29 Nisan 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

29 Nisan 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

——2-VAKIT 29 Nisan 1932 Mübadele i Komisyonun tebliği Istanbul, 28 (A.A) — Muhte- lit mübadele komisyonu Türk heyeti murahhassasından tebliğ edilmiştir. Yunanıstan da , kâin emlâk özeridde İpotek mukabili alacak- lı bulunan mübadil gayri müba- dil zevatla hükei şahısların Muh- telit Mübadele Komisyonu Türk Heyeti Murahhassasına tabriren müracaatları ve evrakı lâzimeyi de birlikte göndermeleri lüzumu fi Şılanma merasimi Moskova istasyo - nunda büyük bir dostluk ve müstesna bir samimiyet havası İçinde cereyan etmiştir. Daha sabahtan itibaren bütün Mos- kova sokakları Türk ve Türkçe hoşa- midi cümlelerini muhtevi bayraklar - la donatılmış ve büyük Türk misafir - lerin şerefine hususi bir tak yapılmış. tı, Türk misafirlerini hamil olan hu. susi tren saat 10,45, te Türk milli mar. şının terennümleri arasında istasyo - na girmiştir. Oİsmet Paşa Hazretle - riyle Tevfik Rilştü beyefendi mevkif - te M. Molotof'la M. Litwinef ve refi - kası, hükümet erkânı M, Karahan, Krestinsii, ihtilâl harp meclisi aza - sından M. Beudenny ve Moskova Sov- yet reisi B. Beulganine'yle Türkiye, Iran, Efganistan, Almanya, İtalya, Japonya sefaretleri ve Yunanistan el- çiliği erkânı ve Sovyet ve ecnebi mat- buat mümessilleri tarafından karşı -| lanmış ve selâmlanmıslardır. M. Molotof, Litvinof”la M. Boulga- nine, Boudenny ayrı ayrı İsmet Paşa! Hazretleri ve Tevfik Rüştü beyefen - diyle müsafaha etmişlerdir. İsmet Paşa Hazretleriyle Tevfik Rüştü beyefendinin refikalarma kır - mizi güllerden yapılmış büketler tak - dim edilmiştir. İsmet Pasa Hazret - leri muhafız kıtası kumandanın Ya» porusu İsilma ve Kırmızı ordu kitn larınm selâmlarını kabul etmiş ve pi! yade ve slivariden müteşekkil mera - sim kıtasını teftiş eylemiştir. e Bunu müteakip heyetimiz sokakları duldu- ran halkın selâm ve alkışları arasında istirahat ve ikametlerine tahsis olu - nan apartmanlara azimet etmişlerdir. Ismet Pş. Hazretlerinin Tas!- Ajansına beyanatları Moskova, 28 (A. A.) — Başvekil Is. met Paşa Hazretleri kendilerini Mos- kovaya isal eden hususi katarda Tas ajansına şu beyanatta bulunmuşlar- dır: “Türkiyeyle Sovyetler arasındaki mühadenetin temeli müşterek men - faatlerimizde temerküz ve aynı zaman da iki milletin arzularından tevellüt etmiş bulunmaktadır. Bundan dola. yıdır ki, bu kadar sağlam bir teyide mazhar olmuştur. (Milletlerin yekdi- Zerleriyle olan mukarenetleri büyük bir mefküre teşkil eyliyen sulhe yâr- dim eder. Türk — Sovyet muhade- metin beynelmilel (Onoktai nazardan! mâna ve şumulü budur.,, Mümtaz hariciye komiseriniz W. Litvinof"la mütehayyiz (muavini M. Karahan cenaplarının Türkiyeye vu. ku bulan ziyaretleri bizim için yalnız büyük bir haz ve meserret teşkil et- mekle kalmamış aynı zamanda münâ- sebetlerimizde unutulmaz izler bırak. mıştır... Türkiye, kendi inkılâbının çizmiş olduğu prensiplerin çerçivesi dahi - linde inkişafına devam etmektedir. Memleketim bir köylü ekseriyetinden | müteşekkildir. Türkiye, yarının ihyaya iktisadisi. ni bunların ihtiyaç ve arzularından mülhem olarak bina edecektir., Güzel Gruzia vapuruna adım at'ı- ğımızdan beri büyük memleketiniz bi- zi en mihmanüvazane ve en misafir- perverane hislerle karşıladnu? Sov - yet misafirperverliğinin bu nezaketi - ne müteşekkiriz. | Görebildiğimiz şeyler, memleketi » Bizde tahakkuk © ettirilen muazzam ihya eserleri hakkında bize bir fikir vermektedir... Sovyet matbuatının neşriyatı Moskova, 28 (A. A.) — Bütün gaze, i kabil 74 reyle reddi üzerine M. de Vas| "| Kütlesi önünde izahla iktifa etmiştir. | münakaşası için kesilmiştir. Dahili ve Harici Yemin meselesi ir. Irlanda meclisinde —uu...— ilga tarafiarları hezimete uğradı Dublin, 25 (A. A.) — Mebusan meclisinin dünkü içtimamın sedakat yemininin ilgası kanun Jâyihasının müzakeresine tahsisini talep eden hü-; kümet takririnin 66 muhalif reye mu-| lera, ikinci kıraatinde kabulünü iste- diği mezkür kanun lâyihası muhtevi- yatını fevkalâde kalabalık bir samiin Bu arada şöyle demiştir, — İrlanda milletinin müstakil ve hür cümhuriyeti takviya edeceği gün, hepimiz de böyle bir hükümetin ba- Şına geçmiye hazır olacağız, Bu beyanatı müteakip saat 21 de yemine ait müzakere muhalif fırkası. nın hedefini teşkil ve zaferini intaç e- den işsizlik meselesine ait : takririn Mühalefet partisinin bu zaferi şid. detli hir galeyanla karşılamış ve her taraftan “İstifa!, sesleri işitilmiş «| tir. Bunun üzerine M. de Valera, hü - kümetin İstifasını istiyenlerin bir â - demi itimat takriri vermekten başka yapacak bir şeyleri olmadığını söyle- miştir. Avam kamaâarasında ret Londra, 25 (A, A.) — Avam kama- rasında azadan biri, dün krala sada- kat yemininiz ilgası hakkında bir na- tuk söylemi: Bu nutku söyliyen zat, M. Mac Go- vern,dir, o Mumaileyh, vicdan hürrü- yetinden ve içtima! varifelerden bah- settikten sonra mahiyeti itibariyle bir mükellefiyet teşkil edemiyecek olan bu rasimenin İlgası lüzumunu müda- faa etmiştir, Muhafazakârlardan M. Hurst ta - rafından verilen cevabı müteakip M. Mac Govern'in projesi 4 reye karşı 204 revle reddedilmiştir... “© Akalliyette kaldı Dublin, 28 (A, A.) — M. de Valera kebinesi krala karşı sadakat yemini meselesi hakkında cereyan eden mü « zekerat reticesinde Irlanda Avam Ka- marası tarafından verilen bir âdemi itimat reyile akalliyette kalmıştır. teler, İsmet Paşanm Moskovaya' mü- vasalâtı münasebetiyle hararetli ma - kaleler yazmaktadırlar. İzrestiya gazetesi, neşrettiği ma -! kalede bu ziyareti Türk milletinin is - tilâcılara karşı mücadele ettiği sırada Sevyetlerle Türkiye arasında teessüs etmiş olan dostane münasebatın man- tiki bir neticesi addediyor, ayrı ayrı gayeler için mücâdele eden her iki cüm huriyetin de kendi istiklâlleri ve da - hili inkişaf ve ihyaları için lüzumlu olan müslihane şeraiti (otemin etmek istediklerini ve ekseriya aynı neviden müşkülleri iktihama mecbur kaldık - larmı hatırlattıktan sonra her iki hti - kümetin dahili ihyaları sahasında i muazzam neticeler elde etmiş olduk - / larını işaret ediyor. İzvestiya gazetesi; o yazdığı diğer bir makalede muasır Türkiyenin in « kişafını izah elmektedir, Makale mu - harriri, Sovyet resmi ve edebi maha - filinin hali hazır Türkiyesini öğren - mek ce onun fikri ve İktisadi faali » yetinden haberdar olmak için Türki - yenin siyasi ve fikri şahsiyetlerinin en mümtaz mümessilleriyle şahsen te - maslar tesisi imkânlarından hiç şüp - hesiz lâyikiyle (istifade edeceklerini beyanla bunun geçiçi olmamasını vel iki memleketin ilmi ve edebf mahafili arasmda tanışmak için başlangıç teş kil etmesini temenni ediyor. Pravada gazetesi; Türk devlet a- damlarının Moskovaya muvasalâtları- nı alkışlamakta ve bu gelişin Türk — Sovyet müstakbel münasebatının te « yidine ve sulhün takviyesine hadim o- Tacağımı yazmaktadır. Pravada, çarlığın malüm ve mahut siyasetini şayani nefret olarak tavzif ettikten sonra diyor ki: “Emperyalist memleketler tarafım. dan Türkiyeye karşı (alınan vaziyet, Türkiyeyi müstemleke haline getir - mek arzusunda mündemiçti, Fakat emperyalistler hesaplarında yanıldı - Telgraf (o Haberleri Protesto! Çinde Ruslarla Japonlar arasında Mançuride vâzıyet gittikçâ daha ziyade karışıyşr Moskova, 28 (A.A) — Harbin- deki Sovyet ceneral konsolosu, Harbin diplomatik şube müdü- rüne Sovyet tab'asına Rusyaya gitmek için vize verilmemesinin şiddetle (o protestoyu (oo davet edeceğini bildirmiştir. Diploma- tük şube wüdürü gazetecilere beyanatında resmi makamatın bu hususta hiç bir tedbir ittihaz etmediklerini bildirmiştir. Bu be- yanat memmuiyetin Japon mü- şavirler tarafından emrolduğunu ispat etmektedir. Halen vize ve rilmiye başlanmıştır. Harbindeki Sovyet o ceneral konsolosu, şark şimendiferlerin de müstahdem Sovyet tab'asına son günlerde beyaz Ruslar tara- fından taarruz edilmesini de Ja- pon makamatı nezdinde protesto etmiştir. 23 Nisanda şimendifer üzerindeki Mondansts'an ırmağı köprüsünü berhava etmek için hazırlanan bir sui kast keşfedil- miş, ve iki Çinli tevkif edilmiştir. Çinlilerin kıyamı Tokyo, 28 (A.A) — Çang- Çundan Rango Ajansına bildiril diğine köre Tukg - Huan minta- kasındaki Çin askerlerinin kıya- mı, münakalâtı teşviş etmekte- tedir. Buradaki Japon konsoloshane- sinden hiç bir haber alınamadığı gibi . ayri “mntakadaki” Japon tab'alarının akibetinden de endi- şe edilmektedir. Bundan başka, Çang - Payda- ki Çin askerlerinin karışıklık çı- karmıya başladıkları da haber alınmıştır. Anlaşıldığına göre, bir çok sivillerle bazı mubafızlar da bu askerlere iltihak etmişlerdir. Tahkik komisyonu Tokyo, 28 (A.A) — Mançuri hükümetinin M. Vellington Ko- nun Monçuri toprağına şarta bağlı olarak girmesine müsaade- ye hazır olduğunu ibsas ettiği haber alınmıştır. M. Velligton Ko Cemiyeti akvam tahkik ko- | misyonu azası arasında bulun- maktadır, M, Vellington Konun yeni Mançuri hükümeti arazisine tahkikat Okomisyoniyle birlikte girmesine nezaret altında bulun- durulması şartiyle müsaade edi- lecektir. ... “ Japonlann Mançuride kurdukları yeri hükümetin mahiyeti , hakkındaki yazı, beşinei sayfadıdır Imtiyazlı şirketlerin aldıkları depozitolar Ankara, 28 (Vakıt) — Imtiyaz- h şirketlerin halkten aldıkları depozito paralarının Sanayi ma- adin bankasına yatırılması hakkın- daki teklifi dahiliye encümeni daha evvel tetkiki için adliye encümenine göndermiştir. lar. İstilâcılara karşı, istiklâl ve hür. riyeti için kahramanca mücadelesine başlamış olan Türk milleti muzaffer oldu.,, Gazete makalesini bitirirken, yakın şarkta sulhün hâkim olmasını Türk — Sovyet dostluğunun bir neticesi ad - detmekte ve bu münasebatın iki mil - let için olduğu kadar umumi sulh i — çin de büyük ehemmiyeti haiz oldu - ğunu ve bunun her iki memlekette de takdir edildiğini ilâve eylemektedir. | | Hitlerin tabiiyeti Türing hükümetinde — — Sabık bir nazır suçlu görüldü Vaymar, 28 (A. A.) — Almanyada Türing hükümetinin o sabık dahiliye nazırı müfrit milliyetperverlerden M. Frik'in jandarma komiseri tayin et - mek süretiyle Hitlere Alman tabiiye - tini vermek suretinde ittihaz etmiş olduğu tedbirlerin müteber olup ol - madığını tetkike memur tahkik komis- yonu, Türing diyetinin M. Frik hak- kında resmi vesaiki ortadan kaldır - mak ve tahlif mükellefiyetini ihlâl et- mek töhmetleriyle einat takibat icra- s: mütaleasında bulunmuştur. Bundan başka, M, Frik, kanunu e. sasiyi ve diğer kanunları ihlâl töh - metiyle divanı âliye sevrkolunacaktır, Türing diyeti, heyeti umumiyesi, yakmda bu mütalealar hakkında bir karar verecektir. Lübekte mali müzayeka İ Eerlin, 25 (A. A.) — Lübeck şehri-! nin temmuz ayında vâdeleri hülül e- decek olan 5 milyonluk bonoyu tediye etmek imkânından omahrüm olması, Alman hükümetlerinden birisinin ta- ahhüdatını ifa edemediğini gösteren ilk hadise olacaktır. Almanya, Lilbeck şehrine mezkür bonoların tediyesi için zarurt olan mebaliği vermekten imtina etmekte - dir. Almanyanın imtina etmesinin s6- bebi, kendisi için vâhim neticeler lev. lit edebilecek olam bir misal teşkil et- memek, kaygusudur, Şimdi Almanya, borcunu ödeyemi- yen bir hükümet lehinde müdafaada bulunduğu takdirde diğer Alman hü- kümetlerinin malt israfatta bulunmak için bunu vesile ittihaz etmelerinden korkmaktadır. Ispanya'da Hitler'cilik Madrit, 28 (A. A.) — Elsol gaze- tesi, San — Sebastien'de mükim 18 Almanm bir Hitler fırkas: teşkil et » miş olduklarını ve bu husüsün bir çek mütaleata yol açmakta bulunduğunu yazmaktadır. Dahiliye müsteşarı Teftişe çıktı Ankara 28 (Vakıt) — Dahiliye vekâleti mü: etirı Hilmi bey Adana, Gaziantep (o havalisine tefiişe çıktı. Teftiş heyeti reisi Sabri bey Hilmi beye vekâlet edecektir. Valiler arasında tebeddülât Ankara 28 (Vakıt) Edirne valiliğine Bilecik valisi Öz demir İ Salih, Samsun valiliğine Kırklar eli valisi Mustafa Arif, Mersin valiliğine Samsun valisi Salim Erzincan valiliğine Beyazıt valisi Muhtar, Gireson valiliğine Mug- izmirde Gazi heyk la valisi Salim Cemal, Bilecik valiliğine Edirme valisi Emin, Kırklareli valiliğine Mersin vali- isi Faik, Beyazıt valiliğine Erzincan valisi Ali Kemal, Mug- la valiliğine mülkiye müfettiş- lerinden oOmer Cevat beyler tayin edilmişlerdir. Otomatik telefon Adana, 28 (A.A) — Bir Al- man fabrikasının mümessili Be- lediyeyeAdans, Mersin ve Tarsus aresında olomatik telefon tesi- satı yapmayı teklif etmiş ve te- mas etmek üzere Tarsus ve Mer- sine hareket etmiştir. Şartları Tarsus ve Mersince kabul olu- nursa, hissedar olarak ticaret odaları ve hususi muhasebelerin de iştirâki temin olunarak bir Türk anonim şirketi teşkil edile- cektir. Meclis encümenleri Ankara, 28 (Vakıt) — Meclis encümenleri elde mevcut layiba- ların müzakeresine devam ediyor. İ kadar müşkül değildir. Çünkü “ Balkan birliğine Giden yol | Başmakalemizden mabast | hakkuk ettirmek imkân: hemen gibidir. Buna mukabil Balkanli arasında birlik ovücude getii kiye, Bulgaristan, Yunanistan devletlerin iktısadi sahada ani meleri için yalnız kendi kendilet buna karar vermiş olmaları kafi Bu maksadın tahakuku için hariç tavassut ve ya yardım aramıya hiç tyaç yoktur. Bundan başka son Tuna dev ri birliği (için yapılan i şayanı dikkat bir noktanın vuzuh " da etmesine hizmet etmiştir: ya ve Yugoslavya gibi Balkanl! ob bazı devletler kendilerinin ikta inkişaflarını daha ziyade Tuna hari sında aramaktadır. Bulgaristanm 7 na birliği projesinden hariç bırak ması bu itibarla manâalıdır. leyh Bulgaristan için iktısadi inkisi imkânı ancak cenup komşularıyle # Jaşmaktadır. Tabii bu mütalex yor! nistan için de varittir. Fakat bir Me Balkanların cenubunda Türkiye “ Bi garistan « Yunanistan hudutlarına mil olacak bir ittihat teşkili tahkik? ederse Tuna birliği projesinin haridi beplerle teahhur ettiğini görecek o Fomanyayla Yugoslavya umumi v Balkanlar ittihadına meyi Bu suretle Türk — Bulgar — Yaf itilâfr nihayet umumi bir Balkan tihadımı teshil edecek birinci meri demektir, Mehmet Asır Düyunu umumiye Tahvilleri tetkik Ediliyor Osmanlı “düyun umumiye tab vilatından eskilerihtetkik “eti üzere Osmanlı bankasından bf heyet faaliyete geçmiştir. Elleri” de bulunan eski tahvilatın mef sükiyetini tetkik ettirmek iste” yen hamiller düyunü ümümiy€ i meşgul “olan. banlee müracaat edeceklerdir. “Bu” bi kalar Osmanlı bankasiyle Do bankadır. Celâl Bey Bugün geliyor Izmir, 28 (Vakıt) — Bankan!f şubesini açmak üzere İskend€ riyeye giden İş bankası umud! müdürü Celâl beyle Rece; tü bey Ege vapuriyle Turay! geldiler. 4 Gazinin heykelini ziyaret ettik” ten sonra gene Egeyle İstanbul hareket ettiler. 5 Bin çuval üzüm Mahvoldu 28 (Vakıt) — mıntakasına düşen doludan lar yüzde elli zarar görm Bu yüzden S5 bin çuvsl özü” mahvolmuştur. ; £ N. ik izmir, ( Vakıt ) Hazretlerinin! heykelinin kabulü yapıldı, Kanonika gidiyor. Mahküm edilen Fâşist aleyhtarla Roma, 28 (A.A) — mabkeme, milliyet aleyhtarı kilâta müfit ve beynelmilel " ihtilâl şebekesi için iane lamış olmakla mazmun bal Livornolu 8 faşist aleyhi mubakeme etmiştir. EB 7 ikisi deldilin fikadanı hase! berat etmişler, diğerleri de seneden 5 seneye kadar bağ cezalarına mahküm edilmişler" Çocuk haftası Çocuk haftası münase! , dün halk evinde müsamere miş, yüzlerce çocuk muhtelif lencelerle günlerini geçi dir, piyesler oynanmış lar söylenmiş ve çocuklar fından bir çok danslar yap! Ayrıca balk evi idare heye! Lutfi beyde bir ney vi Yermiştir, i v a ek ik