9 Kasım 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

9 Kasım 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

Sayıfa 4 Jstanbul Esnafı Arasında 1500 azası olan Marangozlar cemiyeti Kooperatifin ilk işi esnafın malını yok bahasına mutavassıtlara geçirmemesini temin olacak... Çalışan o ve etrafına fayda temin eden ce- miyetler arrsın- SAğ, da marangozlar ij) cemiyeti şöphe- siz ilk plânda gelmektedir. Bu çalışkan cemiyet son za manlarda bir mi e kooperatif ku- rarak cemiyete dahil esnafa daha faydalı olmi- ya karar vermiş ve bir nizam- name vücuda getirmiştir. Bu nizamnameyi ticaret mü- dürlüğü tadilen tasdik etmiştir. Şimdi bu nizamname Ankaraya gönderilecek, tasdik edilir edil- mez müessis heyet faaliyete geçecektir. Bu faaliyetin şekli hakkında konuştuğumuz, cemi- yetin umumi kâtibi Fuat Bey bize şunları anlattı : — Evet, hazırladığımız nizam- mame tasdik edilir edilmez mü. essis heyet faaliyete başlıyacak ve hisse senetleri çıkaracaktır. Beher hisse senedi iki lira ve ser- maye hudutsuz olacaktır. Koope- ratif marangoz, doğramâcı ve tornacı gibi ağaç sanayii işile meşgul olanlar girebileceklerdir. Her şeyden evvel, kooperati- fin yapacağı iş esnafın, mallarını yok babasına fuzuli mutavassıt- lara kaptırmamasını temin etmek olacaktır. Bunun için esnafa malı mukabilinde bir hesabı cari açı- lacak ve esnaf mustar bir mev- kide kaldığı vakit malını götü- rerek kooperatif deposuna mu- vakaten bırakacak ve mukabi- EEE ERER atana AA Mez ezan sanada gapeeTzza8fi İ linde bu malım değerinin bir kıs- İ mini temin etmiş olacaktır. Bu | İ muameleden cüz'i bir kâr alıma- caktır. Bu depo halka da açık bulunacağı için satış da yapılabi- lecek ve bu salış'ar, arada mu- tavassıt bu'unmıyacağı için gerek halk, gerek esnaf için daha fay- dalı olacaktır. Kooperatif bundan başka iş- lerde görevilecektir. Messâ ile- ride şehrin mubtelif yerlerinde de satış merkez'eri açmak tasav- vorundayız. Sonra sepetçilik si- nayiinde kullanılan çubukların kooperatif tarafmdan tedarikine İ ve esnafa daha ucuz fiatla tev- ziine çalışacağız. İl — Şikâyetleriniz var mı? — Hayır. — Alış veriş nasıl? — Alış veriş iyidir. Aliş veriş esasen daha çok mevsim mese lesidir. Marangoz esnafı en çok ilk babar ve son baharda çalı- şır. Yazla kış ta ölü mevsim addedilir. — Cemiyet azasma ne fayda temin ediyor? — İşsizlere iş bulmaya çalışı- rız. Sonra cemiyete mensup ©- lanların her hangi bir şikâyetini dinleriz. Şikayet edenle edilen arsında tavassut ederiz. İşi sul- hen halledemediğimiz takdirde icap eden teşebbüsatta bulun- mak için avukatımız vardır. Som ra bir doklor ve eczacınız da vardır. Cemiyet azasından basta olanlar bu doktor tarafindan pa- ramz bakılır. Hastaların ilâçları da parasız temin edilir. — Ne kadar âzanız var? — Bin beş yöz kadardır. Bir kadın mümessilinin tetkikleri 44 memleketin dahil olduğu Kadın birliği Arap kadınları kongresinde yüzünü açmıya cesaret eden bir Hanım.. Son günlerde şehrimizi beynel- milel kadın teşekküllerine men sup müteaaddit murahhaslar Zi- yaret etmekte ve Kadın Birliğile temasa geçerek tetkikler yapmak- tadırlar, Üç gün evvel de kadınlara in- tihap hakkı verilmesi için çalışan beynelmilel bir birliğin murah- hası Mm. Rider şehrimize gelmiş- tir. 1926 da bir kere daha İstam- bulu ziyaret ederek iki konferans vermiş olan Mm. Rider buraya | Bağdattan gelmektedir. © Ziyaret ettiği muhtelif memle- ketlerde propağanda maksadile konferanslar vermiştir. Mm. Ri- der dün kendisile görüşen bir muharririmize şunları söylemiş - vir: “.— Seyahatlerimde 44 memle- ketin dahil bulunduğu beynelmi- lel kadın birliğini temsil ediyo- rum, Buraya Şam ve Bağdaditan ye Hanımın riyasetinde toplanan Arap kadınları kongresinde bur lundum. Kongrede söz alarak beynelmilel birliğe dahil olan A- bap kadın birliğine beynelmilel birliğin selâmlarını bildirdim. Şamda Arap kadıların serbes- ti kazanmak için büyük bir fanli- sarfettiklerini gördüm. Kongre- de tıp talebesinden Fatma Murat Hanım nutuk söylerken © yüzünü açmak cesaretinde bulundu. Bu hanım, hükümet tarafından mu- rahhas heyetimize Tahrana ka- dar Refakat ve orada bir konfe- rans vermeğe memur edildi. Murahhas heyetimizi teşkil e- den arkadaşlarım Tahrana gitti- ler., ben İstanbula geldim. Bura- da, diğer memleketlerde yaptı” ğim gibi, kadınlık hareketleri hak kmda tetkikat yapacağım. Türki- yede yapacağım bu tetkiklere da- ba ziyade ehemmiyet veriyorum . VAKIT Kadınlara tasallut | Yüzünden idama mahküm 7 zenci kurtuluyor! Vaşington, 8 (A.A) — Âli İ mahkeme, bir trende iki kadına taarruz ve namusuna tecavüz “etimiş olan 7 zenci hakkındaki | idam kararını feshetmiştir. Malüm olduğu veçhile bu da- va, Amerikada ve halta bütün dünyada büyük bir heyecan uyan- dırmıştır. Zira zenciler, kendile- | rinin hafif meşrep olan bu ka- dınlar tarafından tabrik edilmiş olduklarını söylemişlerdir. Mahkümlardan biri bir turne- ye çıkarak konferanslar vermiş ve bu yüzden bir takım hadise- ler çıkmıştır. Karar ma'üm olmadan evvel polislerle bir takım nümayişçiler arasında bir arbede çıkmış bir ; polis * yaralanmış, 13. kişi tevkif i edilmiştir. Alabama mahkemeleri bu da- vayı yeniden rüyet edecektir. MA SA LYA 0 RE DERZ RT ül dınm serbestiye kavuşması için yaptıklarını şimdiye kadar büyük bir alâka ve dikkatla takip ettik, Yarından tetkiklerime başlıyacağım. Maarif Vekili ve | vali beylerin vazifemi kolaylaş- tırmak hususunda bana gösterdik- leri yardıma çok müteşekkirim . | Vali Bey ziyaretlerimde bana re- fakati vaddetti, Buraya gelmekten asıl maksa - dım. Türk kadınlarına ve Türk Kadın Birliğine Milletler cemiye- | tinin nasıl çalıştığı ve ne işler gördüğü hakkında; tetkikler ya pacak, birlikler tesisi fikrini tel- kin ve tevhit etmektir. Bu takdir- itibaren nezdindeki murahhas (O heyete kadın murahhasların da işirak et- mesi istenebilir, Nitekim İngilte de böyledir. Cenevre içtimaları- na giden İngiliz beyeline müşavir sıfatile bir kadın murahhas refa- kat eder. Bu murahhasın umumi müza- kerelerde büyük bir rolü yoktur. Fakat insani meselelerle uğraşan elk beşinci komisyona iştirak c- debilir. Türk kadınının da Milletler ce- miyeti işlerile meşgul olmağa başladıktan sonra beynelmilel bir liğe büyük yardımı olacaktır. ,, Kadm murahhasının gelişi ve gidişi Kadınlar Birliğinden: Beynel- | milel Kadınlar Alliance'i reis ve - İ kili ve Cemiyeti Akvam Fransız i heyeti murahhassası (o âzasımdan Madam Malaterre Sellier memle- ketimiz ricalile ve Türk Kadın Birliğile görüşmek üzere şehrimi- ze pazar akşamı gelmesi, ve Türk Kadın Birliği tarafından Tokat- yanda verilen çayda bulunması mukarter iken fırtınadan dolayı yapuru ancak pazartesi (akşamı pek geç vakit gelebildi. Madam Malaterre — Sellier Romanyada vereceği konferansın günü evvelce tesbit edilmiş oldu- ğundan sah sabahı Romanya va- puru ile hareket etmiye mecbür | oldu. Türk Kadın Birliği heyeti ida- resi tarafından teşyi edildi ve şeh- rimizde daha ziyade kalmıya ve Birlik umum âzasile (görüşmeyi pek ziyade arzu ettiği halde ha- vanın muhalefeti buna mâni ol- | duğundan dolayr derin teessürle- | geliyorum. Şam da Nur Hamadi- | Çünkü Büyük Reisinizin Türk ka- | rinin kendilerine beyan etti. | 9 Tegrimisani 1922 , Bu akşam: OPERA da Amerikan Bahriye ve tayyarelerinin iştirâkile sinemaya 1“ en büyük tayyarecilik filmi: .. ÖLÜM YOLLARI Jack Holt - Fay Wraj ve RALPH GRAVES tarafından temsil edilmiş Fransızca sözlü ve şarkılı film Yarın akşam: 21 İ-2da MAJiK sinemasında R Comedie Françsise'den JEAN WEBER ile COLETTE DÂ FEUIL ve JEANNE BOTITEL tarafından temsil edilmif Evliler ve SEVDAL | (Un coup de Telephone ) Fransızca sözlü ve şarkılı filminin ilk iraesi şerefine Büyük Gala Müsameresi —— v ak“ ink R “ui ELHAMRA Siskriisnsda V Sör John Simor beyanatı şarkıları herkesin ağzında olan yi Londra, 8 (A.A.) — Her KADINLARIN İ nazırı Sör John Simon Ava Sevgilisi | marasında sorulan bir suale Sevimli Viyana operetinde çok gülüyorlar. lâveten : İpekfilm tarafmdan Gazi Hazretlerinin | diği cevapta İngiliz hüküm“ i silâh kuvvetlerini azaltmasi " kındaki yeni, Fransız plân de hükümetten Milletler cemiyeti | iğ Gün batıp | kında henüz hiç bir tebliğe “ tali olmadığını hükümeti plânı alır almaz Cenevredeki —— messillerine talimat gönde, | den evvel itinalı surette tef ETEM IZZET | deceğiğni söylemiştir. Beyin son edebi romanı çıktı... Izmir e Göz YAŞLARI Büyük Millet Meclisindeki putukları ve Paramount İzmir, 8 (A.A.) — Bugün sada 17 kuruştan 24 kuruşa? dar 428 çuval üzüm ve 6 kar 20 kuruşa kadar 3733 çuval | satılmıştır. 4 HOLIVUT Holivulun 9 Teşrinisani Yu tarihli nüsbası renkli olar çok güzel resimler ve filidi kitlerile intişar etmiştir. Foto Süreyya Foto Süreyya salon me sın İ8 inci nüshası kıy resim ve tablolarla mi i olarak çıkmıştır. Bu nefis muayı karilerimize bararetif siye eyleriz. 5ORSA 8 T. sani 1932 Mukut — (Satış) Kuruy | kuruş | Kuruş 1 Wire 20 Kuron Çek ş95— | Çek fiatları (kap, sa. 1€ Paris 120 Umdra w York Milâse 1 Bankaot Kadro mecmu Kadro mecmuasınm 10 yısı bir çok mühim mak çıkmıştır. Şevke Süreyya, Vedat İsmail Hüsrev, Yakup Burhan Asaf, Neş'et Halil rin makaleleri bılhassa z Z G.0— LEON Palgrat Heakove Esham Essa Çimento Ar, Ünyen Mey. - 3160 Şar Dey, 20 İtalya 7- Şark m. ceza Telefon 18— re dikkati celbetmektedir. ri” ederiz. fh Istanbul Belediy, Darülbedayi Şehir Temsitleri : i Sugün akşam ISTANBUL “İ saat 21,30da ana Rejt ©'-, Heyriye Tramvay 8,19 U. Sigorta —— 427 manti 2190 Takviller İ KTektrik 205 istikraz! İs dabin gark Diyolları $ s0. | Tünel 540 | Ralitar 420) aadeln 7 4,50) Anadolu 17 — | A. Eiümesei öramvay Pazartesi — Perşembe Komedi 3 perde Yazan: Askeriye İİ TAKVIM Çarşamba 9 T.sani 9 Recep Gün doğuşu Perşembe , 10 T.sani 10 Recep G4N 16.86 031 11,58 we 18,6 1880 Gâl 16,52 Gi tria Ta 16,32 1 459 Gürbüzler yurdun?” Gürbüz'er yürdu umu tipliğinden: Yurdumoz0” umumi kongresi ikinci 10 uncu perşembe saat 19da Şi merkez binasında ak den bilerüm rica olunur. Sabah namazı ei Öğe oaman Tkindi caman Akşam: namazı Yatm Bünaz Trnma le Yılın geçen gücleri Yam kalaş ginleri V seg ..