20 Haziran 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

20 Haziran 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

— ? — VAKTT 20 Haziran 1952 Gaziantep kahra- manıanlatıyor geçmiye karar vermiştim . İ Serbestçe çalışabilmek için derhal istifamı verdim . Artık Istanbulda durmak imkânı da kalmamıştı . Bu sralarda, fedakâr arkadaşlar- dan yüzbaşı Salim Reye tesndüf| ettim. Oda benim gibi aynı his ve aynı mâksatla askerlikten istifa et- mişti. Onunla beraber derhal İs- tanbulu terketmiye karar verdik. 8 Eyldi 1919 sabahı, Seyrisefain İdaresinin Yürük vapuruna hinmiye muvaffak olduk. ... İzmir'in işgalini müteakip Ay- yalığa gelmiş elan alay kumandanı A-| NM Bey (Afyon meb'usu) sırf kendi va- tanperverane teşebbüsü ile, Ayvalık'ta işgale karşı mukavemet etmesi ve bütün o havaliyi müdafaa için halkın! vatanperverlik hislerini uyandıran'bir. celâletle teşkilât yaparak, bir gece Bargama'yı basıp düşman kuvvetle Tini tamamile imha etmesi, diğer sahalardaki efrat ve zabitanm hisle.| rini kuvvetlendiriyor, o cesaretlerini tahrik ediyordu... Bandırma'ya vardığımızdan üç &a- at sonra, hareket eden trene bindik. Bu da pek müşkül oldu. Çünkü hat, Fransız'lar tarafın. dan Iggal edilmişti. Ve Fransız'lar Türk ahaliye karşı çok müşkülüt gösteriyorlardı, Gece, Balıkesir'e indik. Maksadımız, orada fırka kuman- danı bulunan, Köprülülü Kâzım Bey| (Millet Meclisi Reisi Kâzım Paşa) ile temas ederek, Sivas'a gitmek üzere bir hattı hareket tayin etmeleri el hut lüzum varsa kendi nezdinde çalışmak için derhal vazife almaktı. Balıkesir istasyonuna gece yarısı inmiştik Polis hüviyetimizi tetkik etmek !s-! tediği sırada, tesadüfen istasyondn bu Iunan ve bizim mütenekkiren seyahat ettiğimizi anlıyan Osman zade Hanı- di, (İzmir meb'usu) derhal müdahale etti: — Yabaner değiller, bırakınız! Dedi ve bizi derhal istasyondan bir #rdbaya bindirerek şehre yolladı. Gere ilerlemişti. Gün doğmasına az kalmıştı. Şehirde her yer kapalı idi Doğruca Eâtim Beyin karagâhina gibik. Kendisini, gecenin bu vaktin- de, bir çok mahrumiyetler içinde ve haritasının başmda çalışırken bulduk. Kendimizi tanıttık. Maksadımızı| anlattık. Hasbühal ettik. Mustafa Kemal Paşa Hazretlerine iltihak etmek üzere hemen ertesi ak- şam Akhisar, Salihli Anık, Eskişehir tarikile Ankaraya 24 üncü fırka ku. mandanı (Şehidi mühterem) Mahmut Beyin nezdine hareket etmemiz ka- rarlaştı. Temsil heyetinin bulunduğu Siva- sa, ak$am üzeri vardık ve doğrüca he- Tetin”faaliyette bulunduğu mektep binasına indik. Vakit gece yarısı ol- Muştu. Paşa hazretleri içtimada idiler, iç- #lma çok sürmedi, Heyet dağılmca ken dilerine mahsus olan yüksek, müteva- zı ve derin samimiyetle kabul edildik. Büyük Reis ile olan bu ilk müli- Kat, İstanbulun elim vaziyetine dair simimi bir hasbühalden ibaretti. Ertesi günü gene Temsil heyeti e, Temas İçtimar müteakip Paşa etlerinin nezdine davet edildik, Pâşa Hazretleri, bize Adana, Ma- raş ve Antep civarındaki düşman kuvvetlerinden bahis buyurduktan eği verdiler: .dana ve havalisi ile Maraş, Ur- fa, Antep Fransız'lar tarafından işgal edilmiştir. Düşmanım İşgal et- tiği mahaller halkma yaptığı mezalim Son dereceye varmıştır. Şarki Adana'ya, topçu hinbuşısı Ke- mal ve yüzbaşı Osman Beyleri i- zam ettim. Sizi de Maraş ve Antep havalisine göndermek arzusundayim . Buralardaki vatandaşlarımız yardım bekliyorlar, vaziyet pek mühimdir. Sür'atle hareket ediniz ve derhal teş- kilâta başlaymız..., Hareketimizden biraz evvel, son e- mirlerini almak ve elini öpmek 'izere Büyük Reis Mustafa Kemal Paşa Hazretlerini ziyarete gittim. Vazifelerimizin kutsiyelini ve her halde muvaffak olacağımızı beyan Pompeide bulunan kıymetli eserler italyadan bir yatla Ame- rikayakaçırıldı. Tah- kikat yapılıyor Roma, 19 (A.A) — Gayet mübim miktarda Pompei anti- kalarının barice götürülmesi me- selesi dolayısile Florence, Roma ve Napoli'de tahkikata başlanıl- mıştır, Pompei ve Herculanum bhafri- yatı neticesinde meydana çıka nlmış olan birçok som altından eşya Napoli piyasasında 1 mil yon lira bedel mukabilinde satı- hığa çıkarılmıştır. Asarı atika tacir ve koleksi- | yoncusu olan Amerika'lınım Na- | polide kulunan yatı, gizlice İtal- yayı terk etmiş ve satılığa çıka- nlan eşyadan artık babsedilmez olmuştur. li Malüm olduğu veçhile hafriyat neticesinde meydana çıkarılan eşyanın İtalyadan ihracı mem- nundur, Polis tahkikata başla- mıştır. Tayyare posta Nakliyatı Türkiş - Ameriken şirketile müzakeroye başlanıyor Ankara, 19 (Vakıt) — Türkiş Amerikan şirketinin talip olduğu Istanbul - Ankara - Kayseri ve Istanbul - Trabzon » Erzurum tay. yare posta nakliyatı posta ida- resince esas itibarile kabul edil- i. Yakında şirketle müzakereye açaktır, “İm ikmalinden sonra Fransız'lars | taarruz edip edemiyeceğimi İslizan ettim. Büyük Reis, teşkilâtın ikma. linden sonra, derhal düşmanı min- takamdan tardetmek salâhiyetini haiz oldüğumu söyliyerek, bütün milende- Telerimde bana kuvvet olan şü cümleyi ilâve buyurdular: — Haydi. Allah yüzünüzü ak et- sin! Cenuba doğru... Son bahar. 1919 senesinin Teşrini- sanisi, Dört kişilik bir süvari müfreze- si halinde Sivas'tan Elbüstan'a doğfu indik. Ayın on sekizinel günü Elhüs- tan göründü. Doğruca kasabada Müdafaai Hu- kuk relsi Nasip zade Mehmet E- fendinin evine indik ve derhal Musta- fa Kemal Paşa Hazretlerinin tavsiye buyurdukları, Sağır Hâkim demek- le maruf Şam sulh hâkimi Ali Riza Efendiyi de buraya davet ettik, Bu zat, o zaman Büyük Reisin enmi- yetini kazanmış, hususi şifreye de malik bir zat idi. Bu sırada kolor. du mümessili binbaşı Südi Beyde geldi. Maksadımızı ve hüviyetimizi tanıttık. Müzakereye başladık. Elbüstan'da vaziyet şöyle idi: Fransızlar Urfa, Maraş ve An. tebi işgal etmişlerdi. Düşman mütemadiyen (Zeytin) ve (Maraş) ermenilerini teçhiz ediyor, Maraş'taki mevcut kuvvetlerini her gün arttırıyorlardı. Maksatları, işgal sahasını genişlet- mek, şimale, Sivasa doğru yürümek- ti. Türk ahaliye karşı yapılan hakı - ret ve zülüm, cidden facia halini al- mışti, Milli gurur ve haysiyeti - mize karşı yapılan bu çirkin ta- arruzlar, her gün bir vak'a çıkmasına vesile oluyordu , Hattâ Elbüstan'a vâsıl olduğumuz gün, Maraş'tan şu haberi aldık: Maraş çarşısında sarhoş bir Fransız neferi, kadınlar hamamma girmiş, büyük bir heyecan çıkarmıştı. Gene aynı gün bir başka sarhoş Fransız askeri, sokakta bir Türk ka- dmma saldırmış, kadmeağızı yere yatırmış. Bu çirkin manzarayı tesadüfen e - vinin balkomundan gören Ali Efendi isminde hâmiyetli bir Türk, milli asabiyetinin gâleyanı ile hemen ta - bancasına sarılmış ve iki kurşunla Fransız neferini öldürmüş, kendisi, firar etmiştir. ss Desüm edecek — Bugün müzakere- sine başlanıyor Aankara, 19 (Vakıt) — Yarım" (bugün) Mecliste bütçe müzake- relerine «başlanacaktır. Maliye vekili bu münasebetle bütçe hak- kında uzun izahet verecektir. Toplanıyorlar | Alman hükümetleri dahiliye nazırları Berlinde münim bir toplantı yaparak dahili vaziyet etra- fında görüşecekler Berlin, 19 (A.A) — Alman hü- kümetleri dahiliye nazırları, Al- manya dabiliye nazırı baron von | Gayl ile görüşmek üzere bu ayın 22 sinde Berlin'de taplanacak- lardır. Her ne kadar hükümet ma- bafili, ber kabine tebeddülünde bu kabil bir içtima aktedilme- sinin müteamil olduğunu beyan etmekte isede bu konferans hu- susi bir ehemmiyeti haiz olacak- tır. Zira Alman hükümetleri da- hilinde Hitler hücum kıtaatının faaliyetine ait memnuniyeti kal- dıran ve üniforma taşınmasına mezuniyet veren yeni emirname- lerin tatbikini müzakere edektir. Naziler, "“cenubi Almanyanın asi hükümetleri,, diye tavsif et- tikleri cenup hükümetlerine ve bilhassa Bavyeraya karşı hücum- larına devam etmektedirler. AN iktisat meclisi Berlin, 19 (A.A) — 3 azadan mürekkep bir ali iklsat meciisi vücuda getirilmiştir. Vazifesi, milli iktisat nazırile Alman ka- binesi arasında bir ibtilâf zuhüru takdirinde hakemlik yapmaktır. | Bulgaristanda Komünistlerin Muhakemesi bitti Sofya, 19 (A.A) — Havas A- jansı bildiriyor : Gizli bir teşkilâta mensubiyet- lerinden dolayı geçen Teşrinisa- nide tevkif edilen komünistlerin davası bitmiştir. Hatırlarda olsa gerektir ki maznunlardan üçü derdest edildikleri sırada intihar etmişlerdir. Şeriki cürümlerden on ikisi hakimıere hakaret ve enternasyonal marşını terennüm ettikleri için davanın ilk günle- rinde mahkemeden kovulmuşlar- dır. Müdafaa vekilleri de pro- testo makamında vazifelerine de- vamdan içtinap etmişlerdir. Maznunlardan altısı on iki bu- çuk, üçü yedi buçuk, üçü de dörder buçuk seneye mahküm olmuşlardır. Memlekette Telefon ağları Ankara. 19 (Vakıt) — Yalova Bursa telefonunun inşaatına de- vam olunuyor. Bu kısım bittik- ten sonra Karaköye kadar tem- dit edilerek Ankara - Bursa-Ya- lova arasında mükâleme temin edilecektir. Bursa - Balıkesir - Manisa tele- fon hattı için lâzım gelen leva- nım sipariş edilmiştir. Gelir gel- mez inşaata başlanacaktır. E Cenevre ve Lozan konferanslarında Dünyanın vaziyeti nasıl dü- zoltilecek ? Alman başve- kiline göre ... Cenevre, 19 (A.A) — Hafta tatili, birkaç zamandanberi dü- şünülen hususi (omükâlemelere tabsis edilmiştir. Heyetler reislerinden bazıları, dün, mükâlemelere başlamak ü- zere buraya gelmişlerdir. Diğer heyetlerin gelmesine intizar olun- maktadır. M, Grandi, M. Benes ve Sir John Simon dün akşam gelmiş- lerdir. M. Paul Boncour ve ih- timal M. Mak Donald da bugün geleceklerdir. Almanya ve tamirat borçları Berlin, 19 (A.A) — Volf ajan- $ı bildiriyor : Almanya Başvekili Von Papen, tamirat konferan- sındaki izahatı esnasında Yung plânının tanzim olunduğu 1927 senesindenberi cihan iklısadiya- tının nasıl değiştiğini ve nikbin- likten bedbinliğe ve nihayet ü- miş ve şöyle demiştir: — Bam ecnebi devletler tarafından Tar kiymeünin değişmesi, istihdaldı far Yanın düşmesi ve sair borçlar İçin yeri bir tesviye suretini zaruri kılmaktadır. Versay muahedesinin tetkiki Viyana I9(A.A) — Avrupa ittihadı birliği reisi M. Kalergbi Lausanne konferansının içtima: münasebetile Fransa ve Alman- ya hükümetlerine Versailles mu- ahedesinin (gerek galipleri ve gerek mağlüpları taahhüt altına sokan Vilsonun meşhr 14 madde- namesinin yeniden telkikine mü- teallik müsbet bir prograni gön- dermiştir. Meksikada zelzele Dİ ARRE EE Çok şiddetli oldu. Aheli, korkudan kıriara çıktı Nevyork, 19 (A.A) — Meksi- kadan gelen telgraflara nazaran Meksikanın takriben 500 kilo- metro garbinde kâin Manzanillo mıntakasında şiddetli bir zelzele olmuştur. Münakalât inkitaa uğramıştır. Nufusça telefat vukuu baber ve- rilmektedir. Meksiko, 19 (A.A) —EColima da bir zelzele olmuştur. Birçok binalar, hasara uğramıştır. Mek- sikoda birçok elektrik sademe- leri müşahede edilmiştir. Dehşe- te düçar olan ahali, parklara ve kanlra iltica etmiştir. izmirde kovukta ya- şıyan bir kadın! Izmir, 18 — İzmirde yedi bu- çuk senedenberi yangın yerlerin- deki bir kovuktan çıkmıyan bir Romen kadını bulunmuştur. Ver- diği ifadeye göre, umumi barpte sevdiği bir Türkle Türkiyeye gelmiş, dört sene sonra sevdi- ğinden ayrılmış, başkası ile ya- şamıya başlamış ve girdiği ko- vuktan çıkmamıştır. Romen kadını kendisinin Ro- manyada anası babası olduğunu, fakat yanlarına gilmiye yüzü ol- madığını söylemektedir. Tahkikata devam edilmekte dir. Hadise esrarengiz bir şekil arzetmektedir. Istanbul kazan komisyonu Izmir, 19 (Vakıt) — İstanbul kazanç temyiz komisyonu riya- setine tayin adilen defterdar Hüseyin Avni B. Istanbula ha- reket etti, temyiz mitsiz bir hale düştüğünü göster- | tediyatın tstili, k edi muzmelesinin sza)- | mas, alunın yükselmesi nisbetinde borç. | sine müstenit vezsaiİles muahede- | | Türk-iran o Kardeşlik tarihi Baş makalemizden mabast| yetinin ihtilâflı kalan bir nokta hak kında “Burası bir gün İran için mü dafaa yasıtası olacaktır,, demesi, bu nun üzerine ihtilâftan haberdar olai Şah hazretlerinin “Hayır, meseleyi | suretle mütalea etmeyiniz, Türkiy ile İran hiç bir vakit müsellâh ihti lâf vaziyetine düşmiyecektir., tarzın da cevap vermesi, bu suretle mevzu! bahs ihtilâfın halini teshil etmesi Türk milletinin kalbinde ebedi ola rak hürmetle muhafaza edeceği kıy metli bir hatıra olacaktır. Çünkü şal Rıza han hazretleri, bu güzel sözler ile ayni zamanda Türk milletinin İr: na karşı olan samimi hissiyatını ifa de etmiştir. Türklerle İranlılar arasma vakti le mezhep ayrılıkları düşürenler vı bu ayrılıkları müsellâh ihtilâflara kı dar götürener, kimler olursa olsun lar, affedilmez hatalar yapmışlar bu hataları ile her iki memlekete bi yük zararlar vermişlerdir. Bu hata lar insanlığın yüzünü kızartacak, ay ni zamanda İstikbal için de ibret al nacak hadiselerdir. Şah Riza Han Hazretlerinin çok isabetle ifade ettikleri gibi artık maziye ait olan bu hatalar, bundar sonra bir daha tekerrür etmiyecek tir. Ahiren iki memleket arasında tec diden aktedilen muahedeler ve hu » dutlarda yapılan tashihler de bu ha. falarm bir daha tekerrür etmiyeceği ni gösteren bir mlisak kıymet ve ehem miyetini haizdir. Bu tariht misakı ha zırlıyanlar, memleket ve milletlerine yaptıkları bu şerefli hizmetten dola. yı hakikaten takdir ve tebrike lâyık. tır. Mehmet Asım Gizli dervişlik Manisada maznunların birkısm hapse mahküm edildiler Manisa, 19 — Şehrimizde giz- li bektaşi tekkesi açmakla maz- nun olanlar hakkında verilen ka- rar dün mahkemede maznunlara bildirildi. Bektaşi babalığı. yapmakla maznun Hasan Haki efendi dört ay hapse ve altmış lira ağır pa- ra cezasına mahküm edilmiştir. Diğer maznunlardan Tevfik, Ha- san, Naili efendilerle Remziye hanım üç ay hapis ve ellişer li- ra para cezasına mahküm olmuş» lardır. Bunların cezası tecil edil- miştir. Diğer maznunlardan Sait, Ali Sacit, Agâh ve Wuhiddin efen- dilerle Fatma, Havva hanimlar beraet kararı almışlardır. Beraet kararları ekseriyetle ittihaz edil- miştir. Öğrendiğime göre müd- deiumumilik makamı bu kararı bir kaç noktadan temyiz etmiş- tir. Malüâller hakkında bir kanun Ankara, 19 (A.A) — Malül gaziler cemiyetinin müracaatı ve Milli müdafaa vekâletinin teşeb- büsü üzerine 10 seneliklerini ak mış olan malüller hakkınba yeni bir karar verilmiştir. Buna naza- ran İ0 seneliklerini almış olan malüllere tesviye tarihinden iti- baren maaşları iadeten tahsis o'unacak ve 10 senelik olarak aldıkları miktar ödendikten son- ra maaşlarının tediyesine devam edilecektir. izmir belediyesinin tasavvurları Izmir, 19 (Vakıt, — Belediye, Viyanada olduğu gibi amele apartmanları inşasını ve burada ameleyi ucuz surette iskân et- meyi döşünmektedir. italyada komünistler bir Faşisti öldürdüler Roma, 19 (A.A) — Modene eyaletinde bir faşisti öldürmekle mazmun bir çok komünistler tev” kif edilmiştir. Maktül faşistin cesedi, 6 ma” yısta Secchia mebrinde kulun” muştur.