23 Eylül 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

23 Eylül 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

d Sayıfa 4 VAKTT Bir Sefirin intibalârı Norveçle Türkiye ara- sındaki münasebetler Buzlar memleketi nin adamı güneş memleketinde yabancı değil .. Memleketimizle son zamanlar da siyasi münasebata başlıyan memleketlerden bir de Ayrupanın şimalinde üç milyon kadar nufu- su olan Norveç bükümetidir. Norveç bükümetile hükümetimiz ârasında siyasi münasebat baş- ladıktan sonra Norveç hükümeti altı ay kadar evvel fevkalade murabbası sılatile M. Bentzin'i Türkiye elçisi tayin etmiş, M. Bentzin o zaman memleketimize gelerek vözifesine başlamıştır. Norveç elçisi bilhassa iki mem- leket arasındaki tüccari ve ikti. İmre inkişafı tedbir- i etrafında tetkikat ya ir, On Teşrinievwelde tekni dön mek üzere dün Bulgaristana giden M. Bentzin hareketinden evvel şu beyanatta bulunmuştur: —Türkiyede memleketimi ilk de- fa olarak resmen temsil etmek- ten çok memnunum. Burada bir diplomatın vazifesi çok istifadeli ve zevklidir. Resmi mahafil son derece nazik olduğu gibi cemi- yet âlemi de o nisbette naziktir. Buzlar memleketinin adamı o- lan ben güneş memleketinde kendimi asla yabancı hissetme- dim. | Burada bin türlü şey insanın alâkasını üzerine çekiyor. Tür- kiyede, Gazi Hz. gibi büyük ve yaratıcı bir şahsiyetin rehperli- iş gören muktedir odev- let adamları tarafından vücude getirilen inkılâp eserlerini alâka ile takip ve tetkik ettim. Türklerin uyanıklığı “Türkiye, Norveç için artık bin bir gece masalları memle- keti olmaktan çıkmıştır. Türkler, artık muhteşem bir iktidarila u- yanarak güneş altındaki mevki- ini kazanan bir millettir. Hükümetim Türkiye ile müna- sebat tesisine karar verdiği za» man gayet mantıki bir surette hareket ederek evvelâ ticari mü. nas-bat tesisine gayret etti, Filvaki daha evvel Norveçle Türkiye arasında eşya mübade- lesi vardı, Fakat Türkiyeden gelen eşya Norveçe nakledilir- ken Belçika, Almanya veya In- giltere limanlarında kalıyordu. Türkiye ile Norveç arasında üç senedenberi işliyen Norveç gemileri yavaş yavaş bu müte- vassitleri ortadan kaldırmakta- dır. Bu vapurların işlemesi sa yesinde Türkiye mallarmın daha az masrafla Norveçe gönderil- mesi temin edilmiş, yol masrafı- nın azalması ve mütevassitlerin ortadan kalkması Üzerine bu eş- yanın maliyet fiati hissolunur indiği için Türkiye ; 9 ia cemtiası Norveçte eskisinden fazla aranmıya başlamıştır. Ayni hal Norveçten Türkiyeye gönderilen eşya içinde vakı olmuştur. sulâtımız çok mütenevvi için iki memleket arasındaki eşya mübadelesinde müvazene temini || kabildir, Tİ sone era BEAN 48 EEE) Bugün hangi sinemaya gidelim? duktan sonra iki memleket ara- sında barsi münasebatın başlı- yacağı da tabiidir. Filhakika iki memleket arasında çok uzun mesafe vardır. Fakat bu asırda ber iki keşfin mesafeleri ve ma- Biaları kısalttığım da besaba kat- mak lâzımdır. Norveç” Türk münevverlerine tanıtmak için bazı tasavvurlarda bulunuyorum. Bunun içinde Balkan ve Türk gazetecileri için Norveçe bir se- yahat tertip edilmesini hüküme- time teklif etmek istiyorum. Balkan memleketleri araların- daki eski düşmanlıkların unut- muşlar ve birbirlerine dostluk rabıtalarile bağlanmışlardır. Ve ihtimal ki diğer bükümet- lerden evvel aralarında, Avrupa müttehit devletleri idealine doğ- ru bir adım teş'çil edecek olan, iktisadi bir blok ve bir federas- yon kuracaklardır. ASRİ sinemada parlak muvaffakiyetler Kazanıyor. GLORYA ; e), Don jose -Mojika'nın SON AŞKIM isimli böyük filmini muvaffaki- yetle göstermektedir. Bu film herkese şunları söyletmektedir: Kadın * Mağrar've ateşli Erkek : Kanı hapla bir delikanlı Netice : Onları ayırabilmek için hiç bir mania mevcut, değildir. İlâveren Sibirli halı ile Istanbul'dan Bağdar'a. Fox tarafından filme alınmış bir tevahat m VA GA LA ARİ. ET Bugün Rollerini pek mabirane bir surette oynıyan 1 Sevgili 4 Delikanlı filminde görmek üzere © MAJIK sinemasına gidiniz. İlâveten: Komik ve R.K.O, dünyu havadişleri Fiatlar tenzil edilmiştir. MELEK sinemasında Henry Garat ve Meg Lemonnier tarafından temsil edilen bü- yük Fransız filmi i Parisli Aşıklar Sizi t güldürür .. Jenny Jugo ve Theo Shall'i | (Baş tarafı T inci sayfada) Yeni kadrolara göre dişei, doktor, . baylar, zirsatcı (gibi serbest (omeslek sahiplerinden bir çokları vazifeden alınmıştır. Bu esnada bilhassa muallim- lerin kıdem meselesi raporlarıda iyiden iyiye edilmiştir. ölümü KEDERE ERE (Baş tarafı 1 inci sayfada) met borcunu yapmak için cenaze merag - minda bulunmalarını rica «deriz. Köprüden onu koş geçe Heybeliye doğru bir vapur olduğu gibi onu ötüz dbeş geçe küprüden kalkan vapur ocu elli sekir şeye ve teftiş | Kadıköyüne do üğrur ve Heybelindaya gi - tetkik | der. İstanbul tarafından merasime yetişile- bilir. Öğleden sönra Heybeliden On beşi kirk sekiz geçe kalkacak olan vapurla İz- Esasen muallimlerden açıkta | tanbula dönülebilecektir. kalanlara maarif idaresi tara- fından ne için vazifeden alındığı hakkında malümât verilmektedir. Yaptığımız tahkikata göre ser- best mes'ek erbabından olanlar- dan abcak 40 kişinin muallimlik vazifesine nibayet verilmiştir. Sı. Cümhuriyet Halk Fırkası İs - tanbul vilâyet merkezinden: İatanbul meb'usu merhum Ahmet Rasim beyin cenaze merasimine islira” elite Üze- ra firka arkadaşlarınıza. vu Gün BASİ onu bey veğa Oz wciz beşte Köprü Adalar b Makıaden hareket edecek vapurda hazır İstanbul'daki ecnebi, akalliyef * oulunmatırı rica omer. mekteplerile | ilk mekteplerin 1933 - 1933 ders senesindeki | .. Darüşşafaka mezunları kulü - müallim kadrosunu tasdik ettir- | bü umumi kâtipliğinden: mek üzere Ankaraya giden Ma- arif müdürü Haydar Bey, dün Ankaradan şehrimize dönmüş- tür. Havdar Bey dün kendisi ile görüşen bir muharririmize de- miştir ki: — Bu sene bilhassa ilk mek- tep muailimleri arasında pek az değişiklik (o vardır. 180U mualli min bulunduğu kadroda ancak 345 muallimin sıhhi ve ailevi me- selelerden dolayı mektepleri de- giştirilmiştir. Bundan başka Anadolunun muhtelif vilâyetlerinden naklet- miş olan 100 kadar muallim de sehir içine ve kazalara verilmiş- tir. Yalnız mubtelif sebeplerden dolayı 9 başmuallimin değişti- rilmesi münasip görülmüştür. © Kadrölar — vekâletçe; tasdik edildiği “ için bugün yazılıyor. i Yarından sonra ilk mektep ida- relerine tebliğ edilecektir. Ecnebi mekteplerdeki musllimler “Ecnebi mekteplerde muallim- i ler meselesine gelince bunlarda i vekâletçe tesbit edilen bir tamim üzerine dişçi, eczacı, baytar, 2i- raatçi doktorlar gibi serbest meslek o erbabından, O ehliyet- namesi ve menşei omüsait olmıyanlardan allim açığa çıkarılmıştır. Bunlar daha fazla teftiş rapor- larına istinat etmektedir. ilk mektleplerin açılması “lik mektepler ay başında açılacağı için şimdiden hazırlık- lar ikmal edilmiştir. 4 Yuvamızın yetiştirdiği kiymetli edip ve muharrir, İstanbul mebusu Ahmet Rasim Beyetendinin ölümünü terasürle duyduk. Büyük ağabeyimize son hürmet vazife- yapmak üzere mezun kardeşlerimizin buğün saat 10,35 te Heybelindaya gideçek Ginn vspura yetişmek üzere köprünün ada- lar iskeleaine toplanmaları rica olunur. Vekillerin taziyet telgrafları Ankara, 22 (Hususi) — Ah- met Rasim Beyin ölümü burada | y dan bilb çok derin bir teessür uyandirdı. | bae eğe Sa Dahiliye vekili Şükrü Kaya Bey bu münasebetle Istanbul valisi Mubiddin Beye şu telgrafı gönderdi : "İstanbulun en eski, temiz, kıymetli yazı ve Irfan adamı ve meb'usu Ahmet Rasim Beyin vefat ettiğini teessürle baber aldım. Cenazesinin kâfi miktar- armanın —çtireleile kaldırılmasını merasimde natiia hazır bulunarak ailesi efradına taziyetlerimin iblâğ buyurulma- sını rica ederim.” Aynca Maarif vekili Reşit Galip Bey de merhumun oğul- lanma gönderdiği şu telgrafla taziyetlerini bildirmiştir : "Yarım asırlık. fikir ve irfan hayatımızın kuvvetli ve mümtaz ışıklarından biri olan üstat Ah- 40 kadar mu. | met Rasimin ziyamı derin bir teessürle duydum Maerif ve irfan ailesi namina muhterem ailesine taziyetlerimi arzeylerim efendim.” Merhumun burada bulunan oğlu Sırrı Bey cenaze merasi- minde bulunmak üzere bu ak- Muallimlerin kadroları mek- | şam İstanbula hareket etti, teplere derhal tebliğ edileceği | serme için her muallim vaziyetinide anlamış olacaktır... Halk evi mecmuası Halk evi tarafından neşredile- cek balk evi mecmuasının hazır. Paşabahçe Dün gece bir tehlike atlattı lıkları bitmiştir. Mecmua ay ba- | | Dün gece Paşabahçede bir yan şında o çıkacaktır, okuya bilmesi için yedi forma- dan ibaret olacak mecmua beş kuruşa satılacaktır. ELHAMRA sinemasında Willy Fritsch Büyük U. F.A. opereti olau Çılgınlar Oteli filminde, nefis şarkılarla, mu- siki ve danslarla size çok sevki bir vakit geçilir. e k Her kesin | gin olmuş, Müskirat inhisarına ait ispirto fabrikası büyük bir teh like atlatmıştır. Yangın fabrikanın şişe amba- *“" İ rında şişelerin etrafına konulan talaşların ateş almasından çıkmış, fabrika memurları ve bekçileri tarafından söndürülmesine teşeb- büs edilmiştir. Diğer taraftan itfaiyeye de ha- ber verilmiş, İstinye grupu yedi dakika sonra yetişmiştir. Neticede yangın şişe ambarımın bir kısmı yandıktan sonra söndürülmüştür , Yangın çıkan ambarın etrafında ispirto depoları bulunduğu için in göc bahçe büyük. Meğri iiüdüsü dx âhileğiRasimin | . Halkevin ML ALA (Baş tarafı 1 inci sayılı Zeki Cemal, Ismail Şevket " Nusret Beyler ilk idar seçilmişlerdir. Idare heyeti dün geç içtimamı yaparak dahili nameyi hazırlamıya ba # # : Köycülük şubesi Halkevi esas şubelerinden birini te etmektedir. / Bilhassa köylerin sıhhi, mel s4, bedii inkişaf ve tekâmülü köylü ile şehirli arasında lıklı sevgi ve tesanüt duygu rın kuvyellenmesine bu vazifelerin ana hatlarını W kil etmektedir. : Şubenin azaları e'vardaki köf” lere giderek köylü ile yal temas edecekler ve birçok yerlerinde yazıcı bulund istidalarını yazdıracaklardır. Bundan maada köycülük besi, malül ve bilhassa harp iâlü köylülerle şehit kö aile ve yetimlerini himaye cek ve bunların şehirlerdeki lerini takip edecektir. Köy muallimleri, köy şub ) sa muallimlerden çok isti edilecektir. Şu ..Bu.. Hiddet için ilâç | Parisli bir kadın, Matin $9 ( zetesinin fıkra muharrir ik Fourest'e bir mektup yazarak çocuğunun halinden şikâyet # miş. Çünkü bu Kızcağiz ufacık şeyden hiddetlenir, evi altüst *.İ dermiş. Vakıa çocuğun o hidö” pek az bir zaman sonra gelip £, çiyorsa da kırılan tabaklar, külen yemekler heder clup gili yormuş. Kadıncağızın derdi p Fakat acaba bu derde bir ilâç” lunabilir mi? Hiddetli bir çof bu halinden geçirmek imkânı 1 lunabilir mi? Bunu anlamak miş, Fransiz Omuharririnden” | sağlık vermesini rica etmiş. Louis Fourest bu mukaddif., den sonra hiddet için bulunaf”.. lâçlardan en iyisi on yedinci 1 terbiyecilerinden Mime de i s'in bulduğu ve tatbik ettiği olduğunu söylüyor. Mme de © lisin usulü şudur: Çabuk hid lenen çocuklara asla söz sö meli, derhal bulunduğu Ş diğer bir odaya geçmeli, bir © dak su alıp içersine bir yüzük malı, sonra dokuz defa şu yi okumalı: Peint hphiladelmierzid. zidore, Ondan sonra bu okunm” yu içmeli. Malâm ya, hiddet ruhi bif talıktır. Bunun ilâcı da ruhi "i sıtalarla olur. Çocukların P“ retle hiddetlenme hastalı#” iyi olacaklarını inandırma” kilkaten faydası olabilir. Fakat acaba çabuk hid çocuklar için olduğu gibi hiddetlenen büyükler içir ilâç yok mudur? Biz de b ) har Osman beyden sorsli9”. | kü iktisadi buhran gü: ” det ilâcına çocuklard