14 Eylül 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

14 Eylül 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

NUSHASI 5 ına istinaden ANKARA: (Telefonla Baş- Wuharririmizden) — İktısat ve- kâletindeki tebeddül üzerine ik- tisadi işler günün meselesi ol du, Efkâr umumiyenin iktisadi meselelere karşı gösterdiği bu olarak kabul etmek lâzımdır.Bü yük Gazi. Celâl Beyin telgrafı- na verdikleri cevapta pek veciz bir şekilde işaret buyurdukları gibi, “Bütün dünyada olduğu gibi, memleketimizde de en başta bulunan mühim işimiz iktısat işidir. Bu işte en yüksek mu- vaffakıyeti temine çalışmak | ha- Yatıdır, za bu işte büt nın, bütün yurttaşların ve hepi mizin ciddi duygularla alâkalı olmamız lüzumu vardır.” Büyük Reisimizin bu sözlerin de yalnız yeni İktisat vekiline bir hitap değil, bütün milleti Vazifeye davet mânası vardır. Filhakika şefimiz diyorlar kiz “Muvaffakıyetiniz için be- Dirsle beraber bütün arkadaşla- Tımızın ve (yurttaşlarımızın maddi ve mânevi her türlü va- #ıtalarla yardımcınız olduğunu düşünerek müsterihana ve mu- Valfakıyetten emin olarak ra- dikal surette ç. i Gazi Hazretlerinin bu yük- sek iltifatlarma mazhar olan İktisat vekili. evvelki gün neş- rettiği bir tamimde mesaisinin na hatlarını çizmiştir. Bu ta- Mimden anlaşılıyor ki, kendisi- me fırka programi rehber ola- caktır, Fırka programı Türkiye Cümhuriyeti halkını aynı ayrr sınıflardan mürekkep değil, fer di ve içtimai hayat için iş bölü- mü itibarile muhtelif mesai er- babma ayrılmış bir camia telâk ki etmektedir. Ve yeni İktisat vekili de m rkadaşlarma hitap eden tamiminde her şey- den evvel bunu tıyor, aleyh yeni bir sistem ku Tulması veyahut mevcut sis- kurulan nizam üzerinde durmaktır. Bu maksadı hususi mütalen ederek ke hüküm vermek haksızlık tır, Şahsi ve hususi prensipler değil, memleket prensibi mev- uu bahistir. Frrkanın progra- ilk iyki le "üm betisie durmaktır. Hülâsa niza- a a değil, onu müdafaa me sümrenin başka bir züm- *€ üzerine hâkimiyetini temine zihniyeti artık yeni bir Geyimle başkm DE yemiz başl ketlerdeki sınıf mücadeleleri Yerine içtimai nizam ve tesanü dü temin ve biribirini nakzet- Meyecek surette menfaatlerde âhenk tesis eylemektir. Bugün Ortada devletçilik esasına mua- “ız bir zümre yoktur, İstenen , bu prensibin tatbikatında geçmemeki Devletin bin bir teşkilâtı var dir. Bu teşkilâtlar dünyanm ber tarafında olduğu gibi ted- İ irlerinde ve kararlarında yanı er. Devletin teşkilâtm- pe geliyor diye hatâlara mü- “maha etmek deyletciliğin ice 14 EYLÜL 1932 7 inci sene No. 2369 alâkayı çok hayırlı bir alâmet | hareketlerdi KURUŞTUR Yeni vekiliktısadi siyasetimizin istikametini fırkanın programı- na ve fırka şeflerinin beyana- hazırlamıştır.. bi değildir. Hiç kimseyi ne ifrat ile, ne irtica ile ittiham etmeğe hakkımız yoktur. İtiraz ve şikâ yetlerin mevzuu tatbikattaki kusurlardır, Mevcut sistem ve kanunlar ile telif edilemeyen ir. Meselâ çok iyi niyetlerle alı- nan bir karar vardır ki vesika ticaretine yol açmıştır. Bu, mutlak iyilik olsun diye yapıl- mıştır, Başka türlü düşünmeğe kimin dili varır? Şimdi görüyo ruz ki, bunun tatbikatında fay- da yerine zarar husule gelmiş» tir, Bundan ric'at etmek, bunu tadil veya islah etmek esas iyrogramdan ayrılmak demek Zildir. Herhalde yeni Iktısat vekili, iktisadi siyasetimizin istikame- tini fırkasımın programına ve fırka : şeflerinin beyanatına is- tinaden hazırlamakla en iyi İ bir iş yapmış oldu. Bu bir vu- | zuh ifade eder, Ve ortada vu- İ zuh olunca, ne tereddüde, ne kararsızlığa. ne de bedbinliğe meydan kalır. Büyük şefimiz de yeni İktı- sat vekiline gönderdikleri tel- grafta bu itminanı ifade buyur muşlardır: Celâl Beye hitaben demişlerdir ki: “Yıllardan beri büyük ve cid di iktısat işleri içinde bizzat uğraştımız. Görgü ve tecrübele rinizi çoğalttınız. Bu defa İktı- sat vektletini daha yüksek a- meli vasıflarla — deruhte etmiş bulunuyorsunu; ihim, Siirt Meb'usu MAHMUT Heyet Geliyor Üzüm müstahsil. lerinin müşkül vaziyeti Mustafa Fevzi Ef. MANİSA, 13 (Milliyet) — Üzüm ve incir piyasasınm bu seneki vaziyetini, müstahsil ve tüccarın temenniyatını Başı kil İsmet Paşa Hz. ve İktisat vekili Celâl Beye arzetmek üze re seçilen heyet şehrimizden hareket etti, Heyet meb'usları- mızdan Mustafa Fevzi, Külah- daş oğlu Rıza Salâhaddin ve Ziraat Bankası müdürü Rüştü Bevlerden mürekkentir. Heyeti Vekile D Gazi Hz. vatandaşları Heyeti Vekilede dün vazifeye davet ettiler görüşülen meseleler Dünkü içtimada birikmiş iş. lerle Düyunu Tethikata devam eden İktisat vekili Celâl B. ANKARA, 13. (Milliyet) — He. yeti Vekile bugün saat on yedide İsmet Paşanm — riyasetinde toplan- mıştır, İçtimada birikmiş işler görü. umumiye meselesi görüşüldü sülmüş bü meyanda Düyuünu umumi- ye meselesi etrafında müzakerat ce- reyan İltsadi mezeleler üzerinde etraflı tetkikata devam edildiğinden iktisa- di et heyeti vekilenin ancak pa- zar günkü içtimamda görüşülmeye başlanacaktır. Ofis müdürünün izahatı ANKARA, 13. (Milliyet) — İktı- sat Vekili Celâl B. bu; bugün ofis müdü rü Cemal Beyle uzun müddet gö- rüştü, Vekil Bey Cemal B. in seya- hat intibalarmı dinlemiştir. Harlöiye vekilinin izahatı ANKARA, 13. (Milliyet) — Ha- riciye Vekili Tevfik | Rüştü B. İktı- sat Vekili Celâl Beyi” bugün maka- mında ziyaret etmiş bir saat kadar kalmıştır. Fabrikatörler ANKARA, 13. (Milliyet) — Fab- rikatörler heyeti bugün geldi. Heyet reisi Nazmi Nuri B, İsmet Pş. tara- fından kabul edildi. — İktısat Vekili heyeti yarın un dörtte kabul edecek, arzularını dinleyecektir. Ticaret odası ra- por hazırlayor Ticaret odasında İktsat vekili Celâl Beye takdim” edilecek mub- bra büyük bir faaliyetle hazırlan maktadır. Oda bu muhtırarım e- saslarını bizzat nlâkadarlardan almış olmak için bine yakın tacir (Devamı 6 ıncı sahifede) A Köprünün ortasından kaldırılan kısım ve kapatılan baş farafından bir manzara. Eğer a bir yerine Unkapanı köprüsünün nihayet hiç e DO bir hale geldiği, anlaşıldığımdan geçmesine ti. Fakat bu suretle de seyrüsefer işkâl edilmiş oluyordu. Belediye bundan bir müddet evvel köprü- nün gene şöyle bir tamir edilerek araba ve kamyonların geçmesine müsaade etmek istemişti. Ve ta- mirata başlandı. Fakat tamirat devam ettikçe köprünün cürükle- ri gittikçe artıyor, tehlikenin bü- yük oldağu weydna gılayordu. Tizen Baluliye besni Enek, Unkapanı köprüsü nihayet tarih oldu Köprü kapatıldı, sökülüp kaldırılacak... yarayan dubalar varsa Halicin köprü kurulacak köprüyü muayene kullanıl | ğına rapor Yadürlr. Köprü de dün sabahtan ii ın iki yar na açılmış, Unkapanı köprüsü ta- rihe karışmıştır. Köprü yakında sökülecek ve ankazı bir yerde hıfzolunacaktır. Evvelce rahmetli o Unkapanı köprüsünden geçen büyük manda arabaları, sebze ve eşya arabala- rı badema Galata köprüsünden geçeceklerdir. Ancak bundan son ra Galata köprüsü daha meşgul bulunacağı için, bu nevi vasaiti ,eçme zamanları ta- Eşya, manda ve sabahleyin saat ln b alien DM pa Ven (Devamı 6 ıncı sahitede) | yesi sön dee etmişler ve Gazi Hz. Reisicümhur Hz. dün akşam Boğnaziçinde mo- dörle bir tenezzih yap- mışlardır. Bu akşam Ay tutulacak Husuf hâz ie teiillâi görülebilecektir Bu akşam ay tutulacak ve memleketimizin her tarafından görülecektir. Geçen sene ay iki defa tutulmuştu. Bu sene bir de- fa tatulacaktır. Bu akşamki ay tutulması hu- m ltir. Türk dili Kurultayı Dahiliye vekilinin vilâyetlere tamimi ANKARA, 13 A.A. — Dahili. ye vekâleti tarafından bugün Vi- | 7 İlyetlere atideki tamim gönderil- miştir. 26 eylülde İstanbulda Dolma- bahçe sarayında toplanacak Türk Dili O kurultayında konuşulacak mevzular cihanı alâkadar edecek ehemmiyet ve kıymeti haiz ola- caktır. Kurultayın gayesi Türk dilini bugünkü ve yarınki medeniyeti kemaliyle kuçaklıyabilecek en gü zel şiveli ve ahenkli bir ifade va- sıtası halinde getirmek olduğuna göre Türkleri Türkiye Cumhuri- yeti vatandaşların: alâkadar ede- ceği ve Türklerin kurultaydaki (Devamı 6 ıncı sahifede) Yunanlılarla Takas Enis Bey, Hariciye nazırile görüştü ATINA, 10. — Ankaradan avdet eden Türkiye sefiri Enis Bey, bu- p z Vekili Tevfik Rüştü Bey namı- na sormuştur. Yu ENİS B. nan hariciye nazır, & intihabat münasebetile, oağlebi ihtimal Ce. miyeti akvam içtimana iştirak i- in Cenevreye gidemiyeceği cevabı- Bı vermiştir. Müteakiben Yunanistanın takas ve mübadele esasına müstenit bir mukavelenin aktı için Atinaya iki üç Türk murahhasımın izamına muvafa kat edip etmediğini sormuştur. Türk noktai nazarına göre Türkiyeden Yunanistana — vaki olan ihracattan bir kısmının bedeli, Yunanistandan Türkiyeye vaki olan ithalit bedelile eaeheie odilsnak: Sineğin f sekilde inkişafı son haddini bulmuş ir. | Reichstag reisi, komünist mebusun Sahip ve Başmuharriri Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET Toplandı Feshedilen Relchstag meclisi içtima halinde Alman Başvekili Von Papen meydan okuyor Hukuk müsavatı her ne bahasına olursa olsun elde edilecektir BERLİN, 13. A.A. — Volff ajan- amdan: Reichstag'ın uzun müddet- tenberi beklenilen feshi hadisesi,dün ki celsede reisicümburun fesih emir- namesinin tevdii ile vukun gelmiş- Celse, başlar başlamaz, komünist mebuslardan Forgler, hükümetin 4 eylül tarihli fevkalide ahval emirna mesinin reye konulmasını natık olan beyanatını ihtiva edem ruznamenin tebdilini talep etmiştir. Aleyhte söy- leyen bulunmadığı celse yarım saat için tatil edilmiştir. Celse tek- rar açıldığı zaman, vakaylin feci bir teklifine muhalefet eden bulunmadı. ğı tesbit ve tebeyyün ettikten sonra reye müracaat edileceğini bildirmiş İşte o ande başvekil, meclise gel- miş olan fesih kararnamesini Reich tag reisine vermek v ehemen okunul maşmı talep etmek üzere söz iste. Çelik miğferlilerin geçit resmini seyreden Alman Başvekili ve harbiye nazırı (Devamı 6 ıncı sahifede) Yeni buğday kararna- mesi mi hazırlanacak? Bazı vilâyetler kendi mınta. kalarında buğday mübayaa limesini istediler depolarını tutmağa başlamıştır. Fakat banka silolar» dan bir çoğu tüccar elinde oldu- ğu için banka bu tüccarlara on gün zarfında depolarını banka; teslim etmelerini bildirmiştir. Bu vaziyetten son derece telâşa düşen tacirlerTicaret odasına mü racaatla bu hale bir çare bulun- derhal vaziyeti İktısat vekâletine bildir. miştir. Gelecek cevap alâka ile beklenmektedir. Ziraat vekili Muhlis Bey ANKARA: 13 (Milliyet) — Bazı vilâyetler kendi mıntaka- larında da buğday mübayaa © dilmesi için hükümete müraca- at etmişlerdir. Bu müracaatlar # tetkik edilmektedir. İcap eder- se yeni kararname tanzim edi- lecektir. Buğday tacirlerinin müracaatı Buğday tacirleri Ticaret odası- Fransanın Alman- yaya verdiği ce- vabın metni 6 ncı sahifemizdedir.