıları çıkacak.. Velhasıl Izmir belediyesi bütün dünyaya bir temizlik çaresi öğ- retti... Hikmet Feridun Randevu evleri Zubıta şehrin muhtelif semle- rindeki gizli randevu evleri hak- kındaki takibatı tevsi etmiştir. Bu hususta yeni bazı tertibat alınmıştır. Bu ay içinde İstanbul ve Beyoğlu cihetlerinde 4 evin gizli randevu yeri olarak kulla- nıldığı Oo meydana (çıkarılmıştır. Evlerde bulunan kadınlar mua- - Amca Beye göre iü A.B. — Aman hanım, ken öyle barikulâde bir işittim. ki. gelir- ses 9 EE E O ) v 9 Hi â e smalansekin s T. H.—Bir keman sesi miydi?... A.B. — Ne kemanı hanım, altın sesi altın!...