14 Eylül 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

14 Eylül 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

du ide Da noksan var, fakat... Şak şeker fabrikası fa- yet devresine giriyor “5 ğ . akk az Uyak 'ususi Muhabirimizden; şeker fabrikasının kuru- ve geçirdiği muhtelif dev- ait vaziyetleri hakkında arın az, çok malümatı EE, ir, Müteşetiyi, bir Türk, Molla © zade Nuri bey bu gün isinde, yüzlerce amele çalışan Muazzam müesseseyi çok bü- Te sarfederek kurmuş nim Sanayi hayatında bir noktag yaratmıştır. Bu Mn halende, #abrikanın yük- is için köylüleri pancar alına teşvik etmekte, onları ir eylemektedir. 'a devresine giriyor, ber *ehin yegâne hususiyeti da- Dütekâmil bir şekilde çalış- 1, “*- Yapılan tadilât ve sarf- ye Şöyret istihsal derecele- A Yükseltmiye matuflur. Bu- İS 5 Şii umumi Remzi beyin My aki büyük sâyini ve sar- Si azim ve metanetini bil- ii elitmek lâzımdır. Remzi ka yollar Ya, (Hususi) — Konya - ri yolunun bağırsak de- a Namı verilen kısmının çok- Zi kömek bir” halde İdi. İş Dedeli kırk küsur bin lira d ret olan bu kısmın 27 toy ihalesi yapılmıştır. Meali $ehri ve Beyşebri ka vilâyet merkezine rap- ai özüne yol budur. Müru- . "da müşkilât çekilmekte Yolun esaslı surette ta- arleceğini baber alan iler çok sevinmişlerdir. e ima Hadim aş kazaları itbal edilecek ve Sonya taktır, Pek bozuk olan lü Tile yolunun da unu- Şayanı temennidir Ahmet A. Pabrileg bugün yedinci kam- | Ming müsmir neticeleri görül | ir, yolun bir kısmıda | ee eki sene Nafia mesai | ia za Uşak Şeker Fabrikası bey fabrikanın ıslah ve istihsal kabiliyetini arttırmak için sene- lerdenberi buna emek vermekte ve onun müsbet neticelerini gör- mektedir. Uşak şeker fabrikası iktısadi hayatımızda mahsüs derecede rol oynamakta, mevcut Buhranın o kadar hissolunmasına bir se- bep teşkil eylemektedir. Havaların kurak gitmesi bu seneki pancar istibsalini biraz noksanlaştırmıştır. Alâkadarların söylediklerine: nazaran geçen se neki kadar bu sene de pancar istihsal o'unabileceği ve fabrika- nin aynı randmanı Vereceği an- laşılmaktadır. Eskişehir ve havalisinden her sene olduğu gibi bu sene de vsgonlarla pancar nakline baş- lanınıştır. Kampanya devresinin üç ay gece ve gündüzü fasılasız olarak devam edeceği kat'idir. Diğer senelere nazaran bu se- neki pancarların ş'k:r verme hassasının daha fazla olduğu zi- raat mütehassısları tarafından söylenmektedir. Rüştü A ane EEE BANU KU EEE AN 0088 40 EB AABK 00 4 ANAYA Konyada yeni | Konyada buğday mubayaatı Konya, (Hususi) — Ziraat ban- kası Konya ve Akşehirde buğ- day mubayaatına hararetle de- vam etmektedir. Burada beyaz buğday azami 6 Kr. 652 santim, asgari 5 Kr. ,5 santim, sert 6 Kr. 575, asga- ri 5 Kr, 5 Sa, üzerinden mua- mele görmektedir. Beyaz tiftik azami 29, asgari 28, yapağı 35- 34 kuruştan satılmıştır. Kuraktan müteessir olan ve az mahsul olan mınitakalardaki zürra malımı, kendi ihtiyacını te min edeceği için satmıyor. Ziraat vekâleti umum müdür muavini Abidin Bey alım mer- kezlerini ve mubayaa işlerini sık sık tetkik etmektedir. Bugün garp cihetindeki bazı köylere yağmur yağmıştır. VAKTT Akhisarın Bayramı Muallimler birliği merasime niçin iştirak etmedi Akhisar Hususi Muhabirimizden: 6 Eylül 932 günü Akhisarı- mızın kurtuluş günü idi. Halkı- mız işgal yıllarının elim kâbusu altında çok İstirap çekmiş ol- duğundan bu halâs gününü ber sene pek heyecanla karşılıyor. Bu senede ber sınıf halk, tüc- carlar, memurlar ve esnaf cemi- yetleri merasime iştirak ettiler. Sabahleyin saat dokuzda Bele- diye dairesinde ictima edildi, dokuz buçukta merasime baş- landı, Her sınıf meslek erbabı bayraklarıyle, her sınıf sanat sahipleri sanatlarını işler vazi- yette arabalar ve kamyonlar Üze- rinde olarak fevkalade intizamla evvelâ şehrin cenup istikametinde bulunan ve bundan on sene ev- vel şehri kurtaran Cümburiyet ordularının girmiş olduğu Halk fırkası ve tayyare sineması ara- sındaki (Ocaddeleri (kaplamıştı. Alay bundan on sene evvel şeh- ri düşmandan teslim alan müfre- zenin şebre girişini gösterir tarz- da jandarma müfrezesinden teş- kil olunan bir bölük askeri al kışladıktan ve karşıladıktan son- ra Halk fırkası önüne gelindi. Burada ateşli bitabeler irat olun- du. Buradan. şehitler, abidesine gidilerek orarla,da hitabeler söy- lendi, şehitlerin mukaddes rublâ- rma fatihalar okundu, çelenkler konuldu. (Buradan O bükümet önüne gidilerek hükümet konagı- nn bayrak direğine sevimli bayrağımız çekildi, yukarı doğru yükselirken hu- zurunda toplanmış olan bin- lerce ahali tarafından o alkış bayağımız | Savfa 7 i AREA YANAK A AK yıl pancar istihsalin- ,.* .. Üç yıllık cinayeti örten esrar perdesi Çarmıh köylü Ali nasıl öldürülmüştü ? Balya Hususi Muhabirimizden: Kazamızda üç sene evvel hal kı büyü'c bir meraka düşürmüş olan bir hadisenin üstündeki es- rar perdesi son günlerde sıyı- | rılaıştır. Balyanın Çarmıh o köyünden berber Halil oğlu Ali üç yıl ev- vel esrarenğiz bir şekilde or- tadan kaybolmuş, bir çok araş- tırmalara rağmen bulunamamış, neticede bir (cinayete kurban gittiği anlaşılmıştı. bu kanlı aki- bet meydana çıkmakla beraber Alinin nasıl ve kimler tarafından öldürüldüğü tesbit edilememiş cesedini de bulmak kabil olma- mıştı, Bu karanlık cinayet hadisesi etrafındaki tahkikat o zamandan beri devati etmiş ve son zaman- larda bulunan bir ip ucu nihayet mühim neticelerin elde edilme- sine sebep olmuştur. Hadisenin : tahkikatını yapan jandarma karakol kumavdanı tufanı içinde tebcil edildi. On- dan sonra asketlik şubesine gi- dildi, muazzam ordumuza teşek- kür ve minnettarlıklar arzolun- muştur. Buradan da belediye ö- nal Kayi beliğ Diz saten He merasime nibayet verildi. Belediyede misafirlere sigara- lar, ayranlar ikram olunmuştur. Gece sabaha kadar şehir elek- trik ziyaları meş'aleler ve cuşu- buruş içinde çalkanmıştır. | Mustafa çavuş bu hususta büyük bir gayret sarfetmiştir. Üç sene evvel öldürüldüğü tesbit edilmiş olan Alinin Edremitin Kökmen köyüne bir çeyrek saat uzaklık- taki Babakaya deresine gömül- düğü anlaşılmış, burası kazdırı- larak araştırılmış, maktulün ke- miklerile bir yüzük ve bir tütün tabakası meydana çıkarılmıştır. Tahkikat genişletilince badise etrafındaki esrar büsbütün da- ğılmış, katillerin hüviyeti de tes- bit olunmuştur. Bunlar Alinin eniştesi Velioğlu Koca Halil ile Gönenli eskici Mehmettir. Cina- yetin sebebi bir kadın meselesi- dir. Katiller tevkif olunmuştur. Cürmün yapıldığı yer itibarile muhakemenin Edremit kazâsı adliyesinde icra edilmesi iktiza etmektedir. Bu sebeple gerek mevkuflar, garek tahkikat evrakı Edremit adliyesine verilmiştir. Ali Riza emen ramadan eden bir vaziyetle karşılaşıldı: Akhisar muallimler birliği bu merasime lâzım olduğu kadar hararetli bir alâka © göstermedi. Sebebi ne olursa olsun bu vaziyet irfan ordusu mensuplarından ve onları temsil eden cemiyetten beklenilemez. Bu vaziyet kaza kaymakamı Zeki Beyin de dikkatini celbetti, merasime iştirak - etmemelerin- deki sebep muallimler birliğin- Akhisarın bu büyük sevinç | den resmen soruldu. gününde Akhisarlıları müteessir Asım Çorumda jandarma Osman için dikilen abide Çorumdan yazılıyor? 1931 Senesi & mayısın 22 inci gecesi Çe- rum - Merzifon şosesi üzerinde soyguncularla yalnız başına yaptığı müsade- mede kahraman- ca şehit olan Kaymakcı jam darma karakolu efradından Bün- yanlı Osman na- mına Kâymakcı köyü sırtında ş0- se (kenarında yaptırılan abide- nin küşat resmi merasimle yapıl- mıştır. Merasimde; Çorum valisi Ce- mal Bey, Çorum- da bulunan tapa kadastro Umum müdürü Cemal Bey ve maiyet- leri, 38inci alay zabitleri, Ço- rum vilâyeti ve Mecidözü kazası memurları, mektep muallimleri cemiyet ve müesseseler mümes- silleri, civar köylerden gelmiş kadın, erkek binlerce halk ve bir piyade jandarma bölüğü, bir süvari jandarma takımı bulun- muştur. Abidenin açılma merasiminde Çorum valisi Cemal Bey şehit jandarmanın fedakârlığından, na- sıl ve ne suretle şehit clduğun- dan babsetti. Ondan sonra vilâ- ! yet jandarma kumandanı binbaşı Süheyl Bey tarafından tepsi için- de verilen makasla abidenin ör- tüsünün kurdelesini kesti. Som taştan yapılmış abide meydana çık- tu. Abidenin en üstünde bulunan ve jandarma alâmeti farikası olan şualı ay yıldızın altında (şehit jandarma Bünyanlı Osman ruhuna 1931) ibaresi okunuyor- du. Abide birbiri üzerine inşa edilmiş oymalı üç taş mikabtan ve bunun üstüne rekzolunmuş bir sütundan ibaretti. Bir piyade jandarma mangası tarafından ba- vaya üç el ateş edildi. Mecidözü halk fırkası kaza idare heyeti reisi Cemal Bey tarafından bir nutuk söylenildi. Abideye birçok çelenkler ko- nuldu; bunların içinde vilâyet jandarma kumandanı Sübeyi Beyi: refikası tarafından konulan (jan- darma anaları) ve (vilâyet) ve (polis) namına konulan çelenkler göze çarpıyordu. Memleket has- tahanesi baş hekimliği namına baş hemşire Hayriye H. tarafın- dan konulan çiçeklerle süslen- miş kırmızı bir hilâl pek zarf ve san'atkâraneydi. Bundan sonra abide civarında inşasına başlanılan OKaymakcı jandarma karako'unun temel at- ma merasimi yapıldı. Karakolun temel taşı vali Cemal Bey tara- fından konuldu. Kurbanlar ke- sildi ve Mecidözü jandarma bö- lük kumandanı yüzbaşı Nadir Bey tarafından bir hitabe irat edildi.