23 Aralık 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 9

23 Aralık 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 9

Sayfaya ait küpürler

Domuz eti haram mı? (Baş tarafı 1 inci sayıfada) Muzlar gittikçe çoğalmış ve son tenelerde bazı büyük - şehirlere dağlardan

Domuz eti haram mı? (Baş tarafı 1 inci sayıfada) © Muzlar gittikçe çoğalmış veson ç Senelerde bazı büyük şehirlere dağlardan sürü halinde inme - de başlamışlardır. Hattâ ara sr Tabu hâdiseden Büyük Millet Meclisinde bile şikâyet edildi - Ir. Milâslr doktor İsmail Hakkı Bey umumi kanaatin hilâfmea trişin hastalığına musap domuz etlerinin yenme- *i haram olmadığını on sene ev - Yel arapça olarak dini delâil ile eder bir risale yazmıştı. Bu Tisalenin ismi (dini islâmde etle- tin tezkiyesi) dir. Bu hususta bir mubarririmiz Milâsl temail Hakkı Bey ile gö - dinin. İsmail Hakkı Bey diyor — Evet, ben domuz etinin Müslüman dininde ne sebebe Mebni haram edildiğini tetkik #ttim, Domuz etinin kuranca me- Medilmesinin sebebi sıhhi mazar- Kuranı kerimde kullanılan ke- lime (tezkiye) dir. (Tezkiye) bir etin zararlıolanı ile olmayanını tefrik mânasınadır. Eski u'- na bu kelimenin domuz eti hakkında tatbik edileceğini zamanlarındaki k malümata göre idrak edememiş- , lerdir. Çünkü domuz eti o vekile b re (tezkiye) edilemezdi. Hal- 5 | Yuki bugünkü fenni terakkiyat do- Muz etinin de zararlı ve zararsız f olanlarını hürdebin ile muayene #derek kolayca tefrik etmektedir. 8 mütemeddin memleketlerde iş için (tezkiye evleri) vardır. Ben buhakikati ispat için on s€- a he evvel bir risale yazdım. Evvelâ ülema arasında münakaşa edilme- si için Arapçasını bastırdım ve u- lemanm reyini istedim, Bir çokla- #İ rından cevap aldım. “Hakkınız #İ vardır!, dediler. Bazıları da bir di türlü razı olamıyorlar. Fakat be- N Bim gösterdiğim delillere karşı il- İİ mi kıymette hiç bir delil göstere- İİ mediler. Sırf his üzerine müstenit İĞ bir hoşnutsuzluktan başka bir şey #öyliyemediler. Halbuki bu mevzu bir his me - 4 selesi olmaktan çok yüksek olduğu Bibi umum millette mevcut olan is- tikrah meselesi Kur'andan ziyade 4 Musevilikten geçmiş bir ananedir. i İlmi surette mesele tetkik edilecek “lursa Kur'anın ruhunun bunlara tamamile münafi olduğu görülür. Bununla beraber şunu ilâve e- deyim ki domuz etinin haram ol- madığı anlaşılmasının hem iktisat, Mem itikat hususlarında büyük menfaatleri olmakla beraber be - him bu mesele üzerinde meşgul o - uşum memleketimizde domuz eti i ımdaki umumi kanaati Kur'a- > hım ibaresinin sarih delâletine mü- i hafi buluşumdandır.,, 1 Senenin en kısa | günleri ğ eden aydır. Rk * Bunlar 22, 23 ve 24 Kününuevvel sonra ise günler yavaş uzamağa başlar. Bu da ak- Hanları vâki olur ve güneş gittik- ı doğmağa baslar. | paraları bu müesseseye devredile- A RE TRK Meiile kii Memleket Haberleri : enn erener sne o 9 sarar A BEAN iki kardeş kavga ederlerken biri annesini öldürdü! BAYINDIR, 20 (Hususi) — Baymdırda bir cinayet olmuştur. Kudret mahallesinde Salih oğlu Veli kardeşi Mehmet ile kavga e- derken, ayırmak için anneleri Ce- mile hanın araya girmiş ve fakat Veli tarafından kardeşine atılan bir tabanca kurşunu ile verslena- rak ölmüştür. Tahkikat yapılmak» tadır, Bir gürültü yüzünden VAKIT Yeni Fransız hükümetinin beyannamesinde : Borçlar Bu mesele için hükümet son derece ihtiyatlı müzakerelere girişecek PARİS, 22 (A.A.) — Yeni bir hükümetin parlâmento huzuruna çıkacağı günlerde anane olduğu veçhile siyasi grupların ekserisi, kabineye karşı vaziyetlerini tayin etmek için sabahleyin ve öğleden biraz sonra toplanmıştır. Daha sabahtan ekseriyetin baş- ca iki grupunun hattı hareketi tesbit edilmiş bulunuyordu: Sos - Bundan bir müddet evvel İzmir | Yalist ve radikal sosyalist fırka - Belediye encilmeninde müzakere esnasında iki tacirin yaptıkları gü- ları. Sosyalistler, kabine beyanna - rültülü münakaşa bilâhire mahke- | mesinin kendilerini tatmin etmesi meye intikal etmiştir. Encümen reisi ve azaları Sulb- ceza mahkemesinde şahit sıfatile dinleneceklerdir. Polise ateş Evvelki akşam üzeri İzmir Irgat şartile hükümet lehine rey verme- ğe karar vermişlerdir. Radikal sosyalistler, hiç bir mü- tekaddim şart dermeyan etmeksi - Zin hükümet lehine karar verecek- lerdir. Radikal sosyalistleri, (onlara pazarı civarında Türkler çarşısı | yakın bir takım grupların takip et- yakınmda bir vak'a olmuş, bir) mesi muhtemeldir. Hükümetin bü- meyhaneden çıkan iki kişi orada | yük bir ekseriyet kazanması he - nokta memuru polis Salih Efendi- | men hemen muhakkak gibidir. yi karşılarında görünce tabancala- M. Tardicu'nün mensup oldu- rını çekerek polis memurunun üze- | ğu merkez ocümhuriyetçileri, a - rine beş, altı el silâh ateş etmişler- | leyte rey vereceklerdir. dir. ise de mütearrızlar kaçmıya mu - vaffak olmuşlardır. Salih Efendi arkalarmdan ta - kip etmişse de kendilerini yakalı- yamamış ve şüphelendiği iki kişi- yi tutmuştur. Bunların kaçakçı ve- korkarak tabancalarını ateş ettik- leri tahmin edilmektedir. iki kişi ottan zehirlendi İzmirde Karşıyakada, Soğuk « kuyuda bir zehirlenme hâdisesi ol- muştur. Kayserli Mehmet oğlu Mustafa PARİS, 22 (A.A.) — Kabine- Salih Efendi; bu ani ateş karşı: | nin beyannamesinde borçlar me- smda kalınca siper almış, müteca- | İ vizlerin kaçmağa başlamaları üze | tin ve halihazırda Amerikanın si- irine arkalarından ateşe başlamış | yasi vaziyetlerindeki mulâkiyetin selesine hükümet, ahval ve şerai- istikametini meclisin 12 Kânunu evvel kararı ile teayyün etmiş olan müzakeratı son derece ihtiyat ile idare etmeği âmir bulunduğu fik- rindedir. Hükümet, borçlar yükünün ci- han iktısadiyatının islâhı sahasm- da bais olduğu kargaşalıklara bir nihayet vermek için borçların he- yeti mecmuasına müteallik bir hal sureti elde edilmek üzere müzake- rata girişmek tasavvurundadır. Amerikanın bugünkü siyasi va- ziyeti çok büyük ihtiyatla hareket etmeğe lüzum göstermektedir. Hükümet buhran esnasında M. Herriot Vaşigton hükümetile te - ması muvaffakiyetle muhafaza et- miştir, Vaşigton hükümetinin mevcut müşkülleri ortadan kaldırmağa çalışmak için sarfettiği ehemmi » yetli emeklerden dolayı Amerika- ya karşı bir şükran hissi duyuyo - ruz. Hükümetlerin biribirlerine o- lan borçlarından mütevellit ağırlı- ğın - umumi iktisadi vaziyetin eski haline gelmesi noktai nazarından- sürükleyip getirdiği kargaşalıkla- ra nihayet verecek umumi bir hal sureti hazırlamak kararı kat'isi ile müzakerelere devam edeceğiz. Casusluk davası artıyor Aralarında bir de kadın var BERLİN, 22 (A.A.) — Bir kaç ya bir suç sahibi oldukları ve kar: | aydanberi, casusluk © davalarınm şılarında polis memurunu görünen | artmakta olduğu görülmektedir. Dün iki dava bitmiş, altı aylık ağır hizmet mahkümiyeti verilmiş ve bir kadın iki sene hapse mah - küm olmuştur. Samsundan Kayseri- yelilk tren Kayseri, 22 (A.A.) — Karade- ile Mustafa oğlu Ömer namların- | nize selâmlar levhasmı taşıyan da iki şahıs yedikleri bir nevi ot - | ilk tren dün gece halkın coşkun tan zehirlenmişlerdir, Mustafa gö- tezahüratı ve yaşasın Cumhuriyet rülen lüzum üzerine memleke!| âvazeleri arasmda hastanesine kaldırılarak tedavi al. | Kayseri'ye geldi. na alınmıştır. Bir müdüre işten el çektirildi SEYDİŞEHİR, 21 (Hususi) — Seydişehir malmüdürü Necmettin i Beye işten el çektirilmiştir. (Otomobilin yaraladığı ihtiyar IZMIR, 21 (Hususi) — Arif Efendinin idaresindeki bir otomo- bil Çam dibinde 75 yaşlarında Mümin ağaya çarparak kendisini ağır surette yaralamıştı. Yaralı memleket hastanesinde vefat et - miştir. izmir belediyesinde emniyet sandığı İzmir belediyesi emanet muka - bilinde ucuz faizle para vermek |- çin bir emanet sandığı tesis etmek istemektedir. Kanuni müsaade ve- rildiği takdirde mezkür sandık te- şekkül edecek ve ilk sandığın te - şekkülünde memurların şimdiye Mersin'den Karadenize Kayseriden de selâmlar götür ses leri arasında uğurlandı. ———— Selânik gene bir zel- zele ile sarsıldı ATİNA, 22 (Apo) — Bu sabah saat 5,30 da Selânikte şiddetli bir zelzele olmuştur. Halk korkarak yarı çıplak bir vaziyette sokağa dökülmüştür. Bu zelzele şimdiye kadar vaki olanlardan daba şiddetli olmuş - tur. Ayios Prodromos köyünün evleri ile, geçenlerde harap olan Arnea mahallesinin evleri kâmilen yıkılmıştır. Verilen haberler, insan zayiatı olmadığını bildirmektedir. Halki- dikya ahalisi, açık havada oturup yatmaktadırlar. —— cek ve sandık umuma yarâr faali- yete başlıyacaktır. Bu sandıktan kanuni tarifata göre husule gelecek faiz zararları belediye bütçesinden tazmin edi- leceği gibi halk tarafından yapı - kadar belediye memurin teshilât | lacak tediyatın zaman ve mes'uli- sandığı namile biriktirilmiş olan yetini de hükümet kabul etmekte- le Yunan hükümeti Bir dostluk tezahürü gösterdi Atina, 22 (A.A.) — Atina A - jansı bildiriyor: Bazı gazeteler 1921-1922 Ana- dolu harbi esnasında esir düşen - lerin anlattıklarını roman şeklin - de yazmağa başlamaları üzerine hariciye nazırı M, Rallis bu gaze- telerin müdürlerini çağırarak bu gibi neşriyatın Türkiye ile Yuna- nislan arasında mevcut samimi dostluk fikirlerile kabili telif ol - madığını anlatmıştır, M. Rallisin bu izabatı üzerine hükümetin siyasetine taraftar o - lan bu gazetelerden birisi tefrika yı artık neşretmiyeceğini ilân et- mistir. Diğer iki muhalif gazete de bu neşriyata nihayet verecek- tir. İda EDA Mehmet Rauf geçen sene bugün ölmüştü Edebiyatı cedidenin roman ve hikâye sahasında yetiştirdiği en kuvvetli şahsiyetlerden biri olan Mehmet Rauf geçen sene bugün vefat etmişti. Eylül muharriri se- nelerce Türk edebiyatında par - lak bir yıldız gibi yaşadıktan ve birçok güzel eserler bıraktıktan sonra uzun bir hastalığı müteakip göçüp gittiği zaman arkasında derin bir boşluk bırakmıştı. Da « ha uzun seneler dolmayacak olan bu boşluğun acısile sızlayan dost ları ve onun eserlerini okuyup zevk almış olan karileri bu acıklı yıl dönümü münasebetile “” N- met Raufu hüzün ve teessürle ha: tırlıyorl; 2k ii Sayıfa 9 i SPOR Bugünkü maçlar çok mühimdir Beşiktaşla Fenerbahçe bugün saat üçte Taksim stadında karşı- laşıyorlar. Galatasarayın ikinci pilânda kalması dolayısile birden bire Galatasaray - Fenerbahçe maçları derecesinde bir ehemmi- yet alan bu karşılaşma, evvelki gün de işaret ettiğimiz gibi haki- kâten mevsimin en dikkat ve alâ- kaya değer < karşılaşmalarından birisidir. Kâğıt üzerinde yapılan hesaplara bakılırsa maç neticesi - ni Beşiktaş lehine olarak görmek pekâlâ mümkündür. Bir kere Be- şiktaş takımı geçen senelerden kuvvetlidir. on bir oyuncusu ara- smdaki bağlar daha sağlamlaş » mış, daha ahenkli bir hale gelmiş tir. Fakat işin en mühim noktası Beşiktaş mühacimlerinin sayıçı- karabilecek derecede yükselmiş olmalarıdır. Buna mukabil Fener bahçe, lig maçlarına iyi başlamış olmasına rağmen henüz eski Fe- nerbahçe derecesine gelmiş sayı- lamaz. İşte bütün bu nokti. ra bakarak yukarıda dediğimiz gibi tahminlere girişmek güc değildir. Hattâ, takımlarımızın ve eleman- larımızın kabiliyetleri her maç- ta değişme bu tahminleri kat'i bir ifade şekline sokme ta pekâlâ mümkündür. Yalnız, evet yalnız oyuncularımızın ve takım - larımızın kabiliyetleri ve derece- leri hakkındaki mikyasların he- men her maçta inmesi ve artması maalesef bizde hiç bir maç hak- kında diğer memleketlerde oldu » ğu gibi maçtan evvel bir hüküm vermeğe cesaret bırakmtyor. Yalnız, evvelki gün de işaret ettiğimiz gibi, bizce bugünkü maçta en mühim rolü iki tarafın mühacimlerinden çok Beşiktaş müdafaası oynıyacaktır. Eğer bu müdafaa Galatasaraya karşı oldu ğu gibi şuurlu ve sağlam davranır sa maçın Beşiktaş tarafından ka- zanılmasını bekliyebiliriz. Kadıköyünde de Vefa ile Gala» tasaray Karşılaşıcaktır ki, 'uu ma- çın da muhtelif noktalardan pek hararetli bekliyicileri vardır. Bugün Karagümrük sahasında da, teşkilâta dahi! olmıyan klüp - İer arasında turnuva maçlarının neticesi belli olacıktır, Söna ka- lan ve bugün son maçı yapacak o lan takımlar Karagümrükle Pera» dır. Ayas Pş. mezarlığı meselesi Ayaspaşa mezarlığının aidiyeti etrafında açılan davada, ehli vu » kuf tarafından keşif yapıldığı, tetkikat raporunun hazırlandığı yazılmıştı. Bu yerin mütevellisi ol duğunu ileri süren Salâhattin Molla Bey, tahkikat hâkimliğine müracaatla ehli vukuftan müder- ris Ahmet Refik Beyin, gazeteler de evkafa taraftar bir tarzda be - yanatı çıktığını, dolayısile kendi- sinin ehli vukuf sayılamıyacağını ileri sürmüştür. Bu iddia, mahke- menin heyet halinde toplandığı celsede tetkik edilecektir. Diğer taraftan Ahmet Refik Bey, hiç bir gazeteye bu şekilde # A lanan SY