23 Haziran 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

23 Haziran 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

—4 —VAKIT 23 Haziran 1932 İş ve Kazanç kanun- ları ı etrafında Ticaret odası umumi meclisinde dün münakaşalar yapıldı Ticaret odası umumi meclisi | | dün öğleden sonra reis vekili Habip zade Ziya beyin riyaseti altında toplanmışlır. Bir kaç gün evvel vefat eden oda reisi sanisi Şerif zade Sü- reyya beyin hatırasını tazizen beş dakika &e'se tatil edilmiştir. Zahire borsasının nisan ayına ait bütçesi okunarak kabul edil- miştir. Bundan sonra iş kanunun müzakeresine başlanmıştır. Bu kanunun bilhassa amelele- rin hukukuna ait altıncı maddesi idare meclisinde müzakere edi- lirken muhtelif fikirler serdedil- mişti, Bazıları amelenin 15 gün ev. vel kendisine haber vermek şar- tile işten çıkarılmasını diğer iki- side bir bafla evvel baber ve- rilmesini müdafaa ediyordu. Bu l hususta faaliyette bulunan ko- odasının tesbit eltiği fezlekedeki 6ıncı, 13, 14 ve 15 inci madde- ler mübimdi. Altıncı wadde hizmet erbabı- nn memur ve müstabdiminin kazançlarının yüzde yedi ilâ do- kuzdan seyannen yüzde beşe in- | dirilmesine dairdi. Diğer maddelerde şunlardı: 13 — Beyannamelerini mindinda verni - yen veya defter #hraz edemiyen mükellef -| lerla kazançları resen tahkikatı barieiyo öle talalir olunmakta ve bir Çek şikâymiz vi <ip olmakta âdi, Erojede bu şikâyatan önüne geçilmek ö- sera şimdiye kadar varldnt tulaktek me » Biyrlarımın etinde bulunan resen Gar seki- hiyeti, mükellefin mensap olduğu misleli teşekküllerden ve Titaret Odalarından in » tihap © edilecek ehli (o vukuftan mürekkep “Tarh komüsyonları,, ta tevdi edilmiştir. Bu) şekli tarhiyat son Gereep halzi eherimi,es| ölnp ba bahiste meyont şikâyetleri izel edecek mahiyettedir. 14 — Projede resm tarkoluman vergi için yapılan tetkiksi esnasında Mmü“lleria! zarar etiği görllürme vergi Almnsyacağı! tasrih edilmiştir. Halbeki me kadar oray) ve takdir swetile vergi tarhında müleki - fia zarar etiği hemen biç mevrunbulma » misşanda ise büsbütün başka bir karar verilmiştir. Bu maddeler tekrar okunmuş ve özadan İş bankası müdürü Muammer Beyle fabrikatör Gani B. söz söylemişlerdir. Gani B.: — Biz kapunun beyeti umu- miyesine taraftarız. Ancak bazı maddeler üzerinde meşgul ol- | mak lâzımdır.. Ame'enin hakları ! da bu meyanda dahildr. De- miştir. Amelenin hakları müza- kere edilirken daimi, muvakkat | ve bir akitle müddetleri tayin edilmiş: olan ameleler için ayn ayrı işten el çeklirmeden evvelki ihbar mecburiyeti oldukça mü- nakaşalara sebebiyet vermiştir. Bilhassa azadan bir zat; — Ben işim olunca beş adam alacağım, Üç gün sonra bir adam benim işime yaramazsa ben bunu işten çıkarırken neden 15 günlük yevmiye vereyim? Demiştir, Bu husustaki müza- kere uradığı ve müsbet netice çık- madığı için tekrar tetkik edilmek üzere bu lâyibanın komisyona iadesine karar verilmiştir. Bundan sonra kazanç vergisi lâyihası hakkında Islankul meb'usu Ziyaeddin B.in istediği malüma- tn müzakeresine başlanmıştır. Bu kanun lâyibesı hakkındaki fezleke oda idare meclisinde tet- kik edilerek tesbit edilmişti. Iş bankası müdürü Muammer B. odanın tesbit ettiği fezlekede kazanç itiraz komisyonları hak- kındaki fıkraya işaret ederek demiştir kiz — Kazanç vergisi itiraz komis- yonlarındaki evrak arkadaşların işe sıkı sarılmasile bazan doğru oluyor. Fakat kirçok defalar haksız muameleler cereyan edi- yor. Muammer Beyin bu sözleri Üzerine itiraz komisyonunda aza - olan Hacı Recep B. derhal iti- Taz etmiş ve: — Böyle şey kat'iyyen olmaz. Her şey doğru cereyan eder de- miştir. Fakat Muammer B. Re- Beye cevap vererek demiş- bir ki; < P — — Hacı Recep Beyin de aza olduğu komisyonda birçok hak- sız muameleler geriye dönmüş- tür. Bunu biliyoruz. Bundan sonra diğer maddele- rin mözakeresine geçilmiştir. Bu maddeler içinde bilhassa ticaret İ sin riyasetinde biri mahalli dilemiştir. 15 — Mükğmetçe meclise Yapılan & - lite, ber kaza ve vilâyet merkezinde teş » kil eiilecek itiraz komisyonların öle anil. kiye, bir mal yocmuru ile Üç odu uzun » dan mürekkep bulunması ve komisyon ek- seriyelinin memur olmaması 01399 kabul © Iuumuştur. Fuakatbillhare bu teklif seoeli - sin ikisi cncümeninde tadil edilerek ma - liye vekülefinem — intihap ak bir rel are odam, diğeri beledyece münirlap üç kişilik Çnma vazsal komisyonlar) tartmdan — Hirazatım tetkik odilmesi teusip edilmiştir. Muvazzaf bulunan komlayon azam hariçte başka işleri olmanınsı da mesrut bulunduğundan bunların vekâleğtem neyime maaş şeklinde beret almaları doleyemyie alâkadar Üç makam tarafından tayin cdi. Müz birer mesir vaziyetinde kalmaları" yek rwihtemeldir. Simdiye kadar geçen tecr) » beler muvazaf memurlardan mürekliep ve ya bu gibi memurların ekseriyet teşkil et tiği komisyenlarda mükelleflerin hukukunu) muhafazadam viyade hukuku bazinenim vi -| yama meydan verilmemek endişesile ha - reket edildiği kanantını tevlit eylemisir. Ticaret Ve iktisat Yunanlılarla ticari münasebatımız Komisyon toplandı Türk ve Yunan hükümetleri arasındaki iktisadi müvasebeti arltırma (omaksadile toplanan Türk - Yunan ihzari komisyonu dün toplanmıştır. ihracat merkez- lerinden gelen raporlar okunmuş i ve bunların ümumi bir rapor ha- linde ihzarı kararlaşmıştır. Komisyon gelecek perşembe günü tekrar toplanarak Türk- Yu- nan kökümetlerinin ticari müna- sebalımn artmasına ait kararlar verecektir. Verilen omalümata göre Yunan bükümeti tarafından seçilen komisyon faaliyetini bi- tirmek üzredir. Bu komisyon ta- rafından ticaret odasına gönde- rilen malümatta umumi foplan- ma için İâzimgelen hazırlıkların bir sn evvel bitirilmesi rica edil miştir. Esperanto kongresinaden haberler Paris Ucaret odasından 'İstan- bul ticaret odasına gelen haber- lere göre Paris ticaret odası ia- rafından, 30 Hazirandan 6 Ağus- tosa kadar Cevam etmek üzre Pariste büyük bir Esperanto kon- gtssi yapılması temin edilmiştir. Bu kongreye ber memleketten birer murahbas çağırılmışlır. Merleketimiz nammada bir murahhas veya deleke gönderil- mesi rica edilmektedir. Ticaret odası bu hususta bir karar ve- .recektir, Ticaret odaları umumi kongresi Istanbul ticaret mıntakası da- hilindeki titaret odalarının umumi kongresi cumartesi günü ögleden son-a ticaret olası salonunda yapılacaktır. Kongrede Istanbul mintakâsı dahilindeki Ucaret oda- larmın raporları, temennileri ile Istanbul ticaret. odasmın takrir- leri müzakere edilecektir. Veri- len malömata göre her ticaret Ve onam bu kannni sevkiledir ki, moliye| vekâleti, vergi komisyanlarımlaki | emer) aranın ekseriyet termin edememesi için prol jeye yeni hükümler Koymak merburiyetin.! 4» Kalmıştır. 1 Takdim obiann fezlekede bu cibetler tef sil olunarak hükümetin | teklifinin kabulü temenni edilmiştir. 14 — Projede Katanç vergisle eğlence ve İişusi istikidir vergileri mereedilmiş o tup bu vergiye dabi dicsesihanelerin vergi nispetleri tevhide güre bir miktar da ten -İ gil edilmiş bulunmaktadır. 19 maddeden ibaret olan bu lâyiha umumiyetle kabul edilmiş ve keyfiyetin Istanbul meb'usu Ziyaettin Beye bildirilmesine ka- rar verilmiştir. Bundan sonra 30 Hazirandan i 6 Ağvstosa kadar Pariste top- lanacak olan İsperanto kongresi- ne İstanbul ticaret odası namı- na Paris ticaret odasının iştira- kine karar verilmiş ve celseye nibayet verilmiştir. Yoguslavyada emlâki olan vatandaşlarımız Yugoslavyada emlâk ve ararisi olanların 4 Temwuz 932 tarihine kadar emlâk ve arazilerinin bu- lunduğu mahal belediyelerine müracaatla beyanname vermele- ri, aksi takdirde haklarından mabrum edileceklerini Yugoslav- ya muhabirimiz bildirmektedir. Yugoslavyada bu gibi arazisi olup ta şimdiye kadar beyanna- me vermek suretile müracaatta bulunmamış olan vatandaşlarımı- zın biran evvel beyannamelerini ait olduğu makama tevdi etmeleri menfaatleri iktizasındandır, odası kendi mıstakasma ait bi- rer rapor vermiştir. Bu raporlar- dan maada Istanbul ticaret odâ- sından da iki rapor hazırlanmış” tır. Raporun biri Gcaret odası kâtibi umumisi Vehbi bey, diğeri de Hakkı Nezihi bey tarafından hazırlanmıştır. Bu raporlardan Vehbi'beyin hazırlamış olduğu bilhassa dik- kats şayandır. Vehbi bey bu ra- porunda ticaret mıntakalarının idari vaziyetini. tetkik etmekte ve bunun coğrafi vaziyete göre tesbitini. istemektedir. Çimento fiatları ve ihlikâr Çimento fiatlarında ihtikâr ya” pıldığı hakkında evvelce Ticaret müdüriyetine müracaat edilmişti, Ticaret müdüriyeti yaptığı tet- kikat neticesinde piyasadaki çi- mento fiatlarında ihtikâr olma- dığına karar vermiştir. Dün Adanalı bir zat Ticaret müdüriyetine gelerek Istanbuldaki çimento fiatlarının o Adana ve Mersine göre çok fazla olduğunu iddia etmiştir. Bu iddia üzerine Ticaret mü- düriyeti tekrar tetkikata başla- mıştır, Afyon piyasası yükseliyor Dün borsada 12 morfinli 5 san- dık afyon Hacıköy malı İ2 lira seksen beş sandıktan, gene Ha- cıköy afyon 1250 kuruştan, iki sandıktan Kırklareli malı 12 li- radan 2 sandık, Bilecik malı 11,50 den satılmıştır. Son gelen haberlere nazaran #fyon istiksalâtı 1000 ile 1500 sandık arasında tahmin edilmek- tedir. Matbaamıza gelen eserler; ——— —— Tavuk Tavuk gazetesinin 16 me sayısı çok müfit ve mesleki yazılarla çıkmıştır. Ser gi kakkında bir çok Yazlar ve resimler vardır. Alâkadarlarına tavsiye ederiz. Afyon istihsal eden memleket- lerden Sırbistanda mahsül azdır. Geçen sene haziran sonuna ka- dar Belgrat borsasına 77 sandık afyon geldiği halde bu seve bu miktar bir okkayı tecavüz etme- miştir. “Obi çöllerindel Türkçeve çeviren ÖMER RIZA —12 — Yazın: SVEN HEDİN GOBİ ÇÖLLERİNDE 23 Haziranın otuzunda Larson'un bir sürü develerle geldiği: dair malümat aldık ve sevindik, Fakat develer çad yaklaştıkları zaman çadırlardan ürktüler ve kaçtılar, cilerin mahareti sayesinde vaziyet kurtarıldı. Gelen lerin sayısı 24 idi. Hepside semiz ve kuvvetli Bunlarla Urumçi'ye kadar gidebilir ve bunlar oranm tahammül edebilirlerdi . Norin plânımızı hazırladı . Goşun nehrini üç cepheden Keş") fedecektik . Her Heyder, bu müsellesin ölçülerini caktı. Onun için alâkadarlar, mütemadiyen çalışıyorlardı. Üç kol mütevaziyen hareket edecek, Norin'in kolu, asıl kervana nazaran yir kilometre şimalden, Çinliler on kilometre ce“ nuptan, ben de ortadan gidecektim. Şimal kolu, Norin'in, cenup kolu Yuan'ın riyaseti altında olacaktı . Yuan Temmuzun, üçünde hareket edecek, onun arke“ ölojist Huang ile yardımcı Çuang, Pai, bir aşçı, iki amele, iki Mongol refakat edecekti. Bunlar dört haftalık zahire ile 15 deveye kâfi erzak alacaklardı . Şimalkoluna Norin, ben riyaset ettikten başka Bergman ona refakat edecek, Çin ona yardımda bulunarak, avke- noloji ile meşgul olacak, Ting, tapneöntormi tetkikleri yâ- pacak. Bu kol, Temmuzun birinci günü hareket edecekti , Bu iki kol, asıl kervan ile, yani bizimle temaslarını mu hafaza edecekti. o Bunun için Mongollardan kuryeler temin ettik. Bunlar seri develerle hareket ediyorlardı. Xonak warleri, sulu ve mer'âlı yerler olacaktı, Bi Hutyertu gölde Son günler Hayatımız yeknasak, fakat hoş geçiyor. Mongolistanm yaz mevsimi bu kadar yükseklerde, elbet ki, güzel Sathibahirden 1595 metre irtifadayız. Temmuzun sekizinci günü uzaktan bazı Mongollar gör“ dük, Bunlar bir sürü develerle bize geliyorlardı. Bunla rın getirdikleri on dokuz deveyle mevcudumuz 220 ye var- muştı . İki Çinli, bize, beş Dolar mukabilinde bir geyik yavrusu satmak istediler. Geyik henüz sekiz günlüktü. Fakat Larson bunu satın almamıza razı olmadı. Çünkü bunu aldığımız takdirde yolda geyik yavruları etrafımızı alırdı. Biz, yav- ruya süt içirdik ve ona elimizden'geldiği kadar baktık. Son ra onu bir battaniyeye sararak oçadırımın içine aldım. Hakikatte bende bu yavruyu ne yapacağımı bilmiyorum. Fakat istepler geniştir ve geyiklerle doludur. Mongolların geyiklere verdikleri yeni bir isim var: “Larson'un koyunları!, zaten Larson, Mongolistan prensidir, ve geyikler onundur. Bizim hayvanat bahçemizde, bu geyikten başka bir cer” boa, yani kangur ve faresi var. Doktor Hummel, onu büyük bir kutu içinde besliyerek aşağı yukarı ehlileşti: di. Doktor arasıra onu kafesinden çıkarıyor ve €