13 Ocak 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

13 Ocak 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

Sa; 2 VAKIT mma — 2 O LAR (Baş“nkalemizden devam) sulhün tehlikede bulunduğunu gös- termek. ... . . e. . Baz zihin ei eee sir Rejsicumhur Hazretleri ce, bu ortada tecavüzi bir harp ha- | allel aile e > rağ in Pazar günü seyahatlerine başlıyarak dan Italyanların mutlaka bu tarz -| Bursaya gidecekler. Refakatlerinde da harp hazırlıklı irmiş ol - . “1: m le ei. iktısat vekili de bulunacak ANKARA, 12 (Hususi) — Gazi Hz.ne bu seyahatlerinde N-HABERLE VAKI Tun Hususi Telgrafları katen Yugoslavyalıların şüphele - ri kuvvetli bir kanaat halinde ise Keisicümhür Hz.nin, memleket da- hilinde yapacakları seyahate Pa - İtalyanlar tarafında hiç bir ciddi zar günü başlamaları ve o gün bu- iktisat vekili Celâl, Afyon meb'u- su Ali, Erzincan meb'usu Saffet Beyler de refakat edeceklerdir. Gazi reisimizin evvelâ Bursaya o- harp hazırlığı olmasa bile gene or- tada bir tehlike alâmeti var de - , mektir. Çünkü İtalyanların bir ta- radan hareket etmeleri çok kuv - arruz teşebbüsüne girişmeleri ih - vetli bir ihtimal dahilindedir. timalinden ciddi bir endişeye dü- şecek olan Yugoslavyanın muka - bil tedbir almak teşebbüsü bu de- fa İtalyayı hakikaten harekete ge- tirebilir. Bu suretle müsbet ve radan da Balıkesir, Kütahya ve Versine gitmeleri muhtemeldir. için Mili Müdafaa vekâletine bağlı menfi mahiyetteki kuvvetlerin bi- bir idare vücude getiriliyor ribirlerine yakm noktalarda te - ANKARA, 12 (Hususi) — cektir. Tesbit edilecek rakliyat kâsüfü hiç beklenmiyen bir za -| Türkiye şehirleri arasında hava se- | tarifesi müdafaa vekâletinin tekli- manda bir infilâk vukua getirebi- | ferleri ihdası ve hava yolları üze - | f: ve vekiller heyetinin kararile o- lir, Binaenaleyh, Avrupanın vs| rinde nakliyat yapılması için “Tür- | lacak, seyrisefere ait inzibati ah - Balkanların sulhu ile alâkadar o - | kiye hava yolları idaresi,, mamile | kâm bir nizamname ile tayin olu- Türkiyede havaseferleri lanların bilhassa bu ciheti nazarı bir teşkilât vücuda getirilecektir." dikkate almaları lâzım gelir. Bu idare şahsiyeti hükmiyeyi haiz Acaba Yugoslavya hükümeti | olacak ve milli müdafaa vekâleti- son zamanlarda bu o memlekette| ne bağlı bulunacaktır. İdare gayri çok şiddetli bir şekil almış olan askeri olacak ve milli müdafaa vd- dahili ihtilâflarm mecrasını de - | Kâletinin teklifi üzerine tayin ve- ğiştirmek ve efkârı oumumiyeyi hariçte işgal edecek bir vesile bul- mak için mi İtalya istikametinde ya tepdil edilecek bir müdürün i,- daresi altında bulunacaktır. N İdarenin merkezi Ankara ola - mübalâgal: bir tehlike işareti gös caktır. Milli müdafaa vekâletinin teriyor? Eğer hakikat böyle ise gene va: | * ziyet karşımda bütün bütün müs- terih durmak doğru değildir. Çün- kü sadece oyuncak maksadile ele alman silâhların bile bazan bir - denbire ve hattâ hiç istenilmiye - rek patladığı ve tehlikeli hâdisele- re sebep olduğu görülmüş şeyler * dendir. Mehmet Asım iktısat konferansı | tedir. Halbuki kitaplar için elde için Ankarada hazırlıklara başlanıldı ve dün bir toplantı yapıldı ANKARA, 12 (A.A.) — Dün- ya iktısat konferansı için hazırlık- larda bulunmak üzere iktisat, zi -| Ankara meb'usluğuna raat ve maliye vekâletlerinden iki-| namzet gösteriliyor şer mütehassısın iştirakile teşek - kül eden komisyon bugün hariciye Geçenlerde vefat eden Ali Beyden vekili Tevfik Rüştü Beyin riyase tinde hariciye vekâletinde içtima- | C, H. Frrkasmca, Akagündüz Be - Targa başlamıstır. Mualiimlerin zirai bilgileri ANKARA, 12 (Hususi) — Kırşehir meb'usu Serdar Ahmet Bey, kanuni bir teklif yaparak, ta- til zamanında ilkmektep mual - limlerinin, açılacak ziraat kursla - rında ameli sahada zirai bilgileri - nin yükseltilmesini ileri sürdü. —aaim Harputta yangın - 100 dükkân, 2 mesçit yandı © ELAZIZ, 12 (Hususi) — Dün gece yarısı Harput kasabası çarşı- “sında çıkan yangın neticesinde yüz dükkân ve iki mescit yanmıştır. | Beynelmilel afyon mukavelesine iş Mal zayiatı tesbit olunuyor. Hilmi yardımı ve işletme varidatı ile ve mülhak bir bütce ile idare edile nacaktır. Hava yolları idaresinin tayyarelerile her ne şekil ve su - rette olursa olsun parasız seyahat edilemiyecektir. Bu hususta hazirlanan lâyiha meclise verilmiştir. Lâyihanın mu- vakkat maddesile, 932 mali yılı içinde idarenin lüzum görülen teş- kilâtını vücuda getirmek ve kad - rolarının tanzimi hususunda ve - killer heyetine salâhiyet verilmek- tedir. n Mektep kitan'arı basılması için Maarif vekâletine 3V0 bin liralık hesap açılması hakkında bir lâyiha hezırlandı ANKARA, 12 (Hususi) — 933 — 934 senesi zarfında mektep kitapları için 350 bin liraya ihti - yaç vardır. Eylüla kadar mektep kitaplarının basılması icap etmek mevcut mütedavil sermaye otuz, kırk bin lira kadardır. Bunun için bastırılacak mektep kitanlarma karşılık olmak üzere mektep kitap- ları mütedavil sermayesi nam ve hesabma, Maliye vekâletinin ke - faletile, 300 bin lirayı aşmamak ü- zere milli bankalarda cari hesap açtırmak için Maliye vekâletine mezuniyet verilmesi hakkında bir kanun lâyihası hazırlanmış ve merlisa verilmistir. Aka Gündüz Bey | ANKARA, 12 (Hususi) — inhilâl eden Ankara meb'usluğuna yin namzet gösterilmesi mukarrer- dir. Tuzlama ihracatına prim ANKARA, 12 (Hususi) — Memleket dahilinde hazırlanarak tuzlu ve salamura helinde ihraç 6- dilen balık, zeytin ve peynir için | sarfedilen tuzun kilosu başına beş Kâbii elçiliği MemduhŞevket beyin tayini muhtemel ANKARA, 12 <Hususi) — Riyaseti cümhur umumi kâtipliği » ne tayin buyurulan Hikmet Bey - den münhal kalan Kâbil büyük el- çiliğine Elâziz meb'usu Memduh Şevket Beyin tayin edileceği söyle- niyor. Paramızın kıymetini koruma kanunu ANKARA, 12 (Hususi) — Türk parasının kıymetini koruma, kanununun üç yıl daha temdidi hakkmdaki lâyihayı iktisat encü - | meni kabul etti, Lâyiha Cumartesi Kuruş prim verilmesi hakkındaki | günü Mecliste müzakere edilecek. lâyihayı gümrük ve inhisarlar en - cümeni kabul etti. Bu lâyihada tir. Cumartesi günü mecliste müzake - re edilecektir. Afyon mukavelesine iştirakimiz ANKARA, 12 (Hususi) — tirakimiz hakkındaki karar harici- ye encümeninde kabul edildi. Izmir sanayie'lerinin dilekleri IZMIR, iz (Hususi) — Sanayiciler bugün Ticaret odasın- da toplanarak dileklerini tesbit et- iler. İptidai maddelerin daha çok pt istiyorlar, İzmir 300 bin iira borç aldı İZMİR, 12 (Hususi) İzmir için 300 bin liralık istikraz akti mukavelesi bugün vali Kâzım Paşa ile Emlâk Bankasi umum mü- dürü Saffet Bey arasında imza - landı. Bu para ile İzmirin mühim nafia işleri yapılacaktır. Birinci umumi müfettişlik Dahiliye müsieşarının tayin edileceği söyleniyor ANKARA, 12 (Hususi) — İstanbul meb'usluğuna seçilen İb- rahim Tali Beyin yerine birinci u- mumi müfettişliğe, dahiliye müs » teşarı Hilmi Beyin, dahiliye müs- teşarlığma da birinci müfettişlik başmüşaviri eski İstanbul vali mu - avini Fazlı Beyin tayin edilecek - lerinden bahsolunuvor Malıye vekâ'eti Muhtelif kelewyelerin ! orç- larını ödemek için tah- sisat istiyor ANKARA, 12 (Hususi) — Kayseri ve Samsun belediyelerile Samsun sahil demiryolları ve Sey- risefain idareleri rı istik- ralli ie kz sake hi yemekiişlerdir. “Bü “iikrazlara Maliye vekâleti kefil olduğu için bu paraların maliyece ödenmesi zaruri olduğundan Maliye vekâ - leti bu iş için meclisten fevkalâde tahsisat istemiştir. Verilecek para 906.461 Hi-aer, Devlet «ankası hisseleri için ANKARA, 12 (Hususi) — Cümhuriyet Merkez Bankası hisse senedi mübayaa bedeli olarak dü- | | yunu umumiye bütcesine 1.500.000 ; liralık tahsisat konulması hakkın- daki lâyiha meclise verildi. Halkevleri mütettişliği ANKARA, 12. (Hususi) — Cümhuriyet Halk Fırkâsı Samsun vilâyeti idare heyeti reisi Şerafet - tin Beyin Halkevleri müfettişliğine yerins'de Antalya meb'usu doktor Nazifi Şerif Beyin tayin edilecek- leri söyleniyor. Kâzım paşa Hz. seyahate çıkıyor ANKARA, 12 (Hususi) — B.M. M. reisi Kâzım Paşa Hz. meclisin tatilinden sonra, hafta i - çerisinde istirahat etmek Üzere Mersine gidecektir. Izmirde elektrik fiatları IZMIR, 12 (Hususi) İzmirde elektrik fiatleri çok yük- sektir. Vekâletin emri üzerine, ta- i ife komisyonu hafta içinde top - İonarak fiatleri tetkik edecektir. Izmir man faturacıları IZMIR, 12 (Hususi) Buradaki manifatura tüccarları köntenjan listesinde kendilerine az ithaline müsaade “edilmesini, iki hisse bırakıldığından bahisle ikti- defa muamele vergisi alınmaması” | sat vekâletine telgrafla şikâyette bulundular, 13 Kânnnusani 1933 > Kapanan bir ban- kanın alacaklıları PA GER Türk licaret ve Sanayi Ban- kası bir sene evvel çalişmaktan vaz geçmişti. R , Bu karar üzerine Bankanın alacaklılar: toplanarak bir tas- “ fiye hayeti seçmişlerdi. Bu he © yet faaliyetini bitirmiş ve bütün alacaklılara faaliyet neticesi hak» kında malumat vermek için bir davet yapmıştır. Bunun üzerine dün Ziraat Bankasının Karaköy şubesinde 300 den fazla alacaklı toplan- mıştır. Evvelâ okunan tasfiye beyeti- * nin raporunda konkordato ya- pılması teklif ediliyor ve Ban- kaya ait emâkin alacaklılara verileceği bıldıriliyor, Cenevre Hankasına olan bir milyon bor- cun ödenmesi şekli hakkında ma'umat veriliyordu. Söz alan Ali İhsan paşa ala- caklılara terk olunan emlâkin temlik suretile verilmesini is e- miştir. Ayni zamanda top'ana- cak ilk paradan bin liraya kadar olanların paralarının ödenmesini, Ziraat Bankası ile Iş Bankasımn eh sonra ölacaklarım almasını teklif etmiştir. Bazı hatiplerin söz etinden sonra Ziraat Bankası müdürü Ahsen Hey tasfiye he- yetinin faaliyetini izah etmiş ve wevcut gayri menkul emlâk be- delinin alaca'lılara bilhassa Ce- nevre Bankasına o'an milyonluk borca kâli geldiğini söy.emiştir. Neticede tasfiye heyetinin kon kordato teklifi ufak tadıdtla kabul edilmistir Ankarada” Yeni bir ilim mües- sesesi vücuda geliriliyor ANKARA, 12 (A.A.) — Leip- zig darülfünunu rektörlüğünde bu- tunmuş ve halen Leipzig darülfü - aunu ziraat iktısadiyatı enstitüsü müdür ve profesörü Her Regierun- gsart Falke ziraat enstitülerindeki tetkikini o bitirmiş, tabii ilim - ler fakültesi, ziraat fakültesi, bay- tar fakültesi ve ziraat san'atleri fa- kültesinden . teşekkül edeçek olan bu ilim müesseselerinin rektör st » fatile idaresini ziraat * iktısadiyat profesörlüğünü kabul etmiştir. Ziraat ve tabit ilimler fakülte - leri için Almanyadan iki profesör celbine şimdiden teşebbüs edilmis- tir. ” ' Bunların Almanyada profesör unvanı kazanmış ihtisası ile tanm- mış profesörlerden olması esastır. Profesör Falke kontratını imza ettikten sonra ailesini almak üzere Almanyaya dönecek ve martta işe baslamıs olacaktır. z Ziraat vekâ'eti Buğday ambarları uçacak ANKARA, 12 (A.A.) — Ziraat vekâleti buğday silo ve ambarlar meselesini ehemmiyetle ele almış » ır. memleketin muhtelif yerlerin » de bu sene dört beş silo ve ambar yapılması kararlaştırılmıştır. Bu meselenin toikiki ve esaslarmın tesbiti için ziraat vekili Muhlis Be- yin reisliği altında bir komisyon