9 Ekim 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

9 Ekim 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

, Sayıfa 4 Iransa, Alınanya, Almanya silâhların top-| Talya ve Ingiltere tan azalması müzakere- sine hazırım, diyor Londra, 8 (A.A) — Resmi me- hafilden öğrenildiğine göre Al man cevabının metni Hariciye nezaretine henüz gelmemiş o'- makla beraber Almen hüküme- tinin -İngiliz kabinesi tarafından telkin edildiği veçhile- Fransa, Italya, Almanya ve İngiltere ara- sında bir fikir teatisinde bu'un- ması hakkındaki teklile taraftar | olduğu malümdur. Frarsa ve Italya bükümetleri de bu yolda bir içtima yapılmasına taraftar olduklarını bildirmişlerdir. Bu içtima yapılacağı yer he- müz tesbit edilmemiştir. Fakat Almanya'nın silâh kuvvetlerini azaltma konferansından çekilme- sinin tevlit ettiği göçlükleri, or- tadan kaldırmak umumiyetle ar- za edildiğinden toplantı yerinin tayini işinin hiç bir zorluğa ma- bal vermiyeceği söylenmektedir. lagiliz resmi mehafili, İngiliz bükümetinin son teşebbüsünün bu yolda cevaplarla neticelenmiş olmasından memrun görünmek- tedir, Almanyanın cevabı İ Berlin 8 (A.A) — ingiliz hü- kâmetinin Londra'da yapılması evvelce düşünülen mükâlemelere ştirak etmesi hakkında gönder- diği davetoameye Alman hükü- meti tarafmdan verilen cevapta itimat duygusunun mesai iştiraki- nin ve adaletin tekrar tesisi için yeni bir tesviye sureti derpiş Lausanne protokolu Almanyanın silâh kuvvetlerini azaltma kon- feransına Ooyeniden (o gelmesini temin maksadını güden bır fikir | teatis'ne s:bep ve müessir ola. | rak gösterilmiş Almanyanın böy- le bir fikir teatis'nde bulunmaya hazır olduğu beyan edilmiştir. Silâhları azaltma konferansında murabhasamız Cenevre, 8 (AA) — Silüh kuvvetlerini azaltma konferausı- mn bususi komitesi devlet ve bususi müesseseler tarafından silâh, cephane ve harp İevazımı imali meselesi hakkındaki urrumi müzakereyi bitirmiştir. iegiliz, Japon ve İtalyan mu- rabhas'am hususi müesseseler tarafmdan yapılan imalâtının ta- mamile ortadan kaldırılmasım ve devlet imalâtınn mürakabesi ve bir nizama raptedilmes'ni tavsiye eden Fransız moklai nazarına muarız olduklarını söylemişlerdir. Bunlar komitenin encak mat | bususunu bir usul ve nizama bağiamak meselesini müzakere ile iktifa etmesi lâzım geldiği mutaleasında bulunmuşlardır. Türk murahhası ker türlü silâh imalâtının cezri surette beynel- milel bir hale konmasi lehinde olduğunu söylemiştir. M. Youhard, Fransız noktai nazarıma doğru ve haklı oldu- ğunu tekrar isbata çalışmış ve murahhasların büyük bir kısmı- nın bu noktai nazari tasvip et- İ tiklerini gördüğünü söylemiştir. Milletler cemiyetinde Murahhasımz bir karar sureti teklif etti Cenevre, 8 (A.A) — Anadolu Ajansının kususi muhabiri bildi- riyor; l İçtimai (o meselelerle (o meşgul olan Milletler Cemiyeti beşinci komisyonunda Türkiye murah-, hası Necmeddin Sadık Bey, bir çok memleketlerde işsizlik yü- zünden aç ve sefil kalan mil yonlarca çocuk olduğunu anla- tarak beşeriyetin istikbaline ait bu mesele üzerinde Milletler cemiyetinin nazari dikkatini cel- ! bederek bu çocuklara yardım edilmesi için komisyona bir ka- rar projesi tevdi etmiştir. Birçok murahhaslar Necmed- din Sadık Beyin teklifini tasvip ve takviye etmişlerdir. Birinci komisyonda kadın ta- biiyeti meselesi Cenevre, 8 (A.A) — Anadolu Ajansının hususi mubabiri bildi- riyor : Birinci komisyon kadının ta. biiyeti meselesini konuşmuştur. Kolombiya ve Şili murahbasları 12 nisan 930 tarihli La Haye itilâfnamesinin kadın tabiiyeti hakkındaki 8, 9 ve 10 uncu mad- delerinin kadın ve erkek arasın- da müsavat esasını temin ede- cek şekilde tadilini teklif etmiş- Murahhasımız Celâl Hazım Bey söz alarak Kolombiya ve Şili murahhaslarının teklifine hara- retle iştirak ettiğini bildirdikten sonra vatandaşlık kanunumuz hakkında etraflı malümat vere- rek erkek ve kadın arasında tâbiiyet hususunda müsavatm ta- mâmen İcessüs eltiğini ve ecnebi tabasile izdivaç eden Türk kadının asıl tâbiiyetini muhafaza ettiğini bildirdi. Bu mesele etrafında komisyonda uzun münakaşalar cereyan etmiş ve Şili ve Kolüm- biya omurahhas'arı tarafmdan teklif ve Celâl Hazım Bey tara- fından takviye edilen bu mesele bakkındaki münakaşalar gelecek haftaya bırakılmıştır. Milletler Cemiyeti devresi uzayacak Cenevre, 8 (A.A.) — Milletler Cemiyeti büyük meclisinin evvel- ce on beş gün olarak tesbit edil- miş olan 13 üncü içtima devresi- nin, bütçe müşkülâtı ile Cemiyet kâtibi umumiliğinin tensiki me - selelerinin bais olacağı teahhurlar dolayısile, uzamak tehlikesi var - dır. İktisadi ve mali meselelerle iştigal eden ikinci komisyon, Mi Bianchini tarafından verilen mu- addel raporu kabul etmek sureti- le mesaisine hitam vermiştir. Bu | bir emir YAKIP A Gümrükte Muamelesi tamam- lanmıyan tüccarın istediği oldu Eylül ayından itibaren tatbik olunan Kontenjan kararnamesinin bir maddesine göre o tarihe ka- | dar sipariş edilmiş olan eşyahın eski kararnameye göre muame- leye tabi tutulması bildirilmişti. Tüccarlar da bu kararname Üzerine ticaret odasından vesika- ! larım vize ederek gümrüğe mü- racaat ediyorlardı. Fakat kontenjan kararnamesi- nin tadili hakkındaki emir, güm- rük idaresine ticaret odasından bir gün esvel tebliğ edildiği için gümrük idaresi tarafından tüc- carlarm muamelesi tamamlanma- mış'ı, Cu vaziyet karşısında kalan tacirler, Iktısat vekili Celâl Beye müracaat ederek bu tasihinirica etmişlerdi. Tacirler bu müracaatlarında diyorlardı ki: — Biz dövizlerimizi verdik. Gümrükte mütemadiyen müame- lemizi takip ettik, Tam malı gümrükten çıkaracağımız zaman yeni emir geldi. Biz kanuni mu- ameleyi harfi harfine tatbik et- tk. Funda bizim kabahatımız olmadan muamelemiz tehir edil di. Malhımız gümrükte kaldı. Çok ziyan etmekteyiz. ,, atl yer vie rük idaresine “Müstacel,, kaydile göndermiştir. Gelen emirde, 17 Eylül akşamına ka dar ticaret odası tarafından vi- zesi yapılan bütün muamelelerin gümrük tarafından bitirilmesi ve malların gümrükten çıkan masına müsaade edilmesi bildi- rilmektedir. Gümrük idaresi bu emir üze- rine muamelesi yarıda kalmış olan tatirlere malümat vermiş ve müamelelerimin ikmal edile- ceğini bildirmiştir. i üzüm incir ve fındık mahsulatımızın sürümü Ankara 8 (A.A) — Mili ik- tısat ve lasarruf cemiyetinden bize verilen haberlere göre ce- miyelin üzüm, incir ve fındık gibi omahsulatımızın memleket içinde sürümünü temin için giriş tiği faaliyet müspet neticeler vermekte devam etmektedir. Manisa bağcılar birliği iktisat ve tasarruf cemiyetine gönder- diği bir telgrafla cemiyetin şu- mullü teşviklerine teşekkür et- mekte ve kendilerine cesaret veren bu faaliyetin devamını ri- ca eylemektedirler. Diğer taraf- tan cemiyetin Dinar şubesince yapılan teşvik üzerine Dinar hal- kı bir toplantı yaparak her ayın birinci ve otuzuncu günleri kah- vehanelerde kahve ve çay yeri- ne üzüm ve incir almıya ve ev- lerinde de kahve ve çay yerine ayni surette üzüm ve incir ye- miye karar vermişler ve bunun için end içmişlerdir. rapor, cihan buhranına karşı mü- cadele edebilmek için beynelmilel büyük nafia işleri yapılması lehin- de bir takım vasayayi ihtiva et- mektedir.. Bu işlerin yapılmasını iltizam etmiş olan M. Jouhaux'nun noktai nazarı bu suretle galebe çalmış o- lacaktır. ğ Tisilikarzler 7 9Teşrin'e re Halihazırda PARIS'te 100 Sinemada birden gösteri olan muazzam film; İhtiras fırlınala Realist sinemacılığın bir dönüm noktasıdır. Bu büyük # wukayesesini temin için hem Almanca hemde Fi nüshaları birden getirtilmiştir. Almancası Emil Jannings VE Anna Sten tarafmdan Elhamra sinemasında MARCELLE Charles Vanel Gabriel Gabrlo Kanun Namına filminde GLORY Wda akşam' Asri Sinemada Haydutlarm İHsyatım musavver yer Gizli Mahkeme Görülmemiş filminde: WALACE BER- RY, JEANE HARLOV, CLARK GABLE ve LEVİS STONE parlak muvaffakiyetler kazandılar, Bütün şehir halk “7g Pek yakında Paris Kızı filmi minin musiki parçalarını parça! arını terennüm Ham terennüm edeceklir. mami) —BORSA—, 8 T.evvel 1932 Kuruş 40 £. Fransız 170 | 1 Stertin © 735—İ 1 Dolar 20,si 0 Liret 218— 20 £. Belçika 20 Drahmi 20 İsviçre 30 Lava 1 Florin .5— 30 Kuron Çek p34— Çek fiatları (kap. sa Paris 206) Erağ Londra 108— 04740 ! Şilin Av. 1 Pets 1 Mark 1 Zoloti , 16) Eraz 565 Viyana Tuarik Bertin Varşova 21,90 s6$ ..> Çimene Ar. Ünyon Dey. Şark Dey. 47. | itniyn ız3 | Şark m.ceza g5. 280 | Telefon a Tahviller © Ist, dahli (© 9650) Elektrik Şark Diyolları 5,25) Tramvay D.Muvahhide 5825) Tünel Gümrükler £19| Rihtım 40) anadolu 1 010 219 250 2— Balkan oyunları ve | Yunan matbuatı Atina, 8(A.A) — Yunan mat- buatı Balkan oyunları için bu- raya gelen Türk, Romanya, Bulgar ve Yugoslav takımlarını hararetle selâmlamaktadır. Bal- kan oyunları yarın Atina sta dında başlıyacaktır. Gazeteler bu spor karşılaşma- larının Balkan milletleri arasın- daki mukarenet fikrinin terakki etmesinde büyük ve müessir bir âmil olduğunu ehemmiyetle | kaydetmektedirler. Fransızcasnd8i tarafından Melek sinemâ* ! Istanbul Belef'i Darülbedayi Şehir Temsilleri * 9-10- 932 ir PAZAR | saat 21,30 da l | İn Yedi köyün Zeynebi | Yazan: HMauptmann — TAKVIM Pazar par 9 Tevvei (o10 T 8 Cema.ahir 9 Gün doğuşu 40 Gün tav 130 Sabah namazı 6,00 Öğle nunazı 1200 ikindi namam 1505 Nakleden: ! Seniha Bedri FL. | Halk gecesi Akşam gamazı 17,30 Tatu namazı Imsak Yüm geçen | re 1 j ".— 03 Yılm kalan günleri , HAVA — Dün sicakirk azo HA 19 derece olarak tesbit Sİ kün rüzgâr mütehavvi sörslfü hava, ekseriyetle açık olacaktı”. RADYÜĞ Bug 1 İSTANDUL — 15 den 10,50 “Eğ kestra, 1930 dan 21 e kadar VJ Xi heyeti, 21 den 22 ye kadar i VİYANA (517,2 m) — ," | dini Tmustki, 1240 senfonik konser, 17,30 komser, 20 musiki ser. ROMA (4412 m) — a1 Gri MOSKOVA. 4304 m)— dar negriyat, VARŞOVA (1411 m) — konser, 17,25 pâk, 18 yaya hafif musiki, 21 balk ons PARİS (1725 m) — 848 konser, 14 musüki, 14,30 konsffij 17 konser, 19 mumiki, 90 kons Yarın İSTANBUL — 18 den | Müşerref hanım ve Mahmrt BÜ 31 e kadar oriesten, 21“ den Hikmet Rıza hanım ve VİYANA (3173 m) — 1340 pik, 18 konser, 23,15 ROMA (441,3 m) — 21 ser, 23,55 haber. , İ BUDAPEŞTE (5505 m) ser, 1445 Şimnastik, 18,30 s musikisi, 31,45 konser, 22,45 Gg MOSKOVA (1804 mp — “8 kadar nakil, 4 VARŞOVA (1411 my — 18'i plâk, 31 konser, 22,10 kommefe GEĞN 24 dana, PARİS (1725 m) — 49 habesi, 20,20 geusfki, 71 YY sahabe, il lk izmirde üzüm” piyasasi İzmir, 8 (AA) < sada altı kuruşta” “ | kadar 2558 çuval mer kuruştan 50 kuruş çuval üzüm satılmıştı” — Berlinde bir * Berlin, 8 (A.A) “ © motör fabrikalarında. çalışan işçilerin he ücretlere ait sebe şer arr