23 Haziran 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

23 Haziran 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

— 2 — VAKIT 23 Romada ekmek" kongresi , Roma, 22 (A.A) — M. Mus- solini, dün kapitolde beynelmilel ekmek kongresinin ilk celsesini açmıştır. Kongrede birçok mil- letlerin murahbasları bazır bu- lunmuşlardır. Roma vali muavini, kongreci- lere hoşamedi beyan etmiştir. Korporasyonlar nazırı M. Bottai bir nutuk söyliyerek bali hazırda açılmış olan sergiye 6000 ek- mek nümunesi gönderilmiş oldu- ğunu beyan etmiştir. Mumaileyh, bu kongrenin yalnız iştirak eden azanın çokluğu itibarile değil âyni zamanda tevdi edilen ra- porların kesreti noktai nazarım- | dan çok mühim olduğunu söyle- | miştir, Hatip Bundan sonra İtalyada rek nevi ve gerek maliyet iatı itibârile ekmek meselesi bakkında ittihaz edilmiş olar tedbirlerden bahsetmiştir. menmaesasun00n20n0409 sad armenssenonsauhanaranusamsane söylüyor ve Türklere tecavüz eden Bulgar köylüleri hakkında kanu - mun tatbik olunmasını istiyordu. “Niçin susuluyor?,, serlevhası altın - dr bu makalenin muharri - ri olarak Arif Necip Bey ismin -) de bir Türk muharririnin Bul - garistanda tevkif edilerek Sofyaya| götürülmüş olduğunu da evvelki gün yazmıştık . Bulgaristann Filibe şeh - rinde çikan “Rodop, isimli Türk gazetesinin dün gelen 18 Haziran 1992 tarihli sayısı, Kesrovo köyündeki faciadan bahis ve “Karadeniz, gaze - tesinin o makalesini naklediyor ve “Biz de susamayız!,, serlevhasil eşun Yarı yazıyor: “Bu mesele, malüm olduğu üzere mahalli ve ecnebi bir çok gazeteler sütunlarına geçmiş bulunuyordu. 'Ahiren bazı rüfekamızda, okuduğu - muza “yöre, Dahiliye nazırı, vak'ayı adi bir — propağandaya (o atfederek tekzip etmekte ve işin alelâde bir köy. milnozaası olduğunu: söylemektedir. Cami've mektep yanması vâki ol - madığı, Türklerin ketii ve tahkir edilmediği ileri sürülerek, Türk ga -| zetelerinin de böyle bir neşriyala sütun kabul göstermelerine tecssiif “1932 Telgrat Haberleri Amerika tehdit mi ediyor ? Tahdidi teslihat işi suya düşerse Avrupa harp borçlarının tenzilinden ümidini kesmeli ! öte taraftan yeni Alman başvekili, fon Papen, tamirat borçlarının tamamen ilgasını istedi Cenevre, 22 (A.A) — M. Hen- derson, o Belçika, Danimarka, Norveç, Felemenk ve İsveç hey- eti murahhasası reislerini kabul etmiştir, Mumaileyhima umumi komis- yonun yeni bir celsesinin içtima- mın be zaman için derpiş edile- bileceğini sormuşlar ve bu su- allerile halihazırda yapılmakta olan müşavereleri kat'iyyen tecil niyetinde olmadıklarını fakat takribi bir tarzda malümattar olmak istediklerini ilâve eyle- miştir, M. Henderson, başlanılmış olan mükâlemelere büyük bir ehemmiyet atfeylemekte oldu- ğunu söylemiş ve (bunlardan müsbot neticeler istihsali için icap eden zamanın bırakılması lâzım geldiğini beyan etmiştir. Fakat, Cenevre, 22(A.A) — Gece geç vakıt M Henderson, Amerika- nm müstacel talebi zerine 1 Temmuzda inikadı matasavver olan umumi komisyonu iptidai bir celse aktine davet etmiştir. Bu celse saat 16,80 da aktedile- cektir, Amerika heyeti, bu celsede mühim bir beyanıme okumak tasavvurundadır. Bu buyannamede o Vaşington hukümetinin bali hazırda cere- yan etmekte olan tahdidi tesli- i hat müzakereleri o hakkındaki battı bareketi tasrih edilmiştir. Çünkü... Vaşington, 22 (A.A) —M. Stimsonun Amerika murabbası M. Gibsona, terki teslihat kon- feransı akamete mahküm kaldığı takdirde Avrupanın harp borç- larnın tenzil veya iptaline ait taleplerin Cemahiri Müttehide tarafından müsait bir tarzda te- lâkkisi için her türlü ümitten sarfı nazar etmesi icabedeceğinin Cenevredeki devlet adamlarına bildirilmesini tebliğ eylemiş ol- duğu söylenmektedir. Bu haber, tekzip edilmiş ol- masina rağmen, siyasi mahafilde ısrarla devran etmektedir. Lozan konferansında Lozan, 22 (A.A) — M. Von Papen, bu sabah M. Makdonal- da tamiratın tamamen ve acilen ilgası talebini mutazammın bir moratoryom vermiştir. Ilgaya mukabil, Almanya isti- şari misak şeklinde bir takım siyasi tavizat ve Fransız Alman sanayileri arasında (yapılacak itilâflar ve yeni bir Fransız- Alman ticaret muahedesi şek- linde iktısadi tavizat teklif et- mektedir. ediliyor Biz de, şu noktaya teessüf etmek - teyiz ki, Türklük efkârı unumiye - sini altüst eden hadisenin mahi - yeti hakkında hükümet gazele idare - hanelerine bir tebliğ ve tavzih res - mi vermemiştir. Esasen yeçmiş günlerin hadiseleri içinde hadıramızı yakıp tutuşturan bir kaç cinayet vak'asım da biz biliyoruz, Caniler melikel adil olan kanunun o yüzünü görmemiş, kurbanlar ruhu milletle, kâbüs, ıstırap halinde medfun kalmıştı. Bu son vak'a, kdâşiyet engiz bir vüs'etle, akurane bir savletle bütün bir Türk köyünü harap etmiş ol -| duğunu titriyerek okuduk Hükümetimizden icraat seria bek: Hyoruz, Kalplerimizde kabuk tutmuş 1 - dirapları silmiye, ruhlarımıza kök salan İnkisarı mübeddel emnültmi - nan elmiye, efkârı umumiyei milli -| yemiz, her zamandan ziyade muh - İraktaNeleroluyor ingiltere hükümeti asker gönderiyor Kahire, 22 (A.A) — Royter Ajansından bildiriliyor: Büyük Britanya'nın Irak âli komiserinin Irak için takviye kı- taatı talep ettiği zannolunmakta- . dır. Nortbamtonshire alayından bir kıt'anın yarın Kahire'yi ter- ketmesi için tedabir ittihaz edil- miştir, Bu alayın diğer 3 bölü- ğü de günde 1400 kilometre katedecek olan 20 tayyare ile Cumartesi gününe kadar Irak'a İ gönderilecektir. Fransanın en eski mebusu kim ? Paris, 22 (A.A) — Müzakerat salonunda omeb'usların yerleri önümüzdeki cuma günü kat'i olarak tesbit edilecektir. Yer intibabı hakkında takad- dümü en eski meb'usa bahşe- den kaide münasebetile en eski mebusun (Obabriye nazırı M. Leygues olduğu ve mumaileyhin ilk defa 1887 tarihinde intihap edildiği beyan edilmektedir. Bulgar gazetecileri Gazi Hz. birlik reisini locs- lerinde kabul ettiler Aakara, 22 (Telefon) — Bul gar gazetecileri yarın Recep Beyi ziyaret edeceklerdir. Ankara, 22 (Telefon) — Dün akşamki müsamede Bulgar gaze- tecileri birliği reisi M. Sakızof, Hakkı Tarık Bey tarafından lo- calarında Gazi Hz. ne takdim edilmiş ve Gazi /liz. nin iltfa- tına mazbar olmusur. Gazeteçiler yarın 6 da Anka- ra'dan hareket edeceklerdir. Bulgar gazetecileri Halkevinde Ankara 22 (Vakıt) — Bulgar gâzetecilerine ve bale heyetine yarın (Halkevinin bir ziyafeti vardır. Bulgar misatirlerGazi çiftliğinde sAnkara, 22 ( Vakıt) — Gazi çiftliğinde Balkan birliği tarafın- dan şehrimizdeki Bulgarlara bir ziyafet verildi, Ziyafette hariciye, maarif vekilleri ve bir çok meb'- uslar bulundu Londra sefirimiz Paris 22 (A.A.) — Reisicum- hur M. Lebrun Türkiyenin Lon- dra büyük elçisi Münür Beyi ka- bul etmiştir. Eczacı mektebinin yeni mezunları tağfır, Adi bir cinayet vak'asını, kas) © ş panini adliye ve idariyemiz fevkına| $ çıkarak seksen hanelik bir köy hal - kını harap ve perişan etmiye ka-) dar sebep tutan caniler her kim ise bilâlfatöi zaman pencei âdelete çekil -| “ melidir. Yoksa koca bir köy ka» tillerinin adli hesap ve mes'uliyeti) aranıp bulunmazsa, ammenin emni » yet be masuniyeti mefhumları icaba-| & mühümmesi gecikmeden derpiş e - dilmezse Türklük camiası için hâsi olacak neticeyi tavzih fazla bir şey) © olur ve İnsan kendisinin Patagonya- da bulunduğunu zannetmekten kur - taramâz, (Rodop) gazelesi bunları yazıyor: Temenni edelim ki, hu acıklı ıstırap sesini yükselten Türk m.zarrir de Arif Necibin yanıma götürülmesin! Dost ve komşu hükümetien bekledi- ğimiz zulüm görenlerin bir kat daha tazyik edilmesi değil, mes'ullerin meydana çıkarılarak ceznlandırılma- ları ve Bulgaristan Türklerine rahat ça nefes aldırmak imkân ve itminanı pın yerilmesidir!, Eczacı mektebinde imtihanlar dün bitmiş ve on iki efendi imtihanlarda muvaffak olarak mektebi bitirmiştir. Bu sene me- .zun olan efendiler şunlardır : Reşit Haki, Ahmet Mitat, Remzi, Fazıl Hasan, Fikri Nihat, Hasan Hilmi, Edip hakkı, Şevket Haşim Halit Geray, Cevdet, Ihsan, Ahmet Cevdet efendiler . Resmimiz yeni mezunları göstermektedir. Kendilerine hayat- ta, muvaffakiyet dileriz. Çarpışiyorlar |: Almanyadâ sokak muharebeleri Berlin, 22 (A.A) — Bu gece Berlinde polislerle müfritler ara- sında yeniden bir takım arbede- ler olmuştur. Şehrin cenup - garp maballe- lerinden birinde bir komünist bir Hitlerciyi ; ruvelverle . öldür-. müştür. Essonda meçhul bir şahıs, bir cümhuriyetçiyi bıçakla öldürmüş- tür. Ren eyaletinde kâin Ander- nach'da Hitlercilerle komünistler bir toplantı esnasında adeta bir muharebe yapmışlardır. Birçok ağır yaralı vardır. Kiel de Imapratorluk bayrağı mensuplarile komünistler birbir- lerile çarpışmışlardır. Varel “Ol denburg,, da yüzlerce sosyalistle komünist, Oldenburg hükümeti dahilinde Hitlercilerin iktidarı ele almış olmalarını tesit için belediye dairesine müfrit milli- yetperverlerin bayrağı çekilmek üzre trampete ve fifrelerile git- mekte olan bir Hitlerci alayına taarruz etmişlerdir. Birçok Hit- lerci atılan şişelerle yaralanmıştır. Almanyada komünist fırkası lâğvedilecek Berlin, 22 (A.A) — Nasyona- list matbuata göre, Alman hü- ' kümetinin pek yakında komünist * fırkasını İağveden bir emirname neşreylemesi (o gayri mümkün değildir. azis gazeteler, bilhassa Rhur havzasında son günlerde vuku bulan kanlı hadiseler hasebile böyle bir tedbirin tatbikinin hak- hk olacağını ilâve etmektedirler. Berlin, 22 (A.A) — Alman nasyonalistlerinin naşiri efkârı olan Lokal Anzciger, fırkalarının lağvedilmesi tedbirlerinin mevkii tatbike konmasına intizaren ko- münist fırkasının bütün evrak, vesaik, para ve alâmetlerini za- bitanın nagihani bir surette va- ziyet etmesi tehlikesinden kur- tarmak için emin bir yere tevdi etmek hususunda icap eden bü- tün ibtiyat tedbirlerini ittihaz etmiş olduklarını yazıyor. Komünist fırkasının “Muavin, teşkilâtı azası şitndiden zahiren spor veya sanat birlikleri şek- linde grup halinde toplanmak- seli suretle bunların ko- münist fırkasına mensup olduk- larını bilâhare isbat etmek çok müşkil olacaktır. | iktisadi buhranın Mikrobu İ ( Baş makalemizden mabaat ) i kâğıt para çıkarmağa başladılar Bir gün geldi ki bu hal umumi bir şekil aldı. Git gide bütün dünya yüzündeki altınler muhte- lif vasıtalar ile piyasalardan çe- kilerek bir takın bangerlerin kasalarına saklandı. Meydanda para olarak sade kâğıt yığınla- rından ibaret kümeler kaldı. Bu suretle büyük bir altın spe- külâsyonu © yapılmış oluyordu. Dünya yüzündeki altınlar adet- leri mahdut bankaların kasala- rma girdikçe ve bu maden ser- best tedavül sahasından çekildikçe kıymeti arttıkça artıyordu. Nihayet M. Çurçil'in dediği gibi bugün bu kıymet tezayüdü yüzde 70 nisbeti ni buldu. Altın kıymetinin tezayf- dü ise eşya fiyatlarına nazaran İ yükselmesi demek (olduğundan altınm kıymeti arttığı nisbetinde bütün eşya fiyatları düştü. Yani buğday, yün, pamuk, her nevi yiyecek ve giyecek eşya müstah- silleri emeklerini kaybetmiş ol- du. Bundan da ciban buhranı denilen felâket çıktı. Altın kıymeti bu şekilde yük- seldikçe şuphesiz bu madeni ka- salarına toplayanlar bundan bir ibtikâr menfaati elde etmişlerdir. ve halâda etmektedirler. Fakat buna mukabil bütün memleketteki her türlü eşya müstahsilleri ka- zançlarından (o kabyetmişlerdir. Binaenaleyh bankalarının kasa- ları temamen altın O külçeleri ile dolu olan Fransa ve Ame- rika gibi memleketlerde ayni suretle zarar görmektedir. De- mek ki bugün bütün insanlık #lemi beş on büyük altin ih“ tekirlerinin keyfi ve menfaati için iztıraplar içinde inlemektedir. Beynelmilel iktisadi ve mali hayatta vukua gelen bu felâket iptida borçlar meselesi ile kem dini göstermiştir. Çünkü vaktile altın kıymeti tabii seviyede iken aktedilen istikrazlarm O tediyesi zamanı gelince borçlarını yüzde 60, yüzde 70 fazlasile ödemek gibi bir mecburiyet karşısında kalmıştır. Bu hal bir çok mem- leketleri ve müesseseleri muhâk- kak bir iflâs tehlikesine maruz bırakmıştır. Fakat şimdi vaziyet öyle bir safhaya girmiştir ki artık beynelmilel borçlar tamamile def- tetlerden silinmiş olsa bile gene cihan iktısadiyatındaki müşkülâtım bertaraf olması mümkün değildir. Bunun için M. Çurçil tamirat ve harp borçlarının halli ile iktifa edilmeyerek mutlaka altın mes- elesinin nazarı dikkate alınmasını bunun için gümüşün altın ile be- raber para mikyası olarak kabul edilmesini istemiştir. Mehmet Asım Lutfi Fikri bey hakkında takibat Ankara, 22 — Avukat Lütfi Fikri Beyin Ankara ticaret mab- kemesinin verdiği bir karara itirazen mabkemeye tevdi ettiği temyiz £ İâyıhasında mahkeme hey'eti hakkında kullandığı ta- birler | tahkiramiz o gürülmekle hakkında kanuni takibata teves- sül oedilmiş ve evrak asliye mahkemesine verilmiştir. Lütfi Fikri Beyin suçu neşir vasıtasile tahkir (o mahiyetinde addedilmektedir. . Muhakemesi yakında Ankarada rüyet edile- cektir. Bulgar sefiri Ankara 22 (Telefon) — Bulgar sefiri istanbula hareket etmiştir.