20 Haziran 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

20 Haziran 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

izmirde yağmurlar Izmir, 19 (Vakıt) — Bugün pek şiddetli yağmurlar oldu. Bu sene incir yetişen yerlerde incir kurdu mücadelesi olacaktır. Mü- cadele programı vekâletten teb- Eğlenceli Mündericatla Bugün 5 inci sayfamızda 15 inci Yıl « * Sayı : 5188 o Pazartesi, 2 20 Haziran ( iğ edilmiştir . (6 iner ay) 1932 © Sayısı a 5 Kuruş Millet Meclisinde bugün Bütçe müzakeresi başlıyor" Türk-iran kardeşlik tarihi Türkiye ile İran arasında yeni bir| tarih başlıyor. Bu tarihin resmi şekli Türk — İran dostluğu, fakat ha-| kiki ifadesi Türk — iran kardeşli. gidir. Bu itibarla son munhedeler Büyük Millet Meclisinden geçerken görülen tezahürat, bu tarihi müahe - deletin tastiki değil, iki memleket a- raşmda başlıyan bu yeni tarihin tes'idi merasimi olarak telükki edile- bili Çok doğru bir Atalar sözüdür: İyi dost, kara günde belli olur, derler. Türkiye cümhuriyeti ile İran arasın- da esasen dostane münasebat vardı. Bir kaç sene evvel şark hudutlarımız- da vuku bulan Ağrı hadisesi, bu dost- İuktaki samimiyetin derecesini ölç- mek için bir tecrübe fırsatı verdi. iran Şahı Riza Han Hazretlerinin yüksek şahsiyeti ile idare edilen kom- gu İran memleketimize karşı dostlu- ğunu yalnız söz ile değil, filiyatı ile ismt etti, İran topraklarmda si- Iihlanarak şark hudutlarımıza teca- Yüz eden eşkiyaya karşı icap eden tedbirleri aldı. Bununla beraber Ağrı dağlarına ei ir olan hudut vaziyeti, o şekilde id! ki, İran komşumuzun bütün hüs-i niyetine rağmen müşkülâtı mi» <p oluyordu. Bu hudut vaziyeti o şekilde kaldıkça, bu müşkülâtın berta- raf edilmesine imkân yoktu. Yeâne| çare, asırlardanberi iki memleket aras smda halledilemiyen hudut ihtilâ- fını, bütün müşkülâtı bertaraf ©-| decek surette ve kat'i bir şekilde kesip; zaruretin sevki! atmaktı. İşte bu ile Türk — İran hudut meselesinin yeniden fetkik ve müzakeresine giri- şildi. Eğer Türkye ile İran arasındaki dostluk münasebatı, sidece resmi bir formülden ibaret olsaydı, hu defa gene bü müzükeratın meseleyi pamuk ipliğine o bağlamakla o neticeleneceği şüphesiz idi. Tabii resmi formülden ibaret olan Türk — İran dustluğuna hiç halel gelmeksizin işler olduğu gi- bi devam edip gidebilirdi. Wakat Os- manlı imparatorluğunun her türlü hâtalı amanelerini terketmiş olan Cümhuriyetin samimi ve dest siyaseti, İran komşumuz tarafından derhal anlaşıldı. Bilhassa Gazi Hazretleri- nin şahsen bu meseleye karşı göster- dikleri yüksek alikanın kıymeti ve mânası, Şah Riza Han Hazretleri tarafmdan takdir olunarak ayni şe » kilde mukabele gördü. ve Hariciye vekili Tevfik Rilştü Beyin evvelki gün Büyük Millet Meclisinde sarahaten söylediği gibi her iki büyük devlet re- isinin bu husustaki kıymetli müdaha- leleri sayesindedir ki, Türk — İran hudut meselesi ancak iki kardeş mem- lekete yakışacak surette hallodildi. Hududun tasiyihi sırasında İran he Mehmet Asım ( Alrtsrafı 2 inci sa vs. Hayvan istatistiği Memleketimizde resme tâbi hayvan- ların adedi gittikçe çoğâlıyor ihracatta ayni nisbette artmaktadır Em demon Be seren: .) Güm io er | p 1929, 1930, 1931 senelerinde resme tâbi hayvanlar mıklarını gösterir gralik İsmet paşa hükümetinin tesis et - tiği istatistik idaresi muntazam su- rette çalışıyor. Her sene memleketi- mizin içtimai ve Idari, iktisadi haya- tını alâkadar eden bir, yahut bir kaç cilt neşrediyor. Bunu takdir etmek Tâzımdır. Bu cümleden olarak ahiren Türkiyede bulunan hayvan cinsleri- nin istatistik vaziyetini gösteren ye - Bi 'bir eser çıkmıştır. Ru esere İhsaf Malümatı gösteren haritalar ve re - Simler de ilâve edilmiştir. Bu haritalar (o memleketimizdeki at, kısrak, manda, deve, koyun, da -| Yar, keçi, tiftik, ve saire gibi muhte. lif hayvanlarm hangi mmtakalarda Şok, hangi mıntakalarda az olduğu- Mw, yahut hangi taraflarda hiç bu - Tünmdığını ennir hatlarla tesbit et - Müstir. Diğer taraftan mukayeseli Te simler muhtelif cins hayvanların hangileri diğerlerine nispetle nere - lerde daha ziyade inkişaf halinde ol duğunu mukayeseye hizmet: edecek surette çizilmiştir. Nihayet istatis -İ tikte hayvan ithalâtı ve ihracatı nek i nazarından faydalı resimler vera mlar da konmuştur. Türkiye bir ziraat memleketi ol - makla beraber, iktısadi istikbali bil- 1 hayvancılıktadır.. Onun iğin Ayvancılık üzerine yapılacak bu çi- bi tetkikler her vakit için faydalı - dır. Yalnız çok arzu edilir ki bü nevi tetkikler sadece rakam ve tablo ha - linde istatistik dairelerinde kalma - sm. Bunlar alâkadar mütehassısları mız tarafından alınarak esaslı sn - rette izah olunsun. Memleketimizde hayvancılık san'atınm inkişafı neye mütevakkıf ise bünün yolları göste - rilsin. Bu inkişafa mâni olan sebep- ler varsa bunların İzalesi çareleri a- raştırılsın. İşte ancak bu suretledir ki, ista- tistik dairesinin büyük emeklerle ça lişarak hazırladığı bu kıymetli eser- ler canlanabilir. Memleket de bun - dan hakkile istifade edebilir. Bu istatistiğe nazaran umum hay yanların miktarında 929 senesine nis petle 4 milyona yakm fazlalık var - dır, 929 da 27,R96,075, 930 da 28.228803 olan hayvan adetleri 931 de otuz mil- yon, 840 bin 249 a çıkmıştır. Umum hayvanatın oyekünunda muhtelif hayvanların yüzde nispeti 1991 de şöyledir: Koyun 36.51, kıl ke çi 2991, sığır 16,70, tiftik 9,98, deve 0,27, nt 1,63, manda 1,76, eşek ve ka- tr 3,15. Koyun adedi 11762343 tür. Bu hay; İrtişa Komisyon tetki- kata başladı Ankara, 19 (A.A) — Barut irtişasını tabkika memur beş ki- şilik irtişa komisyonu öğleden evvel ve sonra toplandı. Rasih B. (Antalyaj yı reisliğe, Faik B, (Edirne| yi mazbata mu- harrirliğine intihap etti. Badehu evrakın letkikine baş- ladı. Bu işle alâkadar Freskola- rın Avrupaya gittikleri şayidir. Dahiliye vekili ARA Bugün Ankaraya gidiyor Dahiliye vekili Şükrü Kaya B. dün sabah İstanbul valisile bir- likte Yalovaya gitmiştir. Şükrü Kaya B. bu akşamki trenle Ankaraya dönecektir. Vekil B., birkaç gün evvel vilâyetlerde yeni teşkilât yapıla- cağına dair hazırlandığı yazılan kanun lâyihası hakkında sorulan suale, yeni mülki teşkilât mev- zuu bahsolmadığı, hazırlanan lâ- | çalar, yihanın ancak vilâyetlerin işlerini daha müköinmel “tedvir “edebil meleri gayesine matuf ve dahili servislerinin tatzimine ait bulun- duyu, dahili işleri tanzimin, işi çok, mıntakası geniş vilâyetlerde fazla, diğerlerinde az memur bulundurmak suretile temini ta- bii olduğu cevabını vermiştir. Diğer taraftan Şükrü Kaya B. son ekmek bubram meselesi- le alâkadar olarak belediyeden bu bususta malümat istemiştir. Vekil B. bilhassa ekmek narhı- nın ne suretle tayin edileceği meselesile (o âlâkadar olmüştur. Şölrrü Kaya Beyin emirleri üze- rine belediye ekmek işile daha yakından işligala başlamıştır. Bu arada narhın haftada bis tayini usulünün değiştirilmesi mevzuu bahistir. maa — m — Yanm en mütekâsif bulunduğu mn- taka Afyon, İzmir, Karstır. Kıl keçi adedi 8/777, (71 dir. En mütekâsi? mıntakaları Denizli, Ispar ta, İçel, Mersindir. 'Tiftik keçi adedi 3,454,639 dur. En mütekâsif mrntakaları Afyon, Eski - şehir, Ankara, Çankırı, Kastamonu - dur. Davar yekünü 28,994,053 tür. Manda adedi 494/462 dir. En çok manda Sinop, Samsun, Zonguldak, Kocaelidedir. Sığır adedi 4468,609 dur. En çok sığır Zonguldaktadır. Deve 50,217 tanedir. En mütekâ - sif mıntaka Aydın, Antalya, İçel, Ce beliberekettir. Eşek 882,595 tanedir. En çok eşek Manisa, Denizli ve Aydındadır. At 480,833 adettir. En çok at Aydı, Ma nisa, İstanbul ve Mersindedir. İstatistik hayvan ithalâtının 928 müstesna 923, 2Â, 25, 26, 27, 29, 30,31 senelerinde ihracata nisbitile gitiik- çe azaldığını göstermektedir. Bu nis pet 930 ve 31 de azami haddini bül - muştur. 930 da 973000 ithale muka - bil, 7,547,000 931 de de 474,000 e miu- kabil 8,007,000. hayvan ihraç edilmiş- <idir. tir. İhraç edilen en çok koyun ve ke- | Gaziantep kahramanı anlatıyor : Büyük reis: Haydi Allah yüzünüzü aketsin, dedi. Bu cümle bütün mücadelemde bana kuvvet olmuştur Fransızların Türk ahaliye yaptıkları haka- ret ve zulüm cidden facla halini emir Gaziantep meb'usu Kılıç Ali Be. yin hatıralarını yazmakla meşgul ol- duğunu ve şimdiden büyük bir cilt teşkil eden bu hatıraların heyeti umumniyesi gene “Valıt, karilerine vadedilmiş olmakla beraber, bu he- yeli umumiye tamamlanmış bulun madığı için, karilerimize, şimdilik yalniz bu hatıraların kendi tesel- sülünce, bazı - sayfalarını ve bazı sayfaalrından da bazı parçalarını tak. dim edeceğimizi dün işaret etmiştik. Gen dün işaret ettiğimiz gibi hatı- ralardan gelişi güzel alınan bu par- Ayintebe, Gazi adın; bü- yük Gazinin tarihi nulkunda da Kılıç Ali'ye gıpta olunur, mevkii lenin e den cenup mücadelelerinin menka. beleri içinde milletin istiklâlini al- mak için çektiği emekleri yeniden tak- dise fırsat verecektir . İJstinsah ettiğimiz parçalar şunlar- dır: ss. Büyük harp nihayet bulduğu günlerde ben Azerbaycan'daki ordu- müzla beraber bulunuyordum. Mütareke haberile beraber İstan- bulda yeni teşekkül eden İzzet Paşa kabinesi tarafından, derhal Azerbay- cani terk ve ordüyu terhis etmemiz €mri de-geldi. Silâhlarımızı teslim ve Azerbayca- nı terketmek teklifi bize pek ağır gel- di. İstanbuldan aldığımız haber, pek fena idi. .» İstanbul hükümeti, terhis ve Kılıç Afi B. milli mücadele esnasında silâhları terketmek emrini kabul et- miyenlere, âsi mazarile bakılacağını bildiriyordu. ... İstânbula geldiğim zaman, çok sevdiğim askerliğime, bu şerefli va- zifeme veda etmek mecburiyetini duy- dum. İzmir işgal edilmişti. Anadoluya (Lütfen sayfam çeviriniz) Futboldaki gerileyişimize acı bir misal daha! Galatasaray - Fener muhteliti, Selânik takımını dün de ancak sıfıra karşı . bir sayı ile yenebildi mi keş EN Bitekam | bir arada ve ii bir görünüğ — Yazısı 4 üncü sayfamızda —