11 Mayıs 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

11 Mayıs 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

© — 2 —VAKITII MAYIS 1937 Taarruz Silâhları ' Hangileridir? Silâhları azaltma konferan- sında Türk tezi izah edildi Cenevre, 10 (A,A)— Anadolu Ajansının hususi bil- diriyor : Umumi komisyon, taarruzi si“ lâhlarm © hangileri o olduğunun tayini hususunu hava, deniz ko- misyonlarına ihale etmiştir. Muhtelif devletler tarafından evvelce konferansa veki olan tekliflerde men veya takyitleri islenen kara silâhları şunlardır: Ağır topçu, kale ve seyyyar muhabiri torpil alan aletler, zırhlı otomo- | biller, doğrudan doğruya koşu | bir memleketi yahut harbi önliyecek tedbirlere karşı gelebilen kaleler.,, Heyetimiz, komisyonda *aar- ruzi silâhlar hakkında nokigi mazarını izah ve ağır topun, hü- | cum arabalarıyla zırblı olomo- billerin men'ini teklif Heyetimiz bu teklif hakkında şu izahatı vermiştir : — Türk heyeti her türlü ağır topun, bilhhassa taarruri mahi- yette olması, müdafaayı, müşkül kalması ve sivil ahali için tek- ditkâr olması dolayısıyla ilga edilmesi müta âasındadır. Türk heyeti ağır toplar bak- kında hücum arabalarıyla zırblı otomobilleri de taarruzi mahiye- ti haiz silâhlar arasında say maktadır. Bahriye lomisyonu tahtelba- hirlerin bir taarruz ve tecavüz silâhı telâkki edilip edilmiyece- ğini münakaşa etti, Türk murahhası Sadık Bey, bu meselede Türki- yenin noktai nazarım izah ede- rek şöyle söyledi: — Muayyen bir <bacimden fazla büyük, faaliyet sahası çok nzak, teslilfatı (kuvvetli olan tabtelbahirleri Türkiye taarruzi mabiyette sayar. Fakat hacmi konferans tarafından tayin edi- lecek muayyen ve mabdut bir haddi geçmiyen ve faaliyet sa- hası büyük'olmıyan tahtelbabir- ler, bilhassa babriyeleri kuvvetli olmıyan devletler için ancak bir müdafaa silâhıdır. Maamafih şayet bütün devletler her nevi tahtelbahirlerin o taarruzi mahi- yelte olduğundo ittifak ederler- se, Türkiye buna katiyyen mu- halefet etmez Buğdayların revacını Temin için Izmirde tedbir alınıyor Izmir, 10 (A.A) — Şebrimiz ticaret odası Eğe iktisadi miın- takasından piyasaya sevkedile- cek buğdayların revacını temin etmek üzre taş ve toprakların tamamen temizlendikten sonra gönderilmesine karar vermiş ve bu karardan mıntakayı haberdar etmiştir. Kahve ihiiköri Izmir, 10 (AA) — Vilâyet makamında toplanan ibtikâr tet- « kik komisyonu, kabve tüccarla- rından 3 kişiye ait evrakı müd- dei umumiliğe tevdi etmiştir. Damızlık hayvan Izmir, 10 (A.A) — Vilâyet, sığır bayvanatı için Balya ve Karacabeyden damızlık boğa mübayaatına başlamıştır. Yaz sönti Izmir, 10 (A.A) — Sıcakların birdenbire bastırmış olması ha- sebiyle Cumartesi gününden iti- baren resmi devairde memurla- rın mesai saatlerinin tebdili vilâ- yetçe takarrür etmiştir. etmiştir. | tehdit edebilen | Kirli çamaşırlar Dahili ve Harici Yeni Reis Versay, 10 (A.A) —M. Ak bert Lebrun 639 reyle Re'sicüm- hurluğa intihap edilmiştir. İntihaba iştirâk eden azanın âdedi 932 dir. M. Paul Faure 114 rey al mıştır. istihaplan evve! Versay I0(A.A) — M. Ak bert Lebrun saat 14 te mili meclisin içlima salonuna girmiş ve meclis «zam tarafından hs- rarekli bir surette alkışlahmıştır. | Saat 14, 15te M. Lebrun meclisin açıldığını beyan etmiş ve müteveffa M. Dovmer hak- kında kısa bir nuluk söylemiştir. Lebran motkunda şöyle de- miştir: ıc — Reiscümkur M. Döumer ölmüştür. Fransayı matemlet için- de birakan bu cinayet bütün dünyada ummi bir takbih ve nefretle karşılanmıştır. Birçok memleketlerin parlâ- mwentoları duydukları teessüre nezdinizde otereüman olmamı benden rica ettiler. Ben bugün müteveffa Doumer'in asil ve mert siması önünde sizin namr mza sadece eğilmek ister ve çok büyük bir eleme uğnyan ailesine milli meclisin derin ke- | der ve ıztırap duygularmı iblâğ Necmeddin ederim. meydâna çikiyor Izmir rıhtım şirketi suistimali muhakemesine devam edildi İzmir, 10 (Vakıt) — Rıhtım şirketi suilstimali muhakemesinin bakılması. na bugün de asliye ceza mahkemesin- de devüm edildi. Gad Frankodan baş- ka maznunlar mahkemeye gelmiş - lerdi, İsticvap edilen şirketin o sabık umumi kâtibi Arman verdiği ifadede, şirketin hükümet nezdindeki muhtelif işlerini şirket lehine neticölendirmek için Elizar Gifreyle komiser &Wmin arasmda bir İtilâf yapıldığını ve bu- nunla komisere (50) bin Tira veril» mesinin derahte edildiğini, 1926 sene- sine kadar (40) bin lira verildiğini bundan başka ayda (250) lira, senede de heyeti umumiye “içtimalarmda | (1000) lira verildiğini ve bu suretle Eminin, şirketin muhtelif işlerine yar dımda bulunduğunu, bazan paranın verilmesi için muhtelif şekilde şirke- ti tehdit ettiğini, bilânçoların tanti - minde Elizar Gifrenin odediği şekil! de bilânço yapıldığını ve Rıhtım şir. ketinin gramofon, bisiklet gibi zati eşyadan da ücret aldığını söylemiştir. Elizar Gifreden Gat Frankoya ya- zılmış 928 tarihli bir telgraf da okun. muştur, Bu telgrafta, evvelce muva. fakat edilen aransların vadesi gelmiş tir, Ernest ve dostlarıma verilecek pa ranın da vadesi hulül etmiştir, deni liyordu, Muhakeme 24 mayısa kalmış- tır. Kıymetli bir hediye —— Gazi Hz., mülâzim Saim Beye “Çankaya, tayını hediye ettiler Ankara, 10 (4. A.) — Reisicümhur Hazretleri Niste yapılan ve o Süvari zabitlerimizin ilk defa olarak iştirak ettikleri beynelmilel at yarışlarında gösterdiği muvaffakıyetlen — dolayı “için kendisinden | Amerikan'ın yeni Mülüzim Saim Beye Kendi tavlaların da yetiştirilen Çankaya namındaki bir yaşında tam kan İngiliz (tayın kendi eliyle yarış için hazırlamak © zere hediye etmişler ve aynı zaman da tayın iki seenlik iaşe bedelini de lütuf buyurmuşlardır. Telyrai Haberleri Fransada dünkü intihabın neticesi umhur: M. Ayan reisi olan M.Löbrün, 639 reyle seçilmiştir. Sosyalist M. For, 114 rey almıştır M. Lebrun, ilk cümleyi söyle- yince, milli meclis azası, hep bir- den ayağa kalkmışlardır. Nutuk bitince, hazır bulunanlar, sürekli svrette alkışlamışlardır. Penlöve, niçin vazgeçti? Paris, 10 (A.A) — Gece ya- rısından biraz evvel M, Patnleve ayan meclisi s3l cenah demok- ratları gu.ubu divanı azası ve birçok siyasi dostlariyle görüş tüktea sonra namzetlikten vaz” geçmiştir. Milii meclis tarafından intihap edilecek reisicümburla yeni mec lis aramada bir itilâf zuhuru ih- limaline mani olmak arzusunda bulunan birçok omeab'uslar, iki msclis arasında 'intikali teshil namszetliğini vazelmesini musırrans talep et- mişterdir. Bu kayguya yüksek meclisin birçok cümturiyetçileri iştirâ etmemekte olduzundan ve esa- sen kendiside bilhassa namzet- likte ikilik vasuunu istemediğin- den M. Painlev: geri almıştır. Diğer namzadö gölince Paris, 30 (A.A) — “Matin,, gazetesine göre, M. Lebrun'ün karşısında sosyalist me'us'ardan M. Paul Faure, yalnız bösit bir narmzetliğini | lince, önümüzdeki aylar zarfın- i elmiştir. İl! Lobrün ! prensip namzedi sıfatıyla rakip olarak bulunmuştur. Müstakbel kabine Paris, 10 (A.A.) — Müstakbel kabine hakkında birçok tahmin- ler o yapilmaktadır. «Petit Jo- urnal» iki galip fırka arasında teşriki mesai için yapilacak mü- zakerelerin uzun ve meşakkatli olacağını yazmaktadır. o «Echo de Paris» gazetesi, mültehit sos- yalistler &ongresinin (sosyalist mebusların hükümete iştirâkine müteallik her türlü tekliflerini reddedeceğ'ini fakat o buaların radika lere müzaheret eyliyecek- lerini kaydediyor. M. Herriot, bu müzaheret hakkında pek şid- detli hükümler yürütmüştür. Bir temerküz kabinesi teşkiline ge- da buna pek ihtimal yoktur. “Ekse's'yor,, gazetesi, M. Tar- diyöyle sabık kabine erkânının ne olursa o'sun aslâ yarınki hü- künete müşkülât çıkarmak ni- yetinde o'madıklarını temin et- mektedir. Tardidu kabinesi istifa etti Paris, 10 (A.A.) — M. Tardi- eu, riyaset etmekte bulunduğu Fransız kabinesioin müşterek is- bifasını yeni reis'cümhura takdim Cümhur retsi Kim olacak? Newyork, 10 (A.A) — Nev- york Times gazetesine göre; M. Roosevelt, gelecek Şikago kon- vansiyonuna lüzumlu olan sülü- san ekseriyeti ibraz edemediği takdirde, şimdiden tahınia edil- diği veçbile, Young piânını tan- zim etmiş olan M, Ovven: Young, demokrat fırkası namını Cema- biri Müttehide riyaseti cümhur intibabına namzet gösterilecektir. Milleti, hali hazırda inhitattaa kurtaracak yegâve irsan'ın, M. Ovven Young olduğu söylen- mektedir. Yunanistanda Bir ihtilâf üzerine, Maliye müsteşarı çekildi Atina, 10 (A.A) — M. Miba- lakopulos'la maliye müsteşarı M. Zaimis arasında zuhur edön ih- tilâf üzerine M. Venizelos bu sabah M. Zalmis'i kabul ederek M. Mihalakopulos'ün refakatin- den kendisini mabrum edemiye- ceğini beyan etmiş ve binnetice istifa etmesini rica eylemiştir. M. Zaim's hemen istifa etmiş- tr. Halefinin kim o'acağı ma'üm değildir. Alman - Rus Ticaret mukavelesi Moskova, 10 ( AA) — Al man ve'Sovyet hükümetleri, iki memleket arasında ticaretin tes- bili ve döviz hesabatının tesvi- yesi hakkında 1931 Kânunüev- velinde imza edilmiş o'an iktisadi itilâfnamevi tasdik etmişlerdir. izmirde bono tevziatı İzmir, 10 (Vakıt) — Mübadille- ie verilecek bir milyon liralık bono geldi. Bu günlerde tevzia- ta başlanacaktır. Yeni yapı ve © Yollar kanunu-- Meciise verilen kanunda weöhim maddeler var Ankara, 10 (Yakıt) — Yeni yapı ve yollar kanunu lâyihası meclise ve- rilmiştir. Lâyihay göze her belediye dahiliye vekâletinin tayin edeceği müddet zarfında belediye hudutları « sin iki haritasmı yapacak ve kanunun beşrinden sonra da her belediye şeh- ra müstekbel plânını yaptıracaktır. Plânlar 50 senelik nüfus tahavvüller; Tİ göz önüne getirilerek yapılacaktır. Kışla, tamirhane, fabrika, hastaneler, tebhirhaneler, depolar, o mezbahalar ve mezarlıklar şehirden uzakça ve rüzgüri şehri görmiyen yerlere yapı Jacaktır. Şehirlerde çıkmaz sokak ol. mıyacak, sokakların genisliği o ikiser buçuk metrosu yeşillik olmak üzere dokuz buçuk metre olacak, şimcadi - feri olan şehirde İstasyon arasında beşer metresi geliş, gidiş yol, müteba- kisi yeşillik yaya yolu olmak Üzere otuz metreyi mütecaviz olacak vel buralara gazino ve park ya! pılacaktır. Abide, mabetlerin her oo farafı enaz on metren- çık olacaktır. Belediyeler lüzumu 0- lan arsayı istimlâk edebilecek, yalnız istimlâkâla arsalatın hali hazır me- sahai sathiyeleri mevkii üzerine kıy -' met verilecektir, Kürgir binalar ara- sında beş, ahşap binalar arasında on metre acıklık olacak ve evlerin bah- çelerin boyası belediye tarafından ka ! bul edilecek renkte yeknasak olu - caktır, Herkes senede bir defa beledi- yenin tayin deceği günde bir ağaç dik miye ve ya diktirmiye meebür tutula- caktır. Vesaili nakliye ve Kazanç vergisi , Solörler meciiss müracaat ettiler Ankara, 10 ( Vakıt) — Istan- bul, Ankara şoförler cemiyeti meclise müracaat ederek vesai- tinakliye ve kazanç verğisinin beyğir kuvveti özernden değil, bulunacak daha başka bir şekil üzerinden alınmasını istemişlerdir. 5 numaralı Kararname İlaşmaka'emizden mabast 7 tamamen değişmiştir: Karara” (1) inel maddesinin hükmüne # olan devletler hükümete mü ederek Kliring mukavelesi hazır bulunduklarını bild Binaenaleyh Avrupada bu letler hakkında artık bu tatbiki yeri kalmamıştır. lan devletlere gelince, (Klirin$ kavelesi akti için hükümet dan davet yapılmak üzeredir, 94 siz bu davet de kabul edilecek”! takdirde kararnamenin birinci siyle esasen istihdaf edilen hâsıl olduğu için mevzuubahis # dat kendi kendine kalkmış 4 Kararnamenin (2) inci 4 deki takyidat Türkiyeye mal halde memleketimizden mal yahut pek az mal alan, ayni da bizimle ticaret mukavelesi Y mış bulunan memleketlere tur. Bu vaziyette olan memi pek azdır, Ve ancak cenubi A: memleketleriyle Asyada bulunaf m devletlerden ibarettir. fih bu memleketler de bizimle ring mukavelesi yaparlarsa ka menin (3) üncü maddesi muc (2) inci maddenin hükmü tatbik © miyecektir, Bu itibarla bu cih€ de her hangi bir takyit yok G tir, Kararnamenin (4) üncü ve inci maddeleri Cümhuriyet Bankasına idari bir salâhiyet i&| ve bu salâhiyetin istimalini temi den ahkâmdan ibaret olduğ! doğrudan doğruya halkı ve mu tı ticariyeyi alâkadar etmez, d yade idare makinesinin (o mus” maksada göre tanzimi m e Kararnamenin bundan sonraki * mer maddesi efrada ait döviz m” yaatı mürakabesinde temerküz lünün ikamesi mahiyetindedir ki di zatında bu da döviz İşlerini etmek değildir. Bu madde kontenjan hududu dahilinde cek olan dövizlerin müb " mürakabeyi bir merkezde toplıy! muamelâter urnmi cereyanı Üz de kontrol tesisini kolaylaştı | için yapılmıştır. Kararnamenin (7) inci ve (8) maddelerine gelince, bunlar da ticari muamelâtı asla işkâl Çünkü sadece döviz noktai dan memleketin o umumi iy kat'i olarak tayin etmek için ali tedbirlerdir. Filhakika başka ketlerde gerek tüccar, gerek yetle her sınıf halk ellerine ecnebi dövizlerini mutlaka İ devlet bankasmda milli parayis giştirmiye mecbur tutulmuştur. *. tu dövizin mikdarı bir kaç Ji ibaret olsa bile bu mecburiyet dır. Biz bu tarzda bir mecbur j zetmedik ve vazetmek niyetinde © liz. Yalnız hükümetin mem mevcut olan dövizlerin mikdarım" mesi zaman zaman alınan ve cak olan mali ve iktisadi n geklini tayin noktaj nazarında”, zımdır. Bunun Için gerek ban” gibi mali müesseselerin, gerek mi ve hususi diğer müesseseleri" lerinde ne kadar ecnebi parasi cutsa bunlar tesbit edilecektir. “4 lik memleketten mal ihraç ” lanların hariçte alacakları dö anlamak için (8) inci madde vazedilmiştir. Fakat tekrar bu tedbirlerden maksat hiçbir ellerinde döviz bulunan ki müesseseleri ve ihracat €şy dövizleri mit parayla mübsd icbar Oetmek (değildir. Bu ' ta efkârı umumiyeyi kat'i olar | min edebilirsiniz... Mehmet | — C. H. Fırkası g bunun içtima! Ankara, 10 (Vakıt) — ' Halk Fırkası grup heyeti, Rolf “4 li Tekirdağı meb'usu Cemil E yaseti altında toplanarak hays' halılığı, kontenjan tatbikati, siyaseti mesaili ve bunlara m. mevzular üzerinde geç vaki# ( ! müzakerede bulunmuş ve ge ) ta Iştimamda müzakereye devi” rarını vermiştir. a Mi