5 Temmuz 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

5 Temmuz 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

Günün — Meselelerindne Kadın Polis Ve Erkek Polis Nihayet kadınlar polis işleri- ne de karışıyor. Yeni çıkan po- lis teşkilâtı kanununa göre, ka- dınların da erkekler gibi polis bidematınım hemen her şubesin- de kullanılabilecekleri mühim bir esas olarak kabul edilmiş bulunuyor. Yalnız bir noktaya dikkat et- mek icap ediyor ki erkek po- lislerle kadın polisler erkekler gibi üniforma giymek selâhiye- tini baiz olmıyacaktır, Filhakika © üniformanın polis vezaifi noktasından ehemmiyeti büyüktür. O kadar ki bazı ab- valde üniformasız bir polisin va- zifesini ifa edebilmesi imkânsız” dır, denilebilir. Onun için “Po- lis kadınlar üniforma giymeyin- ce meselâ sokaklarda asayiş biz- metini nasıl görecek?,, diyenler — Bulunabilir, Fakat şunu da kabul eteelidir- ki sokaklardaki insanların kepsi sadece erkek değildir. Hatta ba- zi taraflarda kadın kalabalığı erkeklerden fazla olan yerler vardır. İşte kadın polisler üni wn o'sa, bu gibi er kalabalığı çok olan yerlerde asayiş vazifesini yapa bilir. Üni- formalı erkek polislerin müda- le etmekte belki tereddüt edecekleri vaziyetler olurki çan- tasında sadece bir sesmi büviyet varakası bulunan bir kadın polis #sayiş vazifesinin icapettirdiği hizmeti pek mükemmel bir su- relte göre bilir, » » Belediyede : Otobüslerin muaye- nesi devam ediyor Noksanlarını bitirmiyen oto- büslerin yeniden dikkatli “bir muayeneye “tabi tutulduklarını ve bu muayene neticesinde bir çok otobüslerin numaraları alı- narak seyrüseferden menedildik- lerini yazmıştık. Dün bir kısım otobüsler dahâ tetkikten geçiril- mMiŞ ve numaraları verilmiştir. iye dün de yazdığımız gibi Kenan usta isminde bir Türk en yaplığı reglatörü tetki- başlamıştır. Bu tetkik dola- yısile otobüslere reglatör takıl ması İS temmuza bırakılmıştır. iktisat ünün tetkikatı Belediye iktisat O müdürlüğü, civar vilâyetlerdeki havayici ai ruriye fiatlarını, nakliye ücretle- rini sormuştur. Bu gyallere ait cevaplar peyderpey gelmektedir. Iktısat o müdürlüğü şehrimizde satılan havayici zaruriye fiatla. rni bu esasa GÖr€ tanzim ede. cek ve tetkik neticesinde fiatia. rın. hanki kanaldan geçerken yükseldiği de tesbit edilmiş olacaktır. Belediye yıllığı çikiyor Uzun bir müddettenberi itina ile hazırlanmakta olan belediye yıllığı, cumartesi günü çıkacak- tır. Yıllık, istiyenlere ücreti mu- kabilinde gönderilecektir. Francala fiâlına zam Belediye, ekmek fiatmı ibka etmiş, fırancala fiatını 20 para zam ederek 14 kuruşa çıkar mıştır. Bir sdam boğulurken kurtarıldı Unkapanı köprüsü civarında denizde bir adamın çırpındığı sandalcılar £ an görülmüş ve yetişilerek kurtarılmıştır öze- rinde Hikmet namma kazılmış bi ele bulunan kazazede veremiyecek halde oldu- ğundan hastaneye kaldırılmıştır: Günün Haberleri | Madenler Adliyede: Limon Kralı Yeniden muhakeme ediliyor Limon kralı namile tanınmış olan limon taciri (Diyamandi Yatakaki Efendi, limon kaçak- çılığı yaptığı ve gümrük resmi vermediği iddiasile İhtisas mah- kemesine verilmişti. Gümrüklerde faaliyette bulu- nan 8 inci İhtisas mahkemesi, bu iddia üzerine muhakemeye başlamış ve neticede Diyamandi Efendinin beraetine karar ver- mişti. Ancak temyize giden be- raet kararı nakzedildiğinden dün 8 inci ihtisas mahkemesinde tekrar muhakemeye başlanmış- tır. Temyizden gelen evrak okun- duktan sonra mazaun vekili eski beraet kararında ısrar edilmesi ni istedi. Hâkim, müzakereden sonra temyizin sakız kararım muvafık bularak ittiba etmiştir. Şahit sı- fatile mavnacılar o celbedilecek, manifestolarla diğer vesikalar liman şirketinden getirilecektir. Muhakemeye © cumartesi günü devam olunacaktır. Yedi buçuk sone hapis Hakkı isminde birini öldür- mekten suç'u olarak bir müd. denberi Ağırcezada muhakemesi görülen Agop hakkındaki dava | dün neticelendi. Cinayet, Beyoğlunda Abanoz sokağında olmuştu. Agop, o gace yanında doslu Roza bu- lunduğu balde yoldan geçerken, maktul Hakkı, kadına işaret etmiş. Agop bunun farkında olmamışsa da, Roza, Hakkının uzaktan uzağa kendis'ne işaret ettiğini anlatarak iki erkeği bir- birine düşürmüş. İşte Hakkının, Agobun saldırması altında can vermesile biten kavga bu basit şekilde başlamış. Mahkeme, Agopu yadi buçuk sene hapse mahküm etti. “ Plâj,, mecmuası mahkemede “Plâj,, mecmuasının son nüs- basının birinci sayfasındaki re- sim hayasızca görülerek gazete, aleyhine müddelumumilikçe da- va açılmış ve dava evrakı, üçün- cü ceza mahkemesine verilmiştir. Beraet etti 931 senesi Kânunuevvelinin ————— Ve etabli Rumlar Meselesi Hallolundu Yüz elli bin ingiliz liralık taz - minat tevziatından istifade (edecek şehrimizdeki etabli (o rumlardan bir kısmının birkaç gün evvel muhtejit mübadele Okomisyonuna müracaat ederek bazı şikâyetlerde bulunduk - ları yazılmıştı, o Şikâyetçiler, bazı rTumiarın Anadoluda bulunan ve hü-! kümete intikal etmiş olan madenler| için de tazminat aldıklarını, maden ler kanunen bir mülk teşkil edemiye ceği cihetle bunun haksızlık olduğu nu iddia etmişlerdi. Komisyon reisler"komitesi bu şikâ yetleri tetkik ederek kararını ver - miştir. Verilen karara göre maden - ler, filvaki bir mülk teşkil etmemek 1s beraber sahipleri olan etabli rum- lara bıraktıkarı tesissta mukabil taz minat verilmesi kanunidir ve bu işte bir yolsuzluk mevzun bahis olamaz. Diğer taraftan etabli rumlara taz minet tevziat; ilerlemektedir. Man - mafih şimdiki halde istihkakı az o lan rumlara tazminat olarak alacak ları para çek halinde verilmiştir. Ter. ziatm yüzde on beş nispetinde olâ&ca-| ğı anlaşılmaktadır. on birinci günü 12 bin liraya sigorta bulunan evini sigorta bedeline tamaan kısmen yak- maktan suçlu Ayşe H.ın ağırce- zada görülen muhakemesi dün bitirildi, yangının kasten çıkanl- dığına dair delil olmadığından beraetine karar verildi. Cüzdan çarpana ceza Zeliha H. isminde bir kadınm cüzdanımı çarpmaktan saçlu yah- kesici Ropen, dün üçüncü ceza- da iki ay on gön bapsa mahküm edildi. Polis memurunun kararı Ismail isminde birini tabanca- sile yaraladığından dolayı üçün- cü cezada mnhakeme edilen po- lis memuru Hasan EE, hakkında dün bir ay hapis, bir ay vazife. den memnuiyet kararı verildi. Tefevühattan mahküm oldu Reisicümhur Hz. aleyhine te- fevvühatta bulunmaktan suçlu olarak, Üçüncü ceza mahkeme sinde muhakeme edilen Şeref Yılmaz isminde biri, dün mah- İ kemece bir sene hapsa mabküm edildi. 3 Poliste : Bir sıvacı (| Damdan düştü ve yaralandı Beyoğlunda Sıvacı sokakta 26 numaralı apartmanın dördüncü katında sıva yapan Recep usta iskele üstünde çalışırken, bir- denbire başı dönmüş, düşmüş, ağır surette yaralanmıştır.Hemen etraftan yetişilmiş, Sen Jorj has- tanesine kaldırılmıştır. işe giderken ölen Balatta oturan 65 yaşında ta- rakçı Hakkı usta Üsküdarda bir | işe giderken birdenbire fenalaş- mış, yere oturarak etraftan su istemiştir. Polisler Hakkı ustayı belediye mevkiine götürmüşler- dir. Bir müddet sonra Hakkı usta ölmüştür. Üsküdar müddei- umumiliği (o tarafından yapılan tahkikat ve doktor muayenesi neticesinde, adamcağızın kalp sektesinden öldüğü anlaşılmıştır. | iki yangın Fatihte ibni Sinan mahallesin- de Mabeyinci Faik Beyin zevcesi Naime H.m evinden yangın çık- mış, bir oda yandığı halde sön- dürülmüştür. Ev, dört bin liraya sigortalıdır. Yangın üçüncü kat- ta mangalda su ısıtılırken siçri- yan kıvılcımdan çıkmıştır. Bundan başka dün Paşalima- nında Recai Beyin yalısında Hayriye hanımın oturduğu dai- reden de yangın çıkmış, sirayet etmeden söndürülmüştür. Tavuk kövgası! Yere batanda muhterem Efen- di sokağında oturan Nihal Ha- »ımla komşuları Kâmile ve Güllü i Hanımlar bir tavuk yüzünden kav- ğa etmişler, birbirlerini düğmüş- lerdir. Şikayet ( üzerine polisce tahkikata başlanmıştır. Evini şaşırmış! Cavit isminde bir adam evvel- velki gece sarhoş olduğu halde Karagümrükte Siker hanımın evinin önüne gelmiştir. Cavit: — Burasi benim evim yahu.. Amma kapı nerede?. Diye ba- ğırmış, bundan sonra bahçe du- varını aşmış ve evin halâ pen- ceresini kırarak içeriye girmiştir. Cavit evin üst kat sofasına çıkmış bir minderin üzerine ya- tarak sızmıştır. Sabahleyin ev halkı sofada meçhul bir adamın uyuduğunu görmüşler, hemen polise haber vermişlerdir. Zabıta memurları gelip Cavidi uyandır- mışlardır. Cavit: — Yahu kendi evim burası... Beni rahatsız etmeyin.. Demiş- ise de kaldırılarak merkeze gö- türülmüştür. Memleket Hebarleri Bir nahiye sular altında Izmir, 4 (Vakıt) — Buraya gelen malümata nazaran Afyonkarahisarına tabi Suhut nahiyesi civarındaki ırmak taşmış ve nahiye seller altında kalmıştır. Bir adam tren altın- | da kaldı | Eskişehir civarında Doğançay ve, Mekeçe istasyonları arasmda Anka.) ra Ekspresi gece son süratle gider - ken heniiz hüviyeti anlaşılamıyan bi TİNİ Altına almış ve paramparça et. miştir. — Ceset parçalarının Eskişehi ye kadar sürüklendiği söyleniyor. Tren son süratle yol alırken kaza kurbânmın bunu görmediği ve yol J dan geçmek istemesinin kazaya se - bep olduğu zannedilmektedir. Tah - kikat devam etmektedir. Bir ev yüzünden Sapancada feci bir cinayet ol - muştur, Karcı Hasan Ağa isminde biri yeğeni Raşit oğlu Murat tara - fmdan öldürülmüştür. Cinayetin se- bebi bir ev meselesidir. Ba er yüzün den bir müddetten beri kavgalı bu- uman Hasan Ağa ile Raşit arasında Bektaşilerin Muhakemesi İzmir, 4 (VAKİT) — Cem (âyini yaparken yakalanan bektaşilerin mu hakemelerine cumartesi günü. başla- nacaktır. i Hapisanede hastalık İzmir, 4 (VAKIT) — Afyon Ka. rahisar hapishanesinde menenjit has| talığı çıktığı, bunun için sıhhi tedbir ler alındığı bildiriliyor. Izmir şehir meclisi İzmir, 4 (VAKIT) — İzmir şehir meclisi fevkalâde içtimalarıma baş 1 Jadı. Vilâyetin itiraz ettiği bütçe ta dil edilecektir. Bugün bu mevzu üze iğne müzakere çok hararetli ve | -münakaşalı olmuştur. | ki Kavga son günlerde şiddetlenmiş nihayet iş cinayetle neticelenmiştir. Katil Murat tevkif edilmiştir. em di Izmir metruk mallar müdürü İzmir, 4 (VAKIT) — Metruk mal lar müdürü Niyazi bey hakkında mü rakabe vazifesini ihmalden dolayı İ- dare heyetince lüzumu O muhakeme kararı verilmiştir. Kız kaçıran Balıkesirde bir kız kaçırma vak- ası olmuştur. İzmirliler mahallesinden © sarhoş Mustafa oğlu Hasan isminde biri u- zun zamandanberi Dinkçiler maha) - lesinden Cemil ağanın Ayşe isminde ki kızına gönül vermiş, evvelki gün kızı tenha bir sokakta yakalıyarak izdivaç vadetmiş, bu suretle Ayşeyi kaçırmıya muvaffak olmuştur. Fakat Ayşenin ailesi tarafından yapılan teşebbüsler ve ihbar üzerine Hasan yakalanmış ve Ayşe de aile - sine teslim edilmiştir. : — VAKIT 5 Temmuz 1932 — ni -IŞARETLERI Mühlik Kadın Ve | Mühlik Erkek ? Fazıl Ahmet B. bir nükte ile bir hakikat keşfetti. Kristof Ko- lomp, Amerikaya Hindistan dis ayak atmıştı. Fazıl Ahmet Bey “Mühlik,, mıntakaya kadın sahis linden çıkıyor. Fazıl Ahmet Be. yin işaret ettiği bir tehlike var. Bu tehlike günlerdir heyecanlı, heyecanlı konuşuluyor. j İstediğimiz kadar fantezi ya” palım, İstediğimiz kadar nutuk- lar söyliyelim, hatta isterseniz Fazıl Ahmet Beyi protesto ede- lim, diyelim ki: i “— Kadınlarımız faydalıdır, kadınlarımız £ erkeklerden faz la çalışıyorlar... Hatta, hatta isterseniz eskiza- man öslübunda “cinsi lâtif,, e bir de methiye yazalım!.. g Ben Fazıl Ahmet Beyin gös“ . terdiği tehlikeye (inanıyorum. Fakat bu tehlikenin bir cins me- selesi, harem ve selâmlık işi ok. duğuna kani değilim! 7 Tehlikeyi, ve bir memleketi gi saran faciayı ben dişi ve erkek ç diye ayırmanın manasını anlamı orum. ? Kadın müstehlik olmaktan çık- ti mühlik oldu deniyor. Aym | şekilde erkek müstehlik olmak- tan çıktı müblik oldu denebilir. Çünkü bir kadını, bir kaç kadını görüp bu hükmü verenlerin, bir erkeği veya bir kaç erkeği göre“ rek aynı şekilde düşünmelerine hiç bir mani yoktur. 4 Aldandığımız nokta şudur. Biz insanları yanlız fizyolojileri ile göz önüne getiriyoruz. Filhakika fizyoloji itibarile her kadın bir birinin aynıdır. Ayn cihazlara maliktirler. Fakat cemiyet halin de kadın kadından, erkek, er“ kekten o kadar aykırı, o kâdar nt sınıflarla ayrı düşmüştürki, iki sınıfın kadını, iki sınıfın er- keği arasındaki fark, Hindilerle filler arasındaki farktan dahâ çoktur. Aynı zamanda aynı snr fın çenber içindeki kadınla erkek bir birine daha yakındır, hatta dene bilirki ikisi ayni cemiyet | cehazının birer yedek manive- lasıdır. Tütün deposunda çalışan işçi kızla, elektrik fabrikasında ça- | | lışan amele arasında nasıl bir ayrılık gaynlık tasnifi yapılabi- lir? Anadoluda köyde sapan ardında çalışan kadınla öğleyin gözünü açan, senede 15 bin lira tuvalet masrafı yapan yüzüne sürdüğü podrası kontenjan liste- sine dabil olmadığı için kocasını gümrük kaçakçılığına sürükliyen, mantosunun mükemmel olması» için kocasını sui istimale mecbur eden müsteblik kadın arasındaki münasebeti bir türlü anlamıyo- rum. İşin doğrusu kadın, erkek tabiri fiziyolojiye ait birer tasnif vasıtasıdır. Bence müblik adam» lar, faydalı adamlar vardır. * # » Mühlik adam kimdir. İster kadın, ister erkek olsun işi ol- wıyan, mesleği olmıyan müsteh- liklikten o mühlik olmiya terfi edecek bir acayıp namzettir. Mühlik adam nasil meydana çıkar? Mühliklik adam ister kadın, ister erkek olsun gündelik ha- yatta kazancı ile masrafı ara- sındaki nisbeti tutturamıyanlardan çıkar. Pu nispeti tutturamıyan- lar başkalarının sırtından geçin- | (Lütfen sayfayı çeviriniz)” | GİZLİ ARZ ği