5 Haziran 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

5 Haziran 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

NUSHASI $ Buhranı Venizelos'un — istifasmdan sonra iktidara geçen Papa anastasius kabinesi de sukut etti, Papaanastasius, bir kaç gün evvel İsmet Paşa hey'eti Atinadan geçerken, Başmuhar- ririmiz Siirt Meb'usu Mahmut Beye kabinesinin muvakkat ol- duğunu söylerken, teşkil etti- ği hükümetin ömrü bu kadar kısa olacağını kendisi de miyordu. Başvekilin bu dü nü nakleden makale daha dün gazetemizde neşredilmiş oldu- ğu halde bugün Yunanistan yeni bir kabine buhranı karşı- sında kalmaktadır.Bu buhranm âmilini anlamak için 8 istifasına müncer olan vaziyeti ani İm Papaanastasius kabinesinin Yu a meclisinde istinat ettiği zümrenin mahiyetini Bizimdir. e öm Malümdur ki Veni: a binesi, Yunan meclisinde ade- mi itimat reyi aldığı için ist fa etmiş değildi. Venizelos, in- tihabat arifesinde muhalif fırka ları da hükümete teşrik ettir- meğe çalışmış ve muvaffak © lamayınca bütün fızkaların işti rakile milli bir kabine teşkiline fırsat vermek ei çekilmişti. Venizelos çekildikten sonra Çaldaris fırkası, meclisin der- hal dağıtılarak yeni intihabat yapılmasında rar ettiğinden Yunanlıların , “ekumeniki” is- verdikleri bütün fırkaları şamil milli bir kabine teşkil edilemedi. Bundan sonra Çal daris'in kraliyetçi fırkası hariç olmak üzere Cümhuriyet fırka- larından bir temerküz kabinesi teşkiline çalışıldı. Fakat Zavi- çanos ve Kafandaris'in riyase.- tinde bulunan müstakil libe- raller de Çaldaris'in bulunma. dığı bir kabineye girmek iste- mediklerinden sol cenah cüm- huriyetçi Papaanastasius inti- habata kadar devam etmek ü- zere bir kabine teşkiline muva. fakat etmişti, Ancak Papaanas tasius'un O kabinesi doğrudan doğruya mecliste © ekseriyeti haiz olan Venizelos fırkasma yani liberallere istinat ediyor. du. Çünkü sol cenah cümhu- riyetçiler meclisin ancak onda birini teşkil eden küçük bir zümreden ibarettir. Binaenaleyh (o Papaanasta- sius kabinesinin mukadderatı- Ba Venizelos hâkim demekti. Kabinenin mahiyeti böyle ol- duğuna göre, intihabata kadar idarei maslahat ederek, fırka programını tahakkuk ettirecek bir takım teşebbüslerde bulun. maması lâzımdı. Halbuki anla- şıldığma göre, o Papaanasta- sins kabinesi, fırsattan bilisti- fade sol cenah cümhuriyetçile- rin içtimai sigortaya ait prog- ramını meclise kabul ettirmek istemiştir. Venizelos, lâyihaya muarz bir ri alınca; Pa- paanastasius istifa etmiştir. Bi. Baenaleyh şimdi Venizelos'un istifasından sonra ve Papaanas tasius'un kabineyi oluyor. Acaba bukiran ne şe- kilde halledilecek? Şu ihtimal- ler mümkündür: 1 — Muhaliflerin şartlarını kabul ederek Venizelos'un mec bisi Odağıtmağa ve (intiha- bat yapmağa muvafakat etme- .. 2 — Muhaliflerin bu ısrarla- rından vaz geçerek Venize- los'un arzu ettiği gibi intihaba- ta kadar milli bir kabine teşki- İine muvafakat etmeleri. 3 — Ya bizzat Venizelos'un riyasetinde, yahut ta Venize- los fırkasma istinat edecek her hangi bir hükümetin teşkili. Hemen şunu söylemek İâ- zımdır ki en o kuvvetli ihtimal üçüncüsüdür. Venizelos'un a- ğustostan evvel intihabat ya- sma muvafakat etmesi, ve yahut (o Çaldaris'in derhal intihabat yapılması hususun- daki rsrarından vaz geçerek hü kümete girmeğe razı olması ok uzak bir ihtimaldir. Şunu FALAK 5 HAZİRAN 1932 7 inci sene No. 2268 KURUŞTUR Şükrü Kaya Bey ANKARA, 4 A:A. — Büyük Millet Meclisi bugün Reis Vekili Hasan Beyin riyasetinde toplan- mış ve Amerika müttehit hükü- metleri ve Irak hükümetiyle mün' akit ikamet mukavelelerinin tas- dik: hakkındaki kanun lâyihala- rmm ikinci müzakerelerini yapa- rak kabul etmiştir. Vapurcular birden bire birleşiverdiler Seyrisefain hariç bütün vapur. cular bir birlik yaptılar Ankaraya da Muzaffer Bey Dün akşam, vapurculardan bir heyet Ankaraya gitmiştir. Ecnebiler hangi san'at ları yapamıyacaklar? Dahiliye vekili Mecliste : ,, Biz bu hakkın en büyüğünü sanne'da kazandık "demiştir. bir heyet gönderildi Law. Matbuat kanununun 38 inci maddesinin tefsirine dair mazba- tanın ikinci müzakeresi yapılmış ve kabul edilmiştir Türk vatandaşlarına tahsis ©- dilen san'at ve hizmetler hakkın- daki kanunun birinci müzakeresi yapılmıştır. Bu münasebetle sorulan bir su- ale Dahiliye Vekili Şükrü Kaya Bey cevap vererek memleket da hilinde bazı san'atların vatandaş lara hasrınm bütün müstakil msil- etlerin takip ettikleri bir usul ol- duğu ve hukuku düvel ahkâm ve kavaidi dahilinde ( bulunduğunu teallâk eden bu gibi işlerin vatandaşlarına hasrına kapitülas- yonlar mâni idi: Biz bu haklın en büyüğünü Lausanne'da kazandık, Ve Lausanne muahedesile (O bazı meslek ve san'atları vatandaşlara hasrettirdik.” Vekil Bey yeni kanunla âmme hidematma teallük © eden diğer bir takım işlerin de vatandaşlara hasretdilmekte olduğunu, hiç kim senin şahsma karşı bir taarruz ol madığını ilâve eylemiştir. Mütenkıben maddelerin müza- keresine geçilmiş ve kabul edil. miştir. Kanuna nazaran Türkiye Cümhuriyeti dahilinde aşağıda gösterilen san'at ve © hizmetler munhasıran Türk vatandaşları ta rafından yapılır. Bu san'at ve hiz metlerin Türk tabiiyetinde olma» yanlar tarafından yarılması mem 0 lı, İğıcıl Ayak satıcılığı, çal ık, fo- toğrafçılık, berberlik, mürettip- lik, elbise, kasket, kundura imal. ciliği, borsalarda mübayaacılık, devlet inhisarına tabi maddelerin satıcılığı, seyyahlara tercümanlık ve rehberlik, inşaat demir ve ah- işçilikleri, umumi nak vamı 6 ncı sahifedel Vapurcular Ankaradaki son malarmdan ve hükümetin ha- ik yeni posta vapurları ii hisarı girketi lâyihası © hakkında lardır. Vapurcular bü yeni şekli derhal küvveden file ekinremyiazz dır. Bütün vapur kumpanyaları a- ralarında büyük bir şirket yap” muşlardır. Bu şirkete Seyrisefain- den maada bütün armatörler 85 vapurla iştirak etmektedirler. Söylendiğine nazaran şirketin fiat tarifeleri Seyrisefaine müşa- bih bir şekilde yapılmıştır. Bu su retle bütün milli vapurcular bir gam altında toplanmış olmakta- Bu şirketin teşekkülünü hükü neta bildirmek üzere, Yapım lar birliği reisi Lâtfi, birlik müdü rü Muzaffer, Sadık zade Alemdar zade Mehmet ve Tavil zade Hafız Beylerden mürekkep memur edilmiştir . Hükümetin şü Meclise lâyiha verirken, yapılan bu yeni şirketin Ankarada nasıl telâkki edileceği malüm değildir. şa m a da ilâve etmek lâzımdır ki, ha- | maktadir. Mücadele tamamile rici münasebat noktai nazarın- Yunanistan dahili | politika dap buhranın bu veya diğerisı etrafındadır. Ve öyle anla. şekilde halli ehemmiyetli de- | şılıyor ki intihabata kadar bu öildir. Buhranda harici mese- leler mevzuu bahis bile olma- kararsızlık devam edecektir. Ahmet ŞÜKRÜ İsmet Pş. Ankara'da Başvekil Ankara- da mera- simle karşılandı.. ANKARA, 4 A.A. — Baş vekil İsmet Paşa Hazretlerile Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Beyefendi ve refahatlerindeki zevat buzün şehrimize avdet etmişler ve istasyonda Reisi- çümhur Hazretlerile B. M. M. Reisi heyeti Vekile (azaları, Mebuslar, Mülki ve Askeri er- kün ile Sefirler ve Sefaretler erkânı tarafından karşılanmış lardır. Piyade, Jandarma, Polis müf rezeleri resmi selâmı ifa eyle- miş ve İstasyon iç ve dışında bulunan binlerce halk Başve- kil Paşa Hazretlerini hararetli tezahüratla karşılamıştır. Türk. İtalyan Dostluğu Samimi telgraflar teati edildi , ANKARA, 4 A.A, — Vekille- rimiz İtalya topraklarını terkeder ken Başvekil İsmet Paşa Hazret- leriyle M. Mussolini ve Hariciye Vekili - Tevfik Rüştü Beyle M. Grandi arasında atideki tolgraf- lar teati olunmuştur. ade ediniz. İkametimiz esnasında Zatıdevletlerinin faşist makamlar rının ve bütün İtalyan milletinin (Devamı 6 ncı sahifede) Yeni Polis Müdürü Fehmi Beyin emri dün geldi ve işe basladı Yeni Poliş mü- dürü Fehmi B., in tayini emri res men © gelmiştir. Fehmi Bey (dün Vali Muhiddin ve muavini Ali Riza 12 Haziran pazar günkü illiyet te bir yenilik bulacaksınız Bu yenilik nedir? BEAN DAŞ ay HÜSEYİN RAHMİ Beyin ÖLENLER YAŞI. YORLAR MI? isimli ro- manı pek yakında Milli- yet'te çıkacaktır. i kariben şehi e | meldir. İnhisarlar umum müdürü İnhisarlar Vekili geliyor Tevhit tetkikatına başlanmak üzredir İnhisarlar vekili Ali Rana B. İnhisar idarelerinin tevhidine ait mukarreratın yakında bilfiil tatbikine başlanacaktır. Tatbika- Umumi Neşriyat ETEM Siirt Meb'usu MAHMUT ve Yazı Müdürü İZZET e M. Venizelos tekri Başvekil oldu M. Papanastasius birde ATİNA, 4 (A.A.) — Papa- nastasius hükümeti dün ak. şamki içtimadan sonra istifa | etmiştir, (Atina Ajansı) ATINA,4(AA) —M. Papanastasius istifasını bil dirirken Venizelor ekseriyeti- nin kuyudu ihtiraziye ile gös. terdiği itimadı iktidar mevkii- Bi muhafazaya kâfi addetmedi ğini beyan eylemiştir. ATİNA, 4 (A.A.) — Yeni hükümetin M. Venizelos tar ta nezaret etmek üzere Gümrük | fından teşkil edilmesi ve Baş- ve İnhisarlar Vekili Rana B. in de bugünlerde tayin edilecek ve tevhit tatbikatı onun idaresinde yapılacaktır. Tevhit işi, kısa bir zamanda icra ve intaç edilmekle | Venizelos yeni kabi: beraber, bu devrede işlerin aksa- | vazifesini kabul etmi mamasına azami dikkat olunacak | vekâlet muavinli tır. Tevhit dolayısile inhisar idare lerinden bir kısım rsemurlar daha bizzarur açıkta kalacaklarından bunlara tazminat verilecektir, Söylendiğine göre, İnhisar ida- releri, tevhidi müteakip Ankara? ya nakle kadar, simdilik Tütün İn hisarnn bulunduğu bina ile kar. şımdaki binada toplu olarak ça- İşacaklardır. Ru yıda Te k kat Bir şeker tabrikası günde 2400 ton pancar iş iyor Rusyada, İsmet Paşa Hazretle rinin avdetinden sonra da tetki- katta bulunan ve perşembe © günü gelen heyet aza- sı vazifelerine av- det etmiş bulun- maktadırlar. Rus yada tetkikat ya- pan heyet azasın- dan Uşak şeker fabrikası müdürü Remzi Bey heye- tin kendisinin tel ta halle. da dün kendisile Remzi B. görüşen bir muharririmize şu iza hatı vermiştir: Heyetimiz Başvekil Paşanın avdetinden sonra da Rusyadaki tetkikatma devam etmiştir. Tabii bütün heyet azası kendi sahalarında tetkikat yapmakta i- di. Ben de şeker fabrikalarını gör mek üzere Kiyef, Rastov ve Har- kof şehirlerine gittim. Kiyefte şeker ve ziraat enstitü lerinde tetkikatta bulundum. Rus ralın şeker sanayindeki mevkii oldukça müterakkidir. Bize de bir şeker fabrikası satmağa taraftar dırlar. Bunun için fiat meselesi ve diğer şerait esaslarının gö si lâzımdır. Biz tabil yalnız tek- nik cepheleri tetkik ettik, Böyle bir seker fabrikasının memleketin MR RR benüz tesbit ir. edilmiş i Kiyefte pançar ziraati çok mü- him bir mevki işgal H ir ve alâtı ziraiye lerini de ziyaret ettik. Bu iki şehir arasında iki bü; ker fabrikasını da gezdim. Birin- cisi ecnebi malzemesile tesis edil- mişti, Stalin ismini © taşıyan ve Rusyanın en büyük fabrikası olan bu fabrikada 24 saatte 2400 ton pançar işliyor. Diğerini & Ruslar sırf kendi malzemelerile yapmış- lardır. Rus sanayii gittikçe © genişle mektedir. ler zirai ve sinai saada her gün yeni bir hamlenin esasmı hazırlıyorlar. En çok istifade ettiğim Mos- kovağali şehâr enstitüsü | olmuş- dürü Pr. Yufmaski ile birçok te- maslarda bulundum. Yapılmış o- lan etütlerden yazılı olanları ba- na verdiler. o Yazılı olmıyanları da göndermeği vadettiler. Ens- titü ile münasebetimiz devam «- decektir. vekâlet muüavinliğine M, Miha ze gelmesi muhte- | lakopulosun gelmesi çök müh- temel görülmektedir. (Atina Ajansı) ATİNA, 4 (A.Aâ.) —M. teşkil Baş. Hariciye | bire niçin çekildi? M. Papânastasi, Maliye, nezaretini M. rescos deruhte edecekle Patrasta başlayan gri nezaretini M. Mihalakopulos, | yet bulmuştur. Taksi Kralı Kim; Bunu ancak 17 Hazira cuma günü anlıyabileceğ 9 Haziran akşamı kayıtlar kapanı İstical etmek lâzım.. Soruyorlardı: — Birinciliği alacak?. — Hangi Beyin şoförü bi. rinci gelecek?. Birde gelenlere ne veri. bangi hanım si Bu sual üzerinde aynen şu muhaverenin şabidi olduk; — Taksilerden SN SE kaydolanlar — Tabü vardır? — Enfes bir şayı, — Nesi var ki? — Kazandı mı bitti?... — Niye?.. — Niyesi var mi & iki gözüm förü kural... adım alacak, —E.. bu bir rütbe mi? — Bunun yanında rütb. si olur!... Herkes onun ot ne binecek, parayı o haze herkes öğünmek için: Ku rabasma bindim... şöyle b tım! diyecek. Bundan da yük kazanç rütbesi olur » Hakikaten Turing ot klübünün Milliyet ile m ken hazırladığı otomobi ber tarafta bu alâka ve| uyandırmıştır. He böyle muhaverelerin tür Muhakkak ki 17 hazi ma günü yapılacak olan IDevamı 6 ner sa X———22—e amm Metem Topkapılı Mehmet Beyin cenazesi hastaned, kaldırılıyor. Yazısı iç sahifede..