28 Nisan 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

28 Nisan 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

Greta Garbo Evleniyor ! Tiyatro hareketleri 5 inci sayfamızda Sinci sayfamızda 15 inci Yıl * Sayı : 5135 ye âyan meclisleri mühim bir Meb kabul etmiştir. Bu kanun Oi Yunan hükümeti şim- | | Evvelki gün Yunan meb'usan © kadar drahmiye esas olan mikyasına nihayet vermiş- & Ve Hükümeti drahmiyi vw €sasına göre tespit ederken İagiliz lirası için (300) drah- € muadil bir kiymet tayin etmişti, Şimdiye kadar tedavüle kabi ılmış olan drabmilere mu- İ yüzde 40 derecesinde Yu- Bin milli bankasına İngiliz lirası “oymuştu. Işler bu suretle devam Sderken altı ay evvel İngiltere ükümeti tarafından altın mik- an terkedilmesi üzerine va- ette mühim bir tebeddül vu- Kabuldu, Çünkü İngiliz lirası dine etinin yüzde otuzunu kaybe- Mi drahmi için Yunan milli asına konmuş olan yüzde ” »ispetindeki Sterlin stokunun İymeti de o nispette eksilmi “luyordu, - N Bündan dolayı Yunan hükü- hi bir taraftan drahmi için kaya konulmuş olup karşılık- * kalan Sterlinleri dolara teb- Ül etyyekle boraber diğer taraf- tan altın karşılık için tayin etti- Yüzde 40 nispeti iptida yüzde işa *, sonra yüzde 30 a.kadar vdirdi, Mühüm raporun esaslı Asım B. Hayat ve diğer me- iSulg f di 4 “üne, er Yunanistan altın & tdustimr: arasında Mikyasını kaldırdi Başvekil ismet Pş. Hz. bu sabah los bu defa Cemiyeti akvam meclisi nezdinde yaptığı teşebbüsler mu- vafık netice vererek Avrupa pi- yasalarında istediği istikrazı bu- labilmiş olsaydı tabii gene altın mikyasım muhafaza etmiye çalı- şacaktı. Fakat Yunanistan ara- dığı mali yardım tahakkuk et- medi, İngilizler yalnız iki milyon lirahk bir istikraza muvafakat etti, Halbuki Yunanistanın zaten mevcut olan düyunu umumiyesi faizleri besabına olmak üzre se- nede en aşağı altı milyon İngiliz lirası tediye etmesi lâzım geli- yordu. Diğer taraftan (Vardar ovası) yle (o (Serez) cihetlerinde başlanmış olan imar işlerine de- vam edebilmek için gene harice birçok ecnebi kambiyosu vermek icabediyordu. Nihayet Yunanis- tanm umumi tediye muvazene- sinde de mühim nisbette bir açık vardı. İtbalât ihracatı geçi yordu. Bu itibarla da harice borçlanıyordu. Bu vazıyet muvacehesinde Yu- nan hükümeti alınacak tedbir- leri şu suretle kararlaştırdı: Şim- diye kadar #atbik “edilmiş olan iy 1 i ir hay niza liseleri tarih ve coğrafya (o hncalarndan (o mürekkep şehrimize gelmişlerdir. Ziyaret programı ve tafsilâtı mızdadır. Resmimiz misafirleri karici istikraz siyasetine nihayet vermek -ve Yunanistanı sadece Mehmet Asım ir Yunan başvekili M-Vanize- | — ÇAlıcarafi $ inci sayfada | © İktikâra karşı silâh ! Belediye iktisat müdürlüğü narha da azami fiata da taraftar değil .. - Perşembe, 28 Nisan noktalarını yazıyoruz seleler üzerinde belediye iktisat müdürünün belediye reisliğine mühim bir rapor verdiğini yaz- mıştık. Dün bu raporun esas hatları üzerinde mütemmim malümat elde ettik, Rapor, fiatların yük- selmesinde en mühim âmilin müutavassıtların fazlalığı olduğunu işaret etmekte narh ve azami fiat usulüne şiddetle aleyhtar bulunmaktadır. Hayatı ucuzlat- mak ve halka ucuz mal temin etmek için müdürlüğün düşür- | düğü çareleri üçüncü sayfamızda bulacaksınız. rimizi gösteriyor... he-aları geldiler Hakiki (4 üncü ay) 1932. İlk mektep talebesinden: SO tanesini getirene inci sanıf 9o 210 ” kitapları İdare tersi VAKIT 1932 kuponu Ba kuponu kesip saklayınız. "n 4-5 » frndsn hediye edilir. dostlar arasında saat onda Moskovada “Dost Sovyet hükümeti ve halkına Mustafa Kemal Türkiyesinin selâm ve muhabbetlerini hizzat getirme Başvekilimiz bu sabah saat onda Mos- kovaya varacak ve şimal komşumuzun | mühim rükünleri tarafından karşılunacak- vr. Bugün Sovyet İttihadı reisi M. Kale- nin, komiserler meclisi reisi M. Matolof, hariciye komiseri M. Litvinof, ikinci ko- Evvelki gün Odesadan hareket eden ziyaret ve ladel Ziyaretler yapılacak ve gece heyetimiz şereline Sovyet dinesi verilecektir. Başvekilimizin Odesada ve- rilen ziyafete söylediği nutkun metnini ikinci sayifamızda bulacaksınız. Dün bu seyahata dair gelen haberler şunlardır: Odesa, 27 (A. A.) — Türk mi safirler, öğle yemeğinden sonra şehri gezmişler ve Sovyet ittiha - dının en büyük limanı olan Ode- sanın imalâthanelerini ziyaret ey lemişlerdir. Türk gazetecileri, matbuat yur dunu ziyaret etmişler, orada ken-' dilerine bir çay Ziyafeti verilmi- tir. Misafirlerin geçtiği yolla: türk lisanıyle yazılmış bir takı levhalar göze çarpmaktaydı. Ahali güzide misafirleri har: retle karşılamıştır. Saat 18 de mmtaka icra komi-| dan bir ziyafet verilmiştir. , M. Pakhonoff'un nutku i Akbaba, Gençlik, Çocuk İ i ve Sinema sayfaları Bolşevik Rusyada maarif sistemi — Beşinci sayfada — — Değ ara Şeker Osman Yusuf Ziya bey tarajından razılan bu milli romana bugün başladık. — Üçüncü sayfada — Silâhlârın tahdidi Konferansta italya ve Alman mürâhaslarının teklifleri Cenevre, 27 (A, A.) — Tahdidi tes- lihat konferansmın hava işleri ve si - Jâhlar encümeninde İtalyan mümessi- Mi muhtelif murahhas heyetlerin ey - velee ileri sürdükleri tekliflerin esas tutlmasmı istemiştir. Leh mümessili bu fikri tasvip et - miştir » Alman murahhası bir karar sureti Jâyihası tevdi etmiştir. e Bu lâyihada askeri tayyareciliğin ve her türlü ha- Val harp vasıta ve Âletlerinin umumi, komisyon tarafından kabul edilen kar rar suretinde istihdaf olunan üç *i - mıfa dahil bulunduğu mütaleası b» - yan edilmiştir. Nihayet hava işleri komisyonu ge lecek içtima için bir müzakere esası)! hazırlamak üzere mahdut miktarda a- zadan mürekkep bir komite teşkil et- miştir, Vekiller heyelinin Ietimaı Ankara, 27 (Vakıt) — Vekil- zer heyeti sıhhiye vekili Refik beyin riyasetinde toplanarak mu- | tak içtimamı aktetti, kle bahtiyarım. ,, :simlerimız m. Kalenin, xomiserler reisi M. Motolofla #şvekilimiz ismet Pş. ve Hariciye vekili Tevfik Rüştü aof, bir nutuk irat ederek So et ittibadı ile Milli Türkiye: “İki milleti asırlarca - kanlı bir ci- dale atmış olan,, Çar ve Sultan re- tesi reisi M. Pakhomoff, tarafım | jimini yıkmış olduklarını söylemiş ve demiştir ki: | —Bu gün iki millet, Karadeniz- * Ziyafet esnasında M. Pakho-! den yekdiğetine dostane bir suret- ——— , Hâmillerle anlaşmak ' Beyleri gösteriyor te elini uzatmaktadır. “EMA, Türkiye hükümet adamlarının Rusyayı her ziyareti ve Sovyet mümessillerinin Türkiyede yaptık ları seyahatler iki memleket ara- sındaki dostane münasebetlerin ü- mit verici merhalelerini ve ayni (Lütfen sayfam çeviriniz) ; üzere bulunuyoruz Her sene ödeyeceğimiz para tedricen artırılacak, beş sene sonra 700 bin altın lira Izmir meb'usu Saracoğlu Şük- rü bey dün Ankaradan şehrimize gelmiştir. Bir kaç güne kadar tekrar Parise giderek Osmanlı borçları hâmillerile hükümetimiz arasında başlamış olan müzake- relere devam edecektir. Paris müzakerelerinin bu defa kat'i bir itilâfla (o neticelenerek 1928 itilâfnamesinin yerin: kaim , olacak kat'i ve nihai bir muka- velenamenin' Şükrü beyle hâmil- lerin mümessilleri arasında imza edilmesi muhtemel görülmekte dir. Bu mükavelenameyle Osmanlı hükümeti borçlarından hissemize düşen hisse ayrılacak ve bu mik- tar üzerinde şimdiki vaziyete gö- re lüzumlu olan tadilât yapıla- caktır. Bu takdirde borçlar 40 senede itfa edilecek ve her sene 700000 sltın lira ödenecektir. Ancak ilk vereceğiz Dün VAKTTe mühim beyanstıa bulanan Saraçoğlu Şükrü 8. sene 350,000 altın lira verilecek, bu miktar her sene 50 şer bin altın lira arttırılarak beşinci se- nede 700 bin altın lirayı bula- cak, taksit miktarı bu rakam | Altasrafı 2 inci sayfamızda | .. .. N Gürbüz çocük 1 7» Seçildi Çocuk haftası münasebetiyln dün Halim vinde gürbüz çocuk müsahakası yapılmıştır. Müsabakaya iştriik eden © çocuklar “Mama gçocukları,, ve “Oyun çocukları, diye iki grü- Pa ayrılmıştır. Doktor AH şükrü, Sezai, Puat Vehbi ve diğer bazı çocuk mütahassılarının teşkdi ete tiği Jüri heyeti, Mama cocukları arasmda Homay ismindeki 15 aylık yavruyu birineğ olarak seçmiştir. | Oyun çocukları arasinda birtnelliği Verde, ismini taşıyan 8 şaşmdal gocuk karanmıştır. o Resmimiz 6 yaşında yavruyu gösteriyor,