2 Ocak 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

2 Ocak 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

ri Dört kişi idiler. Hepsi elleri t şakaklarında düşünüyorlardı. Ha- yat pek güçleşmişti. Artık çalış - maktan da zevk duymuyorlardı. © Neş'e olmayınca, hiç bir şeyin ta | dı kalmıyor. Dördünün de genç yüzlerinde, | © vaktinden evvel ihtiyarlıyanlara “mahsus endişeli bir ürkeklik var- © dı. Sanki şimdi, odaya yanakları | © kırmızı, güler yüzlü, göbek tara - fı üzerinde altm bir kordon bu - Tunan yeleğini insanm burnuna » kadar haksız bir ısrarla sokan bi- “risi girecek, acemi parmakların « da zarif yapmağa çalıştığı sabte bir vekar ile tuttuğu puronun du- © manları tüterek onlara: — Ne diye böyle arpacı kum - | ” yuları gibi düşünüyorsunuz? Hem © sizin bu dünyada işiniz ne?... “ kilin, gözüm sizi görmesin... Pek © yufka yürekliyimdir, kederle u - Zamış yüzler görmeğe dayana» mam, b Diyecek imiş gibi çekingen, a » zar işitmeğe hazırlanan birer ço- cuk halleri vardı. © . İçlerinde gözleri en parlak ola- Bı, İhsan, darğın bir sesle sordu: — Paranız var mı? — İkisi cevap verdi: — Yok! — Yok! © OÖtekilere nisbetle en az keder- “li olanı, Cemal ilâve etti: — İki yoktan ne çıkar, fikrede- © lim bir kere! — Yani cemal ne demek isti - “ yorsun? — Cümhura muhalefet, kuvvei hatadan gelir, demek istiyorum. Bende de yok! © Süküt. Kof bir süküt. — İhsan, niçin sordun? © — Neden olacak. Yarm sene ba- şı! Bu gece herkes eğlenecek. Biz ne yapacağız? © Süküt. — Dehı bir süküt, 5 © Cemal, #ıçrâdı. > — Çocuklar, 125 şer kuruşu - nuz da yok mu? 5 — Bende var. — Bende iki lira var. — Bende de.... Fakat bun - * den ne çıkar? b. — Ne mi çıkar? Hepsini top - | lar, bir piyanko bileti alırız. Bü r 1 Devlet Çe-| birdenbire (yerinden | Demiryolları yük ikramiye (500.000) lira! Or- | taklaşa bir bilet alırız, bir düşer - yarısı çekilecek, bilet miyiz? — Buluruz, benim tanıdığım bir bayi var, hem sokaklarda da satıyorlar. Hepsinin yüzlerinde bir ümit bir neş'e parldr. Elli bin lira! Derhal hesaplar yapılıyor. Adam başına on iki bin beş yüz lira!... Fakat İhsan homurdanıyor: — Bizde tali olsaydı, annele - rimiz kız doğururdu. Geliniz vaz- geçiniz, beş lirayı toplıyalım da şuradan biraz rakı, meze filân a- lalım, eski ihtiyar seneyi bir kah- pe gibi boğalım, ondan doğacak yenisenede bir cenin halinde doğsun! Cemal yapacağı itiraza kuvvet almak ister gibi arkadaşlarına bakarak: — İhsan, gel oyun bozanlık et- ne çıkar? — Hem efendim, on iki bin beş yüz lira ile ne yapılabilir ki?... — Ne mi yapılır? Ve bir sürü nazariyeler.... Plân- lar ve saire... İhsan, nevmit nok- İ tai nazarında sabit... Nihayet: — Bir şartla, diyor, razı olu « rum. O da şu: Büyük ikramiye çıktığı takdirde, aramızda bir a « nonim şirket yaparız. Elli bin lira sermaye ile de hep beraber çalı - şırız. — Hay hay... Razıyız. — O halde mukaveleyi yapalım. Kahkahalar arasında masa ba « sına geçiliyor, mukavele yapılı - | yor. Cemal piyanko fikrini bu lan, İhsan da mi şirket meselesi ileri atan olduğu için, birisi mec- | lisi idare reisi, birisi de murahh aza tayin edilerek beş lira kendi- lerine tevdi ediliyor ve bileti al « i mağa gönderiliyorlar. İ ». 1933 senesinin ilk dakikası, dört arkadaşın 1932 — senesinin son dakikasına kadar besledikle- ri ümütleri doldurmadı. Büyük ik- ramiye onlara çıkmadı. Fakat şir- j ket fikri kaldr. Bu dört genç, tali, İ şirketlerile yenmeğe karar vermiş lerdi. Kıssadan hisse: Çocuklar! Şirket yapalım! MN UEESEEAENEAAEANENEAENAASANASEBANEAAEAESANAN ilânları | 75 adet Ankara tipi makas göbeğinin kapalı zarfla müna- © kasası 30 ikinci kânun 1933 pazartesi günü saat 15 te idare binasında yapılacaktır. Fazla tafsi'ât Ankara ve prya satılan şartnamelerde yazılıdır. istanbul Ziraat Bankasından: , “No, 3 Semti Galata Kara Beyoğlu ” Fatih Hoca Ha » Beyazıt Yedikule " Büyükâda Mahallesi Kemankeş Mustafa paşa Kurtuluş Yenişehir yrelin Dülgerzade Beyazıt Emin Bey Imrakor Ilyas B. Karanfil Haydarpaşa veznelerinde beşer (6882) Amma, saat şimdi altı, gece | bulabilir | ruz. Liman Şi | yeti teşkilâtile piyasada ; le Belediye kooperatifinin başlamak üzere olduğunu bil eti memurinin vü- cuda getirdiği istihlâk kooperati- finin Eminönünde açtığı satış ma- ğazası yalnız ortaklarına (değil İstanbul halkıma da hizmete sa - vaşırken belediye meurmlarının da böyle bir bizmet sahasına atıl- maları hiç şüphesiz şükran ve tak- dir ile karşılanır. Bu yeni teşekküle en sıcak duy- teşebbislerine her zaman muvaf- fakiyet dileriz. Ancak Belediye koperatifinin yapacağı hizmetleri (otadat eden bir akşam refikimiz bizi bu nok - tada tevakkufa mecbur etti, Bu kooperatifi açacağı mağazanın satış fiatlarında hariçteki fiat - lardan daha ucuz satış ga“ yesini takip etmiyecektir. Bele » diye, kooperatifile hariçteki es - nafı ziyana sokmıya çalışmıya - caktır, Yalnız piyasadaki fiatlara nâzım rolü oynamakla iktifa ede- ir. Belediye kooperatifinin haki - katen maksadı bundan ibaret o - lup olmadığını bilmiyoruz. Fakat bu gazete havadisi kooperatifin gâyesine uygun ise üzerinde biraz durmak mecburiyeti tahassül e - der. Bir defa Liman memurin kooperatifine ihtirasen nasıl Li - man kooperatifi deniliyorsa be - lediye memurininden müteşekkil belediye memurin kooperatifine de belediye kooperatifi denilebi - lir. Bu kooperatife belediye ismi ilâve olunmakla belediyenin şe - hirde yapması lâzım gelen her - hangi bir vecibeyi tekabül etmiş olmaz. Belediyemizin iktrsat müdiri - nâzım rolü oynaması işi kooperatifçilik- ten pek uzak ve tamamile fazla sermayeye, başka bir usul ve dü - şünüşe tevafuk eden bir iştir. Şimdiye kadar tahsisat veril - memesi yüzünden bu büyük işlerin bir istihlâk koo - peratifi çerçevesine girmesine bit- tabi imkân olamaz. Piyasaya nâ - zım ve müessir olabilmek için her hangi bir maddeyi külliyetlice it- har etmek ve sonra bunları ica - bında kârsız ve bazan da şehir halkı nefine ziyanla satmak icap | eder, Bir memurin istihlâk koope - ratifi ise böyle sırf umumi hiz - met gayelerile kurulmayıp ancak ortaklarının nefine kurulur. Ve bu nefiden binnisbe balk ta isti- fade eder. Memurinin mübayaa edeceği mahdut hisse senetlerile ve mah- dut bir sarmaye ile ortaya atılan kooperatif (o herhalde memurine hariçteki piyasadan daha ucuz is- tihlâk eşyası temin etmelidir ki ortaklar da bu kooperatiften isti- fade etmiş olsun. Belediye me - işe | gularla bağlıyız; ve gayretli mü - | arkadaşımız diyor ki: “Belediye | Bahisler Belediye köoperati mi, .Memurin kooperatili mi? murin kooperatifi bir belediye | kopperatifi değildir ki hariçteki esnafın ızrarını veya ziyanını dü- şünsün. Böyle bir kooperatif te - şekkül etseydi, onun ismi İstan - bul şehri kooperatifi olur ve or « takları da bilâkaydü şart (dahil olmasını arzu eden İstanbul halkı | olurdu. İstanbul şehrinin muhtelif sr - belediyemizin belki kooperatif - lere yapacak yardım hizmetleri vardır. Meselâ herhangi biri işle i meşgul olursa olsun İstanbulda sına, çolufuna çocuğuna içirdiği bir süt işi vardır ki senelerce hal- lolunamamış gitmiştir. zamanda kâr ve ziyan işi olma - yıp sıhhat işidir. İşte belediyemiz şını emin bir ele tevdie yardım etmelidir. Burada belediyenin sermaye vermek olmayıp böyle bir teşekkülün vücut bulmasına yar - dım etmek, meselâ sütlerin ancak şu veya bu şekilde satılabileceği- ni tahdit etmektir. Belediyemizin kooperatiflere yapacağı yardım kooperatif faaliyetlerini teshil e- decek mukarrerat ( ittihazından ibarettir. Halkın ihtiyacatını teh- vin sadedinde yapacağı işler ta- mamile başka bir cephe arzeder ki bu az çok sermayelere, tahsisat lara ve başka maksatlara tevec - cüh eder, İstanbul halkının yal - nız fıkarasma tevzi edilmek iste- nilen kömür işi başka bir iş oldu- ğu gibi İstanbulun umum halkı - na pahalılık veya ihtikâr zama - nında tevzi edilen kömür gene başka bir iştir. Birincisinde ta - mamile fedakârlık vardır. İkinci- İ sinde hiç kazanç o gözetmemek gayesi vardır. Ve böyle bir şehrin yalnız kömür işi ise kim bilir kaç binlerce liraya tevakkuf (o eder. Şimdi artık belediyenin bu memu rin kooperatifile kömür işinde de | tasavvur buyurun. Gene söylüyoruz, belediye ko- operatifi bir belediye memurin kooperatifidir. mesini temenni ettiğimiz mesai- si de ancak sermayesi nisbetinde | herhangi bir istihlâk kooperati - finin faaliyeti kadrosunda kalır. Maamafih biz gene vukarıda İ söylediğimiz gibi belediyemizin bu memurin kooperatifile bir maksat takip ettiğine kani değiliz; nasıl kani ola ki be - lediyemizin herhangi ihtikâ- rı takip ve tecziye etmek imkân- ! larına esasen ötedenberi maliktir. O halde belediye kooperatifi ta- maimle kooperatifçilik gayesi al- tında kurulacak ve o gaye dahi - linde calısacaktır. Tekrar muvaf- fakiyet dileriz. | — Koopersif — No. 13.15 1618 38 13.13 1 58 26.28 34 2 63 41.43 24 8 Sokağı Karaoğlan ve Şeftali Kır “ Peren Karaman Kalaycılar O içular başı İstasyon Yokuş başı Karakol Cinsi Körgir 3 hane ve 1 dükkân Hane Hane ve dükkân Hane T 2 kârgir dükkân üstleri hane Dükkân Kârgir mağaza Kârgir bir dükkân üslü hane Hane, Dükkân Hane Arsa metrosu 75,50 Hissesi Tamamı Tamamı R. Y. Hisseye göre M. K. 900 T, L. 500 1/3 13 700 500 2250 * 340 250 1500 1500 250 500 'amamı 3/4 23 3 Tamamı 3/8 8 Pey akçesi ve ibale bedeli nakten veya gayrimübadil bonosile ödenmek üzere yukarıda yazılı gayrı menkullerden 73 sıra numa. alısı kapalı zarfla. ve diğerleri açık arttırma suretile şarlnamesine tevhkan 2- 1- 933 pazartesi günü saat on beşte ihale edilmek Üzere açık arttırmaya korulmuşlur. Şariname kan'amız kapısna ası'mışlır. Arzu edenlerin bankamızda müteşekkil satış komisyonuna. © müracaatları, Pey akçesi banka teminat mektubu olarak ta kabul olur. (6574) nıfta halk takabasile temsil eden | temekkün eden herkesin hasta - | Bu ayni bu işle uğraşmalı hattâ kooperatif © te olsa süt istihsalini ve süt satı - © piyasaya nâzım olabileceğini $iz | Çok fayda ver - © böyle iğ Glam 1933 (Doktorlar A. gmüüeeni Beyoğlu mektep sokağındaki muayene İ kanesini tamtmen kapanmıştır. Emintatine İM &e Valös kırantnanes yenehanesinde hastalarını sabahtan sk- şama kadar bizzat tedavi eder. Telefon” adı yanmdak! miüs* Doktor Cavat N. Zekâl Sinir mütehassıs Cuma ve pazardan maxâx gürlerde saat 3 ten 6 ya kadar basta kabul olunur. Munyonebanesini Bablli karşısında Ag- kara caddesi No. 47, ye tevsinn naklet miştir. Telefon muayene: 23469, İkametgün: 60740 Doktor Emin Şükrü Dahili bastalıklar wötehassın Istanbul Şultanmahmut türbesi, Babı AN caddesi, No. 10. Telefon müuayeneba” ne: 22027 — Telefon ev: 43125 “Her gün öğleden sonrü saat 14—18, yapacağı doğrudan doğruya bir © üroloğ- Operatör doktor Fuat Hamit Böbrek, messne ve idrar yolu hastalıkları mütehassm biuayenebane: Türbe, Mahmudiye cad desi. No 10. Telefon 22822 Doktor / Kâapikyan fi Muayenehanesi: Sirkeci Muradiye cadde ı si No. 26 Tel, - 71077 Patanbul Operatör - ürolog doktor Mehmet Ali Idrar yolları hastalıkları o #mütehasamı Eminönü (Sabık Karakaş) © hanima bakletmiştir. Oumadan masada ber gün hastalarını kabul ve tedavi eder, Doktor | Hafız Cemal ill kastnlıkiar mütehmssımı Divanyolu No, 118 Telefon: 222598 Göz hekimi doktor Süleyman Şükrü Birinci amıf mütehaası Babılli (Ankara Caddesi Numara 60) Diş doktoru Zeki Halit Muayenehanesi: Kadıköy Altıyol ağzı Diş tabibi Zeki Nuri Har gün hasta kaba! edilir. Her meyi diş rahatsrrlığı tedavi ölurur. Munyenehane: Usküdar Ahcıbaşı Mektep sokuk No. 80 Askeri Fabrikalar Umum Mü- dürlüğünden : 20 Ton elektrolit bakır 1 -- Yukardaki malzeme pa- zarlık suretile 2-1-933 tarihinde | saat on dörtte ihalesi yapılacak» tır. | 2 —Bu malzeme takas ve kontenjana tabi olmıyarak mem- lekete ithal edilebilecektir. 3 — Bedeli malın kat'i tesli- mini müteakip hiç bir merasime tabi olmadan derbal banka va- | sıtasile tediye ettirilecektir. i Taliplerin bu husustaki şart- vameyi görmek üzere Ankarada ! Askeri fabrikalar satınalma ko- İ misyonuna müra ları, (6825) BİR EYİ PE Zayi | Nüfus teskeremi çaldırdim. Yenisini | a'scağımdan eskisinin hümü olmadığım İ ilan ederim. (6096) Refahiye — Cengesli “ rakiiyesinde | Pasans köyünde Sarah oğullanm* dan Yusuf oğlu Tursun, 330 |