5 Nisan 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

5 Nisan 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

Tiyatro Nedir ve Ne Yapmalıdır? mparatorluğumun Esrarı! Tiyatro kıralı seyirci buhranı deği eser buhranı Var, diyor Bu gün, Fransada boks müstem- lekelerinde bütün temaşa yerleri ka| panacak, grev ilân edecekler. Mües -| 8ese sahiplerinin vergilerden ve müş-| terilerin azlığından şikâyet ettikleri malümdur, Halbuki tiyatra kiralı denilen, meşhur İngiliz sahne adamlarından G.S, Cochran “imparatorluğumun eş. rarı,, serlevhası altında yazdığı bir makalede, tiyatro buhranı ve eleji . müm tiyatro meseleleri hakkında ları ileri sürmektedir: Bir çok kere dünya tiyatro buhra - nı hakkında fikirlerimi sordu de her defasında buhranr di bahsettim. Eğer buhran varsa, bü mu) hakkak Aydader, Çünkü 4 da hâva Mr ii taktirde ora - Par ade vi iz ve Ay sakinleri rmiye koşarlardı. Bügün bütün dünyada umumi bir buhran vardır, Şüphesiz bunun tiyat- Toya tesiri dokunur. Fakat bu tesir. hiç bir zaman, beşerin yet sahalarındaki 1 çun- lar. Ben dünyada, tiyatro bir şey olmadığmdan öleki fazl; -| tesirlerden ileri gitmez. Hattâ iddin ederim ki bu buh Tanm en az tesir eğtiği sn) dur, , Filhakika tiyatroların © garip ve mümtaz bir vaziyetleri vardır. Buh - Tan ne kadar artarsa, İnsanlar o ka-| dar sıkılır, ve o kadar da cok eğlen - <e arar. Bu ihtiyaç, temasa müdür J Terini, vaziyetlere uygun eserler teme sil ettirmiye, sıkılan halka bu suretle teselli vermiye, çalı: uya sevkeder, Şimdi şunu söyliyeyim ki; haki. katta, proğram teşkil etmek iç yük bir buhran vardır Bir çok üdürleri, halkın ve. müşterilerinin zevklerini anlıyamıyorlar. Maksadim | meslekdaşlarımı tenkit etmek değil | dir, bu taktirle de kendi kendimi de tenkit etmek vaziyetinde kalırım, Ti. yatro meselesinin en hassas noktası ve bütün dünya sahnelerinde buhran ina Hattâ uyandırılan sebep de . Halbuki hakikat böyle değildir. 1 yi Piyesler, halkın halet; rahiyelerini| ölçerek salıneye konulmuş eserler bü- yük muvaffakiyetler kazanmaktadır - Jar. Hattâ daha ileri giderek şunu söyliyebilirim ki; dünyada, bugünler»! ha, tiyatro Yeni yaz modası Erkeklere d ısa pantalon e EYİ az MEYSİMiyin, yaklaşmasiyle yaz gezintileri için — : çok münasip olan modalarda orta. ya çikti. İngilte- rede bu sene yaz gezintileri için er- kekler ve kadın- lar için kabul olu- nan elbiseler kısa Pantolon Soraplardan — te- İğ şekkül ediyor, Da- e şimdiden ha. vaların açık ok doğu günlerde kır ara çıkan genç erkekler ve genç kadınlar yeni mo. dayı tatbik etmek. tedirler, Yeni moda re- simde görüldü şekildedir. ga —.... | man buhran var demekti de olduğu kadar hiç bir vakit iyi pi yesler bu derece rağbet kazanmamış lardır. Yalnız, zaman değişiyor ve ti- yatro müdürleri de bu değişen zama- na intibak oedemezlerse, buhrana maruz kalırlar, Bir çok kimseler (o sesli; filmlerin, radyonun ve hattâ plâkların tiyatro buhranmda alâkadar olduklarından bahsediyorlar. Şüphesiz bunlar eğ lenceli şeylerdir ve bizzat ben sinema ile plâklara bayılırım. Fakat tiyatro) bunlardan başka çeşit (bir eğlence - dir. Uşakta Faaliyetler Uşak muhabirimiz yazıyor: Uşak gençler birliği yeni ya- pılan Halk fırkası binasına ta- şınmıştır. Yakında konferans ve okuma | salonları da açılacaktır. Binanın yanında çok mükem- | mel bir park yapılarak Millet bahçesi haline konulmuş. Yeni Zira sahne, zamanım en hassas ve en doğru âtiyesidir. o Tiyatro, kökle -! yetinde ve hakikatte olan bir dir. Hayat ne kadar aci o « tiyatro o kadar neşeli ve lâ «! kayt olmalıdır. Tiyatro, âdetâ bir| panzehir vazifesini görmelidir. İşte bu sebeptendir ki, bugün, hayri eser - ri mi hayali lursa, İ lerden ziyade hafif eserler daha faz! a şeref bulmaktadırlar. Basit fakat açık bir mukayese yar) palrm: insanlar, aynı gün, aynı se içinde, mevsimlere göre yemekl değiştirirler. | Mevsimin O ve günün muhtelif zamanlarına mahsus, ayrı syrr yemekler yardır, O ve sayet asçi işini iyi bilirse, müşterilerini kolay - ca tatmin edebilir, : ; Eğer asçi - yani tiyatro müdürü - i müşterilerinin ih » tiyaçlarını bilir ve ona göre iş yapar- sa, müessese işler, Aksi taktirde, müşterinin aynı mü €sseseye dönmesi pek güçtür. O za - Tiyatro, bütün buh zaffer olarak çıkacaktı eğlencenin en tâbil şeklidir. Hiç bir“başkaeğldire tarzı onun yerini alamaz. Olsa olsa ona, şekil &- tibariyle tesir eder, nlardan mü- Hayatla tiyatro, ayri ayrı saha - larda olmakla beraber aynr şeydir -| ler. Eğer Atiye, hakikati fena İ yanlış olarak aksettirirlerse, (Insan i onum kırar, atar, iyisini ve daha sa « dığını arar, Ve insanlar da kendi kendilerini seyir ve temaşa etmek hissi devam et- tiği müddetçe, bu lemaşanın en mü - veya kemmel ve en tam şekli olan tiyatro olmıyacaktır. kadınlara da ve çorap. tesis edilen elektrik tertibatiyle süslenmiş çamlar dikilmiş ve gü- zel bir havuz yapılmıştır. Genç- ler burada her gece musiki konseri verecektir. Bu münasebetle birliğin musi- ki şubesi çok aşikâr, fazla ve takdire değer bir faaliyetle ça- hşmakta ve hatta Istanbul mu- sikişinaslariyle de temas etmek- tedir, Bu yaz memlekette çok eğ- lenceli, bir mevsim olacacaktır. Rüştü Kabataş lisesinde Kabataş lisesinde talebe tara” fından teşkil edilmişolan spor yurdunda o atletizim, futbol, tenis, basketbol (ve deniz cilik şubesi vardır. Denizcilikten başka şubeler şimdiye kadar faaliyete geçmişlerdi. Bu sene denizcilik şubeside müdür Mah- mwut beyin himmetiyle * faaliyete başlıyacaktı. Lisede hazırlanan fudbol salo- nununda açılma merasimi aucak nisan sonunda yapılabilecektir. istikiâi akademisi istiklâl lisesinin mart ayı faali- yetlerinden en mübhimmi akade- mi inlihabı olmuştur. Akademi kooperatif. bilgi, mecmua, sıh- hat muaşeret, izci, spor, fotograf gruplarına ayrılmışlır verilen rey- | lerle gruplara heyetler seçilmiş- tir. Heyetlerin asli ve yedek âza- | sı intibap olunmuştur. latihap çok Samimi ve heye- canlı olmuştur. Her grup kendi sahası dahilinde çalışacaktır. Bu münasebetle pek iyi neticeler alı- nacağına hiç şüphe yoktur. Resmimiz fotograf grupunu ida- e edecek asli ayayı göstermekte- dir. Yukarıda soldan Mehmet, Yunus, İbrahim, aşağıda soldan Ali Riza, Ali, Ismail beylerdir. | Bütün gruplara muvaffakıyet te- menni ederiz. Hatır gönül kalmasın! istiklâl lisesi sekizinci sınıf neşriyat evi tarafindan mektep matbaasında hatır gönül kalma- isimli bir imecmuanın ilk cumartesi günü çıka- sın nushası caktır. Konfrans Yarın akşam İstiklâl hisesinde | Wi in Ata | münkıt ve muallim Nurettin Ata | Şire deriz bey tarafından bir konfrans ve- rilecektir. Istanbul lisesinde Istanbul lisesi talebesi bayram tatilinde Edirne seyahâtı yapa- caktır. Galstasurayda İ Bu bayram Galatasaray izci- leri bir Adana seyahatı yapma- ları muhtemeldir. Fakat henuz | ——— — bu seyahat takarrur etmemiştir. 5 — VAKIT 5 Nisan GENÇLİK 1932 Sporcu kızlarımız Gençler birliğinde | istiklâl ve Ameli hayat kız talebesi ara- sında süzel bir maç yapıldı. Geçenlerde Istiklâl lisesiyle Ameli hayat mektebi kız talebesi arasında bir voleybol maçı yapılmıştı. Bu maç genç kızlarımızın spor ha tındaki muvaffakıyetlerini pek bariz bir surette göster- mekteydi. Her iki tarafında çeviklik, dikkat, azim hususunda mümtaz kabiliyetleri vardır. İlim ve fende olduğu gibi, genç ba- nımlarımız, Türk kadınlığını spor sahasında da yükseltmektedirler, Bu maçla iki takımın, birbirlerine karşı gösterdikleri azim o kadar kat'iydi ki nihayet maç berabere kalmış olmakla netice- lenmiştir. Yukardaki resi , bu maça iştirâk eden kızlarımızı gösteriyor. Yeni gençlik, hayat ve sınıfta sükün... Mektepte talebeyle hocanın, ida » renin münasebeti nasıl olmalıdır. Bu! nün için gerçi talimatnameler, ni - zamnameler yapılmıştır, Fakat biz işin o tarafımda değil, hocayla talebe arasındaki (karşılıklı omünasebetin| bilhasan talebeye göre nasıl olmasın dan bahsedeceğiz. Hocayla talebe 2- rasmdaki münasebet eski zamanlar - da babayla çocuk, Amirle memur a - rasındaki münasebet gibi görülürdü. Birinden (şefkat, ötekinden itaat beklenirdi. Amma artık zamanımız 6 zaman def o fikirler, o kanaatler çoktan çörüdü şimdi devlet bile mil- etten gayr değil. Herkes devletin hakimiyetinde müsavi bir parçadır. Ve bir iş sahibidir. Memlekette en iyi vatandaş iş sa- hibi olan vatandaştır. İş sahibi ol -| mak en büyük meziyettir. Artık mek teplerde de penelerin, hocalarıyla mü nasebeti beraber is yapan yarınki işlere beraber çalısan insanlardır.! Bir ders senesi düşünümür, bu ders senesi tıpkı bir senede hazirlanacak' -—— Tehir edilen seyahat Yüksek iktısat ve ticaret mek tebi talebesinin Kurban bayramı tatilinde Viyanaya yapacağı tet- kik seyahati ders senesinin so- nunda icra edilecektir. Neşriyat âleminde Galatasaray ve Pertevniyal li- sesi talebeleri tarafından neşre- dilen Galatasaray ve bilgi âlemi adh genelik mecmunlarının «on nüshaları çıkmıştır. Galatasaray ve bilgi âlemi mecmuaları her sayıda yeni bir tekâmül eseri | göslermektedirler. Gençlere tav- | Cümhuriyet Gençler mahfelinde Bu bafta da cümburiyet Genç- ler mabfeli mutat müssmerele- ripe devam etmiştir. Gençler Mücteba Sal&battin beyin “Da- lavere,, isimli musikili komedisi muvaffakıyetle oynamışlar çok aikışlanmışlardır. râk edecektir. Piyesin bestelerini omahfelin musiki şubesinden Hayri ve Ya- bir fabrika işlerinden farklı değil « dir. Hocanın bir ustadan, talebenin de iş yapan adamdan farkı yoktur. Talebe bir sene sonunda program denen muayyen bir iş meydana çıka racaktır. Eğer bu işi yapmazsa, me - selâ ders saatinde işle uğraşmarsa medern iyi bir vatandaş olarak hazır Tanmaktan geri kalmış demektir. Bir gemi tasavvur edinir kaptanı, ve tayfaları işlerini brrakmışlardır. O vapur yürümiyecektir. O vapur iş varifesini yapmıyor demektir. İşin nizamın bozan her şey kötü şeydir. Mektepteki (talebe de mektep içinde her şeyden evvel işin muntazam su - rette yürümesini istiyecektir, Yeni mektebin disiplini işi yürüt- mektir, İşe adam alıştırmaktır. Genç adam her şeyden evvel iş saatlerini isle geçirecek, ar zamanda çok fayda elde etmel; için sıf sükünunu temin edecektir. Yeni gencin en hirinci iş adamı olabilmektir. düşüncesi — vaz beyler obestelemişlerdir. İ Gençler bu bestede çok muvaf- fak olmuşlardır. Seyirciler piye- sin tekrar oynanması için temen- nide bulunmuşlar, yalnız bir kı- sım şarkılar tekrar edilmiş pi- yesin müellifi olan Mücteba B. sahneye istenmiş ve alkışlanmış- tır, i Gelecek hafta mabfel salo- nunda Şadan beyin “Taş, adlı piyesi oynanacaktır, Gençlere muvaffakıyet dileriz. Hukuk telebesi seyahata çıkacak Hukuk talebe cemiyeti, yakın- da Karadeniz sabillerinde bir tetkik seyahatına çıkılmasını dö- şünmektedir. Bu seyahata hu- kuk talebesinden bir çoğu işli- Raşit Rıza Tiyiüesi Kadıköy Süreyya Sinemasında Çarşamba akşamı 6 nisan Afacan