5 Haziran 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

5 Haziran 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

ik TE — 4 — VAKIT 5 Haziran 1932 EA v Amerika intihabata hazırlanıyor © Amerika Cümhur reisi İ kim olacak ? © Bugün en kuvvetli ihtimal Hover'in tekrar seçilmesidir Amerikada cümhur reisliği in- Übabı mücadelesi, hararet ve .şiddet kesbetti. Bir aralık Lind- bergin çocuğu meselesi, bu mü- him mücadeleyi gölgede birakır gibi olmuştu. O hadisenin ber- taraf olmasile cümbur reisliği intihabı, eski ehemmiyetini ka- zanmıştır. Amerika cümbur reisi Mister Hover, dört sene evvel intihap edildiği zaman 21,392,190 rey alarak 15,016,443 rey alan raki- bi Alfred Şmiti yenmiş ve bu suretle 122,775,000 nüfuslu bir memleketin siyasi bir reisi ol- muştu, Yeni cümhur reisi önümüzdeki teşrinisaninin ikinci salı günü intihap edilecek isede Amerika fırkaları çoktanberi bu işle meş- gul; olmaktadır. Amerika fırka- larının bu faaliyeti birbirine kar- şı olduktan başka her birinin içinde de vuku buluyor. Çünkü her fırka namzetlerini seçmek ve bu namzetler içinden birisini âyırmak işile meşgul oluyor. Gelecek ay içinde Amerika- nın en belli başlı fırkaları olan Cümburiyetçilerle | Demokratlar Şikago'da taplanarak namzetlerini ilân edeceklerdik, Yalnız Ame- rika sosyalistleri şimdiden pam- zetlerini göstermiş bulunuyorlar. Bu zat Nevyorklu Normar Par- ker'dir. Bu sosyalist namzet, on mik yon - işsizin, ücretleri azaltılan- ların ve kısmen iş sahibi amele- nin müzabereti ile Cümbur riya- setini ihraz etmeyi ümit etmek- tedir. Fakat Amerıka işçilerinin teşkilâtı kuvvetsizdir. Etabli Rumlara Tevziat esasları Muhtelit mübadele komisyonu umuwi heyeti dün sabah toplan- mıştur. istanbuldaki etabli Rumlara Anâdoluda terkettikleri emlâke mukabil verilecek 150 bin sterlin tazminatın yakında alâkadarlara dağıtılmasına başlanacağını yaz- mıştık Teknik büşoda yapılan müra- kereler neticesinde tevziat için bazı esaslar takarrör ettirilmiş- tir. Bu kararlara göre evvelâ istihkakları beş lira ile 30 lira arasında bulunan etabli rumlara tevziat yapılacak, alacakları 30 liradan fazla olanlara istihkak- larının yüzde nisbeti kat'i olarak tesbit edildikten sonra tazminat verilecektir. Alâkadarlara veri- lecek çekleri Istanbulda gösteri- lecek bir bankaya ibraz ederek paralarını alacaklardır. Diğer taraftan şehrimizdeki Rumlardan hâlâ etabli vesikası almamış olanlar bulunmaktadır. Bunların komisyona yaptıkları müracaatlar tetkik edilmektedir. Şimdiye kadar Rumlara verilen etabli vesikaları 70 bini bul muştur. Komisyonda ihtilâflı meseleler hakkında mevcut iki bitaraf murahbasın vereceği hüküm ve ka- rarların muteber tutulacağına mütaallik karar Büyük Millet Medivimce tastik edilmişti. Bu karar 28 mayıs tarihli resmi gezete ile neşredilmiştir. Kara” i leniyor Mister Hover'in Cümbüriyet fırkası namına namzet gösteri leceğinde şüphe yok gibidir. Hoverin idaresi aleyhindeki ten- kitler ve umumi bubran yüzün- den ileri sürülen iddialar, onun mevkiini sarsamanmsıştır. Amerika demokratlarının dört sene evvel olduğu gibi Alfred Şmiti namzet göstermeleri bek- Mister Şmit içki leyh- tarı olduğu için kuruluk taraf- tarları aleyhinde rey verecekler, katulik olduğu için protistanlar ona rey vermiyecekler, şehirli olduğu için köylüler onu iste- miyeceklerdir. o Demokratların Franklin Rosvelt'i namzet gös- termeleri muhtemel ise de bu ihtimal henüz tahakkuk etme- miştir. Demokratlar arasmda Cümhur riyaseline lâyık sayılanlar Nevton Baker ve Oven Young'dur. Ba- ker, Vilsonun devrinde nazırdı. Young ise beynelmilel şöhreti haiz bir avukattır. Fakat bütün bu demokrat namzetler içinde kimin seçileceği belli değildir. Amerika cümhur o reisliğine namzetliğini koyan zevattan biri de Mavi gömlekliler lideri Koks dur. Onun mavi gömleklileri, Ital- yanın siyah, ve Almanyanın kah- ve renkli gömleklileri gibidir. Yalnız mavi gömlekler, Koksa göre Amerikalı amelenin remzi- K, Amerikanm cümhur reisliği intihabatı etrafında dönen mü- cadelenin vaziyeti budur, Şimdi- lik vaziyet, en kuvvetli namze- din, gene Mister Hoover olaca- ğını gösteriyor. ÖMER RIZA Macar resim sergi- sinin muvaffakiyeti Galatasaray lisesinde, Macar ressamlarından Rudnay Gyula ve Zayti Tevene tarafından açılan sergi büyük muvaffakıyet kazan- mıştır. Sergiyi her gün yüzlerce san'atkâr ve resim meraklıları ziyaret etmektedirler, Sergi dört gün daha açık kalacaktır. Adanada bir şeker fabrikası tesis edilecek İktisat vekâleti Adana havali- sinde şeker kamışı zeriyatı müm- kün olup olmadığını anlamak için bir tecrübe yaptırmıştı. Bu tecrübe müsbet netice ver. miş ve bu şeker kamışından iyi şeker istihsal edileceği anlaşıl- mıştır. Bu tecrübe üzerine Adanada yeni bir şeker fabrikası yaptırı- lacağı ümit edilmektedir. —remermenereanmnemasammnassanmssnamzın rm bu günlerde hariciye vekâ- letinden Türk baş murahhaslı- gına tebliği Obeklenmektedir. Tebligat yapılınca murahas he- yetimiz vaziyeti bitaraflara bildire- cek ve bitaraf murabhaslar beş, altı aydanberi ellerinde birikmiş kalmış bulunan ibtilâflı meseleler hakkındaki hüküm ve kararlarını iki murahhas Oheyete tebliğ edeceklerdir. Fevkalâde Yunan murahhası Bir kaç ay evvel fevkalâde murahhas sıfatıile Yunan mu- rahhaslığında bir vazife alan M. Sakelâropulos bugün Atineye dönecektir, Si Ml li id Ee İİ) Kırk Yıi Hocalık Eden Arif Bey Kastamonuda namına bir ihtifal yapıldı Kastamoni hususi muhsbirimizden Erkek muallim mektebimizde muallimlik haya- tının 40ıncı yı mı idrâk ettik- den sonra teka- ütlüğü icra edi. Bi len din dersleri muallimi Arif B. © için bir ihtifal yapılmıştır. | İb- tifal o Kastamo- nide mevcut bil- umum ilk, orta mektep muallim- leri iştirâk et oo Arif Bey Arif bey tarafından sözler söy- lenmiş ve Arif Beyin tercümei bali, hayatı, hatıraları anlatılmış fazilet, ferağat, hilim ve tevazu sahibi olan bu kiymetli üstadın maarif mesleği için çok kıymetli İ bir şahsiyet olduğu izab edilmiş ve iştirâk eden bütün musliim- ler bu timsal karşısında hürmet dolu bir haz duymuşlardır. Arif Beyin tercümei hali şu- dur : 1285 de Çorumda doğan mu- mamaileyh ilk tahsilini Çorumda yapmış ve 1303 senesinde İstan- bula gelerek medrese tabsiline baş'amış ve 1304 te darülmual- limin Rüştiyeye girerek 1307 senesinde Ootadan çıkmış ve 1308 de Kütahya idadisine tarih coğrafya muallimi tayin edilmiş ve 1311 de Kastamonu idadisi Türkçe ve usulü defteri mual- limliğine nakledilmiştir. Bir ari“ hk» Yuzgada “nakledilen Arif B. 13/6 senesinde tekrar Kasta- monuya gelmiş-ve o zamandan beri burada, lisede san'at mek- tebinde, mülga kız muallimde ve erkek muallimde muhtelif dersleri okutmuştur. Maarif Vekâleti Arif Beye 73,5 lira tekaüt maaşı tahsis etmiştir. Kendisinin üç çocuğu vardır. Birisi erkek muallim ve kız orta mektebi resim hocası- dır. Diğer iki çocuğundan biri- sini mülkiyede, öbürünü de mü- hendis mektebinde okutmuş ve bayala atmıştır. Arif Bey, maarif mesleği için çok kıymetli bir şahsiyetti, Kas- tamonu muhitinde kendisinin ta- lebesi olmiyan pek az kimse ol- duğu gibi, malümatlı hergün okur ve okuduğunu bazmeder ve kendisine ayaklı kütüphane ismini verdirmiş kiymetli bir ho- ca olarak tanınmıştır. Arif Bey, inkılâpta herkesin önünde yürüyen bir zattır. Kastamonide, sarığı, cübbeyi ilk çıkaran ve muallim- ler arasında şapkayı ilk giyen bir muallimdi. Aynı zamanda 63 yaşında olan Arif Bey bugün halâ dinç denebilecek derecede kuvvetli bir vücuda maliktir, Maarif vekâletinin, Arif Beyi nisbeten dolgun bir maaşla te- kaüde sevki, onun kimseye müh- taç olmadan yaşamasını temin edeceği cihetle, bütün Kastamo- ni muallimleri tarafından mem- Bunivetle karşılanmıştır. ———— — lik mektepler tatil ediliyor lik mektepler bu perşembe günü tatil edilecektir. Maarif müdüriyetinin verdiği müsaade üzerine bütün ilk mek- tepler, talebelerinin bir senelik faaliyetini gösteren sergiler aç- mışlardir. Sergiler o perşembeye kadar açık olacaktır, ui a mişlerdir. İhtifalde muallimlerle | gerezeremere orma Şereri nHiayatı: erer aresrsesna snra meene era Şimdi mes'uttur ! Servet, şöhret, koca, arzu edebileceği Zavallı Joan daha henüz bü- yük stüdyoların siyasetine vakıf değildir, Metro şirketinde o, dai- ma üçüncü olarak kalacaktı ve şüphesiz oradan ayrılmak iste- diği gün, Norma, onu daima eli altında bulundurmak ve muhte- mel rekabetinden kurtulmak için alıkoymanın yolunu bulacaktı, Normanın tatlı tebessümleri boşunamıdır, zannediyorsunuz ? Kimse, onun ne Joan Kravfort, ne de başka bir yıldız hakkında küçük bir tenkitte bulunduğunu duymamıştır. Böyle dedikodulara düşmiyecek kadar zekidir, ve bunları ihmal etmesi, kendisine büyük bir hanımefendi vaziyetini temin eder. ... 1931 senesinde Normanın bir erkek çocuğu olda. Norma, bu hadiseyi şiddetle bekliyordu. Her kes artık onun sahneden çeki- leceğini zannetmişti. Zira, artık servet ve şeref, her şey onun önünde diz çökmüştü. “Boşan- mış kadın,, isimli filmi münase- betile kendisine, Amerika, bü- yük sinema mükâfatını vermişti. Sevilen bir zevce, mes'ut bir an- ne idi. Lahusalığında, Norma Fransızca ile İspanyolcaya çalışıyordu. Onun için zamanın büyük bir kıymeti vardı. Boş duramazdı. Ve aynı zamanda, kocasile doğurduktan sonra oynıyacağı filmin mevzu- unu münakaşa ediyordu. Bu film “Neş'eli olalım, fil mi idi. Büyük bir muvaffakiyet kazandı ve bunu birçok başka filmler takip etti. Bu esnada küçük İrving büyüyordu. .s.. Norma, kendi işini kendi gör- mekle beraber, Feminist değil- dir, ve “ Herşeyi bilirim,, iddi- asında bulunan kadınlardan hoş- lanmaz. O, dalma, bir erkeğin nasibatlerinin lüzumuna kanidir. — Irving, benim hem kocam, der, hemde patronumdur. Her filmden sonra, tebrik veya ten- kitleri ondan beklerim. Çalışan, meşgul olan bir kadının, sadece ev işleri ile uğraşan bir kadın- dan daha ziyade akıllı, canlı ol- duğuna da samimiyetle kaniim. Fakat bir kadın, aile saadetini, katiyen iş şan ve şerefine feda etmemelidir. Şurası muhakkaktır ki Norma kocasını samimiyetle sever. Bu da bir mucizedir. Norma, man- tık ve kalp işlerini birleştirebil- miştir. Metro şirketinin imalât müdü- rünün mükellef odasında, sade bir çerçeve içinde, bir sinema yıldızının fotografı vardır, bu fo- toğrafın üstünde de; Karısı tarafından sevgilisine İttibafı yazılıdır. Bu fotograf, Norma'nın “sa- mimiyetle,, ve “dastcasma,, ke- limelerinden başka bir kelime ittihaf ettiği yegâne fotagrafltır. Norma'nın temiz, lekesiz bir mazisi vardır. Kimse ona hücum edemez. Bir gazeteciye: — Ağır bir mazisi olan kadın- ların kendilerine şerefli birer va- gıyet teminine muvaffak oluşla- rına hayranım, diyordu, meselâ Joan Kravfort ve Liliyan Taş- man gibi, Muzip Norma, rakilerini med- zili SALİ ta ll a çocuk ... Bir kadınif her şeye kavuştu ederken bile onlara ince ti lerde bulunmağı unutmıyor.« ... Şimdi, Norma partiyi kari mıştır. Zengin ve meşhurd” Sevdiği adamla evlenmiştir; de çocuğu vardır. Vücudun! biçimsizliklerine rağmen g8 güzeldir, sabır ve sebat ile günkü vaziyetini temin etmekti mütevellit bir saadet içinde©” Bir kadının arzu edebileceği 9 şeye maliktir. Her şeye mi ? Acaba, mazi hatırladığı zaman küçük bir essürün içinde şimşek gibi tıgını duymaz mı? Onun kalbin” mukabilinde hiç bir şey beklen den ve bir delilik âni olarak tırlatan bir nevi tatlı acı, guru” karışık şefkat, dostluğa yapı! bir feragat bissinin bıraktı! elem izi, bütün hareketlerini k#W binin emirlerine değil de ka sının makuliyetine uydurduğund doğan bir teessür yoktur. b onun yegâne eksikliğidir. Zir dünyada acı bir hatıradan £ zel ne vardır? SON Talebe ücretlerindi tenzilât yapılacak b Maarif vekâ'etinden dün İstaf buldaki hususi ve ecnebi meb teplerine mektep ücretleri ha kında bir tamim gönderilmişti” Bu tamimde ezcümle denil yor ki: “Memleketimiin her tarafında hat sn ucuslaması Üzerine bilâmem reifi mektepierdeki talebe ücretlerinde tesi lâx yapılmıştır. Fakat husosi ve - eenfjii mekteplerinde bu tenzilânn icra edile) diği görüldüğünden bu mekteplerin cüd€l lerinde de derhal nenzilâr İcrası zımdır., Tamime göre her mektep pacağı tenzilâtı tesbit ederi i süratle Maarif vekâletine bil recektir. Ve bu tenzilât Eylüldi itibaren tatbik edilecektir. Yeni yangın Söndürme aletleri Belediye yeni icat edilen b nevi yangın söndürme aleti mıya karar vermiştir. Bu “l bava ile ateş arasında aynı ' J J J i : ! .İ | : / , l tabaka teşkil etmekte ve dai seri ve pratik şekilde yang! söndürmektedir. Bir kaçakçılık maznun“ beraet etti Evinde kaçak likör, şampan?” ve saire bulunmaktan suçu rak dokuzuncu ihtisas mâhkemf sine verilen Büyükçekmeceli Kaf ri Efendinin muhakemesi bitirilmiştir. Dinlenen şahitler ve elde edi len deliller neticesinde bu içki lerin, gölde avlanmak Çekmeceye gelen ve evine gi safir olan seyyahlar tarafındi"” bırakıldığı tesbit olunduğun! maznun Kadri Efendinin b tine karar verilmiştir. apeme Amerika ile Yunanistan i da takas A'dığımız omalümata Si Amerikalı iki mühim sermay pi gurupla Yunanistan arasında yük bir takas muamelesi yap mıştır. Buna nazaran Amerikalı rup Yunanistena 250 milyon * buğday ibroç edecek ve bi mukabil tütün alacaktır.