4 Nisan 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

4 Nisan 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

Halk evleri Hakkında Yeni kararlar — 6ıncı sayfamızdâ — *yo vala —. Başv Tiftik meselesi: 3 Tiftiklerimizi dahili ihtiyacatla sarfedebilmek için... Yegâne çare makine ile iplik yapmak yahut yaptırmaktır F e İİ. ar Tiftikten iki türlü eşya yapı- | tirebilecek fenni tesisat vucuda lir: Biri elbise astarı, sof ve ga- ire gibi mensucattır; diğeri ka, ayakkabı el mamulâttır. Birincisi nev'i eşya için tiftiğin daha evvel iplik ol ması lâzımdır, bir okka tftk- ten üç Yüz dirhem iplik çıkar, geriye kalan ve “Durak altı, denilen kısmı iplik olamaz. Bu- unla dâ şapka ve ayakkabı gibi şeyler yapılır. o Acaba tiftikten kendi memleketimizde kaullana- bileceğimiz bir çok eşya olabi- lirken şimdi niçin yapılmıyor? bunun sebebi tiftiği iplik haline getirecek makine (tesisatının memleketimizde © olmamasıdır. Vakıa tiftikten el ilede iplik yapmak mümkündür. Fakat bir amele günde bu suretle nihayet yirmi beş dirhem iplik yapabilir. nev'inden olan | 15 inci Yıl * Sayı : 5114 | Randımanı fevkalâde az olduğu için tabii buiş bir ameleyi besleye- cek ücret getiremiyor Onun için de tiftiklerimiz dahilde sarfedi- lemiyor. Müllaka hâriçten müş“ teri geltesini bekliyor, Şu halde tiftiklerimiz harici Piyasada satılamayınca, bundan sonra satılması ümitleri de kal- mayınca yapılacak açıktır. Tiftiklerimizi kendi imdi için makinayla iplik haline g- tirmek ve memleketimizde bunu kallanacak tezgâh o sahiplerine satmak.,,, İşte bu gün tiftik meselesinin düğüm noktası burada toplanı- yor. Bundan dolayı son günler- de tiftik müstahsilleri arasında bu maksada müteveccih bir ha- raket peyda olmuştur. o Milli h “e ve milli o mensucat arının iştirakiyle doğru- kr doğruya kendileri memle- etimizde tiftizi iplik haline ge- Roma sefirimiz değişiyor Ankera, iradeye iktiran © Pazartesi , 4 Nisan (4 üncü ay) 1932 Sli Sayısı 5 Kuruş ekilimiz F. Grupunda bütçe tasarrufatını izah edecek getirmek çaresini arıyorlar, Fakat bizim bu hususta yap- tığımız tabkikat bu tarzda te- şebbüsata girişmezden evvel bir tecrübe devresi geçirmek lüzu- munu gösteriyor. Filhakika mem- leketimizde tiftiği iplik yapabi- lecek fenni tesisat öyle 40-50 bin lirayla olabilecek birşey de- ğildir. En aşağı 500 - 600 bin li- ralık sermayeye ihtiyaç bulundu- ğu anlaşılıyor. Sonra dahilde sarfolunabilecek tiftik ipliklerinin cinslerini tayin etmek de bir me- seledir. Onun için daha eyvel tiftiklerimizi bam balinde İngil- tercye, yahut Almanyaya gönde- rip iplik yaptırmak, bunları mem- lekete getirmek, burada muhte- Nif cins eşya yapmak, piyasaya sürmek, bu suretle her bir cins eşyanın göreceği rağbete göre vaziyet almak lâzımdır. Bu tarzda tecrübeler yapmak için o kadar büyük fedakârlık yapmıya hacet yoktur. Bilâkis memleke'imizide bu tecrübelerle kâr bile temın edilir. Binaena- leyh tiftik müstahsilleriyle bir kısım milli fabrikalar kendi ara- larında iptida bu yolda bir te- bankaların da icabında yardım- larını temin etmeli, bu tecrübe- nin vereceği neticelerden sonra tiftiklerimizi kendi memleketi- mizde iplik yapmak teşebbüsle- rine doğru gitmelidir. Bir de tiftikten yapılacak yerli mamulâtın memleketimizde rağ- bet bulması için reklâma ebem- miyet vermelidir. Ankara, Istan- bul, İzmir gibi satış merkezleri- nin en kalabalık yerlerinde hiç Mehmet Asım ( Alttarafı 2 inci sayfada | 3 > akıt) — Roma sefiri Suat beyin tebdili milli *tti. Yerine kimin tayin edileceği belli değildir. Brezilya, Varşova, Kâbil ve Madrit elçiliklerinin ilgası hevadisi teeyyüt etmektedir. Biriktiri için istediğiniz günden Kuponlarımızı MİZ e Ders senesğğbaşında yavrularınız ilk tahsil kitalilarını parasız alacak Dikkafj Ediniz ! Kuponlarımız numara sır Ağlı, İLan biriktirebilirsiniz KUPONLAğAMMIZ Her gün gazetemizin lığının sağ tarafındadığl? “e tabi değildir. Buuun | şekkül vücuda getirmeli, milli ş | Gazi Hz. Çoban piyesinin tem- silinde buludular Ankara, 3 (Vakıt) — Bu gece Halk evinde çoban piyesi göste rildi. Çok kalabalıktı. Bu temsil münasebetiyle Gazi Hazretleri de Halk evini teşrif buyurdular, ab yl İK AEP Ankara cinayeti- nin failleri Mahkeme katiller- den ikisininidamına hükmetti Ankara 3 ( Vakıt) — Ankara- nın sayılı zenginlerinden Fabri efendivi öldürenlerden Baron ve Ankaralı Kımızın muhakemesi ağır cezada bu günde devam etti. Saat sekizde beyeti haki- me kararını verdi, Bu karara göre Kımız ve Baron idam edi- leceklerdir. Kâmil 20 yaşını ik- mal etmediği için idam cezası 4 sene ağır hapse tahvil edil- miştir. Gene bufülle alâkadar olarak firar eden ve Erzurumda tevkif olunan Tosunun muhakemesi bilâ- i here icra edilecektir Beyin yarası Salih bin Ayyaz bey Dünkü sayımızda, Nis şehrin de madam Martusun isminde Finlandiyalı bir Kadının sevgili. si Salih bin Ayyaz beyi ağır surette vurduğunu, kendisininde intihar ettiğini yazmıştık. Salih bin Ayyaz bey, Istanbulda doğ- muş Beylerbeyinde otururdu. Salih bin Ayyaz bey bundan ön iki sene evvel Fransaya tahsil etmiye gitmişti, çok yakışıklı bir geneti. Bu gün gelen son haberlere nazaren, Salih bin Ayyaz beyin yarası ağır olmak- la beraber iyileşmiye başlamış- tır. Tehlike bertaraf edilmiş gibi görünmektetdir. Ankara imar komisyonu Ankara, 3 (Vakıt) — Ankara şehri imar komisyonu toplandı. Mimaç M. Yansen şehir plânının son şekli hakkında izabat verdi. | | Salih bin Ayyaz | işlerine ait son bahardan daha mü Saklanan içtima Hekimler dün Halkevinde toplandıla Bu toplantıda Ticaret odasına kayde- dilmek meselesini konuştular Halk ovinde toplanan operatörler Ettiba omuhadenet cemiyeti azaları dün akşam Halkevinde fevkalâde bir içtima yaparak doktorlardan alınacak olan yeni kazanç vergisiyle hususi hastane- lerin ticaret odasına kaydedilme- leri meselelerini görüşmüşlerdir. Bundan başka daba evvel de opratörler bir içtima ve mesleki basbuhalde bulunmuşlardır. Dün. kü iki içtima hakkında müracaat ettiğimiz cemiyet erkânı: “Hususi meseleler görüşülmüş» tür. Bir fevkalâdelik yoktur,, ce- vabını vermişlerdir. Mehdi ormanı meselesi Ne sihirdir,ne keramet!. Şenede 500 metre murabbaı kereste verer bir orman nasıl 30 bin metre murabbaı kereste verebilir ş gösterilmiş ! Ankara, 3 (Vatıt) — Ziraat müsteşar vekili ve Orman mü- dürü Bekir B. bana beyanatında | dedi ki; — “ Mehti ormanı hükümete aittir. Dava temyizdedir. Avukat Galip B. vekilimizdir. Mumaileyhin gazetenizde intişar eden ifadesi doğrudur. Ormanın içinde küçük bir yer bazı kimseler tarafından alınmıştır. Bilâhare orman hudu- dunu tecavüzle hükümete ait yer- ———. Memleketimizin hava vaziyeti Ziraat vazıyetimiz iyldir Ankara,3 (â. A.) — Ziraat ves kâleti meteoroloji enstitüsünden aldığımız aylık ziraat vaziyeti hak kındaki malümata nazaran bu se- ne ilkbahar hava vaziyeti ziraf sait şartlarla basladı. Memleketin her tarafında ilkbahar ziraat iş - lerinde bariz bir hareket vardır. Son bahar zeriyatımın noksan kal mış olduğu yerlerde telâfisine ça - lışılmaktadır. Eskişehir havalisi - nde çiftçi geceleri bile uğraşıyor. Kışlık zeriyatın büyüme ve kar - deşleme vaziyeti yani tenebbüt keyfiyeti iyidir. Eğe mımtakası bağlarında geçen sene mart ayı i“ çinde donların yaptığı tahribat bu sene mart ayı içinde vaki olmadı. İlkbahar hububat zeriyatına de - vam edilmekle beraber mıtakala- rında tütün ziraati işleriyle afyon pamuk, patates ziraat işleri de fa- aliyetle ilerlemektedir. Şeker pancarı mıntakalarında da pancar zeriyatı başlamıştır. Hava vaziyeti Uşak mıntakesında pancar zeriyatınm Trakyadan bir lerde işgal edilmiştir. Bilâhare Avrupadan iki mutahassıs geti- rilerek ormanm senede otuz bin metre mik'abı kereste verebilece- ğine dair rapor alınmış, bu rapor Üzerine örman Ticaret ve Sana- yi bankasına 500 bin liraya sa- tılmıştır. Halbuki kendilerine âit olan yerden mabrukat hariç ol- mak fzre senede ancak 500-600 metre mik'abı kereste cıkabilir, Mesele mahkemededir. Akisler: Tecevitli şarkı Minarede o beş vakit ezan okuyan bazı o milezzin efendilerin, yassıdar: sonra da çalgılı meyhanelerde gezel okuduklarım o hayretle görüyoruz. Gündüz camide kur'an tilâvet e « derek ahretini, o gece meyhanede ga zel söyliyerek o dünyasını temin eden bu becerikli zatlara kimin ne deme - ye hakkı var? Defteri hasenat başka, defleri sey- yiat başka! Esasen bizim itirezumz buna değil. dir. Kimsenin hayatına o ve maişetine karışmıya hakkımız yok. o Ancak, şu. nu söyliyelim (ki, hafiz ağzında şar » kı, papağan gayasında sözden daha be İliğ değil. Bu astr okümuya © alışmış tecvitli > dudaklarda en yeni besteler ve güfleler cenaze duasından farkatz bir ahenk alıyor! Maamafih, bu netice, senelerdenbe- ri can cekişen alaturka musiki Için tabii bir akibettir hasta, son nefesini, imam, müezzin, ha fiz nev'inden bir dint mümesşilin kış cağında vermez mi? Her müslüman Yusuf Ziya —— ha vardır. O da Diyarıbekir. Urfa sahasıdır. Bu havalinin henüz yaz lık zeriyatı ve kışlıklar için biraz daha yağmura ihtiyacı vardır. Di- bafta evvel başlamasına müsaade etmiştir. Yağış vaziyeti itibariyle müşkül vaziyette olan dar bir sa- ğer mıntakalar umumiyetle zira « atin muhtaç olduğu suyu toprak - larında bulmaktadır. Ziraat vazi« yeti iyidir. RE e kü ei çü İİ ii