5 Ağustos 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

5 Ağustos 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

— ? — VAKIT 5 Ağustos 1932 Yunanistanda Hariciye nazırı istifa mı edecek ? Atına, 4 (Apo) — Kuvvetle söylendiğinc göre, seyahatta bu- lunan Hariciye nazırı M. Mihala- kopulos Yunanistana döner dön- mez, bir çok dostlarının israr üzerine ve Patras'de intihabata iştirak etmek gayesile istifa ede- cektir. Venizelos ne zaman dönecek ? Atina, 4 (Apo) — Beşvekâlet | ikinci reis vekili Ceneral Gona: tas, nazırlarla görüştükten sonrâ M. Venizelosa bir telgraf çeke rek Yunanistana avdet tarihini | kat'i surette bildirmesini etmişlerdir. Bu telgraftan anlaşıldığına gö- re, M. Venizelosun her geciktiği gün, memleket için bir tehlike teşkil etmektedir ve bu vaziyeti muhalefet partisi ihdas etmek- tedir. 400 komünist tevkif edildi Sofya, 4 (Hüsusi muhabirimiz den) — Komünistlerin bir ağus- tosta harp aleyhinde yapmak is- tedikleri nümayişlere zabıta ta- rafından mümanaat edilmiştir. Bu münasebetle Bu'garistanın hemeh her tarafında birçok ko- münistler tevkif edilmiştir. Yal- ! nız Sofyada tevkif edilenler dört yüzden fazladır. Sofyada bir ka- | rakola getirilen ameleler kara- kolda nümayiş yapmak istemişler ve polis'er üzerine hücum etmiş- lerdir. Hicazdaki isyanın so: nu: 400 idam üst tara | yılada rica disi birkaç ağidân beri; isşankâ -| rane hareketlerde bulunuyor ve bir azalık tehditkâr bir vaziyet de almış sayılıyordu. Melik İb - bir m hareketl nissudun kuvvetleri, detten beri tenkil başlamış, iki tarafın kuvvetleri Dabbada tutuşarak kanlı bir mü- sademe vukubulmuştur. Müsa - deme neticesinde İbni Rifade ya kalanmış ve derhal kellesi uçu - rulmuştur. Sergerde, Şan dağı idam edilmiş, kafası, üzerinde | civardaki köylere götürülmüş, çocuklar o- nun kafasile top gibi oynamışlar dır. Müsademie neticesinde İbni Rifadenin iki oğlu ile 400 adamı da ele geçirilmiş ve hepsi dei - dam edilmişlerdir. Hicaz vetlerinin zayiatı kuv * ehemmiyetsiz görülüyor. Asilerin, kaçak mühimmat ve zahire ile beslendikleri, kendile - rine (Ciboti) den hareket eden ve buradan Sudana uğrıyan iki geminin 2000 tüfenk getirdiği an laşılmıştır. Melik İbnissuut hükümetinin kanaatine göre İbni Rifade isya- nın: bazırlıyan ve teşvik edenler, Erdendedir. .Maverai Erden emiri Aptullah, Hicazda Haşimilerin saltanatını ihya et - mek istediğinden, İbni Rifade- yi öne almış ve ona isyan çıkart- | mıştır. Onun için Melik İbnissu- udun, Maverai Erden hüküme - tine karşı hareket etmesi pek muhtemeldir. (Deyli Herald) gazetesi, İn - giliz mandası altında bulunan Maverai Erdenin, hiçbir veçhile Melik İbnissuut aleyhinde bulun madığmı, bu bapta vukubulan iddiaların tamamile “gülünç,, sa yıldığını, onun için Melik İbnis - suut tarafından vukubulacak her hangi tecavüzün, derhal tayyare bombardımanı ile ğını söylemektedir. Maverai karşılanaca » | men cevap Dahili ve Harici Harp borçları Iktisadi konferansta görüşülmiyecek Amerikaya gönderilen davet- namede, yalnız gümüş “maden messlesi ibka edlimiştir Londra, 4 (A: A.) — Harici ye nezaretinde İngiltere tarafın- dan cemiyeti akvam namma ma- Mi ve iktisadi konferansa rak etmesi için Amerikaya olan davete, Amerikaca işti * verilmemiş beyan edilmektedir. Maamafih, gerek Amerika - nın ve gerek Belçikanın iştiraki olduğu | kabul etmeleri şimdiden temin e dilmiş gibidir. Davetnamede, konferans ruz namesinden tarife, borçlar ve ta- mirat meselelerinin çıkarılmış ve fakat gümüş - maden mesele - sinin ipka edilmiş olduğu beyan edilmektedir. kadar devletlerden ihzari komi- teye bir murahhas ve 3 mütehas- Davetnhnme, alâ - İ sıs izam etmelerini talep etmek- tedir. Bu komüteye cemiyeti ak - vam meclisi de 3 mali ve 3 ikti - sadi mütehassıs gönderecektir. Konferansın programını bu ih zari komite tanzim edecektir. Komite, konferansın. içtimaa daveti, içtima mahalli ve tarihi meseleleri ile iştigale memurdur. | Komiteye cemiyeti akvam mecli- İ si azasından olan davetli millet- lerin yani Fransa, İngiltere; İtal İ ya, Almanya, Japonya murahhas | Jarile Amerika, Belçika ve Nor « | mürek - | veç murahhaslarından kep olacaktır. Harp borçları ye Irlanda Dublen, 4 (A. A.) Ayan meclisi, arazi vergisi müstakbel senelik taksitleri için İngiltere i- le icra edilmekte olan müzakera ta tekrar âcilen başlanmasını il- tizam eden çiftçi fırkası liderinin tevdi etmiş olduğu takrir sureti- ni tasvip etmiştir. Müzakerat esnasında posta nazırı M, Connollu, M. de Vale- yanm fikrinin için bir İrlanda cümhuriyetinin tees- süsünü görmek olduğunu söyle - miş ve devam etmistir: Fırkamız; Büyük Britanyanın harice ölan'harp borçlarının ip - tali meselesini nihat muvaffakı - yet'elde edilinceye kadar takip edecek, hal ve tesviyesi lüzumu kendisini “hissettiren senelik ara ber zaman zi taksitleri meselesile pek ya * ! kımdan bağlı bulunan borçlar meselesinin tanzimi için kudreti dahilinde olan her bir vasıta ile bu işin intacında israr edecektir. Harp borçları ve Amerika Vaşington, 4 (A. A.) — Ayan azasından Mister Borah, irat et - miş oldüğu bir nutukta ezcüm - le şunları söylemiştir: — Bazıları harp borçlarını ip tal edecek olursak harp için pa- ra vermiş olacağız diyorlar. Fakat biz şimdiden daha harp için para veriyoruz ve cemahi » ri müttehide iflâs edinceye ka - dar da bu parayı vermekte de vam edeceğiz. Romen - Bulgar hududunda Bükreş, 4 (A.A) — Bulgar hududu civarmda iki Romen hu- dut muhafızının katledilmiş ce- setleri o bulunmuştur. Bunların Bulgar kaçakçıları tarafından öl- dürülmüş olmaları muhtemeldir. Meselenin halli için bir Romen - Bulgar mubtelit komisyonu tesis edilmiştir. henüz res - | Papen Kararını verdi ! İYeni meclis huzuruna kabinede| tadilât yapmadan çıkacak BERLİN, 4 (A.A.) — Kanunu esasi, Reichstag'ın en geci intiha- battan 30 gün sonra içtimaa da- vetini natık bulunduğundan Al- | manya hükümeti, bu mühletin son günü olan Ağustosun otuzun- da meclisi içtimaa davet etmek tasavvurundadır. İlk celseler, riyaset divanının intihabına hasredilecektir. Par- lâmento, mesaisi, ancak Eylül bi- dayetinde başlıyacaktır. Von Papen hükümetinin, yeni meclis huzuruna hiç bir tadil edilmemiş olduğu halde çık- | mak tasavvurunda olduğu lenmektedir. “Vossische Zeitung,, Von Pa- pen ile jeneral Von Schleicher ve fırkası arasında her zaman mutavassıt vazifesini yapmakta olan zatm suretle söy- müfrit milliyetperverler Telgrai Haberleri Münih'ten hareket etmiş olduğu haberini teyit etmektedir. Lokal Anzeiger, kabinenin | müfrit milliyetperverlerinin ar- zusuna râmolmak niyetinde ol- madığını yazmaktadır. Başveki- | lin Alman kabinesinin “Riyaseti cümhur kabinesi,, mahiyetini mu-| hafaza etmesi noktai müdafaa edeceği söylenmektedir. İ Alman başvekili, ayni zaman- da Prusya başvekili mi olacak? BERLİN, 4 (A.A.) — Alman başvekili ayni zamanda Prusya başvekili olacak mı? Alman mil- liyetperverleri mahafilinde Prus- ya Landtag'ının Prusya kabinesi- nin kanuni reisini tayin etmek üzre bir kaç güne kadar topla- nacaktır. Prusya meclisine hali hazırda Almanyanın Prusyadaki komiser muavini olan Essen belediye rei- si M. Bracht'ın namzetliği arze- dilmiyecek, belki bizzat M. Von Papen, hem Almanya federasyo- nunun, hem de en büyük Alman devletinin hükümet reisi olacak tır, Eğer milliyetperver Alman ma- hafilinin başvekile izafe ettikleri tasavvur, doğru ise bu defa Al manya ve Prusya kanunu esasi- lerinin tadili mevzuu bahsolmı- yacak, belki Almanya ve Prusya hükümetleri arasında gayet kuv- vetli şahsi ve teknik bir vahdet vücude getirilecektir. Ancak Von Papenin intihap e- dilmek için merkezin reylerini el- de etmesi ve yahut en azı bu fır- kanın müstenkif kalmasını temin etmesi icap edecektir. Tethiş devam ediyor BERLİN, 4 (A.A.) — Almam yanın şark eyaletlerinde tethiş hareketleri, endişe uyandıracak şekilde biribirini velyetmektedir. | Zabıta Silezya'da Oppeln ya- kınında Ratscher'deki Hitlercile- re ait binada taharriyat yapmış ve mühim bir silâh deposu mey“ dana çıkarmıştır. Papen, sayfiyede BERLİN, 4 (A.A.) — Başve- kil M; Von Papen, bir kaç gün istirahat etmek üzere Sarre eya- leti dahilinde Wallerfangen şeh rine gelmiştir. M. Von Papen, Weimar kanu- nu esasisinin yıl dönümünü tes'it için mecliste yapılacak merasim- de hazır bulunmak üzere 11 A- ğustosta Berline dönecektir. Ve nazarını | Cruz İ Temmuzda da ayni istihkâm ile İ Lapaz İ Biritanya mümessillerine talimat İ verilmiş olduğunu zikretmektedir. beyanatta bulunacaktır. o gün içtimada hükümet namına Barışacaklar ! İ Bir taraftan kan dö- | külmesine rağmen .. | parasının kıymetini korums& | kandaki altı numaralı karaf Paraguay ve Boliviya hükü- metleri,milletler cemiyetinin tavassutunu reddetmediler Paris, 4 (A.A) Bolivya ile Paraguay arasındaki son vaziyet, | bu iki devletin hudutları mese- lesi hakkmda 50 senedenberi devam edegelmekte olan ihtilâf. İ lann neticesidir. Ispanya imparatorluğu ferma- nı, 1553 senesinde iki devletin arasındaki müşterek hududu Pil- comayo ve Paraguay nehirlerinin mültekası olarak tesbit etmişti. Bolivya, memleketin garp kıs- mının inkişafını temine uğraşır ken Gran Chaco denilen mınta kaya, şimdi Bolivyada iddia e- dildiği veçhile, son zamanlarda bir çok Paraguaylılar gelip yer- leşmişlerdir. . 1927 senesinde Arjantinin ta- vassutu sayes nde bu hudut me- selesinin halline dair bir proto- kol vöcuda getirilmiş, fakat bu vesika hiç bir zaman imza edil- memiştir. 1928 senesinde Paraguay kı- | | taatı Bolivyalıların Vanguardin istihkâmını tahrip etmişler Bolivyalılar da Bogueron istih- kâmmı zaptetmişlerdir. Bu hadise dolayısile, Washing- ton'da toplanmış olan hakem ko- misyonu, her iki memlekette mu- tekabilen zaptedilmiş olan istih- kâmların iadesini emvetmiştir. 931 senesinde “bir telif! beyn komisyonü yeniden Vaşingtonda toplanmış ve bir protoko! ihzar etmişti. Paraguay bu protoko'a karşı bazı ihtirazi mabiyetler serdelmiştir. Nihayet Bolivya sefarethane- | sinde beyan edildiği veçbi sene Haziranının 29 unda Para- | guay kıtaatı Bolivya'nın Santa: istihkâmına ve 15 ve 25 Florida “istibkâmlarına faaıruz ettiklerinden bilmukabele Boliv- ya kıtaatı da Corra'es Taledo ve Borgücron istihkâmlarını iş- gal etmişti Tavassui meselesi Löndra 4 (A.A) — Hariciye hezaretinin bir tebliği ezcümle Ingiltere “hükümetinin ibtilâfın muşlibane bir tarzda balli için mümkün olan tarzı himayeyi ibzal eylemeği şiddetle arzü et- mekte olduğunu ve bunun için cemiyeti akvam (Meclisi reisi ile Vaşinglonda top'anan dost milletlerin itilâfkâr teşebbüs ve | tavassutlarına mürcaat edile bile- ceğinin Bolivya ile Paraguay hükümetlerin: tefhimi hakkında Assomption'daki büyük Razı oluyorlar! Lapaz, 3 (A.A) — Eolivya hür kümeti, Cemiyeti Akvamın mü- racaatınâ cevaben Paraguay ile hadis olan ihtilafın halli için | malların ithalini İ bette döviz veren memlek müslihane işkâli kabulden imtina | İ ve reddetmiyeceğini bilditmiştir. Londra, 4 .A.A) — Cenevre İ den gelen bir telgrafnameye gö- re Paraguay bükümeti ihtilâtın balli için meseleyi hakeme tev- die: hazır olduğunu Cemiyeti ak- vama bildirmiştişr. Bir gazete idarehanesine taarruz BRESLAU;4 (A.A.) — Re- senberg'de çıkan ve merkez fir- kalarının fikirlerini o neşreden “Operschlesischer Kurier,, gaze“ İ tesinin idarehanesine bomba at- mak suretile bir taarruz vukubul- muştur. Bir atkım meçhul şahıs- lar idarehanenin penceresinde el humbaraları atmışlardır... Vuku bulan infilâklar, pek büyük mad- di zarar ve hasar ika etmiştir. Paramızın kıym tini koruma 6 numaralı karaf me meriyete gif”. Ankara, 4 (Vakıt) — (4 heyeti vekilece tastik edildi martesiye muteber olacaktı" rarname aynen şudur : 1 — Döviz murakabe edipte Türkiyeden rine yapılan ithalâlın memleketlerle "4 Türkiyeden gir wenetmi$ memleketlerden Türkiyeye s1 eşya için döviz verilmez. yi Bu memleketlerden malla” vermeyen dahilinde İ Türkiyeye ithal etmek istiye” den malların Türk parasil€ tarının merkez bankasına | edilmiş o duğuna dair vesaik". raz etmiyenierin malları gü” / lerce memleket dahiline * edilmez. Hu suretle merkef kasına yatırılmış olan paralâf & cak o memleketlere ithal mek üzre Türk mahsulü ©* yaası hususunda kullanılabi di! 2— Ulikesi dahiline giren”; lar için yüzde muayyen bir # mevaridatıma karşı aynı ni va döviz ita olunur. Mütebaki k*, için birinci madde muciP muamele olunur. / 3— Bu kararname neşri , binden muteberdir. 4 Bu kararnamenin iceri” Maliye vekili mezundur. bön klinik mii Adliye vekili geliyi, Ankara, 4 (Vakıt) — Ad vekili Yusuf Kemal Bey bu? şam İstanbula hareket etmif” Sanayi olisi Anakara, 4 (Vakıt) — Safi ofisinin teşkili gelecek se9f kalınmıştır. Orman yangın! İzmir, 4 (Vakıt) — Değiri dere nahiyesi ormanlarında ii kan büyük yangın müşkö”., söndürülmüştür. Zarar mübirti beşiktaş - Izmirspor m8 yl Izmir, 4 (Vakıt) — Beşik. klübünün yarın İzmirsporl# pacağı intikam maçına ebe” yet verilmektedir. ui Yüzmek bilmiyenler boğ ir Izmir, 4 (Valat) — Yi bilmedikleri halde denize # iki kişi boğuldu ; M. Musolini'nin Bir makalesi ROMA, 4 (A.A) — M: solini, faşizmin içtimai ve *“ akidösinie dair olarak “Po dhitalia,, gazetesinde net” © ehemmiyetli bir tetkikte, * min sosyalizm, devletin feri ak otoritenin liberalizm mukab” duğunu zikretmektedir. if İtalyan başvekili fibera”” 19 uncu asır zarfındaki ihtil gi de haiz bulunduğu ehemmyf Xi | mevkii inkâr ve bu kaideY" ham etmektedir. i Duçe, 20 İnci asrın bir “Ef asrı olduğu kanaatindedir: in yet fikri, ferdiyet fikrini i* etmektedir. gö” M. Mussolini, faşizmd€ şi len milleti inkişaf ettirm' ge yülünün onun hayatiyetin* olduğunu yazmaktadır. . “Amerika ticaret nazır!" istifası ye Vaşington. 4 A.A) — nazırı M. Lamont, istifa © Un M. Hoover, yerine 4 Motor Compani idare wi reisi M. Roy Cbapini ** | miştir,