22 Mart 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

22 Mart 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

, Sahife 2 22 Mart 1923 Srs va Son şayialar hakkında (Baş tarafı birinci sahifede) İsmet paşa ancak hususi ve sıhhi sebeplerle hükümeti terke- debilir. Başvekilimiz fevkalâde zamanların aradığı mümtaz bü- yüklerdendir. Hakimiyeti Milliyenin makalesi Diger taraftan Falih Rıfkı bey de Hakimiyeti Milliyede yazdığı bir baş makalede diyor ki: “Siyasi, mali veya iktisadi her çeşit müş- külâta karşı en iyi tedbir iktidarda istikrar, iktidarda emniyettir. “Türkiye yüksek salâhiyet mü- esseselerinm birbirile samimi mü- nasebeti hiç bir teyide ibtiyaç göstermiyecek kadar normal ise de müstesna zamanlarda bu haki- kati yeniden tebarüz ettirmenin ancak faydası olabilir. Çünkü bü- tün dedikodular için maatteessüf ilk hareket noktası bu münasebe- tin gevşediği ve şüphelendiği hakkında içeriye ve dışarıya tered- düt salmaktır. “ Cumhuriyet iktidarının istik- rarsızlığı havasını yaratmak isti- yenlerin en münasip zaman olarak mali ve iktisadi kararlarımızı tesbit edeceğimiz devrenin arife- sini intihap etmişlerdir.,, Toprak bayramı Dün Halkalıda büyük merasim yapıldı Dün toprak bayramı, şebri- mizde Halkalı ziraat mektebinde merasimle tesit edilmiştir. Bay- ramda vali bey, ziraat ve orman müdürleri, ziraat odası erkânı, ziraatle uğraşan bir çok zevat hazır bulunmuştur. Yemekte ziraat odası reisi Lütfi Arif bey, Halkalı mektebi eski muallimlerinden tütün inhisarı fen müdürü Nesip bey ve vali Muhiddin bey nutuklar irat etmişlerdir. Dün Ankarada ziraat mekte- binde de merasim yapılmış, mera- simde iktisat ve ziraat vekilleri bulunmuşlardır. Tarihi vesikalar Bulgaristada satılıp Bulgar hü- kümeti tarafından hükümetimize iade olunan tarihi evrak dünkü trenle Sofyadan Istanbula geti- rilmişti. Bunlar 53 çuval derunundadırlar. Çuvalların üzerlerinde mühürler vardır. Hususi bir yük vağonile getirilen evrak Sirkeci gümrüğü ambarına verilmiştir. eo Gümrük idarasi bunları muhafaza altına almıştır. Evrakın bir heyet tarafından tesellüm edileceği anşılmaktadır. Iki idam kararı Bir kaç ay evvel Beşiktaşta Celâl efendi isminde bir genci pusu kurarak taammüden öldüren Hakkı ve Hacı namında iki kişi hakkında dün ağır ceza mahkemesi kararını verdi. Mahkeme her iki- sinide idama mahküm etti, Fakat Hacı cinayeti işlediği zaman yirmi bir yaşını ikmal etmediğinden cezası yirmi dört sene ağır hapse tahvil edildi. EAA irtihal Trabzon tüccarı muteberanın- dan Nemlizade Şükrü Peyefendi dün irtihali daribeka eylemiştir. Naşı mağfiret nakşı bugün saat 15te Kadıköyünde Mühürdar caddesinde 33 numaralı hanesin- den kaldırılarak Osmanağa cami- inde namazı badeleda Karaca Ahmette makberi mahsusunda rah- meti ilâhiyeye tevdi olunacaktır. Kederdide ailesine beyanı taziyet eder, merhum hakkında mağfiret li 1 Şanghaydaki i Çin - Japon müzakeratı bir tü Londra, 21 (Hususi) — Çin - Japon harbine nihayet vermek için Şanghayda cereyan eden müzake- reler bir türlü ( ilerleyemiyor bundan dolayı baş gösteren bedbinlik bugün daha ziyade artmıştır. Müzakerenin yürümemesine irlü ilerliyemiyor şimdi ki hattı alam ulak etmelerini Japonların da Şangayı işgalde, devam etmelerini istemiştir, Hal- buki Çinliler Japon askerlerinin Çin topraklarından çekilmelerini istiyorlar. Diğer taraftan Japonlar Kiang Bu hal Japonların kolayca Şang- haydan çekilmek niyetinde olma- dıklarını bildiriyor. Tokiodan gelen haberler orada müfrit milliyetperverlerin vaziyete hâkim olduklarını, bunların Çine karşı daha ağır şartlar dermeyan edilmesini istediklerini bildiriyor. sebep Japonların yeni bir takım | Von ve Voossungda yeni istihkâm-| Bir Japon tebliğine göre Şanghay taleplerde bulunmasıdır. Japon omurahhası, o Çinlilerin lar ve demir yollar yapmakta, siperler vücuda getirmektedirler. harakâtında 591 telef ve 1773 mecruhtur. Bu sabah bir bina yıkıldı Nüfusça zayiat yok, enkaz yolu kapadı Yemişte Ipçilerde çömlekçi çarşısında sabuncu Evtekyos efendiye ait kârgir bina bu sabah saat 9 da birdenbire yıkılmıştır. Bu bina bir kaç ay evvel yanmış ve duvarları kalmıştı. Yıkılan duvarlar yanındaki çömlekçi Yani efendinin dükkânının üzerine düşmüştür. Nüfusça zayiat olmamıştır. Enkaz yolu kapamıştır. Yunan kabinesi Buhran geçti, kabine yerinde kalıyor Atina, 21 (Hususi) — Paristen gelen son haberler üzerine vaziyeti siyasiye (o halitabiiye (girmiştir. Şimdi, kabinenin tebeddülünden hiç (bahsebilmiyor. £ Kabinenin kalıp kalmamasına dair hariciye ve maliye nazırlarının O avdetinden sonra bir karar verilecektir. Cemiyeti akvam maliye komis- yonu Yunan vaziyeti maliye ve iktisadiyesi hakkında tanzim et- tiği raporu, nisanın ilk haftasında Cemiyeti akvama tevdi edecekti. Fakat Yunan maliye nazırı Marisin Yunan ahvali maliye ve iktisadiye- sinin böyle teehhürlere mütehammil olmadığı hakkındaki oprotostosu üzerine komisyon mahrem tutul- mak şartile raporunun muhteviya- tını Yunanistana tebliğe muvafa- kat etmiştir. Ingiliz bangerlerinden Habro Yunanistana iki buçuk milyon Islerlin Omiktarında bir avans verecek bu Venizelos kabinesi, nisan faizlerini tediyeye imkân bulabilecektır. suretle Iki tayin Ankara 21 — Gümrük ve inhi- sarlar vekâleti kalemi mahsus müdürlüğüne ikinci kolordu ku- mandanlığı sabık yaveri piyade yüzbaşılığından istifa eden Hüsnü bey tayin edilmiştir. Ziraat vekâleti hukuk müşa- virliğine de sabık Gördes hâkimi Cemil bey tayin olunmuştur. Ibrahim Tali bey Ankara, 21 — Birinci mıntaka umumi müfettişi Ibrahim Tali B. bugün İsmet paşa Hz. ni ve Şükrü Kaya beyi ziyaret etmiştir. Ibra- him Tali beyin bu gelişinin birinci umumi müfettişlik bütçesi ile alâkadar olduğu tahmin edilmek- tedir. Ege mıntakasındaki tütünler Ankara, 21 — Eğe mıntaka- sında kalan sekiz milyon okka tütünden bir kısmının mübayaası takarrür etmiş, bunun için 500 bin lira ayrılmıştır. Bankalarda merbun tütünler de satın alına- dileriz. caktır. Mali esaslar Fırka grupu bugün tetkikata başlıyor Ankara, 21 — Heyeti vekile bu akşam toplanarak mali ve iktisadi meseleler hakkında uzun müddet (müzakeratta bulunmuştur. Bu içtimada yarın (bugün ) toplanacak olan fırka grupuna teklif edilerek mali esaslar müzakere edilmiştir. Iki kişi boğuldu Kasımpaşada bir motör bir sandalı devirdi Bu sabah Kasımpaşada saat dokuzda bir motör, bir sandala çarpmıştır. Bu müsademe neticesinde sandal batmıştır, sandalın içinde bulunan dört kişiden ikisi (kurtulmuş, ikisi de boğulmuştur. Bir müddet sonra, boğulanlar- dan yalnız birinin cesedi buluna- bilmiştir. Alman sefiri geldi Tahdidi teslihat konferansında Alman heyetine riyaset eden Almanyanın Ankara sefiri M. Nadolini konferansın tatilinden istifade ederek şehrimize gel- miştir. Ankaraya giderek bir kaç gün orada kalacak ve sonra Berlin tarikile tekrar Cenevreye gidecektir. M. Nadolni Moskova, yahut Londra ( sefaretlerinden (birine tayin edileceği haberini tekzip etmiştir. M. Troçkinin geçirdiği kaza Şehrimizde bulunan eski rus harbiye komiseri M. Troçki yeni aldığı motörle Pavli adası civa- rında balık avlarken motör bozul- muş, bu sırada fırtına da çıkmış- tır, M. Troçki ve yanındakiler sandalla Pavli adasına çıkmışlar, oradan rüsumat motörile adaya nakledilmişlerdir. Tahtakalede bir dükkân yandı Tahtakalede Tahir efendinin aktariye dükkânından yangın çık- mış, dükkân tamamile yanmıştır. Dükkân 1500 liraya sigortalı idi. yangın hakkında tahkikat yapıl- maktadır. Tamirat meselesi Pariste mühim bazı müzakereler oluyor Paris, 21 (Hususi) — Amerika- nın Berlin sefirini ziyaret etmek üzere buraya gelmiştir. Yarın Ber- lin sefiri şerefine bir ziyafet ve- rilecektir. Ziyafete Fransız baş vekili, maliye nazırı, Alman sefiri davet- tidirler, Paris mahafilinde bu ziyaretin alelâde bir seyahatten ibaret ol- madığı ve tamirat ile diğer me- | seleler hakkında müzakere cere- yan edeceği tahmin olunıyor. Paris tiyatroları kapılarını kapatıyorlar Paris 22 (A.A) — Paris tiyat- roları müdürleri; konulan vergi- lerin çok ağır oldukları telâkkisile 29 Marttan itibaren tiyatrolarını kapamağa müttefikan karar ver- mislerdir. Dağda bir facia Zurih (Hususi) — Üç sporcu Engadine o havalisinde bir çığ altında kalmıştır. Bunlardan ikisi kurtulabilmiş, üçüncüsü ölmüştür. Rüstemiye vapuru İzmirde Izmir, 21 — Rüstemiye vapuru buraya geldi. Yapılan araştırmada içinde kaçak eşya bulunmadı. Gaz tenekeleri de ayrıca maayene edi- lecektir. Trabzonda balık bolluğu Trabzon, 21 (Hususi) — Bu- günlerde balık bolluğu vardır. Hamsi balığının okkasi 5 kuruştur. Akhisar civarında bazı dereler taştı Akhisar, 21 (Hususi) — Son yağan şiddetli yağmurlar hat üzerinde birçok köprü ve yolları tahrip etmiştir. Karacabey ova- sında on bin dönüm kadar mera su oiçinde o kalmıştır. | Birçok koyuncular o koyunlarını o sudan kurtarmak için civar dağlara çıkarmışlardır. Konyada teftiş « Konya 21 ( Hususi ) — Maarif müfettişi umumilerinden Ali Riza bey lisede teftişlerine devam et- mektedir. © Ödemiş cinayeti Bir aile halkı nasıl öldürüldü ? ? Zabıta ve adliye sıkı tahkikat yapıyor Ödemişin | ileri | gelelerinden Seyrekli Mehmet ağa ile karısı Zühre hanımın ve on yaşındaki hizmetçisi Haticenin iple boğul- duklarını ve Mehmet ağanın pa ralarının o aşırıldığını o herkesten evvel yazmıştık. Bu çinayet hak- kındaki tafsilâtı aşağıya derce- diyoruz: Seyrek köylü Mehmet ağa 70 yaşında bir ihtiyardır, bundan bir müddet evvel Seyrek köyünde yaşamayı kendisi için muvafık görmiyerek Ödemişe gelmiş va belediye civarında itfaiye merke- zinin karşısında mazbut bir ev almıştır. Mehmet ağa ihtiyar olmakla beraber dinçtir ve karısı kırkbeş yaşlarında Zühre hanımla birlikte yaşamaktadır. Mehmet ağanın bir de kul vardı, fakat bundan bir müddet evvel kızım evlendirmiş ve bu suretle yalnız karı koca kalmışlardı. Bir müddetten beri evin işlerini görmek için küçük bir kız arayan Mehmet ağa, son günlerde Seyrek köyünden dokuz yaşlarında Hatice isminde bir kızcağız getirtmişti. Bu kızda feci surette boğul- muştur. Ev çok mazbut olduğu için katillerin oObelediye (arkasındaki duvardan içeri girdikleri tahmin edilmektedir. Mehmet ağanın gece yarısın- dan sonraya kadar belediye civarındaki kahvehanede dama oynadığı tesbit olunmuştu. Mehmet ağa evine gitmiş ve cinayette ondan sonra ika edilmiştir. Sabahleyin geç vakte kadar evde hiç bir hareket görmiyen komşuları kapıyı çalmışlar, cevap alamamışlardır. Kapıyı açık bul- duklarından içeri girince odaların karmakarışık bir vaziyette bulun- duğunu görmüşler ve ayni zamanda bir yatak yığınının altından maktul Mehmet ağanın bir baca- gının dışarı çıktığını o görünce hükümete haber vermişlerdir. Halise mahalline kaymakam, müddeiumumi ve jandarma ku- mandanı gelmiş, bir odanın orta- sındaki yataklar ve yorganlarla diğer eşya kaldırılınca üç ceset meydana çıkmıştır. Cesetlerin boğazlarında tülbent ve ipekli mendillerle sıkmaktan mütevellit sıyırıklar görülmütür. Mehmet ağanın para kasası açık vaziyette idi. Katiller Meh- met ağadan aldıkları kasa anah- tarile kasayı açmış ve defterlere dair evrakı öte beriye atmışlardı. Eşya arasında bıçakla deşilmiş bir yastık ta nazarı dikkti celbe- diyordu. o İşkence ile Mehmet ağaya veya karısına bu yastrkta para bulunduğu söylettirildikten sonra paraların buradan alındığı anlaşılıyordu. Katillerin ayni zamanda sabaha kadar evde işret ettikleri de tesbit edilmiştir. Katiller hadise mahallinde bir nüfus cüzdam bırakarak kaç- mıştaadır. Bu nüfus cüzdanın izlerini (o kaybetmek (O maksadile oraya bıraktığı zannolunuyor. Maktul Mehmet ağanın damadı ile Zıngıldak oğlu Ahmet isminde iki kişi nezaret altına alınmıştır. Seyrek köyünde de tahkikatla iştigal edilmektedir. Âdil bey geliyor Inhisarların (o tevhidi o üzerine haırlanan yeni kadronun tatbikine nezaret etmek üzere gümrük ve inhisarlar vekâleti müsteşarı Âdil bey yakında şehrimize gelecektir,