7 Nisan 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

7 Nisan 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

cildi çi 2 Kar 7 iü 1932 Kitap kuponları- mızı biriktiriniz! bütçe encümenini havale olun- | muş, mülkiye encümenine nal bantlara ait bir mazbatası kabul edilmiştir. Bu karar mucibince malbantlara verilecek ehliyet ve- sihalariyle abırların sıhbi mua: yenelerine dair raporlardan harç | alınmıyacaklır. 932 senesi arazi vergisi hakkındaki riyaset tez- keresi iktisat encümenine havale | olunmuştur. Bu tezkerede önü- müzdeki sene arazi vergisi tak- sitlerinin Temmuz ve Teşrinisani aylarında alınması kararlaştırı!- dığı bildirilmektedir. Ruznamenin son maddesini iktisat işleri müdürlüğünün 932 kadrosunda yapılması teklif edi- len tadilâta dair daimi encümen mazbatası taşkil ediyordu, maz- bata mütaleası alınmak üzere bütçe encümenine havale edilmiş- tir. İstanbul umumi meclisi, üçün- cü içtimamı cumartesi günü ak- tedecektir, Iktısat müdürluğünün yeni teşkilâtı Iktısat müdürü Asım Süreyya Bey bu vazifeye tayin edilmeden evvel meclisin geçen devresinde mumaileyhin maaşı mıkdarının tayini münasebetile çıkan müna- kaşada iktısat işleri müdürlüğüne mütehassıs bir zatın getirilmesi kararlaştırılmakla beraber bu dairenin teşkilâtının, vazifesinin; salâhiyetlerininde ihtiyaca teka- bül eder bir hale konulması te- menni olunmuştu. Iktısat Dr. Asım Süreyya Bey, belediyenin iktisat müdürlüğüne tayin edil dikten sonra belediye reisliğine bir rapor vermiştir. Yeni iktisat müdürü raporun- da belediye iktisat işlerinin na- sıl idare olunması, bu mühim ve şümullü vazifenin İstanbul balkı- nın ihtiyaçlarına en uygun tarz- da görülmesi için takibi lâzım gelen hattı hareketi ayrıca bil- direceğini söyledikten sonra şim- dilik iktisat müdürlüğü kadro- sunda vazifelerin mahiyetlerinin değiştirilmesi noktasından bazı tadilât yapılmasını teklif etmek- tedir. Bu teklif kabul edildiği takdirde iktisat müdürlüğünün bugünkü teşkilâtı arasındaki ik- tısadi müesseseler mümeyizliği olduğu gibi kalacak, iktisadi mürakabe mümeyizliğinin ünvam iktisat işleri müdürlüğü birinci kısır âmirliği. olacaktır. Bugün En mübrem iaşe maddelerin- den başlıyarak bavayici zaruriye meyanına giren muhtelif eşyanın toptan ve perakende fiatlarını tetkik ve tesbit ederek dikkate şayan görülecek fiat temevvüç- lerini tayin eylemek, mevarida- tın azlığı ve çokluğiyle alâkadar olmak, icabeden tedbirleri gös- termek, mahrukat ve tenvirat fiatlarını takip etmek, tarifelerle meşgul olmak ve nihayet ekme- ğe narh koymak gibi hususat murakabei iktısadiye mümeyyiz- liğine terettüp eden işler meya- nında bulunmaktadır. Yeni Iktısat müdürü bu mü- him işleri bir mümeyyizlikte cemettirmiye imkân göremedi- ğinden (murakabei iktısadiye mümeyyizliğinin şimdilik asgari iki kısma ayrılmasını teklif et- mektedir. Birinci kısım; havayici zaruri- ye kısmı olacak, ikinci kısım mahrukat, tenvirat ve tarife Dahili vw Harici i Profesör Yansen | Izmire davet edildi izmir, 6 (Vakıt) — Belediye, Profesör Yanseni davet etti, Profesör belediyeye verdiği ce- vapa, Bir hafta sonra geleceğini ve bir bafta kadar İzmirde ka- labileceğini — bildirmiştir. Pro- fesör Yansen, şehrin imar plâ- nmı Ve şimdiki vaziyetini tetkik ederek omütalâasını belediyeye bildirecektir. Uşak şeker fabrikası Ankara, 6 (Vakıt) — Uşak şeker fabrikası, bissedarlarına yüzde elli tediye ederek alâka larını keseceği mukarrerdi. Fab- rikanm son vaziyeti iyi olduğun dan hükümetçe tediyenin yözde yüze iblâğ edileceği söylenmek- tedir. İncirden kahve Ankara, 6 (Vakıt) — Viyana fabrikatorlarındanbiri, iktisat ve- kâleline müracaat ederek incir- den yapılmış kahveden memlekete mahdut mıkdarda ithaline müsa- de edilmesini, rağbet bulduğu takdirde Türkiyede fabrika aça" cağını bildirmiştir, Vaşington ve Madrit sefirleri- miz geliyor. Ankara, 6 (Vakıt) — Vaşing- ton sefirimiz Muhtar Beyle Mad- rit sefirimiz Yabya Kemal Bey bu hafta içinde Ankaraya gele- geklerdir. Roma ve Moskova Sefaretlerimiz. Ankara, 6 (Vakıt) — Mosko- va sefiri Hüseyin Ragıp Beyin Romaya makli ile Vasıf Beyin Moskovaya tayin edilmesi muh- temeldir. Beynelmilel pariâmentolar konferansı Ankara, 6 «Vakıt, — Beynel- milel parlâmentolar konferansına iştirak için mecliste bir grup teşekkül edecektir. m —— ———— ——— meseleleriyle meşgul olacaktır. Her iki kısma ayrılan memurlar iktisat müdürü tarafından veri- lecek talimat dairesinde çalışa- rak, kendilerine tealluk eden meselelerde ihtisas sabibi olmı- ya, piyasa hareketlerine nüfuz elmiye, fiat temevvüçlerini tah- Jile, bunların ifade ettiği mana- ları anlamıya çalışacaklardır. Turizm şubesi bu günkü kad- rosiyle aynen bırakılmaktadır. Müstahdemin şubesi bu güne kadar münhasıran müstahdemin işleriyle meşgul bulunmakta ve hamal esnafına ait umur mura- kabei iktısadiye mümeyyizliğince görülmekteydi. e Müstahdeminle beraber bilumum esnafa ait mun- melelerin bir elden görülmesi ve iktisadi işlerle meşgul kısımların vazifelerinin o çoğaitılması omu- vafık görülerek bilumum esnafa ait işlerde müstahdemin şubesin- de toplanacak, bu şubeye müs- tabdemin ve esnaf cemiyetleri şubesi namı verilecektir Elyevm mevcut bulunan üç mürakipten biri üçüncü kısım amirliğinde, diğer iki mürakip piyasa tahkikatında bulunmak üzere müdüriyet emrinde çalışa- caktır. Bulgaristan-Romanya Münasebatı Şofya'da Bulgar - Romen dostluk cemiyeti teşkil edildi Sofya, 6 (Vakit) — Romanya —Bulgaristan arasındaki dost- luk hislerini kuvvetleştirmek maksadiyle buraya gelmiş olan Ro- manya heyeti şerefine baş vekil ve gazeteciler tarafından zifet- ler verilmiştir. Dün Romen heyetinin buzurile yapılmış olan bir içtimada Romen— Bulgar dostluk cemiyeti tesis edilmiştir. Ce- miyetin birinci reisliğine eski nazırlardan gospodin grigor Vasi- lef, ikinci reisliğinede Roma sefiri M. Stoyka seçilmişlerdi. Isviçre Bulgaristandan ithal edeceği yumurta miktarını artırdı Bulgaristan da Isviçre emtiasının gümrüğünü indirecek Sofya, 6 (Vakıt) — Isviçrenin Bulgaristandan yapmakta ol- duğu yumurta itbalâtını tahdit ettiğini ve burun üzerine Bulga- ristan hükümetinin bu mesele hakkında İsviçre hükümetiyle te- mas etmek üzere Cenevrede bulunan Bulgar milli bankası mü- dürlerinden M. Momçilofu memur ettiğini bildirmiştim, Haber aldığıma göre bu temas neticesinde, İsviçre hükümeti Bulgaris- tanım yumurta ithalâtını tekrar 500 vagona çıkarmayı kabul etmiştir. Bulgaristann şimdiye kadar İsyiçreye 540 vagon yu- murta ithal etmekte olduğuna göre bu miktar şimdi 40 vagon azalmış demektir, Diğer taraftan Isviçre hükümetinin yumurta ithalâtını tekrar ziyadeleştirmesine mukabil Bulgaristan hükümeti de bazı İsviçre emtiasımn gümrüklerini indirmeği kabul etmiştir. Belediye kanununun yüzüncü Maddesinin tefsiri Ankara, 6 (Vakıt) — Belediye kanununun yüzüncü maddesi- nin son fıkrasının tefsiri hakkındaki tezkerenin müzakeresi için teşkil edilecek encümene mübtelif encümenler şu zevatı intihap etmişlerdir: Bütçe encümeninden Mükerrem (Isparta), Mustafa (Çorüm), iktısattan Nuri (Maraş), Emin Aslan (Denizli), Dahiliyeden Faik » (Tekirdağ), Şükrü (Çanakkale) , Maliyeden Ihsan (Beyazıt), met (Çoruw). Adliyeden Vasfı (Balıkesir), Sait Âzmi (Kayseri). Ma” ariften Naim Hazım (Konya), Refet (Urfa), Milli Müdafaadan Halil (Bordur) , Bekir Lutfi (Tokat). Nafaadan Etem (Samsun), Nazifi Şerif (Antalya). Sıbhiyeden doktor Naim (Manisa) , Eczacı Muzaffer (Balıkesir) Beyler ayrılmışlardır. İsveç grubiyle anlaştık Ankara, 6 (Vakıt) — Nafta müsteşarıyle görüştöm. Muhtelif suallerime şu cevapları verdi : — Istanbulda serbest liman tesisi meselesi, mali bir mesele olduğundan şemdilik mevzu bahsolamaz. Feri bot için şeraitimizi tesbit eltik, Bazı ecnebi ve yerli grup mümessilleri muracaat et- tler. İşveç grubile esas itibarile anlaşılmıştır. Teferrüatla meş- gulüz. Fransız başvekili Dün akşam mühim bir nutuk söyledi Paris, 6 (Radyo) — Başvekil M. Tardiyö bu akşam saat 21 de mayısta başlıyacak olan intihabat münasebetiy'e Yapılan bir içtimada iki saat süren mübim bir nutuk söylemiştir. Tardiyö, nutkunda Fransanın dahili, harici, iktisadi, mali va- riyetini etraflı bir surette anlatmış ve Fransanın vaziyeti birçok büyük mem'eketlere göre çok mükemmel bulunduğunu, batta Macaristan ve Çekoslorakyaya emin teminat mukabilinde para ikraz edildiğini söylemiş, Almanyaya da para iktazını teklif eden sosyalistlere hücum etmiştir. Başvekil daha sonra iki büyük ban- kanin iflâstan kurtarıldığını, ziraatin ıslah edildiğini, Fransanm siyaseti çok ibtiyatkârane olduğu için buhrandan az wüleessir olduğunu, işsiz adedinin az olduğunu, Fransız frankının cn sağ- lam para olduğunu söylemiş, mersup bulunduğu fırkanın intiha- balta kazanmasının muhakkak olduğunu söylüyerek mutkuna ni- hayet vermiştir. izmirde kahve buhranı. İzmir, 6 (Vakıt) — Piyasada Ajansı bildiriyor: | kahve kalmamıştır. Bir tüccarın Bu sabah hiç bir gazete çık- | deposundaki 125 çuval kahve, madığından hükümet husüsi bir | ticaret müdürlüğünce verilen ka- gazete çıkarmıştır. Mezkür gaze- | Yar dairesinde perakende olarak te başmakalesinde soysal demok- | halka satılmıştır. rat fırkası naşiri efkârı olan Neps- | zava gazetesinin tadili sebeple- | ve Macaristan vazıyetinin salâhı lerini tablil ederek büyük dev. | için iyi bir istikbal vadeden me- letler tarafından Tuna devletleri | saiyi kaydetmekledir. Budapeşte de dün Gazeteler çıkmadı Budapeşte, 6 (A.A! — Macar i a na amm — meselesinin Hallı için vaki olan | Altında ecnebi | Menfaati mi var? Buş makselmizden mabaat | nazarı dikkate almak lâzımdır. Bir kere Ereyli şirketinden kömür alan Devlet demiryolları gibi resmi bazı müessesatımız mukaveleleri mucibince kömür- leri Ereylide değil, Istanbulda, yahut Marmara limanlarında tes- lim almaktadır. “Bu itibarla kömürlerin mübayaa (bedeline nakliye Ücretleri labii olarak dahil bulunuyor. Şu takdirde nakliye ücreti ne kadar fazla olursa şirketten alınan kömürle- rin fiatıda okadar yükseliyor. Aradaki fazla nakliye ücreti Devlet hazinesi için, dolayısiy'e bir zarar teşkil ediyor. Sonra Lozan muahedesi mu- cebince Türk limanları arasında ! nakliyat işi Türk bandirasına taks's edilmiştir. Ereyli kömür- lerinin ecnebi vapurlariyle İstan- bula ve diğer Türk limanlarına nakledilmesi mümkü değlindir. Onun için Ereyh şirketinin doğ- rudan doğruya ecnebi bandıralı gemilerle kömürlerini naklede- meyince gizlice bir Türk bandı- raı gemi sahibiyle uyuştuğunu idd'a edenler vardır. Eğer bü tarzda bir uyuşma hakikaten va- kıyse küçük kapotaj hizmetini Türk bandirasma tahsis etmekle İ bu hizmetten yalnız Türk teba- asının müstefit olmasını istihdaf eden Lozan muahedesinin ruhu- na mühalif bir vaziyet ihdas | edilmiş demek olar. Nibayet son bir ihtimal daha hatıra gelir. Bu da bazılarının zannettiği gibi doğrudan doğru- - İ.ya Ereyli şirketinin değilse devi onun idar&sinde Hâkim ve Bip c vazıyette bulunan bazı kitesele- rin Barzilyayla gizli bir şirket aktederek kömürlerin nakliyesini tamamen bü şirkete temin et- miş olmaları, bu nakliye muame- lâtının kârına iştirâk etmeleridir. Hulâsa bu mesele het hangi cepheden muhakeme edilirse edilsin gayrı tabii ve memleket için zararlı bir manzara arzedi- yor. Bu gayrı tabii ve memleket için zararlı Vazıyeti islâh etmek ancak bir suretle mümkün ola- bilir, O da evvelce bu münase- betle yazdığımız gibi Türk li- manları arasinda nakliye hizme- tini devlet inbisarı altına almak- tır. Bu inhisarın doğrudan doğ» ruya devlet tarafından idaresi, yahut seyrisefain vapurlariyle İ bususi vapur sahiplerinden mü- rekkep bu şirkete devredilmesi yahut diğer üçüncü bir şekil ve- rilmesi ayrı bir meseledir. Mehmet Asım Vapurculâr Arasındaki rekabet Ankara, 6 (Vakıt) — Vapur- cular arasında rekabeti kaldır. * mak için Seytisefainle bususi vapurcular için nakliyat tarifesi İ tanzimi etrsfinda tetkikat ya- pılmaktadır. Ağılların asr! hale getirilmesi | Ankara, 6 (Vakıt) — Ağılle- rın fenni ve asri bir hale geti- rilmesi hakkında kanunun koy duğu müddet iki sene daba | uzatılacaktır. yy gg Mr Telgraf haberlerimizin bir kısmı İlinci sayfamızdadır. yy yy