5 Haziran 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

5 Haziran 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

— 2 — VAKIT 5 Haziran 193 Şehadetname sahtekârlığı bildirilmiştir. Mekteplere gönderilen bu tebliğde “Lise ve orta mektep şehadetna - melerinde sahtekârl'k yapan bir şebe-! kenin faaliyette olduğu anlaşılması Üzerine hangi esaslar dahilinde ted- birler alındığı işaret olunmaktadır. Bu tedbirlere göre, bundan sonra Jise ve orta mekteplerin son sınıfla- rından şehadetname alacak talebele « rin şimdiye kadar okudukları mektep İer ve aldığı notlar muntazam şekil- de tesbit edilecektir. kâletine gönderilecek ve vekâletin res mi mührüyle, soğuk damgayla mühür Jenecektir. Darülfünunla yüksek mekteplere girecek talebelere hiç bir mektep ida Şehadetnameler daima Maarif ve l resi şehadelname makamma kaim! olmak üzere tasdikname vermi - yecektir. Diploma alan talebelerden ikmale kalanlar eylül mezuniyet im- tihanmda derhal mektebe kaydolun - mak mecburiyetinde kalırlarsa, mu - ". vakkaten akyıt muamelesi yapılacak ve bu mektep idaresi talebenin gel - diği mektebe resmen soracaktır, Ve- kâletin de tastikile gelecek vesika ü - zrine kayıt muamelesi tamamlana - caktır, Tastiknameler başmuavin, yazı İş -| leriyle uğraşan muavin ve kâtip ta - rafından imzalandıktan sonra gayet okunaklı mühürlenecektir. Hususi mekteplere de kat'iyyen tastiknamesiz talebe almmıyacaktır. Maarif vekâleti elyerm darülfünun xe yüksek mekteplerde bulünan tale- belerin, şehadetnamelerinin doğru o- Jp olmadığını kontrol için de şu mu amelenin yapılmasını emretmiştir: Darülfünun fakültelerile yüksek mektep müdürleri mevcut talebenin geldiği mektep idarelerine birer tez- kere yazarak, bu talebelerin hakika - ten mekteplerinden diploma alıp al - madıklarını soracaklardir, Cevaplar üç gün içinde verilecektir, Sene başından itibaren vekâlet u - mümi müfettişleri bu esasların tat - bik edilip edilmediğini ehemmiyetle kontrol edecekler ve bu muameleleri yapmıyan mektepleri kapatacaklar .| dır. nu reisi Şev tirak edecektir, Meresime davet Din Galatasaraylılar cemiyeti ida - re heyetile, Ticaret kısmi mezunları ve terbiyej medeniye kulübü reisli - #inden aldığımız mektuplarda, Gala - fasarayın eski ve kıymetli mezunla - rından olan Cevat Beyin cenaze me -| rasimine cemiyet ve kulübe mensup bütün arkadaşlarn gelmeleri rica olunmaktadır, Varşova, 30 (Hususi muhabirimiz Yazıyor) — Varşova büyük elçisi Ce » vat Beyin vefatı buradaki bütün Türk tâbasını ve Lehistan hükümet erkâ - mını çok müteessir etti, Merhumun hürmetkârları bugün onun cenaze merasimine iştirak et - şmeyi en büyük vazife biliyorlar. Sa - bahleyin saat 9 buçunkta Türk se - faret binasmın önü, Cevat Beyin JTürk ve ecnehi hürmetkârlarile dol - 'muştu, Lehiştan hükümeti, muazzam bir cena7e merasimi için proğram ha - prlanmıştı. Bu proğrama göre, sefa - Tetten istasyona kadar olan yolun iki tarafında selim vaziyetinki askerler duruyordu. Nihayet Cevat Beyin Türk bayra - ğma sarılı cenazesi sefaret binasın - dan çıkarıldı. Çiçeklerle süslenmiş bir top arabasına hürmetle kondu. Cenazeyi sefaret erkânımız, başta Leh Başvekili olduğu halde Lehis - tan hükümet ricali ve diğer sefirler takip ediyordu, Kafilenin önünde bir askeri bando çalıyordu. Bir buçuk milyon nüfusu olan Varşova, bu kedere iştirak için cenazenin arkasından geliyorlardı. Kafile istasyona gelince bando İstik - Ml marşını çaldı. Tabut hürmetle vagona konuldu. Vazife başında kiymetli ve mütekâmil bir insan, bir diplomat kaybeden, Türk ve ecnebi dostları bu tabut arkasından göz yaşları döktüler, ŞEKRU Lehistan hükümetine teşek- kürlerimizi bildirdik Varşova, 4 (A. A.) — Başvekil, Er - Telgrai Haberleri Fransada yeni, kabine “teskil edildi Bir devlet adamının düşünceleri kafasının içinde kalmalıdır ! Başvekil Heryo, böyle diyor ve ilâve ediyor : “Omuzlarıma çö- ken mes'uliyet yükünün ağırlığına nazaran, şimdiye kadar kendimi çok söylemiş bile sayıyorum! lunmüşlardır. Bu zevatın bugün Paris, 4 (A. A.) — Reisicümhur M. Lebrun, kabineyi teşkile M. Herriot - yu memur etmiş, M. Herrlot bu vazi - feyi kabul etmiştir. M, Herrlot, mec - lis grupunun İçtimaıdan sonra dost - Jarile siyasi şahsiyetleri kabul ede - ceğini bildirmiştir. Kabine, şu suretle teşekkül etmiş - tir; Başvekâlet ve Harlelyo: M. Herrlet; Mia». Myo: AL Germain Martin; Nafia: M. Dala - her; Dahiliye: M. Chautemps; Harbiye: M. Bonesur; Hava: M. Palinlevâ; Bahriye M. Loygus; Ziraat: M. Gardey; Tekalit: XL Bertheld; Adliye: A. Rencult; Bütçe: M. Palmade; Maarif; Mi. Demenzle; Müstem - İekâtı M, Albert Sarrant; Mesai: M. Dali - mler; 'Ticareti bahriye! M, Meyer; Sıhhat: Bi. Godard; Ticare: M. Durand; Posta, telgraf, telefen: M. Gaenille, Heriot boyanatta bulunmiyor Paris, 4 (A .A.) — M, Herriot me - sal arkadaşlarını Reisicümhur M. Leb rün'e takdim etmiş, ondaa sonra meç - hul askerin, M. Briand ve Doumer'ia mezarlarına giderek çelenkler koy - muştur . Yeni hükümet Ayan ve Mebusan meclislerinde salı günü öğleden & ıra beyannamesini okuyacaktır. M. Herrlot teşkil ettiği kabineye ederek Elyse sarayından çıktığı sıra 7 da gazetecilerin israrlarına rağmen hiç bir beyanatta bulunmak İste - memiş ve gülümsemekle iktifa etmiş - tir. M. Harriot şu sözleri söyledikten| sonra uzaklaşmıştır; — Son zamanlarda ihtiyatlı bir süküt muhafaza etmiye çalıştım, Ve, bu yolda devam edeceğim. Omuzla - rrma çöken mesuliyet yüküntün ağır - Tığına nazaran şimdiye kadar kendi - mi çok söylemiş bile sayıyorum. Bundan sonra M. Herriot başında - ki melon şapkaya dokunarak şöyle demiştir: —Bir devlet adamının düşünceleri kafasınm içinde kalmalıdır. M, Herriot biraz sonra meçhul as - kerin, M, Briand ve M. Dovmer'in mezarlarına giderek birer çelenk köy « muştur. Büyük kabine şeklinde Paris, 4 (A. A5) — Yeni Fransız kabinesi büyük bir kabine şeklinde vücuda gelmiştir. Çünkü bu kabine - de 4 sabık Başvekil vardır. (Bunlar! da M. Herriot, M, Penlev&, M. Chai - temps ve M. Leygues'ten ibarettir. Diğer taraftan M. Herriot'aun bu - dahil nazırları Reisicümhura takdim) günkü mesai arkadaşlarının hemen Dün Büyük Millet Meclisinde işçi ve esnafımızı alâkadar eden bir kanunun müzakefesi! Türk vatandaşlarına tahsis edilen sanat ve hizmetler hakkındaki! bu kanun neleri ihtiva etmektedir? Ankara, (Vakıt) — Bugün B. Millet Meclisi toplanmış, Ameri- ka ve Irak hükümetleriyle mün- akit mukaveleleri tasdik etmiş- tir. Müteakiben matbuat kanu- nunun 38 inci maddesinin tef- sirine. dair olan mazbatanın ikinci o müzakeresi © yapılarak kabul edilmiştir. Bundan sonra Türk vatandaş- larına tabsis edilen san'at ve | bizmetler hakkındaki kanunun birinci müzakeresi yapılmış ve kabul edilmiştir. Buna nazaran ayak satıcılığı, fotoğrafcıkk, çalgıcılık, berberlik mürettiplik, elbise, kasket, kun- dura imalcılığı, borsalarda mü- bayaacıhk, devlet inhisarıma tabi maddelerin satıcılığı, seyyahlara tercümanlık ve rehberlik, inşaat demir ve ahşap sanayii işçilikle- ri, umumi nakliye vesaiti, su ve cüment Ekrem Beyi kabul etmiştir. Eretiment Ekrem Bey, Cevat Deyin vefatı vesilesile Türkiye'nin matemine iştirak etmiş olmasından dolayı Türk hükümetinin teşekkürlerini bildir - miştir, Müessef bir hadise Cevat Beyin cenazesinin bulun- duğu vagonda hırsızlık Bükreş, 3 (A.A) — Gazetele- rin yazdıklarına göre Cevat Be- yin cenazesinin içinde bulundu- ğu yagon, Teouradi ve Kösten- ce arasında meçhul şahıslar ta- rafından soyulmuştur. Hırsızlar ezcümle bir takım mücevherleri havi ufak bir kasa ile bazı ev- rakı çalmışlardır. Şakilerin ka- tara daha Varşovada bindikleri ve hırsızlığı yapmak için müsait bir fırsat bekledikleri zannolun- maktadır. Zabıta takkikat ve taharriyatına devam etmektedir. tenvir ve teshin ve muhabere iş- lerinde daimi ve müvakkat işçilik Aşağıdaki hizmetlerde istih- dam olunan ecnebiler bu kanu- nun hükmünden müstesnadır: Türkiye cümhuriyeti nezdinde bulunan ecnebi devletlerinin se- farethane ve konsoloshanelerinin kapıcaları ve emirlerindeki nak- liye vasıtalarını sevk ve idare eden kendi veya diğer bir ec- nebi devlet tabiiyetindeki işçiler, Bu kanunun neşri tarihinde Türk vatandaşlarına tahsis edi- len sana't ve hizmetleri yapmakta olan ecnebiler kanununu neşri tarihinden itibaren altı ay içinde işlerini terketmiye mecburdırlar. Türk vatandaşlarına tahsis edi- len san'at ve hizmetleri Sinci maddede tâyin olunan müdde- tin hitamından sonra icra eden yan yg gg İngiltere Kralı 67 Yaşında Londra, 4 (A.A) — İngiltere krah Hz.nin 67 inci yıl dönümü- nü idraki sayısız ibtiram eserle- | rinin izharına vesile teşkil etmiş. tir. Müşarünileyb, bu münase- betle imparatorluğun bütün rüe- sasının, askeri ve mülki erkânın tebrikâtını kabul etmiştir. Kral Hz., Londra şehremini. nin tebrikât telgrafına cevap ve. | rirken Otava konferansının mu- vaffakiyet elde edeceğine dair olan ümitlerini izhar ve bu me- sainin imparatorluğunu İyiliğe sevkederek dünya Obuhranının balli için mesut bir vesile ola- cağını ilâve elmiştir. le üzeri Hayt Park'da 21 pare top atılmıştır. Öğleden sonra, kral ve kraliçe He. ile kral ailesinden bir çok ları at yarışlarında hazır bulun- muşlardır. hepsi evvelce nazırlık mevkiinde bu - deruhte ettikleri nezaretlere intihap - ları teknik cihetine büyük bir itina gösterildiğini isbat etmektedir. Gazetelerin mütaleaları Paris, 4 (A. A.) — Gazeteler yeni kabinenin geç vakit teşekkül etmesin - den dolayı pek az mütalea beyan| etmektedirler. Her türlü siyasi mesleklere men - sup gazeteler, her şeyden evvel M. Herriot'nun soğuk kanlılığını, yüksek görüşünü ve karar almak hususunda -| ki sür'atini ehemmiyetle kaydetmek - tedirler. “Maten,, gazetesi bu kabinenin çok! kuvvetli bir ekseriyet temin edeceğini tahmin eylemektedir. “Pöti Jurnal,! gazetesi de, kabinenin parlâmentoda| büyük bir muvaffakiyet kazanacağını zannetmektedir. “Pari Midi, gazetesi, yeni kabine - nin beynelmilel mühim meseleler hak kında müzakereye girişecek derecede! milli bir mahiyeti haiz olduğu mita -| Jeasındadır, Meb'usan reis vekilleri Paris, 4 (A. A.) — Radikal sosya - listlerden M. Millet ile M. Dalimer ve Merkez fırkasından M, Moncelle! ile M. Patö reis vekilliklerine inti » hap edilmişlerdir, ecnebiler mahallin büyük mülki- ye memurunun &mrile filen san- at ve bizmetlerinden men olmak- la beraber tanzim edilecek zabıt varakasile sulh mahkemesine ve- rilir ve on liradan 500 liraya kadar ağır para cezasına mah küm edilir, Türk vatandaşları hakkında idari ve kanuni kayıtlar koyan ecnebi devletlerinin tebaası Tür- kiyede yapabilecekleri san'at ve bizmetlerin icrasından icra ve- killeri heyeti kararile menoluna- bilir. Vilâyet ve kaza merkezi ola- mıyan mahallerde ecnebilerin dükkân açması memnudur. Karada tahmil ve tahliye iş- leri, şoförlük Ove muavinliği, alelsmum amelelik, her türlü müesseselerle | ticarethane, a- partman, ban, otel ve şirketler de bekçilik, kapıcılık, oda başı- lık, otel, hân, hamam, kahve- bane, ganizo, dansing Ve bar- larda kadın ve Ereğli hizmetçi- lik, garson ve servan, bar oyun- cusu ve şarkıcılığı, baylarlık ve kimyagerlik münhasıran Türk vatandaşları tarafından yapıla- caktır. lera Vekilleri kararile ruhsatı mahsusa ita kılımmadıkça aşağı- da sayılan san'atlar ecnebiler ta- rafından icra edilemez; Tayyare makinistliği ve pilot- luğu, devlet veya vilâyetlere mer- but müessesat veya belediyeler ile bunlara merbut tesisat biz- metleri, bu kanunda Türk va- tandaşlarına tahsis edilmiş olan san'at ve hizmetlerin ecnebi te- baası tarafından icrası icabında “italyadan dönüş Dolayısile iki dost memleket ricali rasında telgraflar teati Ankara, 4 (A. A.) — Vekil İtalya topraklarını terkederken Bİ vekil İsmet Paşa Hazretleril€ Mussolini arasında atideki tel teati olunmuştur: Roma'da Başvekil M. Mussolini Cenaplarına “İtalya'da bulduğumuz çok b hüsnü kabulden dolayı zatıdevi rine tekrar kalbi teşekkürlerimi yan etmekliğime müsaade İkametimiz esnasmda zatıdevle! nin faşist makamlarının ve İtalyan milletinin ibzal ettikleri nazikâne itina ve çok samimi bul eserleri bizi derin bir surette tehassis etmiş, kalbimizde hisleri ayandırmıştır. Bu hisse memleketinize geldiğimizden beri ” tadevletleirnin yüksek idareleri al! da başarılmış olan muazzam işin K| şısında mütemadiyen duymuş ol umuz takdir hissi de inzimam ef tedir. Bu ikametin unutulması” kikaten muhal olan hatırasını saklıyacağıma inanmanızı rica rim, Haşmetlü Kral Hazretlerinin rek bana, gerek Tevfik Rüştü Bey€ heyetin diğer azasma karşı ibraz yurdukları Tütüfkârane kabulden İayı tazimkâr minnettarlığımı dilerine arzederseniz pek müt olacağım. Italya milletine olan çok s4 dostluğumun ve yüksek saygıl, teminatını kabul buyurmanızı ederim.,, Ismet Başvekil İsmet Paşa Hazretleri “İtalya foprağını terkederken B dizi'den göndermek lütfunda bul duğunuz pek samimi telgraftan layı zatıdevletlerine çok mütesi rim, İtalya'da geçirilen günleri yad den sözlerinizden dolayı hara teşekkiir ederken O zatıdevletlei bona son derece hoş gelen ve memifi Yötlarimizi yokdiğerine hağirvan mimi dostluğun n açık nişanesini kil eyliyecek mahiyette hararetli bul ile karşılandığı o zatıdevletif) rince do müşahede buyurulmuş bu ziyaretinden benim en iyi tiralar saklıyacağıma sizi temin € mek isterim. Zatıdevletlerinin ki di namı ile Tevfik Rüştü Beyefi ve diğer mesai arkadaşları na ifade buyurdukları hissiyatı Ha: lü Kral Hazretlerine arza delâlet tim. Zatevletlerinin bana karş har ettikleri hislerden müteşekkif larak Türk milletinin ve of namdar Relsinin refahı h en sıcak temennilerimin kabulünü! en yüksek sayğılarımla kalbi dost ğuma itimat eylemenizi rica ederi Mosolinl Hariciye Vekilimizle M. Grandi râsında da aynı samimi ve do mealde telgraflar teati edilmiştir. — a Garibaldinin 59 int yıl dönümk Roma, 4 (A.A) — Ginsepfi Garibaldinin öldüğü günün inci yıl dönümü Jtalyanın ber rafında vatanpetveranç nüma lerle tesit edilmiştir. Anita Garibaldinin Nisten © neveya nakledilmiş olan kemik leri, dün sabah Romaya getiri miştir, Anita Garibaldinin heykeli 9 tantan merasimle açılmıştır. gi Bakalorya tale" besine müjd “Tarih el kitabımız,, bir şekilde basılmıştır. bir kuruş bedeli mukabilinde tün kitapçılardan ve l yurdundan tedarik edebilir#i niz. Matbaamıza gönderilecek yüz kuruş mukabilinde de 9 kitap adresinize derhal takdif” icra vekilleri heyeti kararile mennolünabilir. i yg yg yy gg yy yg edilir. SEM yy yy ğ Pr