25 Eylül 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

25 Eylül 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

İnracatımız Mersinde Pamuk ihracatının pi lik pamuk ihracatımızı gösteren bir istatistik neşretmiştir. Bu istatistiklere göre 932 se- nesi Ağustosunda yalnız Mersin azalması ersin ticaret odası bir sene- | limanından maalesef ancak 3210 | liralık pamuk ihraç edilmiştir. Halbuki geçen sene ağustos ayındaki ihracat 306,640 liralık- tı. Bundan maada bu seneki müşterilerimiz yalnız Filistin ile Italyadır. Geçen sene ise Filistin, Italya, Yunanistan, Rusya, Fransa, Su- riye idi, 931 senesinin 12 ayında ise umumi ihracat şu idi: 81351 balya ihracat, 8692 bal- ya Türkiye dahilinde satış, 10000 balya Çukurova mensucat fab- rikalarında kullanılan, 5000 bal- ya hususi surette fabrika ve dezgâhlarda kullanılan, 500) balya stok, 4 Pamuk ihracatının daha evrel- N senelerdeki vaziyeti ise şöyle idi; 929 senesinde 147 bin balye 930 senesinde 117 bin balya, 931 senesinde 106 bin balyaidi, Mersinin idhalatı Mersin ticaret odasının hazır- ladığı istatistika göre Mersinin 1930 senesindeki idhalâtı 4,352000 >> ve 755,556 lira kıymetinde idi. 1931de 8,016,441 kilo 1,333000 lira kiymetinde idi. 1932 senesin de ise 10,126,212 kilo ve 1,144,726 lira kıymetin- dedir, ihracaat ise 1930'da 1,808 062 kilo 256,645 lira kıymetinde. 1931 senesinde 4,695,589 kilo 444,747 lira kıymetinde, 1932 senesinde ise (5,480,581 kilo 211,462 lira kıymetindedir. Mer- sin ticaret odasının istatistika göre Mersinin idhalat ve ihracatı arasında çok büyük açık görül- mektedir. Navlun ücretleri Ticaret odası ihracat tacir leri arasında bir anket açmıştır. Bu ankette navlun ücretleri habhındaki fikiler sorulmaktadır. Gelen malümata göre memle. | ketimizle en çok ticaret yapan limanlarla limanlarımız arasında- ki navlun ücretleri pek çok ar- tırılmıştır. Buna mukabil uzak Jimanlar- daki fiyatlada 35 şilinden 25 şiline indirilmiştir —— Samsun vilâyetinde kızamık Ankara, 24 (A.A) — Samsun vilâyeti dahilinde Ladik ve Hav- za kazalarının bazı köylerinde ağustos nihayeti ile eylül ipti- dalarında zubur eden kızamık vakalarını köy ihtiyar heyetleri- nin sıhhiye memurlarma ve ma- halli hükümete haber vermeme- leri yüzünden vukua gelen ihti- lât neticesi bazı vefiyat” vuku bulmuş ve mıntaka sıhhat mü- fettişi ile vilâyet sıhhiye müdü- rü ve bakteriyologu tarafından © bu mıntakada tetkikat yapılarak icabeden tedbirleri almışlardır. Hastalığı zamanında haber vermemiş olan köyler ihtiyar heyetleri mahkemeye verilecek- lerdir. Atina, 24 (Hususi mmhabirimizden) — Yarın Yunanistanda meb'us intihabatı yapılıyor. Bütün siyasi fırkalar, müntebipleri kendilerine rey ver- miye sevketmek için propagandalarına âzami derecede germi vermişlerdir.Atina başta olmak üzere bütün Yunan şehirlerinin caddeleri mu'r- telif siyasi fırkaların programlarile ve namzet- lerinin kocaman resimlerile doludur. Siyasi fırkaların açtıkları intihap merkezleri sabahtanberi hiç durmadan dolup boşalıyor, muhtelif hatipler,balka hitaben hararetli vuluklar irat ediyorlar. Yarın sabah saat 8 den itibaren rey i verilmeke başlanacak, rey verme âmelesi, akşa- ma kadar, Sürecek, giceleyin reylerin tatbikine başlanacak, gice yarısına doğruda ilek neticeler anlaşılacaktır. muhtelif siyasi fırkaların göster» dikleri faaliyete bakılırsa,neticeyi şimdiden kes- tirmek kabil dağildir. Bütün Yunan muhalif gazteleri başlıklarında, en büyük harflerle neş- rettikleri “ kahrolsun hırsızla, bırsızlare rey | vermeyiniz, serlevhalariyla, halkı, hükümet ta- Telgrat “Haberleri o| Bugün Yunan indihabı yapılıyor /. “Kahrolsun hursızlar!. Hırsızlara rey vermeyiniz ! ,, diye bağırıyorlar Muhaliflerin bu yaygarasına karşı hükümet taraftarları da:! “Memleketi mahvedenlere rey vermeyiniz ! ,, diyorlar. Kralcılar ve Cümhuriyetçilerin mücadelesi yorlar, Hükümet taraftarı rlğülerde: “Memleketi mabv ve harabiye sürükleyen felaket ve musibet karğalarıma rey vermeyiniz,, serlevhasile, balkı / muhalif namzetlere rey vermemiye teşvik et- mek suretile, mukabelede bulunuyorlar. Evvelki gün Yanya şehrinde, cümburiyetçiler ile kıraliyetçiler arasında, kanlı arbedeler olmuş, bu arbedelerin önünü alamıyan Yanya jandarma kumandanı azledilmiştir. Milli Radikal fırkası reisi olan ceneral Kon- dilişsde bütün siyasi fırkalara karşı ateş püskür- mekte, ve icabında cebren kendisinin mevki iktidara vazıyetedeceğini söylemektedir. Hükümet intihabat esnasında asayişi muha- faza için gayet şiddetli tedbirler almış, muhtelif yerlerden celbettiği askeri kuvvetlerle Atina garnizonunu takviye etmiştir. Başlıca mücadele, cümburiyetçilerle kraliyetçiler arasında cereyan ediyor. Yarın intihabatın vereceği netice, Yuna- nistanın mukadderalı üzerinde kat'i bir dönüm A rbistanda bir tren içinde bulunan ? Cehennem! * Tm g D 5 yazl 5 © İİ © »Ş Belgrat, 24 (Hususi) — Zay- çar İreninin üçüncü mevki va: gonlarından birinde içinde iki bomba ve iki cehennem ma kinesi bulunan bir paket ele geçirilmiştir. Alâkadarlar bun ların Bulgar mamulâtı olduğu nu söylemektedirler. Cehennem makinelerinin sa atları saat 7,40 da infilâk et mek Üzere hazırlanmıştır. Paketin üzerindeki adres Zayçarda Georgi Georgoviç isminde bir askere aittir. Derhal tahkikata başlıyan zabıta Zayçara bareket etmek üzere hazırlanmış olan trenin gitmesine müsaade etmemiştir, Trönde bulunan yolcular ara sından Ranko Rangoloviç minde şüpheli bir şahıs tevkif edilmiştir. Polisten alınan malümata - göre Üzerinde bomba, para bellum ve 40 kurşun bulunan bu şabsın Bulgaristandan pa- saporisuz olarak Yuzoslavyaya gelmiştir. Kendisine Yugoslav» yada suikastler yapmak ve trenlere cehennem makinesi £ ve bomba koymak işi veril- miş olduğunu itiraf etmiştir. Tahkikata devam edilmekte dir. Zabıta Rankonun arka» 2 daşlarını da meydana çıkar- ? mağa çalışmaktadır. İmei EE Tİ Ayyy yy yy Ankara, 24 (Hüsusi) — İktisat Vekili Celâl Bey Sovyet mütahas- | sıslarına bugün evinde bir ziyafet İ vermiştir, raftarı namzetlere rey vermemeğe tabrik edi- müştüir. Müteakiben Ar, Muşanafun | nokta Hariciye Vekili orrerrassasearasr ven sesrsnsrasasmmenn Bulgar başvekili ve Yunan sefiriyle-görüşmeler ““ Şüphesiz dostlarımıza ait meseleler bizide alâkadaretmekten halikalamaz,, Hariciye vekilimiz Bulgâr baş- vekili ile vagon önünde * görüşürken Sofya, 24 (Hususi muhabirimizdeny) — Akvam Cemiyeti içtimalarma iştirak etmek Üzere Cenevreyo gitmekte clan “Türkiye Cümhuriyeti hariciye vekili Tevfik (Rüştü boy, Safyadan geçerken başvekil Gospodin Muşanafin sefirler, 'Mürkiye sefaret erkânı, gazeteciler ve hek tarafından samimi bir İ şekilde karşrfanmıştır. Tevfik Rüştl bey vagondan indikten son İ sa evvelâ Gespodin Muşanofun elini sıkmış ve sirâ ile diğer karyılayıcılari. da görüş - koluna Rus mütehassıslarına ziyafet | glrereki bir kenarm çekmiş ve bir inç daki. ke yalnız görüşmüştür. Tekrar karşdayıcı - ların arssma dönerek bu defada Yunan &e- giri M. Kolas ile uzaklaşmış ve birkuç deki- Xa yalnızca görüşmüştür. Tevfik Rüştü Bey Yunan sefirile görüştükten sonra M. Muşa- Büfa dönerek göyle demiştir: , — AM, Kolasa Yunanistanla halli icap eden meselelerin o müzakeresine başlamak ve bunları kat'i bir netice ye bağlamak üzere bizim ve sizin Yu | nan intihabının neticesini beklemekte olduğumuzu söyledim. Siz de bu ni! kirdesiniz değil mi? A. Muganof da gü cevabı vermiştir. — Evet, ben de, ayni şeyi mitead dit defalar M. Kolasa değ tar etmiş bulunuyorum. Bekliyoruz. “Deni Müyti v. Kiye came iyiğ addedilmektedir. ... EE EEEEAEEEEEEENESEAEEEAEENA EEE Cenevre yolunda tiyen gazetecilere de gu beyanatta bulun - muştur; — Her zaman olduğu gibi bu de fa da Bulgaristandan samimi dostluk hislerile geçiyorum. o Bildiğiniz gibi Milletler cemiyeti toplantısına işti rak etmek üzere Cenevreye gidiyo rum, Bizim burada mevzuu bahsedile cek bir meselemiz olmadığı gibi böy le bir mesele de ihdas edecek değiliz. | Fakat cemiyetin azosı (olduğumuzu | göstermek istiyoruz. Şüphesiz dostlarımıza alt meseleler bizi de alâkadar etmekten hali kala maz. - —Sureteeiter “Tevfik Rüştü beye Türkiye. Bin akvam osmiyetinden çekilmesi iEtimalin den behseden İngiliz gazetelerinin verdiği bu Babere karşı ne diyeceğini sormuşlar fakat trenin haseleeti Üzerine vekil bey bu suale cevap vermiye vakit bulamamıştır. M. Müşanat Tevfik Rüştü beye bir sa » pet üzüm ve diğer murahhasları da Bulgar sigaram hediye etm Almanya dinle- miyor Çelik Mığfer genç aza- sı harba hazırlanıyor Berlin, 24 (A.A) — Çelik Mığ- fer genç azaları, müdafaa ordu- su tarafından Erfurt havalisinde yapılan müteaddit manevralarda bazır bulunmuşlardır. Çelik Mığfer teşkilatının naşi- ri efkârı bu münasebetle yazdı- ğı bir makalede askeri manza- raların genç mensuplarda uyan- dırdığı heyecandan istifade için Erturut mıntakasındaki obütün genç (omensuplarn bir âraya ! toplattınlarak biri mav ve diğe- İ ride kırmızı taraf olmak üzere İ menin imzalanabileceği 25 Eylat 19324 Sanayi meselesi Fabrikacıla! İş birleşmesi yâ pabilecekler mit Ticaret odası Sanayi şub Istanbulda ve Türkiyede f38 yette bulunan fabrikatörlerin 4” sında bir iş birleşmesi yapab” mek için uğraşmaktadır. Bu iş birleşmesinin esasını * tibsalâtın vabidi kıyasisi teş” etmektedir. Sanayi şubesi evvelâ meni cat fabrikatörlerile temas eder€' dokunan kumaşların, bezler” İ muayyen bir ende ve boyda ması için teşebbüsatta (buluf” muştur, Bu teşebbüs alâkadar! tarafından çok iyi karşılandığı” dan ticaret odası İktısat vekâ!€ tine müracaat ederek vekaleti noktai nazarını istemiştir. Vekö” letten gelecek cevaba göre faaliyete geçecektir. Saraçoğlu geliyor | İtilâfname iki a içinde imza'lanac. Şükrü B. Anadolu Ajansına beyanatta| bulundu Ankara, 24 (Hususi) — Sara oğlu Şükrü Bey bu akşamki tref le İstanbula hareket etmiştir. 18“ tanbulda kısa bir tavakkuftan 408 ra Parise giderek düyünu um miye hamillerile Borçlar meselfi; 2 ai Küğülileğinie iü sahi esnası! Alt iktisat meclisi kâtibi need Nurullah Esat, Hariciye vekâle birinci daire ikinci şube müdü elçilik müsteşarı Feridün Cemil Beyler refakat edecektir. Müzakere Pariste kat'i şekliri! alınca itilâfnamenin tanzimi! çalışmak üzere halen Romada bu Iuan Nakit işler müdürü Sırrı de Parise gidecektir. Nihayet iki aya kadar itilâfn* tahmmi ediliyor. Anadolu ajansına beyanat! | Ankara, 24 (A.A) — Şükfü Bey Ankaradan hareketinden e vel Anadolu ajansına atideki yanatta bulunmuştur: “Düyünu umumiye hümillefi meclisi ile cereyan etmiş olan 8 zakerat neticesinde takarrur ed itilâfların kat'i şeklini tesbit İ gidiyorum. Müzakeratın uzun miyeceğini, kısa bir zamanda 9 kavelenin imza edileceğini tahı” ediyorum. Elde edilmiş ve cek neticelerin her iki taraf olduğu kadar iki memleket nasebeti üzerinde hayırlı tesir # sule getireceğini ümit etmekte Fransız mahafilinden (o aksedi; haberler de bu ümidi teyit mahiyettedir.,, Gandi ölürse Hind” tan ne olacak ?. Nevyork 24 (A.A) — Hin& tan teşri meclisi sabık reisi P tel buraya vasıl olmuştur. disi Gandi lehinde bir propa$ da turnesi yapmak için ge ve reisicumbur amzedi LE : osvelte mülâki olmak ümid! bulunduğunu beyan ederek iki kisma ayrıldıkları ve bunlara milli orduya ımtisslen bir genç muharebesi yaptırılması karar di, öldüğü takdirde Hindisi? ingiltere için artık şayavı iti” bir o müstemleke Glam di ie