12 Mayıs 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

12 Mayıs 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

— 4— VAKTİ 12MAYIS 1932 — -——— Şehir Meclisinde Haliç şirketininvazıyeti —— ——-————- Darülâceze nızamnamesi ve Darülbeda İstanbul umumi meclisi el birinci reis vekili Sadettin Ferit ! Beyin riyasetinde toplanmıştır. Bütçe encümeni, varidat bülçe- sini tanzim ederken sinemalar- dan almmakta olan darülâğeze bissesinin O maktuiyete (o raplım teklif etmişti. Makam bu res | min eskisi gibi n'sbi olarak ahnması fikrindeydi. Dün bu | cihet : münakaşa Oo'unmuş ve remin ahkâm: nizamiyeye naza- ran bilet satışı özerinden nisbi olarak almması kararlaştırılmış. tar” Hastahanelerde ayakta muz- | yene edilenlerden küçük bir ücret alınmaması hakkında ev- velce bir karar verildiği mevzu bahsedilmişti, makam namına reis muavini Nuri B. izahat ve- rerek bu hususta verilmiş bir karar bulunmadığı tetkikat ne- ticesinde anlaşıldığım söylemiş, rağmen satıcıların teklif edilen fiatlarla satmak istememelerinden fazla miktarda satış olmamış, yalnız 8 sandık muamele gör- müştür. Buğday fiatlarının dün on para kadar düşmesi mevrudatın fazlahâma atfedilmektedir. Çün- kü gelen haberlerde Şikago bor- sasında buğday fiatılarının yük- seldiği ve yükselmeye mütemayil olduğu anlaşılmaktadır. Dünkü mevrudat 69 vagon buğday, il m piri izi çuval kabuklu fındık, 7 balya tülü ve 'İ? balya yapağıdır. Ş-«er meselösinde ihtikâr Bağ ee marie ğı ve piyasada bollandığı halde dün e almak üzere xwe ikinci el tüccar- eden bakkallar satılmıştır, şeker » Cevabmı almışlardır. başka barı tüccarlar da satılması icap eden şekeri 45 hira üzerinden satmış- fakat faturayı 42,5 lira üze- vermişlerdir. Bir kısım tüccarlarda hiç fatura vermemek şartile bakkallara 46 lira üze- rinden şeker satmışlardır. Haber aldığımıza göre dün bakkallardan bir grup Ticaret müdürü Muhsin beyi ziyaret ederek bu vaziyeti anlatmışlar ve şikâyette bulunmuşlardır. Ti- caret müdüriyeti gümrükten şe- ker çıkaranların mallarını nereye ve kimlere ve kaça sattıklarım tetkika başlamıştır. Yunanistânın İthalâlın tah- didine dalr kararnamesi Ibracat ofisine gelen malümata öre Yunanistan hükümeti tara- ndan ithalâtın tahdidine dair hazırlanan kararname bugünler- de neşredilecektir. Bu kararna- meye göre tahdidat şu suretle yapılâcaktır: Hariçten © ithaline (müsaade olunacak eşyanın miktarını gös- teren mufassal tablolar neşredi- lecek ve her ticaret odası min- takası için ayrı birer tablo ya- pilacaktır. Bu tabloların tanzi- minde de mıntakaların 1931 se- nesi ithalâtı esas olarak nazan itibara alınacaktır. Tthalâtçılar için de son üç sene zarfında yaptığı ithalât esas tutulacaktır. Binaenaleyh Yunanistan hükü- metinin bu tedbir ve kararı kar- şısında ibracatçılarımızın Yunan iyle temasa rek miktarlarını tesbit etme- il ihracat leri icap etmektedir. yi bütçesi bunun üzerine bu hususla karar iltibazına lüzum görülmemiştir. Hastanelerde ayaktan muaye- ne edilenlerden gene eskisi gibi ücret alınmıyacaktır. Bundan sonra Haliç şerketinin vazıyeli hakkında tetkikatta bu- | lunan komisyonun raporu okun- muştur. Haliç şirketi sıkıntıda zararda olduğu için Be'ediyeye vermesi lâzım o'an hasılatı gay- ri safiyenin yüzde sekizi n sbe- tindeki belediye bisss senedinden| möstehsil yirmi bin firayı vere- miyeceğini bildirmiş, komisyon da bu alacağın tecilini teklif et- mişti. Eu bahis üzerinde cere- yan eden münakaşada azadan Mebmet Ali, Ismail Sıtkı, Nazmi Nuri, Avni, Gabp Bahtiyar, Hu- lüsi Ertuğrul, İsmail Şevket, Dr. Hikmet, Cevdet Kerim ve bele- diye reis muavini Nuri beyler söz söylemişler, Haliç şirketinin evvelce fena idare edildiği, aha- inin bu şirketten çok çektiği, fakat son zamanlarda şirketin idaresinde salâh görüldüğü mev- zuu bahsolmuş, bu şirket faali- yetini tatil ettiği takdirde Haliç sahillerinde münakale işinin be- lediyece temin edilebilip edile- miyeceği hususları münakaşa 0- lunmuş, nihayet makamın izahat vermesi için müzakerenin deva- mı tehir edilmiştir. İkinci celsede kavanin encüme- ninin geçen sene hazırlanan da- rülâceze o nizamnamesi © projesi hakkındaki mazbatası okunmuş- tur. Encümen, nizamname yap- mak keyfiyetinin şehir meclisinin salâhiyeti baricinde © olduğunu | söylüyordu. Encümenin mazbata mubarriri Şevket bey bu noktai nazarı izah ve delillerini irae etmiştir. Bu mevzu Üzerinde söz alan Avni bey darülâcezenin bu günkü nizamnamesinin ıslaha muhtaç olduğunu, ıslah keyfiyeti hükümete ait olmakla beraber şehir meclisinin ıslah lüzumuna dair mülâhazalarını temenni şek- linde hükümete bildireceğini söy- lemiştir. Sadettin Ferit bey, da- rülâcezenin tesisinden bu güne kadar geçirdiği kanuni ve nizami şekiller ve idare noktasından olan merbutıyet usulleri hakkında izahat vermiş, hükümetten yalnız bir şehir darülâcezesi için nizam- name istenilemiyeceğini, nizam- nameler bütün memlekete şamil olduğuna göre İstanbulun böyle bir talepte bulunmasınm muvafık olmadığını söylemiştir. Tevfik Salim paşa hukuki mü- lâhazalar ne olursa o'sun esasın ehemmiyeti olduğunu, bu günkü darülöceze nizamnamesinin işi yürülmediği, tadili icap ettiği, bunun temini için bükümet nez- dinde icap eden teşebbüsün ya- Hi mütaleasında bulunmuş- ur. Beyoğlu azası Mehmet Ali B. bu işin nizamnameyie de bhalle- dilemiyeceğini, darülâceze vari- datımın kanuna temas ettiğini ve keyfiyetin teşri salâhiyet meselesi olduğunu, müessese sıhhi müessesattan sayıldığı içi hatta dahili taliiiikmidein de belki Sıhhiye vekâletince yapıl- ması icap edeceğini söylemiştir. Münakaşa uzamış, İsmail Sıt- kı, Hamdi, Raif, Galip Bahtiyar, Esat, Tevfik Amir Beyler söz söylemişler, Tevfik Salim Pş. kava- »in ee ilkesi Ankara sergisinde! | m Hanımlar arasında alâka uyandıran müsabaka Ankara üçüncü milli sanayi sergisinde “İpekiş,, in açtığı mü- sabaka büyük bir alâka uyandır- mıştır. müsabakaya şimdiye da- dar 3000 kişi iştirâk etmiştir. Bu miktarın verilen mühlet bi- tinceye kadar 5000 kişiye baliğ | olacağı tahmin edilmektedir. Müsabakaya giren hanımlar müessesenin sergide leşhir edi- len kumaşlarından üç tanes'ni seçecekler, bunlar en fazla rey alan kumaşlar o'ursa mösabaka- da kazanacaklardır. Kazananlara muhtelif hediyeler verilecektir. “İpekiş!, bu sene sergide ma- mulâtı en fazla beğenilen müesse- se olmuşlur. Iktisat vekili Mustafa Şeref bey ve vekâlet müsteşarı sergi- yi gezerken bilhassa İpekiş kıs- mında tevakkuf etmişler, “İpe- kiş,,in bir çok senelere müte- vakkıf bir tekâmmül derecesini pek az zamanda elde etmek su- retiyle memleket iktısayadiyatı- na yaptığı büyük hizmetten çok memsun oldukların söylemiş- lerdir. “Ipekiş müdürünün izahatı,, Ankara sergisindeki “Ipekiş,, kısmı için Ankaraya giden müles- sese umumi müdürü Reşat bey “Ipekiş,, in 21 mayısta Istanbulda açılacak muvakkat satış mağa- zasının hazırlıklarına nezaret et- mek üzere şehrimize gelmiştir. Reşat bey kendisiyle görüşen gazetecilere demiştir ki: “— Yerli ve ecnebi bütün halk “İpekiş,, mamu'âtını hayret ve takdirle karşılamıştır, Ankara sosyetesine mensup hanım efen- diler ik iki günde kumaşlarımı. zı almak için adeta nöbet bek- lediler. Serviste sür'ati temin edebilmek için Sergideki memur- larımızın adedini 2 misline çıkar- mak sayesinde taleplere muka- bele edebildik. Bu vazıyet bize serginin bu sene kazandığı mu- vaffakiyette “İpekiş, in de bü- yük bir hissesi bulunduğunu an- lattı, Tramvay şirketi müdürü nişan aldı ika hükümeti tramvay şir- lar M. Gindorf.a Bel. çikanın milli nişanı olan “L'ord- re de la croixe nationale,,i ver- miştir, mm mam yet olmadığı mülâbazasını ser- detmiş, şekil üzerindeki hasasi- yetin aza üzerinde basasiyet uyandırdığını, kendisinin de bu uzayıp giden akadamik müna- kaşa karşısında hasasiyetten asa- biyete geçtiğini söylemiş, Da- rülâcezeye lâzım olan yeni nizam ve abkâmın konulması için hü- kümete müracaat edilmekte ge- cikilmemesi fikrinde bulunmuş- tür. Kavanin encümeni namına Ismail Şevket Bey asabiyetle cevap vermiş, encümenin kanuni vazifesini yaptığını, fakat mec- lisi de temenni izharından menet- mediğini söylemiştir. Hamdi Bey, mevcut 1332 ta- rihli nizamnamenin bugün 'ihti- yaca kâfi gelmiyen maddelerinin makamca tesbit edilerek bunların tadili yolanda hükümet nezdinde teşebbüste bulunulmasını, geçen sene muhtelit encümence vücuda getirilmiş olan nizamname pro- jesinin de bu arada istifade edil- mek üzere makama tevdiini tek- lif etmiş, bu teklif kabul olun- muştur. Daimi encümence tetkiki bi- tirilen Darülbedayi bütçesi encü- mene havale edimiştir. Meclis içtimaına bugün saat ile pek mukay-| on dörtte devam edecektir. ve Evet.. Nihayet yarın ge karşılaşıyorlar ! Galatasaray - Fener maçı, daima old gibi, mevsimin mühim bir spor hadises Evet.. Nihayet gene karşılaşıyor-) lar. Kendilerbri yarn sahada gene karsı karşıya göreceğiz. Doğrusunu söylemek lâzım gelirse, maç kararıar nıa birdenbire verilmesi, herkesten evvel gazetecileri atlatmış olmakla - dır. Faknt bu atla ve gecikme kari - ler hesabına biraz da hoş ve faydahı telâkki edilebilir de,, Çümkü lânkal bir haftalık dedikodu, beyanat ve tah- miz okumaktan kurtulmuş olmakta dırlar, Bu işte bize, biraz Galatasaray ku- lübü de atlamış, hazırlıksız bir vazk| yette yakalanmış gibi geliyor. Bilmem bu hükmü nasıl telâkki edersiniz71, ..5 | Şaka bertaraf; yarınki maç, dalma olduğu gibi, o mevsimin ehemmiyetli spor hadiselerinin buşında yelmekte- dir. Bu maç için iki taraf nası! bir tertiple çıkacaklardır. Bunu ancak kat'i şekilde sahada göreceğiz. Yalıız hir tahmine göre, Fenerbahçe, Husa- meltin, Cevat, Ziya, Şaban, Sadi, Re- şat, Niyazi, Alettin. Zeki, Fikret, | Müzafferden, Galatasaray da, Avni, Bürhan, Vahi, Suphi, Nihat, Milet, Kemal, Şefik, Mehmet Salim, Behçet,| Kemal Faruki ve Rebiiden mürekkep| olacaktır. : Macı kazanmak için (o tahminlerin mühim bir kısmı Fener lehindedir. Çünkü Fener elemanlarının idmanla- rı yerindedir. Eğer takım, en büyük noksanı olduğu ileri sürülen “ahenk, ! meselesini de temin ederse İyi bir maç yapabilecek kabiliyettedir. Galatasaraya gelince, birinci ta - krmlarını tertip edecek oyuncuların yarısından fazlası idmansız olduğu gibi, bu oyuncular çoktanberi tam ta kım halinde maç ta yapmamışlardır. Ahenk meselesi rakibine nazaran, bu takımın daha ehemmiyetli bir derdi- dir. Ve nihayet bu maç Fener saha- sında yapılacaktır. Alışkın olduğu bir sahada oynıyan takımın kabiliyetinden muhakkak az çok bir şey kaybetmesi tabif olduğu- na göre Galatasaray icin mesele hu cihetten de. mühimleşiyor demektir. Bütün bunlarla beraber ortaya çıka- rak: — Macı Fener kazanacak! Diye kat'i bir hüküm vermek te hayli bü- yük bir cesaret eseri olsa gerektir. Temennimiz iyi, temiz ve güzel bir maç seyretmektir, : A. Sım Iddialı boks maçı Bugün yapılıyor Rodos şampiyonu Jozef Levi Efen- diyle şehrimizin iyi boksörlerinden Yorgos Efendi arasmdaki iddialı raç nihayet bu akşam Reyoğlunda Gar - den salonunda yapılacaktır. İki taraf ta iddialarında büş ük bir kuvvetle ısrar ettiklerinden maçm!” büyük bir heyecanin seyredileceği muhakkaktır. Bu maçtan evel daha bir kaç maç yapılacak ve maçlara saat dokuzda başlanacaktır. Galatasaray - Fenerbahçe müsabakaları İstanbul, 11 ÇA. A.) — Fenbrhahee ve Galatasaray kulüplerinden tebliğ olunmaz - tur: 1 — Enesik kulübünün gelmersesi üzerine Fenerbahçe ve Gnlatasaray keltipleri Hi met sabsıka yapmayı karartıştırmışlardır. 7 — Bunlurdan hişcisi o Fenerbahce stadının Küşat resmine uünadif — wesyism 13 üncü cama günü Frmerbahee wiadrmda icen edilecektir. Patbel Federasyonu bu ma- gın çalibine verilmek üzere bir kupa Koymak neaketini göstermiştir. Martan evveli at letizm müsabakaları icra edilecekdir. 3 — İkinci müsabaka tarihi gelecek we- nebi takımlarına nazaran 97 maymda 17 hu- ziran arasında olmak Greve tesbik edilesiy. “r, 4 — Ba fi maçla en iyi meticeyi elde e den kallibe evelor Min edildiği Üyere Olim piyat Liki kupası verilecektir. 5 — Her iKi maçın da hakemi Mister Al Tem'dir. © — Stadın iciişat merasimi tamı ant 14 te ve atletizm müsahalıaları 14,30 da başlı! yacaktır. 7 — Fenerbakçe — Galntasarıy taknn - Oo R ları futbol müsabakalarıysa saf a edilecektir. S — Meran ve smiamieekeler revata Beyrisefaln karenimen mask 19“ da hareket etmek: üzere iki hususi YAR sis edildiği gibi dövüş seferi için € yünden 19 ve 19,530 da kalkık sisi vapır da âve onlurmuştur. 9 — Bilet fiatları şımlardır: viler için 158 Kuraş: kalip talebeler için 108 karış; dakuliye 100 kuzuy, kulüp müdavimleri ii tebe için 80 Kuruytur, Havasi goes ruttur. Biletler persembe sabahi” ren Milli Spor mağuzmamda ve os” saat Li den itibaren Sind gişeleri” caktır, HMafyanlar Macarlarla b kaldılar ra” Budapeşte, | (A.A) —* 4 ve Macar milli takımları arasi pılan futbol maçı bir bire neticelenmiştir. bir kazanım! Elorans, 11 (A, A.) — Milf yan takımiyle Macar “Cadest» rasında yapılan maçla Malya” ikiye karşı dörtle galip gel Milli güreş takımı seçili İstanbal, 10 (A, A.) — Güreş Bundan tebliğ edilmiştir: Milli takarı güreş seçme ticesinde seçilip muallimin nezareti edilen güreşçiler: yi Filiz siklette: Şeref Bey Çinli Bey (Beşiktaş), Hikmet Bay Çünas En hafif siklette: Bedri Bey (Vet kapı), Yasar Bay (Vefa - Kumkapı) Bey (Haliç). Hafif silletle: Vetik Bey, (Vefa ” kapı), Münür Bey (Harbiye), kapi (Anadeli). Yarı vasat siklettez Salım “Bey Kumkapı), Yusnt Bey (Haliç), Şe (Ankara), Vasat sildettei Nuri Bey Çilslçİ Bey (ilaliç). Yür ağir sikletter , Mustafa Bey (Vefa » Kumipi). Ağır slklettn: Mehmet Bey (Hal met Bey (Haliç), Yukarıda isimleri yazılı ve siklet ayrı ayrı gösterilen güreşçilerin her Pt davet İstanbul, 11 (A. A.) — Fem kâtibi umumiliğinden: 13 mayi tarihine müsadif cuma günü inşa edilen Fenerbahçe stadını" resminde hâzır bulunmak üze*, lübümüz müessislerinin saat i kulüp merkezini teşrifleri re nur, Yarın Kadıköyünde ai güreş müsabakaları yap Ankarıda yapılacak senelik birinciliklerine hazırlık olmak yarın Kadıköyünde Mısırlı eği” çesinde öğleden sonra güreş kaları yapılacaktır. Karşılaşacak olan pehlivanl8” garistandan yeni gelen Arif p©" la, Cemal, Dıramalı Hasan, © İbrahim, Uzunköprülü Müsevii noplu Mümin pehlivunlardır. © Ter aliturka yapılacaktır. OB” 150, ikinelye, 75 lira verilecekti”. / Vilâvsöim; ——— bir şikâyeti da doğrudan doğruya hava mabzenine alınmaktsğ”. Çanakkale dün vilây€” müracaat ederek Istanbul “ bahasiyle buz depolarında? yet etmiş ve fazla pars ğını ileri sörmüstür. iki gl ai ile i Tayyareyle bir dünya yapan M. Bremer ve Roşenberg adlı iki fi | genç dün Mısırdan tay j şehrimize gelmişlerdir. Toy | ciler bu sabah Pofyaya | ler, oradan da muhtelif re oğrsyarak Omemle#” dönaceklerdir.