5 Temmuz 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

5 Temmuz 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

— 2 — VAKTT 4 Temmuz 1937 « İngilterede Yeni resimler Londra, 4 (A.A) — Mer'iyet müddeti 25 Temmuz'da hitama erecek olan demir ve çelik mahsulâta ait yüzde 33 1/3 nis- betindeki muvakâat rüsum, üç ay daha mer'iyet mevkiinde ka- lacaktır. Bu karar, ithalât rüsumu isti- şare komitesinin bügün neşro- lanan raporundaki ve sayasına teb'an hazinenin istar etmiş ol- duğu emirnamenin başlıca nok- tasmı teşkil etmektedir. Bu emirname, aynı zamanda emniyet traş bıçaklarma da munzam bir resim vazetmekte olduğu gibi lüks ambalajlarda kullanılan şeffaf selüloz kâğıdını da bir resme tabi tutmaktadır. Grec medeniyeti, ne de Eğe tarih ve medeniyetini kendi mahdut sahaların-! da mütalea etmek hakikat arayı. crlarını doğru hedefe götüremez. Çün; kü tarihi hadiseler sıkı bağlarla bir.) birine bağlıdır. Onun için tarihi tahavvül hadiselerini beşeriyetin u- mumitarihi menşeinden bügüne kadar bir levha halinde ve yukarıdan bir .bakışla mütalen etmek icap eder. An- cak bu sayede büyük fikir ve me- deniyet çerçevelerinin ana hatları ü- zerinde yürümek mümkün olur.,, Hasan Cemil Bey, Alman müte - fekkiri Herder'den ve diğer felsefe tarihi otoritelerinden “deliller zikret - miş ve bunlara ilâveten arkeoloji Tisan ve antrepoloji taharrierinin ver - diği neticeler ve son keşiflerin klâ- sik Yunan medeniyetini şark ve As - ya medeniyetine bağlıyan halkayı meydana çıkardığını ve asri kültür dünyasının düne kadar gizli kalan ta - rihi büyük hakikati bugün artık tasdik etmek zaruretinde bulunduğu - © Onu söylemiştir. Bn hakikat Şüdur: * “Klâsik dünya Yunanlaşmadan, Ro - malaşmadan evvel Eğeleşmiş, tarih - te bir Yunan medeniyeti olmadan evvel yüksek bir Eğe medeniyeti yaşa mış ve bütün asırlara müessir ol- muştur. Daha düne kadar Grec mucizesi denilen tasavvur artık bir efsaneden başka bir ger değildir. £ Avrupanın görüşüne ve hükmünde büyük bir de - Zişiklik olmuştur. Orta Asyadan gelerek Mısırda, Önasyada ve Eğe havzasında inkişaf eden büyük beşe - riyet kültürünün mirası Yunanlılar ve .Rönesans yoluyla yeni ozamasa devrolmuştur .., Hasan Cemil Bey, zamanımız ta - rih otoritelerinin eserlerine dayana - rak, Eğe medeniyetini yapan in - #anların Önasya ve Tuna boyları vol - Jarile orta Asyadan gelen eski Türk , Jer olduğunu tekrar etmiş ve beşe - Tİ kültür hareketinde âtalarımızın başkalarına bırakmadıkları ön safı ye niden İstirdat © gayesini bugünkü ve Yarmki nesillere telkin etmek Türk tarih hocasının milli ve insani vazi - fesi bulunduğunu beyanla konferan - &rt bitirmiştir. Bundan sonra Darülfünun eski Yunan ve Roma medeniyeti milderri - si Fazıl Nazmi Bey, söz almış, yeni 'Türk tarihinin Yunan ve Lâtin kısmında zikrolunan tarihi, esatiri, <oğrafi isim ilimlerle iştirak veli- san hakkında mütalenlarını söyle - miş ve Yusuf Akçora ve Samih Tifat Beyler söz alarak uzun uz3? ıya misaller getirmek ve deliller göster - , mek suretile cemiyetin noktai nazarı - mı müdafaa etmişlerdir. Samih Rifat Bey, öğleden sonra - kiilk toplanışta cevabrat bitirdikten sonra Kadıköy Kız orta mektep tarih muallimi Sıdıka Ibrahim Hanım , (Türk akınları ve kurdukları devlet ve medeniyetler) hakkındaki Türk ta- rihinin üç cildini icmalen bir kon- ferans vermiş Ove bu konferans: Kadıköy Erkek orta mektep tarih muallimi Mehmet Ali Beyin Amo haf riyatı ve İstanbul Erekek lisesi mü- dürü Celâl Beyin (Türk medeni- yetimin eThan medeniyetine tesiri) mev zulu konferansları takip etmiştir. Almanlar, tekliflerini bildirdiler üç senelik moratoryomdan sonra, iki milyar altın mark verecekler! Fakat bazı ihtirazi kayıtlar var. Fransız heyeti, bu teklifi beğen- miyor ve Alman heyeti tehdit ediyor: “Reddederseniz, Hitler- cilerle yahut komünistlerle karşılaşırsınız !,, Lozan, 4(A.A) — Alacaklı devletlerin tesviye sureti proje- sine cevaben Alman heyeti bu- gün öğleden sonra konferans re- isine büsbütün başka bir mali makanizmayı ihtiva eden mali teklifler dermeyan etmiştir. Alman heyeti 3 senelik tam bir moratoryomun hitamında ta- mirat namile tediyata başlamayı esas itibarile kabul etmekte ve fakat bunun için o zaman da ik- bsadi ve mali salâhın bu tedi- yata müsait bulunması şartını ileri sürmektedir. Bu tediyat 2.000.000 altın ra- yşmarktan ibaret olacak ve Ho- over moratoryomunun tecil etmiş olduğu taksit te bu meblâğa da- hil bulunacaktır. Tehdit var! Lozan, 4 (A.A) — Alman na- zırları dün alacaklıların tesviye projesinden bahisle Almanyadan talep edilen şartların çok sert olduğunu M. Makdonalda beyan il. riya Sabık başvekilin ta- | butu, merasimle Co- ehereVe nakledildi Cocherel, 4 (A.A) — Sabık Başvekil Briyanın ebedi uykusu” nu uyuyacağı sade ve mütevazi mezarlık, Louviers beylik yolu- nun çevirmekte olduğu bir tepe- nin üstünde kâin bir kasaba me- zarlığıdır. Briandın metlenini teşkil eden “tüm- sek. büyük devlet adamının 30 sene- denber? inziva zamanlarnı ve istirehat demlerini geçirmiş olduğu o çayların yeşillikleri içine garkOlmuş gibidir. Mezur örtecek olan sade mavi gra nit, Briandının maskatıresi olan oBritar- ya taşlıklarından (getirilmiştir. Bu mezx- nn ciddiyet ve heybetni hiç bir süs va #net iflâl etmektedir. Heykeltraş tarafından oyulmuş olan bir har Üze- rinde sadece şu kelimeler görülmektedir. “Asistide Briand, Pazar günü, daha sabahtan itibaren bundan sonra sulh dostlarının o ziyaretgâhı ( olacak olan mezarlığa büyük bir halk kütlesi şitap etmiş idi. Bütün trenler, ağız ağza dolu olduğu halde geliyordu. Fransız Başvekili M. Heriyo, mezar başinda müteveffann : :e- ziyetlerinden uzun uzadıya bah- setmiş, İngiliz Başvekili M. Mak- dunal'dın ve Italya hariciye nazı- ri M. Grandinin müteveffa hak- kında takdirkâr sözlerini tesbit eden mektup ve telgrafiarını oku- muş, heyecan uyandıran me- rasim Yapılmıştır. Mersin limanında Bir kaza Mersin, 4 (A.A) — Iskende- tondan gelen Mısır bandıralı Ramzes vapuru limanda bulunan Gerze vapuruna binerek vapu- run iskele ve teknesinde tahri- bat yaymıştır. İnsanca zayiat yoktur. Hasar miktarı tesbit edilmektedir. etmişlerdir. Alman murahhasları bu şerait, hali hazırdaki kabine tarafından kabul edildiği taktir- de gelecek intihabatta Nazileri veyabut (komünistleri (iktidar mevkiine getirmiye sebep ola- cağını izah etmişlerdir. Fransızlar, razı değil! Lozan, 4 (A.A) — M, Germen Martin ile M. Bonnet saat 10,30 da Ingiliz heyetinin bulunduğu binaya gitmişler ve orada M. Mak Donald, M, Neville Cham- berlain ve M. Runciman ile gö- rüşmüşlerdir. Fransız murahhasları, konfe- rans reisine başvekil mutabık kaldıktan sonra kendisine Fran- sa hükümetinin 2 temmuzda dainler arasında husule gelmiş olan prensip itilâfını muhafaza etmek niyetinde oldüğunu iblâ- ğa gelmiş olduklarmı söylamiş- lerdir. Hatralarda olduğu veçhile bu proje, Almanyanın tamirat pamlle (Oyapacağı Alınan para Haksız ————. Istanbul rıhtım şirketi aleyhine Şürayi devlette dava açıldı Ankara, 4 (Vakıt) — Istanbul Rıbtım şirketi aleyhine şurayi devlette bir dava ikame edil- miştir. Rıbtım olmıyan yerlere çıkan eşyadan resim almak ve bu re- min tabsilinie gümrük! idaresini tavassut ettirmek gibi usullerin mevcut kavanin ile kabili telif olmadığından babisle iptali talep edilmiştir. Rıhtım şirketinin bu husustaki müdafaasını bildirmesi tebliğ olunmuştur. Ingiltere - Irlanda ibtilâfı Londra, 4 (A.A) — M. Tho- mas, serbest İrlanda hükümeti itbalâfı üzerine vazolunan rüsu- mun mezkür hükümetin medyuh bulunduğu mebaliğ istirdat edi- lir edilmez kaldırılacağım beyan etmiş.ve netice olarak demiştir ki: “Müslihane bir hal süreti bul- mayı şiddetle arzu ediyorum. Fakat fedakârlığın son haddine kadar gittik. Bu dakika da İr- landa milletinin davamızın ma- kul olduğunu görüp anlıyacağını ümit ediyorum. .. — mma Zingal ormanları Sırrı bey bir sual tekriri verdi Ankara, 4— Kocaeli meb'usu Sırrı bey, Millet meclisine ati- deki sual taktirini tevdi etmiştir. — "Karadeniz mıntakasındaki ormanların işletilmesi (o hakkını alış olan Zingal şirketinin tah- ripkâr bir şekilde fen icabına mugayir katiyat yaptığı ve mem- leket zararına olarak imal ve ibraç taabbüdünü yerine getir diği işitilmektedir. Bu şayia doğru mudur? Ziraat vekâletin- den şifahen cevap verilmek üze- re müstacelen sualini teklif ede- tediyat bakiyesi için Almanyıdın talep olunacak götürü. meblâğı 4.000.000 000 altın mark olarak tesbit etmekte idi Bu meblâğ, beynslmilel tediyat. ban: kası tarafından çıkarılacak ve 20 senede itfa edilecek olan bonolarla tediye - edi- lecek ve bu tediyaca, Almanyaya bah- şedilecek 3 senelik tam moratorlumdan sonra başlanılacak idi. Almanyanın üç temmuz tarihli tek- Hfleri, yalrız 000,000,060 mark, yeni tediyesi Hnover Mmoratorlumu İle tehic edilmiş olan Young plâni taksitin- den 300,000,000 fazla bir miktar tedi- yesini nauk idi, Ba meblağa Daves ve Young isikraz- larının faizleri de inzimem (edecektir Almanya, bu bören 3 senelik bir yani mo ratoriumdan sonra 2504000,000 markbık | İ propagandacısı olan M. Robei | Reynolds, şimali Kaliforinada 10 taksitte ödiyecez idi. Bu şerait altında Fransız mu. rahhaslari, (o konferans sine Fransa heyetinin diğer4 alacaklı devletle aktetmiş oldu- ğu prensip itilâfını O tamamen mubafaza etmek azminde olduğu iblağını münasip gö müştür. rei- Ziraat ve Baytar mek» tepleri için 1,5 milyon Lira istikraz Ankara, 4 (Vakıt) — B.M. | Meclisi bügün reis vekili Refet Beyin - riyasetinde toplanmıştır. Ankaradaki yüksek ziraat ve baytar mektepleriyle enstitülerin inşaat tesisatı ve bilünmum alât ve edevat ve ledris vasıtalarının ikmal ve itmamına sarfedilmek üzre bir buçuk milyon liraya ka- dar istikraz akti hususunda Ma- liye vekâletine mezuniyet veren kanun lâyihası müzakere ve ka- bul edilmiştir. Aktine mezuniyet verilen bu istikraz hasılı bir taraftan 932 mali senesi varidat bülçesinin nazım hesapları meyanında açı- lacak bir hesaba irat ve diğer taraftan mezkür sene ziraat ve- kâleti bütçesinde açılacak faslı mahsus tahsisat kaydedilecektir. Kanunun diğer maddelerile kabul edilen bu tahsisata istina- den ati senelere sari taahhüdat icrası hususunda ziraat vekâleti- ne mezuniyet verilmekte ve An- kara yüksek Ziraat ve Baytar mekteplerile enstitülerde ve bun- lara merbut olarak idare edilen laboraluvar ve çiftlik ve sair varidat getiren şubelere her se- ne nibayetindeki temettü ile bir. likte ertesi seneye devren kul- anılmak salâhiyetile 50 bin /i- ralık mütedavil sermaye tahsis olunmaktadır. Haczedilen Zirai gayri menkullerin paraya çevril- mesi hakkındaki kanunun adliye iktısat ve bütçe encümenleri ta- rafından müştereken tetkiki ka- bul edilerek Çarşamba günü Te gi üzre rp me Münakalât Vekâleti | Başmakalemizden mabant) kil edilecek devlei denir postalar: “€İ nakliyatı müdürlüğünü bir elde top” yara bunların idaresini ayrıcı bir” (Münakalât vekâleti) idaresine ver “ mekteki lüzum ve zaruret, derhal t53* dik edilir. Sütün bu idarelerin teşki” Yâtı bu suretle tanzim edilince de bun dan sonra posta ve telgraf, devlet d& miryolları, nihayet devlet deniz ppi“ taları ve nakliyatı işleri “Münakslit © vekâleti, namı ile ayrıca yeniden İh“ das edilecek hir vekâletin emri altı da çalışan ve işliyen üç umumi mü * dürlük haline girmiş bulunacak, de mektir, Amerika “Kuru,, Rejimi Terkedecek mi? Vaşingioa, 4 ( A.A ) — İçki memnuiyeti kanununun ilgası me- selesi, Riyaseticümhur intibabatı dolayısile irat edilmekte olan. nutuklardan en ziyade münaka” şa edilen meselelerdendir. Dün “Yaş,, rejimin hara ra olunan mütemmim intihabatta 97,000 rey ile âyandan Morris- sonu mağlup etmesi, kongrenin liderlerinden M. Tinklamı içki memnuiyeti kanununun herhalde ilga olunacağını söylemiye sev- ketmiştir. Berezilyâda kahve istoklarının Tahribi Newyork, 4(A.A) — Şeker ve kahve borsası tarafından meşre- dilen istatistiklere nazaren kahve mabsulünün fiyatında istikrar hu- sulünün tomin maksadile Bere- zilyada 1,000,000,000 libre kah- ve tahrip etmiştir. Berezilya milli meclisi, tabrip etmek maksadile 10.000000 in- giliz lirası kıymetinde 7,000,060 çuval kahve satın almıştır. Bir Yunan mubri- binde kaza Atina, 4 (A.A) — Panthere ismindeki torpido muhribinde en daht talimleri yapıldığı sırada bir obüs infilâk ederek dört gemici" nin yaranmasına sebeyiyet ver” miştir. Bunlardan birisi ölmek üzredir. Amerika istiklâli Pariste tes'it edildi Paris, 4 (A.A) — Amerika istiklâli, bugün Pariste tes'it edilmiştir. Bu münasebetle Paris şebri Fransa ve Amerikan bay” raklarile donatılmıştı. Aynı 28“ manda belediye dairesi, umumi mebani, Franklen, Vaşington Lafayette heyetleri, amiral Gras” so abidesi de bayraklarla süslen” mişti. Ananevi Fransa Amerikan — simesi, Ficpus o mezarlığında İ€“ neral La Feyettein merkadın icra edilmiştir. Muhafız Gücü bisikletçiler! Elâziz, 3 (A.A) — Mubah# Gücü bisiklet takımı saat 14 1€ Elâzize gelmişlerdr. Güçlüler bir heyet ve rcular to şehre 20 Gillimmice mesafede? istikbal edilmişler ve şehre kın samimi tezahüratı ari girmişlerdir. Bisikletçiler Malatyaya | baraket edeci ar