7 Ağustos 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

7 Ağustos 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

—2— VAKITI Ağustos 1932 12,000 Dolar Bir anda uçmuş! Amerikada bir banka 12 bin | dolar o dolandırılmıştır. Hadise şöyle olmuştur : Nevyork'ta > bankaların para nakliyalı bir şirketin hususi oto- mobilleri ve müsellâh resmi el biseli memurları tarafından ya- pılmaktadır. Bir gön Himik ban- | kasına bu şirketin otomobillerin- den birisile şirketin resmi elbi- | sini taşızan bir şahıs gelerek, Federal bankasından 12 bin do- lar istendiğini veznedara söyle- miştir. Veznedar da hiç şüphe eymeden istenen parayı derhal vermiş, fakat bir müddet sonra Federal bonkasına telefon ede- rek istenilen parayı gönderdiğini bildirince, bura para istenmediği cevabını almış- tır. Bu cevap Üzerine mesele an- laşılmış ve polise müracaat olun- muştr. Zabılanın sıkı taharriya- tına rağmen failin izi henüz bu- lunamamıştır. ca kesmiş olan bazi ecnebi şir- ketlerini bir tarafa birakarak yalnız iki Tür: müessesesinden şikâyet etmek hak değildi. Bunu bugün tamire çalışacağız. İstanbulun Oterkos, tramvay, elektrik gibi şirketlezi arasında elektrik şirketi evvelki günkü ilân: ile insafa geldiğini gösterdi. | Dehşetli bir insaf !.. Kilovat ba- | şma yirmi para eksik alacak !.. Malüm ya, şirketler mütareke- denberi inkıtasız bir surette fiatları arttırdılar. Üç, beş, on derken bugünkü fiatı buldular. Bunlar fiatlarını arttırırken lngi- liz lirasını kale alıyorlardı. İngi- liz Urası arttıkça fiatlara bindi- riyorlardı. Bahane olarak könür fiatlarını, pabalılığı ileri sürüyor- lardı, Fakat bu zamların esası Ingiliz lirasının fırlamasına isti- nat etmektedir. Bunda şirketle- rin bir noktai nazardan bakları da vardır. Meselâ telefon şirketi gibi elektrik şirketide malze- | mesini İngiltereden getirir. Bü- yük maaşlarını, ecnebi memur- larınm maaşlarını İngiliz İirası Üzerinden tediye eder. İngiliz lirası İİ liraya çıkınca bu yüz- den fiatlar da arttırıldı. Gayet tabiidirki Inğiliz lirası düşünce fiyatlarda düşmek ica- beder halbuki şirketler buna hiç yanaşmamışlar, bu işi tedvir eden komisyona verdikleri hesap- larla halka alıştırdıkları fiyatla- n muhafaza etmişlerdir Jağiliz lirsı düşeli bir buçuk sene oluyor. Yllira iken bu gün7,5 liradır. Telefon şirketi zamma bahane olarak ileri sördüğü kömür fiyat- ları malzeme ve aylık ücretlerinde yüzde 25 den fazla tasarruf yap- mış iken bâlâ bir tenzile yanaş- mamıştır. Elektrik şirketi ise an- cak iki gün evvel bunu akıl ede- © eekmiş, fakat yüzde yirmi beş otuz yerine küçük bir tenzil ile iktifa etmiştir. Şirketlerin halkı “ne olursa olsun ezmek ve kendi menfeatlarına yontmak hususun- da ne derece cüretkârane hara- .ket ettiklerine birmisal daha göstereceğiz. - Şimdiye kadar Ankara ile te- lefon o muhaberesi yapabilmek için telefon şirketine ayrıca An- karaya dair bir mukavele imza- lamak lâzımdı. Dahiliye vekâleti bu kaydın kalkmasını ve her abonenin Ankara ile konuşabil- mesini temin elti. Fakat buna nukabil telefon şirketine de daha az bir ücret almayı kabul ettir. m- böyle bir | | Dahili ve Harici Telgraf Haberleri İngiltereyi Alâkadar Eden Mühim Meseleler Loit Corç, “ İngiltere, şimdi dönen bir merdiven üzerindedir !;'diyor Hükümet aleyhinde şiddetli bir nutuk söyledi. Diğer taraftan Irlanda. meclisi, Büyük Britanya ile iktisadi mücadelede sarfolunmak üzere, iki milyon ingiliz lirası tahsis etmiştir Londra, 6 (A.A) — M. Doyt | Büyük Bfitanya ile bir sureti | edeceği cihetle seyahat müddeti | Talbot ( Galles | George; Port memleketin) de bir putuk İrat ederek milli hükümet öleyhin- deki tenkit ve hicivlerini tekrar etmiştir. meselelerde atıl bir vaziyetle kalmak suretile hiçbir şey yap- mamış olmakla muahaze etmiş- tir. M. Lioyt George, “Dostane itilâf,, ve imparatorluk konfe- | ransı ile istihza etmiş ve bu konferansı hayır ile şer arasın- daki niza teşdit eden Tannbau- ser'in bir temsiline benzetmiş, “Hangisi galebe çalacak ? Bunu ben değil, müellif bilir, demiş- tir, M. Lloyd George, netice ola- rak, “İngiltere'nin mütemadiyen ricat etmekte olduğunu ve şim- di dönen bir merdiven üzerinde bulunduğunu,, beyan etmiştir. Son söz olarak demiştir ki: “Bu merdiveni ne kadar süratle çıkarsak çıkalım, o daha ziyade ratle iniyer. Dublen, 6 (A.A) — devlet meb'usan meclisi, Büyük Britanya ile yapılan iktisadi mü- cadelede sarfedilmek © üzere 2 milyon İngiliz liralık mebaliğin tahsisini derpiş en teklifini 43 reye ! N 58 rey ile kabul eylemiştir. Müzakerat (esnasında M. de Valeranın Büyük Britanyaya leh tar olmıyan siyaseti şiddetle ten- kit edilmiştir. Sabık Ziraat Nazırı M. Hogan, demiştir ki: M. de Valera, siyasetinde cid- diyetsizliği terketmiş olsaydı, . Berlin, 6 (A A» — Müfrit mil- liyetperverlerin sabık lideri Otto Strasser'in ga etesi olan “Front Noir,, gazetesine göre, Hitler ile milli müdafaa nazırı Von Sch- leicher arasında gizli bir misak vardır. Hitlerin asgari 2 sene müd- detle Von Sehleieher'den ilham alacak bir kabineye karşı müsa- mahalı davranmayı taahhüt et- miş olduğu rivayet edilmektedir. Buna mukabil Von Sehleicher Hitlerin re's'cümbur olmasına ma- ni olmamağı ve Nazilerden bir kaç kişinin kabineye girmesi- ne ve müfrit milliyetperverlerin | müphem | bazı prensiplerinden bir (o siyaset (o takip di. Ancak işe bakın ki bu Göc- ret bütün telefon abonelerine teşmil edilmiş. Şirket Ankara ile telefon etmeyi aklından ge- çirmeyen abonelerinden de zorla bu ücreti tahsile kalkmıştır. Hülâsa aboneler bu şirketlerin elinde bir oyuncaktır. Daha doğ- rusu onlari zengin etmiye mec- burdur. Artık bu adamlara da hatle- rini bildirmek zamanı geldi, de- ğil mi? etme- Hükümeti beynelmilel | Muhtar | ratları bulünan bir cemiyete men sup bulunmaktansa, Danimarka | Bulkanlarda tesviye bulunabileceği tamamân bedihi idi. Müstakil işçi mebu's de M. de Valerayi himaye eden kuvvet yağmacı, “banka hırsızı ve hattâ daha fena şeyler olmak kabiliyetinde bulunan erkekler- le kadınlardan mürekkeptir.,, de miştir, M.de Valera cevâp vererek şunları söylemiştir: “Talep edilen paranm nasıl sarfedileceğini şimdiden bildir- mek mümkün değildir. «Şimdiki halde İngliz piyasalarının yerine yeni mahreçler ihdas için göz ö- nünde hiç bir. teşebbüs yoktur. | Maamafih maksada vüsul için büyük gayret ( sarfetmekliğimiz zahmete değer.,, Mumaileyh bundan başka şun- ları ilâve etmiştir: Eğer yarın bir umumi intiha- bat yapılmış olsaydı, menfaatle- ri nisbetinde bir çok da mazar- ve İsviçre gibi tam ve kâmil bir istiklâle mazhariyet için bu hareket lehinde taliimi bir kere © Makdönaldin seyahati Londra, 6G (A.A) — M. Mic Donald, her ne kadar resmen Lessienouth'a gitmişse de başve- kilin hava işleri nazırı Lord Lon- donderry ile birlikte Ulster tari- kile avdet edeceği haber veril- mektedir. Yalnız M. Mac Donald, Lessic- mouth'a ancak pazartesi günü av- | det ve seyahatini tayyare ile icra Antoni'- | pek az olacağını ve binaesaleyh İ arzu ettiği takdirde şimali Irlanda İ siyasetinin mümessillerile görüş İ mek için tam iki gün vakti oldağu | ehewmiyetle kaydedilmektedir. Amerikaya olan harp borçları Londra, 6 (A.A) — Resmi in- giliz mebafili, logilterenin Ame- rikaya olan borçları meseles ne müteallik olarak ortada do'aşan ' şayialara bir nihayet vermeyi i düşünüyor gibi görünmektedir. Müsait bir zaman gelir gelmez herhalde Amerikada cak reisicömhur intihabatından sonre Amerikan efkâri umumi- yesini incitmiyecek bir surette t şileceği söylenilmektedir. Bugün | gösterilmekte olan ihtiraz ve ih- tiyat ve borçlar hakkındaki mü- zakerelerin daha sonraya tehiri ile İngilterenin Vaşington sefiri- nip Londraya avdeti arasında siyasi rical pek tabit bir müna- sebet görmektedirler. Altın ve mücevherat satışı Londra, 6 (A.A) — Bir kaç aylık fasılan sonra yeniden altın eşyanın ye biihassa altın meskü- “KAY Yemücevieratın satılmasına başlanılmıştır. likbahar bidayetinde görülen hararetli satış muamelelerinden sonra saltın fiatlarının düşmüş olduğu görülmüşse de bu fiatlar | şimdi tekrar yükselmiştir ve sa- | tış muameleleri bilhassa ve daha müsait şerait altında başlanmış- tı, zira altın sterling'in fiatı 28 ! şiline çıkmıştır. gizli anlaşmalar! gizli anlaşmalar! Hitler ve Şlayşer reisicümburluk ve kabine meseleleri üzerin- de birbirleriyle mücadele etmiyeceklermiş! lerine ve bilhâssa Markisizim aleyhinde ve Almanyanın yeni- den silâhlanması lehinde amansız bir mücadelede müsaade etmeyi teahhüt etmek- tedir. Almanya, Akvam cemiyetine Iştirak hissesini ödeyor! Berlin 6 (A.A* — Alman hü- Hudut hadiseleri ! Selânik, 6 ( Hususi ) — Toy- randan alınan haberlere nazaran | Bulgarlardan mürekkep bir çete | Sırbistana girmiş ve budut mu- bafızları taralından haber alına- rak bir müfreze ile takibata baş- lanmıştır. Bü müfreze ile kömi- teciler arasında başlıyan müsa- deme gün doğmadan biraz ev- İ vele kadar bir muharebe şek- | linde devam etmiş ve çete bir aralik Yunan bududuna girmek istemiş ise de muvaffak olamıya- rak Bulgaristana çekilmiştir. Iki taraf arasında devam eden imii- sademede bir Sırp neferi ağır | suretle yaralanmıştır. Ayni gece bir ikinci çete de hududun diğer bir taraftan Sır- bistana girmek istemiş ve hudut muhafızları ile komiteciler âra- sında © yapılan müsademede İki Sırp neferi yaral ve Bul- garlar emellerine Muvaffak ola- mıyarak rüc'at mecburiyetinde kalmışlardır. bulunmalarına | | kümeti, Cemiyeti akvam azası | sıfatile ödeyeceği iştirak hissesi- | nin 1932 senesine ait olan bir kısminı yani 500,000 markı son günlerde Cemiyetiakvam kâtibi umumiliğine gönderilmiştir. Ancak Almanyanın paraca va- i ziyeti dolayısile bu meblâğ Ce- i Mevreye gönderilmemiş fakat ini- Berlin bankalarından birine mark olarak ödenmemiştir. Milletler cemiyeti kâtibi umu- miliğinin bu usulü kabul edemiye- ceği zannmda bulunduğu ve bu | paramın İsviçreye naklini istiyece- ği b haber alınmıştır. > Bu ale Berlinde Bdükça bü- yük bir teessür ve heyecan uyan- dırmıştır. Çünkü Berlin mahafili, bu ta- i lebi Almanyanın müşkül vaziye- i tinin tanınmamasına bir alâmet addetmektedir. Danzig'te Varşova, 6 (A, A.) — Dan- zig âyan meclisi, üstü açık yer- lerde nümayişler ve alaylar ter- tibini mahdut bir müddet için menetmiştir. Hitler taraftarları tarafından yarın için yapılması mukârrer nümayiş, geri kalmıştır. | len yapıla- | bu meselenin müzakeresine giri- | söylemiş, Mısırın bu sell l * tfade ettiğini, iki millet gi Yerli SanaW Sergisi Başınakalemizder mabsif ları cins iplikleri hariçte mek © zaruretinden İ memleketimizde pamux "El cat meselesi kendi kendin€ ledilmiş olacaktır. Bundan başka sergide diğer sanayi ( şu9©” bemen hepsinde eski. 409” | kıyas kabul edilmiyecek terakki eseri bulunduğüu sizdir. Onun için sergi”? defa giden kimse saatlar€i | zip dolaştıktan sonra yor evine, yabut işine dönüy0” iy kat dönerken gene diğ İ gün gelerek sergiyi tekrar mek arzusunu içinde olarak his ediyor. , Yerli mallar sergisinin b ne gördüğü rağbet bu $€ olduğu için ilk gündenberi * retçiler gittikçe artmakt Hergün sabahtan akşama K bülün sergi sahası z'yaretçi ile iğne atılmaz dereced€ bir halde görülmektedir. © retçilerin adedi 6 günde “yi bulmuştur. Sergiye iştirak Sp sanayi erbabımn çoğa'mış sı ve serginin teşkilinde “. fazla muvaffakiyet eseri “yi rilmiş bulunması nekadar metli ise tabii sergiye rafından gösterilen rağbeti evvelki senelere “nisbetle olması milli (o iktısadiyati! inkişafı noktai nazarından © recede bazi ehemmiyettir. ciheti büyük bir memnunif” kayıt ve işaret ederiz. Mehmet , Mısırda ingiliz” işgaldenberi ye.ım asır Bu münasebetle Mısır v9 fi giliz gazeteleri arasınds " nakaşalar oldu! Birkaç gün evvel, İngilte! y Mısırı işgal etmesinden beri * ve İngilizlerin fikirlerine * yarım asır geçti. Mısırda man olan “Egyptian Gazett€* ; münasebetle yazdığı bir seli de, Mısırın nasıl işgal oan nu, işgalden evvel İskendef”. nin nasıl bombardıman edill' ni anlattıktan sonra, İngil! , Mısırı işgal etmek fikrinde İ madığını, fakat Avrupa sil ” nin onu bu harekete sevk # daki münasebetlerin çok iyi i ğunu ve İngilterenin yak | galini kaldırmasının ümit iletler cemiyeti hesabına olarak | duğunu ilâve etmiştir. Milliyetperver o gaz€t! mütalealara cevap vermi Bilhassa “Elcihat,, & gilterenin daima Mısırı i meyi istihdaf ettiğini — için fırsat gözettiğini, mail paşaya sürü sürü eri diğini ve nihayet ecnebi ri himaye maksadile M ettiğini söylemiştir. “Elcihat,, gz dal” ra işgalden evvel İsken ği vukubulan katliamdan vi rek katliamın İngiliz ” tarafından yapıldığını, ahali arasına karışarak ii yaptığını, o günden bu j dar Mısırın vukubulan b” yö lıktan İngilterenin mes'U” ğunu izah etmiştir.