18 Ocak 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

18 Ocak 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

ON: HABERLE VAKIT' ın Hususi Ti raflağın Sirkeci - HaydarPş. Feribot nak'iyatı hakkında müzakereler ANKARA, 17 (Hususi) — Sirkeci ile Haydarpaşa arasında yolcu ve yük vagonlarının nakli için feribot işletilmesi işi etrafın- da Nafia Vekâleti diğer vekâlet - lerin mütalealarını sormuştur, Ve- Başvekil Pş. Bir Bir kaç güne kadar şehrimize geliyor ANKARA, 17 (Hususi) — kâletlerin mütaleaları anlaşıldık - | Başvekil İsmet Paşa Hz. bir kaç tan sonra, bu hususta bir İngiliz | güne kadar İstanbula gidecekler - grubile yapılan müzakereler et - | dir. rafmdaki vaziyet belli olacaktır. Başvekil Paşa, B. M. Meclisi ta - til devresinde bulunduğu için, bir Bursa orman müdürü müddet İstanbulda kalarak istira- ANKARA, 17 (Hususi) —| hat edecektir. Bolu orman müdürü Suphi Bey Bursa orman baş müdürlüğüne ta- yin edildi. Türk keresteciler birliği ANKARA, 17 (Hususi) — Türk keresteciliğinin terakki ve inkişafma çalışmak üzere burada Eskişehir meb'usu Emin Beyin ri - Dahiliye müsteşarı kim olacak ? ANKARA, 17 (Hususi) — Birinci umumi müfettişliğe tayin " edilen Hilmi Beyin yerine Dahi - liye müsteşarlığına, omülki- ye teftiş heyeti reisi Sabri beyin yasetinde bir “Türk keresteciler | tayin edileceği kuvvetle söylenil - İ mektedir. birliği,, teşkil edildi. Maarif veki imizin mühim beyanatı Yunan takımı maç yapacak İZMİR, 17 ( Hususi ) | Atinanın Apollon spor klübünün İ futbol takımı Şeker bayrammda buraya gelecektir. Yunan sporcu - ları burada iki maç yapacaklar al- | Bayramda İzmirde iki şa edilecek olan sergi binası için vekâletlerin ve alâkadar müesse - selerin mümessillerinden müte - şekkil komisyon ilk içtimamı B. sarruf cemiyeti reisi Küzım Paşs Hz.nin riyasetinde yapmıştır. mani e kaaekilarile kör $ Toplantıya; Dahiliye vekili, şı ER Şükrü Kays, Zireni vekili Muh - , lis, İnhisarlar vekili Rana, Anka izmir ticaret odasında m ez ee IZMIR, 17 ( Hususi ) —| cemiyeti reisi (Doktor Fuat, izmir Ticaret ve Sanayi Odasınm | Maarif vekâletinden Avni, Münir yeni idare heyeti azaları önümüz - deki hafta içinde seçilecektir. Hayri, Nafia vekâletinden mü- hendis Ali Talip, Ziraat bankasm- Sıvas-Erzurum demir) den Fazıl, Tiftik cemiyeti reisi yolu müzakeresi ANKARA, 17 (Hususi) — Sivas — Erzurum demir yolunun inşasına talip olan Amerikan gru- bile Nafıa Vekâleti arasında ya - pılmakta olan müzakerelere de - vam edilmektedir. Millet mekteplerinin faa'iyeti — Köy yatı mektebi pansiyonları — Yeni liseler — Mektep kitapları — muallimlerin tekaütlüğü ANKARA, 17 (A.A.) — Ma- Pek az masrafla en büyük ih- rif Vekili Dr. Reşit Galip Bey, | tiyaçlarımızdan birini karşılıyan Anadolu Ajansının muhtelif su - allerine cevaben şu beyanatı lüt - fetmişlerdir: bu teşkilât önümüzdeki yıl zar - fında daha ziyade genişletilecek- tir. Bunlarda ayni zamanda ço - “— Millet mektepleri faaliyeti | cukların kendi işlerini kendileri bütün vilâyetlerde devam ediyor. | görmeleri ve mevsimine göre seb- bazı Vilâyetlerin bu hususta sar - | zeleri muallimlerin idaresi altin fetmekte oldukları gayret takdir - ! da kendileri tarafından yetiştir - le karşılanan muvaffakiyetli ne « | meleri esası güdülmektedir. ticelere varmaktadır. Bu işe tam | hızımı vermemiş vilâyetlerin de ö - nümüzdeki haftalar içinde faaliyet lerini artırmak (o suretile geçen zamanı telâfi edeceklerini umu - yoruz. Gerek açılan millet mektep - leri gerek bu yıl bunlardan imti- hanla şehadetname © alacakların sayısı Şubat sonlarında belli ola- caktır, Köy mektepleri Köy mektebi yatı pansiyonları, mevcut köy mekteplerinin adedi- ni güder. Bütün köylerimizde ay- | rı ayrı mektepler açmağa, bugün ve daha epeyce bir zaman maddi imkân bulunmıyacağından gerek kurulmuş mekteplerden, gerek bundan sonra kurulacak olanlar - dan en geniş ölçüde istifade te - min edebilmek ve memleketi bir an evvel baştan başa okur yazar kılabilmek için almabilecek a - meli tedbirler arasında köy yatı pansiyonlarına ehemmiyetli bir mevki veriyoruz. Artvinde ve bil- hassa Antalyada yapılan tecrübe- lerden bu çığırda muvaffakiyete yürünebileceği hakkmda emniyet verici neticeler alınmıştır. Köy yatı pansiyonları, köylü çocuk la- rm haftalık yiyeceklerini çiğ ola- rak köylerinden beraberce getir - meleri esasına istinat eder. Bun - lar muallimlerin nezareti altın - da pansiyon hizmetine bakan köylü pansiyon anaları tarafın dan pişirilir, B. M. Meclisinde müzakere e- dilmekte olan hususi idareler ka- nununun vilâyetlere verdiği vazi- feler arasında köy mektepleri ya- tı pansiyonlarının ayni zamanda köylerimizde içtimai hayatın yük- selişi için de hayırlı müesseseler olacağına kanaatim vardır. Cenup vilâyetlerimizde yeni liseler Diyaribekir, Gaziantep, Antal- yada birer yeni lise açılmaktadır. Esas itibarile mevcut orta mek « teplerin ve liselerin tesisatı, teçhi- zat ve ders malzemesi kuvvetlen- dirilecek tedris ve terbiye esasla- rınt en iyi ve sağlam usüllerle ta. kip edebilecek hakiki mektepler haline getirilebilmeleri de yeni li- seler açmak derecesinde mühim işlerimizdendir. Tetkikatıma göre bugüne kadar açılmış olan orta mekteplerin ve liselerin yalnız ders malzemelerini tamamlamak | için 700 bin liradan fazla paraya ihtiyaç vardır. İlk tedrisattan umumt halk ter- biyesine, orta mekteplerden Da - rülfünuna kadar umumi maarif saahlarında tetkiklerim bitmiş ve yapılmasını lüzumlu gördüğüm hususlar hakkındaki notlar ta - mamlanmıştır. Şimdi talim ve ter- biye azaları ve umum müdürlerle birlikte bunların tatbikat sahasm- da yürütülmeleri için kanun lâ - yihaları, nizamnameler, talimat - nemeler hazırlamak üzere umu - iki pk) KEY mi toplanışlar halinde çalışma - ğa başlamış bulunuyoruz. ilk mektep muallimlerinin teksütlüğü İlkmektep muallimlerinin yıl - lardanberi sabırsızlıklarla ve he - yecanla bekledikleri tekaüt kanu- nu büyük millet meclisi encümen- lerinde ve umumi heyette mual - limler için devamı en derin bir hayırhahlıkla ve gelecek yıla kal- maması için müstaceliyetle, diğer işlere tercihan müzakere edilerek kabul olunmuştur. Bu suretle ilk mektep muallimlerinin istikballe- rine ait endişeleri tamamile silin- miştir. Memleketin ücra köylerin- de yarınki nesli en yüksek ve kuvvetli Türklüğe hazırlamak i - çin çalışan muallimlerin devlet ve millet mümessilleri nazarında en sevgili unsurlar sayıldığı bu ka - nunla bir kere daha gösterilmiş oldu. Muallimlerimizin kendile - rine karşı gösterilen bu büyük alâkayı fedakârca (çalışmalarını kuvvet ve kudretlerinin erebile « ceği en ileri dereceye kadar art - tırmakla ödiyeceklerinden emi « i nim. Mektep ki'apları Işi ve nâşirleri koruyacak bir şekil - de halli çarelerine varmak için kendi reisliğim altmdaki komis - yon her gün çalışmasına devam etmektedir. Devlet matbaası mü - dürü Hamdi Emin Beyi bu hu - susta izahat almak için Ankaraya çağırdık. Ayrıca nâşirlerin de şi- fahi ve tahriri izahlar aldık. Bir an evvel bitirmiye çalıştığı - mız tetkikler daha bir müddet sü- recektir, Yozgat meb'usu Süleyman Sırrı, milli iktisat ve tasarruf cemi yetinden Vedat Nedim Beyler iş- tirak etmişlerdi. içtimada; Ankarada, Ankara- Mühim bir karar Birinci teşrinden ANKARA, 17 (A.A.) — iktisat Vekâletinden tebliğ edilmiştir: 1 — Teşrinievvel 932 tarihinden | &vvel an konsiyasion olarak ecne hi memleketlere gönderilmiş ölen 931 veya dâhâ evvelki seheler mali sulünden tütünler hakkmda öşağı” da yazılı şartlar dairesinde muame le ifası kararlaştırılmıştır. 2 — Bu tütünlere ait aşağıda yazılı vesikalar ibraz edilmesi mecburidir. A — ihraç edildillerine dair gümrük beyannameleri ve ticaret odalarından verilmiş menşe şaha- detnameleri, B — 1 ikinci kânun 933 tarihine kadar tütünlerin, asıl ihracı yap * mış olan kimsenin tahtı tasarrufun da bulunduğuna dair banka, depo ve antrepo vesikaları ve iktrsat ve- kâletince şayanı kabul vesikalar, C — Tütünlerin 1 ikinci kânun 933 tarihinden sonra satılmış ol * duklarına dair vesika, 3 — Ikinci maddede yazılı vesika larm tütünlerin bulunduğu ve satı- şın yapıldığı mahallerdeki Türk konsolosluklarınca tasdik edilmiş bulunması şarttır. 4 — İkinci ve üçüncü maddeler- ide yazılı hükümlere uygun bulu nan tütün mukabilinde satış bedel- delleri kıymeti mikdarı kontenjan listelerine yazılı eşyadan konten * jan mikdarları ile mukayyet ol » maksızın memlekete ecnebi malı ithaline müsaade olunur. Satış bedellerinin cari fiatlara Mektep kitapları işinin (hem | uygun bulunduğunu iktısat vekâle | dıkları yerlerde halkımız, ii İ çocuk babalarını, hem müellifleri | tinin talebi üzerine alâkadarlar| i tevsika mecburdurlar, , 5 — Dördüncü madde mucibin ce memlekete kontenjan harici it - hal edilecek eşyanın kıymeti, mu amele vergisine matrah olan kıy Metten yalnız gümrük resmi tenzil olunarak bulunan kiymet olacak tır. 6 — Satılan tütünlerin bedelleri ne tekabül eden dövizlerin memle: kete ithal edilmeleri veya iktisat vekâletinin müsaadesi almarak bu dövizlerin memlekete ithal e - Ankarada sergi Binası önümüzdeki yıl içinde inşa edilmiş olacaktır ANKARA, 17 (A.A.) — İns! nm şerefile mütenasip bir | M. Me reisi ve milli iktisat ve ta - | tütünler mukabilinde de ecnebi mali ithaline müsaade ediliyor binasmın inşasma ittifakla gat meb'usu Tahsin, milli faadan Mitat, İmardan müh İrfan, Sanayi maadin bankasi. mum müdürü Sadettin, ten Münir Hayri, Vedat Beylerden mürekkep bir yon seçilmiştir. Komisyon derhal içtim başlamıştır. Haftada üç defa lanmak suretile serginin Anki nın hangi noktasında, ve ne kilde yapılacağmı tesbit edi derhal inşaata başlanılacaktır: Cümhuriyetimizin onuncu dönümü münasebetile gelecek Teşrini evvelde tertip edilec lan sergi bu binada hazırlan ve o gün ayni zamanda sergi B nasmm açılma merasimi caktır. evvel ihraç edilen” dilmek istenilen eşya bedellet mahsup edilmesi mecburidir. Bu mecburiyetin ifa edildi bat edilmedikçe ithal ediln teni aların güm: irükler ” ire müsaade edilemeğs “ 7 -- Bu ilân şeraitine uy kadar tahriren iktısat müracaat etmeleri icap eder. racaat tarihinden itibaren b zarfında vesaikin tedariki ve razı şarttır. 8 — Yedinci maddede müddet zarfında müracaat yenlerin bilâhare vuku bulacak racaatları mesmu olamaz. 9 — Idare merkezleri Tür haricinde bulunan veya Tü dahilinde bulunup ta serme; milli paradan gayri bir para de edilmiş olan, veya iktısat le hususi mukavele akdetmiş şirket ve müesseselere bu mui nin şümulü yoktur. * . | Gazi'nin Tetkil Seyahati KASE (Ba © “alemizden devami milletinin hali ve istikbali hayırlı bazı kararlar da -be bilir. ii Nihayet Gazi Hz.nin bü seyahatleri diğer bir cihetle leketi alâkadar etmektedir. kü bu seyahatler dolayısile bâlâskârımızın yüksek lerine karşı hissettikleri merbuliyet ve min rini istedikleri. gibi izhara ve fırsat bulabilmektedir. Çok temenni ederiz Kİ Reisimiz afiyet ile başladı” seyahatten memnuniyetle neceklerdir. Çünkü bu yet candan âşık olduğu necip milletini biraz dabs biraz daha mes'ut tir, > Mehmet