4 Nisan 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

4 Nisan 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

p. » o 2 — VAKIT 4 Nisan 1932 ET Tolyral “Haberleri Vekâletlerin yeni bütçele İngiltere ve Irlanda Londra, -3 (A. A.) — İrlanda- nın İngiliz notasına vermiş oldu - ğu cevap, muhtelif tefsirlere yol açmakta berdevamdır. Dublinde iptişar etmekte olan Press Asscis- ton'un bir telgrafı, cevap projesi önümüzdeki hafta zarfında kabi-! neye tevdi olunduğu zaman bazı tadilât yapılmasının muhtemel ol duğunu bildirmektedir. e İrlanda notası, hafta nihayetinden evvel Londraya gelmiş olmıyacaktır. Söylenildiğine göre M. de Va - lera, bu teahhtirü kabinenin baş - pr iştiğal etmiş olmasına rinde tasarruf Vekâletler . bütçelerinin fasıllarında yüzde 20-30 arasında tasarruf yaptılar. Ankara, 3 (Vakıt) — Vekiller heyeti 932 masraf bütçesini tetkika devam etmektedir. Yarınki içtimada bu tetkikatın ikmali muhtereldir. Bütün vekâletler, maaşal, ücurat ve taahhüdat müstesna olmak üzere diğer fasıllardan yüzde 20-30 nisbetinde azami tasarrufla bütçelerini ibzar etmişler ve heyeti vekileye tevdi eylemişlerdir. Vekiller heyetinin bugünkü içtimaında vekâlet bütçelerinin son tetkikten geçeceği anlaşılıyor. Tetkikat ikma! edildiği takdirde son vaziyet çarşamba günü Meclise bildirilecektir. iletmektedir ad bata ba Yeni bir pirinç kanunu hazırlanıyor yetinde serbest İrlanda devleti ka binesi erkânı arasında bir ihtilâf zuhur etmiş olması (dolayısiyle İrlanda cevabın geri alımımız ol- duğuna dair olan haberi M, Vale ranm kat'i surette tekzip etmekte olduğunu yazıyor. M. de Valera, kabinenin kıra - la sedakat yemininin müzakera - ta mevzuu teskil edebileceği mü- taleasında olduğuna dair olan ha- beri de tekzip etmektedir. Müamafih, iyi malimat almak. ta olan bir cok mahafil, M. de Va- leranm İnyiltereyle destane müna sebat idamesi arzusunda bulundur! Zunu yazmaktadır. Irlandanın cevabı, hazır değil Londra, 3 (A. A.) — Dublin. den Sunday Dispatch'a bildirili - h313 İrlanda meselesine karsı söste- rilen alika dolayısivle serbest İı landa devleti bir tebliğ nesrede « rek M. de Valeranm İngiliz nota- sma verilecek cevap projesini baf ta nihayetinde tanzim ve #alr gü- nü nszırlar merlisine tebliğ ede - eeğini bildirmiştir. Tebliğde deniliyor ki: Bn tarihten evvel İrlanda icra mezlisinin bir ictima aktetmesi muhtemel değildir. Ve cevap pro- jesinin daha şimdiden icra mecli-! sinin tetkikine arzedilmiş olduğu hakkındaki haberler asıl ve esas- tan 8ridir. Simdiye kadar cevabın ancak esaslı hatları hakkında u - — bir müzalkere icra edilmiş - M. Tardicu ile M. Flandin Londray Hareket ettiler. Paris, 3, (A A) —M. Tardicu #le M. Filandin, beraberlerinde mütebassıslar bulunduğu balde saat 10da Londraya hareket etmişlerdir. Fransız “Uyatroları açılıyor Paris 3 ( Hususi ) — Komedi Fransez, Odeon, ve Opera ko- mik tiyatroları yarından sonra açılacaklardır. Moskovadaki hasta Stalin değildir Moskova,3 (A. A.) — Associn- ted Press muhabiri, M. Stalin'e bir mektup göndererek, hastalığı veAlman Pr. Dr. Zondek'in Mos kovaya daveti hakkında ecnebi memleketlerinde çıkan o şayiaları tekzip etmesini istemiştir. M. Stalin şu cevabı yazmıştır: “Ecnebi borjuva matbuatının bas talığım hakkındaki yalan neşri - yatı birinci defa olarak vuku bül-! muyor. Benim hic olmazsa ağr hastalığımdan menfaattar olanlar az değildir. Fakat mantteessüf bu efendileri memnun edecek hic bir sıhhi arızam yoktur. Sıhhatim ta- Pr. Dr. Zondek'in Moskovaya davet edilmiş olmasma gelince M. Zondek; başka arkadasları mın sıhhatiyle meogu! olacaktır. GET “mamen yerindedir. * Ankara, 3 (Vakıt) — Ziraat vekâleti yeni bir girinç kanun lâyibasını hazırlamaktadır. Vekâlet bunun için Bulgar ve Jtalya pirinç kanunlarını tertik etmektedir. *İstihsa âtın tezyidi ve pirinçiliğin inkişafı ve ihracı hakkında kanuna bazı maddeler konacaktır. Eski kanuna göre köylerden 3 kilometre uzak olan pirinç tarlaları yeni Kanunda köylülere bir suhulet olmak üzre birbuçuk kilometreye indirilmiştir. Memlekette 'pirinç sarfiyatı senevi 35 milyon kilodur. Bu mik- tarn 10 milyonu ecnebi pirincidir. Fırka grbunda bütçe müzakeresi Apkara, 5 (Vakıf) — Salı günü fırka grupunda bütçe müza- kere edilecektir. Ağlebi ihtimal ayrı gün İsmet Pş. ve Maliye vekili Abdülhalik bey varidat ve masraf bütçelerinde yapılan tasatrufat hakkında izahat vereceklerdir. Bulgar meclisinde Amele meb'usları üç gün içtimaa “siştirâkten menedildi Sofya, 3 (Vakıt) — Bugün Sobranyada gürültülü bir celse yapılmıştır. Kufarciyef isminde bir katilin anasının da tevkif edilmiş olmasının sebebi hakkinda sorulan bir suşle adliy veki- linin cevap vermesi üzerine meb'uslar arasında hararetli müna- Kaşslar olmuş ve amele fırkasın mensup betipler haddı tecavüz ettiklerinden amele fıraksına mensup mebusların üç gön için parİâmento ictimalarına iştirâkten menedilmelerine karar verileniştir, Belgratta kanlı ha- diseler oldu Belgrat, 3 “Vakıt) — Tasarruf do'ayısiyle darülfünun müder- rislerinden yüzde on nisbetinde tensikat yapılması hakkında par- lâmentoya verilen kanun lâyihası üzerine darülfünün talebesi bü- yük bir nümayiş yapmışlardır. Talebenin bu nümayişine halk ta iştirâk etmiştir. Nümayişçiler, Kahro'sun diktatörlük diye bağı rarak darülfünun etrafındaki sokakları dolaşmışlar ve zabıta kuvvetinin gelmesi üzerine darülfünunda toplanarak bir kırmızı bayrak çekmişlerlerdir. Talebe geç vakte kadar darülfünunda kalmış ve sast dokuzda toplu bir halde çıkarak evlerine dağılmışlardır. Zabıtayla talebe arasında çarpışmalar olmuşsa da yaralananlar azdır. Almanya ve Sovyet Rusya Berlin, 3 (A. A.) — Rusyayla Almanya arasmda cereyan te olan ticari mübadeleleri teshil etmek için Almanya iktisat nazı - rı, Rus emteası ithal eden Alman tacirleri tarafından (Berlindeki Sovyet ticaret o mümessilliğine mark olarak yapılacak tediyatın kontenjantmana tabi tutulmasına ve bu tacirlerin hususi bir mezu - niyet istihsal etenesine lüzum kal- ranltsızn Almanyada kâin bazı bankalar namına mark olarak te- | divatta bulunmalarına karar ver »' İ miş olup nihayet Rusyaya gön - derilecek olan bu paraları almak için de bu bankalara azami mik - tarlar tayin olunacaktır. Bundan sonra Sovyet ticaret mümessilliğiyle Alman ficaret mü Mme. Curie, düşüp yaralândı Paris, 3 (A A) — Le Journal, fen âleminin maruf simalarından Mme.. Curie'nm laburatavarda döşürek sağ dirseğinden yara- lanmış olduğunu haber vermek- tedir. Ceribada taaffün basıl oldu- ğundan kendisine ameliyat ya- pılmış ve muvaffakiyetle netice- lenmiştir. Müşarünileyhanın sıhhi vaziyeti bidayette endişeler uyan- dırmışsa da şimdi memnuniyet- bakıştır. Sekiz gün sonra bulun makta oldağu kliniği terkede- cektir. Uşak belediyesinde Uşak, 3 (A. A.) diye larak tesbit ve o kabul edi Geçen seneye nazaran 30 bin Ji- ra moksand ödeme Ül 2) — Uşak bele bütçesi bu sene 61 bin lira ©- : Mançuri'de Tchang Tchoun, 3 (A. A.) — Tchang - Kai - Peng'in kuvvetle" riyle müştereken dün sabah gay - ri muntazam kuvvetlere karşı ha- rekâta başlıyan Japon kıtaatı 8 saat uğraşmışlar ve öğleden sonra saat 2 de Noungan'a girmişlerdir. Mağlüp kuvvetler şimali gazbi is- tikametine doğru kaçmışlardır. Berlin, 3 (A. A.) — Francfor » ter Zeitung'un Changhai muhabi- ri diyor ki: Japonyanın Changhaideki baş- kca hedefi yalnız Chapeiyi elde etmek değil, aynı zamanda Vis0- yü da zapteylemektir. Japonlar, bu suretle Yang « Tehe - Kiang va disiyle Hinterlandina gidecek biri tün mahsüller için birinci dereze-| de ticari bir'merkezi' ele geçirmiş! olacaklardır. Visonun sevrkülcevş nokai na- zardan haiz olduğu ehemmiyeti bir tarafa bırakalım. Bugün en| mühim unsur, Japonyanın iktisa-' di ittisai ve bir Janon sehri hali-| ne gelecek olan Channei'de yet- leşmek ve Visoyü büyük bir liman yapmak için girişmiş olduğu mür| cadeledir. l Büyük devletlerin ittihaz et -| miş oldukları hattı harekete rağ - men bu plânm O muvaffakiyeti, | Chanahai'a karşı bir ölüm darbe- | si teskil ederektir. Almanyada iniihabat jMücadelesi gene (Başladı Berlin, 3 (A. A.) — Paskalya yortuları münasebetisle yapılmış olan siyasi mütareke, bugün öğle de hitam buluyor. Binsenaleyh.| reisicümhur'intihabmın ikinci dev İ resine ait mücadele, hemen ve bü- İn şiddetiyle tekrar başlıyacak - teni Hi tlek örünküzdeki ha mf) ta zarfında milyonlarca Almana hitap edeceğini çoktan ilân etmiş- tir. Almanyanın her tarafında Hir- denburg komitesiyle cümhuriyeti. müdafaa ve Tunç Cephe teşkilâ - tı da faaliyet sarfından bâli kal - mak niyetinde değildir. Bu teskilât, bilhassa vilâyetler- de çalışmak tasavvurundadır, zi » ra 13 mart intihabatı Hitlerin'en ziyade çaftci zümrelerin reyleri - ni toplamış olduğunu göstermek * tedir. Hindenburgun taraftarları, Hit lerin köylerde nüfuzunu İsrrmıya calışmaktadır. Bugünden itibaren İ Tanç Cephe teşkilâtı mensupları otomobillerle en hücra köylere ka dar giderek müfrit milliyetper - verler aleyhindeki bevanname ve risaleler dağıtacaklardır. Almanyada bugün intihabet do layisiyle 10,000 a aktedile - ceği haber veriliyor. Hindenburg komitesi, pazara kadar her gün takriben 8,009 içtima aktedecek « tir, cümhur intihabatı mücadelesiyle mesgvl olacak ve 8 nisan cumarte si günü Keongberm'de sövlivece « ği nutuk, ihtimal bütün Alman - yara telsizle neşrolunacaktır. Sobık Alman vellahti,“Ritler'e rey veraceğim diyor | Breslau, 3 (A. A.) — Hali he” zırda Silezyada Cola satosunda © turmakta olan sabık Almanya ve- Navti, su beyanıtta bulunmustur: Reisicümhur intihabatınm ikin- nap eylemek Hersbury cephesi » nin umdesiyle kabili telif değildir. Çünkü son derâcede müttehit bir cephe teşkil edilmesinin zaruri ol duğuna kaniim. Binasnaleyh, i - kinci devrede Hitlere rey versee- ci devresinde rey vermekten içti | ğim. Berliner Tazeblatt, bu bevaha - tm Hitlerin milletin namzedi ol - madığını göstereceği mütaleasını serdetmektedir. Diğer taraftan bu gazete, bu heranaln sabık ve! liaht tarafından M. Stersmann'a aeliğbği ili de M. Brüning. münbasiren reisi 'Tiftiklerimizi Dahili ihtiyacata Sarfetmek için .. (Baş makaelmizden mahaar | olmazsa birer hususi dükkân açmalı, tiftik mamulât ve men- sucatının her nevi nümüneleri bu- rada teşhir olunmalı, mubtelif vasıtalarla halkın nazarı dikkati bu eşya Üzerine celbedilmelidir. Tiftiklerimizi ham halinde sa- tın alacak harici müşteriler te- mini meselesine gelince, bu ku- susta da ümitlerimiz pek zayıf olmakla beraber alınması fay- da verebilecek tedbirler vardır, Meselâ Ankarada da bir tiftik ıbracat kooperatifi vicuda geti- rilebilir.' Bu suretle tiftik ihra- catı bir takım mutavassıllardan kurtarılabilir, Sonra Ankara bor- sasında Satılan - tiftiklerden bir resim alındığı balde mal İstan- bula gidince orada da ayrı bir resme lâbi tutulmaktadır. Tifük sâtışı bu mükerrer borsa resmin- det kürtarılmalıdır. Ankara bor“ sasında resim vermiş olan tiftik» ten artık İstanbul borsasında ye- ni bir resim aramamalıdır. Nihayet Türk tiftiklerinin ye- | güne müşterisi İngiltere olduğu- na göre bu memlekette yegâne tiftik piyasa merkezi olan Brat- for şehrinde bir Türk ticaret mümessili bulunması faydalıdır. Eğer yeniden bir mümessil gön- dermek mümkün değilse diğer yerlerde bulunan ticaret mümes- sillerinden biri biriya gönderi- tebii Tekrar edelim ki Türkiyede İ ker sene en aşağı 4 küsur mil- wlan akka tftk çıkıyor, Evvelce: bu miktarmafulien aşağı mem- lekete 8-9 milyon lira getiriyor- du. Pu gün İmilyon lira bile getirmiyor. Halbuki bu mahsu- Hi kendi memleketimizde işledi- ğimiz takdirde bundan milli ik- tısadiyatımız sadece 8-9 milyon değil, belki de 50:6U milyon li- rahık bir kıymet kazanmış olur. Tabii devlet hazinesi bu servet- ten kendisi için mubtelif vergi ve rsim şekillerinde o hisbelle farla hisse alır. Wehmet Asım Vanın kurtuluş Günü Van,3 (A, A.) — Vanın Kur tuluş bayramının 14 üncü yıl dö - nümü dün bütün Vanlılarm işti - rakiyle tes'it edilmiştir. Gece fe » ner alayları tertip edilmiş, şenlik- ler geç vakte kadar sürmüstür. Avusturya ve Mısır Viyana, 3 (A. A.) — News Wie ner Tageblatt, Avusturya'ya 11 bin balya Mısır pamuğu vermek suretiyle bir milyon dolar kredi aşıltnası için Avusturya ve Mısır hükümetleri arasmda cereyan et- mekte olan müzakerelerin iyi bir yolda ol ve bu müzakere » lerin bü ay zarfında bir itilâfa mürter olmasının muhtemel bu » lunduğunu yazmaktadır. Avustur- ya devleti, (o bu ticari muameleye kefalet edecektir. 18 nisanda içtiman davet edil - miş olan meli kontröl komitesi, bu meseleyle meşgul olacaktır. Ko * mitenin bu itilâfı aktetmek için Ayvusturyaya mezuniyet verme - sinden sünhe edilmektedir. | m ma hiç bir güna siyasi faaliyette bu » tunmamak suretinde namusuü» zerine verilmiş olan sözü tutma » yak olduğunu ilâve eylemekte*