18 Ocak 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 9

18 Ocak 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 9

beam SEAN PA Ramin minen ŞE SsE TLB PE Gümrüklerdeki malların takasla ithali düşünülüyor Iktısat vekâletinden dün İhra- cat Ofisine şu tamim gelmiştir: 1 — 16 ikinci teşrin 1931 tari- hinden 1 Eylül 1932 tarihine ka - dar Türkiye gümrüklerine gelmiş olup ta memlekete ithal edilmi - yerek gümrük antrepo veya depo- larında beklemekte bulunan €ş - yanın tasfiyeye tâbi tutularak ta- kas tarikile memlekete ithalleri - ne müsaadesi düşünülmektedir. 2 — Birinci maddede yazılı €şyanm memlekete ithallerine mukabil memleket mahsulât veya mamulâtından ne gibi mahsul ih- raç edilmesi lâzım geldiği ve bun- ların tâbi bulunması icap eden hükümler ayrıca ilân edilecektir, 3 — Bu prensiplerin ilânna intizaren alâkadarların 933 sene- si şubatmın birinci ogününe ka - dar doğrudan doğruya iktısat vekâletine veya vilâyet makamla- rma tahriren müracaat eylemele- ri icap eder. Bu müracaatlardan malların mübayaa tarihlerile cins ve miktar ve kıymetleri ve gel - diği memleketlerle elyevm hangi gümrüklerde bulunduğu tasrih e- dilmelidir. 4 — Şubatın birinci gününe kadar müracaat etmiş o olanlarm bilâhare vuku bulacak talepleri nazarı itibara alınmıyacaktır. Vekâletin bu tamimi derhal tacirlere bildirilmiştir. Bu ta- mimden haberdar olan tacirler vekâletin kararmdan çok mem - nun olmuşlardır. Memleketimize giren süt! Ziraat memleketi olduğunu her frsatta söylediğimiz memleketi - mize son iki senede şekersiz ve şekerli olmak üzere takim edil - miş veya teksif edilmiş süt ithali çoğalmıştır. © 1930 senesinde ithal edilen şe- kerâiz süt miktarı 1694 lira kıy - metinde 3.677 kilo iken bu mik - tar 1931 senesinde 4,154 lira kıy- metinde 10,396 kilodur. Ithal edilen şekerli süt ise 1930 senesinde 9 bin lira kıymetinde Beyoğlunda Rumeli banında parasına tama edilerek öldürülen Madam Evantiyanın öldürülme - sinden maznun bulunan şoför mu- avini Sokratla suça iştirakten maznun Todorinin muhakemele « rine, beş şubatta İstanbul ağırce- za mahkemesinde başlanacaktır, Atinaya kaçan ve orada yaka- lanan Yani hakkındaki tahkikata Yunan adliyesince devam olun - maktadır. Kai Talebe rehberi hazırlanıyor Maarif vekâleti, “talebe rehbe - ri,, hazırlamağa başlamıştır. Bu rehberde bütün Türkiyedeki mek- “teplere kayıt ve kabul muamelele- ri, şekilleri ve mektepler hakkında malümat verilecektir. Rehber mayıs ayında bütün ta- lebelere ve velilere tevzi edilecek bu suretle ilk, orta, yüksek mek - teplere birmek istiyenler bu rehber den istifade edecektir. 16.349 kilo iken 1931 senesinde 12.607 kiloya yükselmiştir. Parça halinde ise 1930 sene - sinde 80.313 lira Okıymetinde 99.303 kilo ve 116.065 lira kıy - metinde 170,591 kilo süt ithal e- dilmiştir. Öğrendiğimize göre bir müte- sebbis, bu rakkamlar karşısında Karsta süt teksif fabrikası aç- maâğa karar vermiş ve müsaa « desini almak için hükümete mü- Tâcaat etmiştir. 11 aylık ticaretimiz İhracat Ofisi Türkiye ile man- da altmda bulunan memleketler arasmdaki 932 senesi Il aylık iktisadi Oo münasebetleri tesbit etmiştir. Hazırlanan bir istatistiğe na- zaran 932 senesi 11 ayı zarfında Fransız madnası altında bulu - nan Suriyeye ihracatımız 3 mil- yon 220.724 lira ve ithalâtmız 1.313.136 liradır. İngiliz manadası altında bu - lunan Filistine 11 aylık ihraca- tımız 917.019 lira o ve ithalâtı - mız 16.685 liradır. Ayni müd - det zarfında Iraka O ihracatımız 97.006 lira ve ithalâtımı 9,812 lira idi. Bu suretle bu memleketlerde 11 aylık ithalâtımızın yekünu 1.239.813 ve ihracatımızın yekü - nu 4.234.767 lira olduğu anlaşıl- maktadır. ölçüler kanunu 26 Mart 931 tarihli ve 1782 numaralı ölçüler kanununun 28 inci maddesi hakkındaki kanun alâkadar makamlara tebliğ edil - miştir, Bu madde aynen şöyledir: Madde 28 — Bu kanunda ya - zılı bulunan ölçülerden hangile - rinin hangi tarihten itibaren mec- buri olarak tatbik edileceği icra vekilliği heyeti kakarile tayin olu- nur, Ancak 933 senesi birinci kâ- nununun 3İ inci gününe kadar bu ölçülerin tamamen ve mecburi ola rak tatbik edilmiş olması şarttır. Rumeli hanı katil- Yeni bir otomobil lerinin muhakemesi plâkası teklifi Bir zat dün Belediyeye mü - racaat ederek yeni şekilde ve çok işe yarar bir otomobil plâkası yaptığı ve bunun ihtira beratmı aldığını söylemiştir. Bu zatın plâ- kaları biraz büyük olmasına rağ- men içlerinde elektrik fenerleri vardır ve gece yandığı zaman plâkanın üzerindeki büyük nu - maralar iyice okunabilmektedir. Şimdiki plâkalarda numaralar u - fak olduğu gibi bir teneke üzeri- ne yazıldığından geceleri okuna - mamakta ve bir kaza vukuunda kaçarken numaraları iyice zaptet- mek imkânı hasıl olamamaktadır. Bundan başka bu zatın plâkala « rmm yanımda bazı işaretler var- dır ki bunlarda otomotik bir $e- kilde işlemekte ve gidilecek isti « kameti göstermektedir. Plâkalar « dan iki nümune dün belediyeye getirilmiş, daimi encümene ve - rilmiştir. Belediye tetkikat yapa » cak plâkalar beğenilirse taksile « re konulması mecburi tutulacak - tır. | iktisadi Haberler J Gazi Hz. Eskişehirde iken.. ESKİŞEHİR, 16 (Hususi) — Günlerdenberi Büyük münciyi büyük bir iştiyakla bekliyen halk sabahın karanlığından itibaren şehrin ana caddelerini iki taraflı doldurmuştu. Köylerden gelen binlerce at- lar ve Çifteler çifliği harası co- keyleri de istasyondan (itibaren sıra ile bu yollar üzerinde dizil - mişlerdi. Gazi Hazretlerinin teşrifleri büyük bir sabırsızlıkla bekleni » yordu. Bu arada büyük müncinin yolları üzerinde bulunan hava is- | tasyonunda tirenden inerek hava kıtaatını gezdikleri haberi | şayi oldu. Bu haber üzerine halkm su- ruru bir kat daha çoğaldı. Pek az bir müddetin mürurunu müteakip Gazi Hz.nin trenleri perona girdi. Uzun senelerin has- retini taşıyan Eskişehir (o nihayet sevgili Gaziyi bağrına bastı. Gazi Hz. ve refakatlerinde bulunan ik- tısat vekili Mahmut Celâl ve Kı. iç Ali Beyefendiler istasyonda Kolordu kumandanı (Naci Paşa, Halk Fırkası erkânr, vali İsmail Hakkı Bey, Temyiz mahkemesi heyeti kiramı, belediye reisi Kâ - mil, jandarma kumandanı Tur « gut Şevket, Polis müdürü Ahmet Beyler ve banka müdürleri, Tica- ret odası, ticaret ve zahire borsa- sı heyeti ve esnaf cemiyetleri ta- rafından hararetle karşılandılar. Gazi Hz, istasyondan çıkınca Askeri hastahane binası önüne kadar yürüdüler ve oradan açık otomobillerine binerek Kolordu kumandanlığını, Vilâyet konağı - nı, Temyiz mahkemesini, bele - diyeyi, diseyi ziyaret ederek Halk Fırkası binasına döndüler. Fırka binasında biraz istirahat ve öğle yemeğini müteakip refa - katlerinde bulunan heyetle tekrar hava kıt'alarını ve şehri gezdiler. Gazi Hz.nin gezdikleri cadde- ler üzerinde Obekliyen binlerce halk taşkm tezahürlerine de- vam ediyorlar. Gazi Hz. Eskişehirde Akşama kadar ikamet buyurarak gece sa- at 18 de tetkik seyahatlerine de- vam edeceklerdir. M.Ş. Kütahyada hazırlık KÜTAHYA, 17 (A.A.) — Ya: kmda Büyük Gazisine kavuşa - cağını duyan Kütahya halkı se - vinç içindedir. Gazi hazretlerini istikbal için hazırlıklara devam edilmektedir. Balıkesirde hazırlık BALIKESİR, 17 (A.A.) — Reisicümhur Hz.nin Eskişehir ve Bursadan sonra Balıkesiri teşrif edecekleri haberi o burada derin bir sevinçle karşılanmıştır. Halk büyük reisin geleceği günü sabır- sızlıkla beklemektedir. O günü büyük bir bayram halinde kutlu - lamak için hazırlıklar yapılmak - tadır. Bekir Sami Beyin cenazesi Sabık Hariciye vekili ve sabık Tokat meb'usu Bekir Sami Beyin cenazesi dün Kurtuluştaki evinden kaldırılmış, Teşvikiye camiinde na mazı kılınarak Maçka kabristanm da hazırlanan metfene tevdi edil - miştir, Cenaze merasiminde, Hariciye vekâleti namma vali muavini Ali Riza Bey hazır bulunmuştur. “ Sahte Dişlerini bir dişçiye giderek tedavi ettirmek mecburiyetinde kalmıştı. İntizar salonunda güzel, bir genç kız fotografı gördü. Ka- rıştırdığı bir gezetede, Dandanen dış macunu firmasının, Danda « nen diş macunu ile bakılmış gü- zel dişlere malik kadınların gön- derecekleri fotograflar arasında yapılacak müsabakada kazana - cak olanın bedava Rugen ban - yolarına kendi hesaplarına gön - derileceğini ilân ettiğini o gördü, dişinin şiddetli ağrısma rağmen Friç Garreis neşe'sini kaybetme - di ve bulduğu fotografı, vakit kaybetmeksizin bu güzel diş mü- sabakasına gönderdi. Sahipleri Abel ve Şmit olan Dandanen firmasından, bu fotog- raf sahibi olan küçük Mükenhav- zen köyünden Matmazel Vanda Bilt, Binz'de dört hafta geçir - mek üzere gidip gelme bir bilet aldığı zaman ne kadar hayrette kaldığını takdir edersiniz. Bu ümit olunmaz saadetin na- sıl olup ta başına geldiğini bir türlü anlıyamamakla beraber da- veti bittabi kabul etti. Böyle ce Vanda Bilt “Vü sür mer,, pansiyonuna geldi ve az zamanda bütün cemiyetin nazarı dikkatini kendine çekti. Bilhassa bu dikkat, onun milyonerler mil- yoneri Venderbiltin kızı oldu şa- yiası çıktıktan sonra daha ziyade arttı; Vanda bunu #alsipn #iza da faydası olmadı ve Vanda Bilt is- mini dolar babası bir prensesin ismini saklamak için kullandığı bir namı müstear telâkki edildi. Bu telâkki üzerine genç kız yırtabilmesi imkânı olmıyan bir yalan ağına gittikçe daha fazla sarıldı. Her adımını hesapsız pes reslişkârlar takip ettiler. Ve hattâ bunlar arasında lâtfüna nail ol - mak istiyen bir Acem prensi bile vardı. Kendisine mütemadi mü - lâzemette bulunanlar (o arasında bilhassa, biribirile daimi ihtilâfta olan Dandanen firmasının iki re- fiki: Abel ve Şmit vardı. Şmit ev- lidir, fakat tatlı refikası onu dai- ma yakından takip etmediği za « Cıgaralarımızın Romanya sürümü İnhisarlar umum müdürlüğü mamul sigaralarımızın Romanya | da satışı için ecnebi bir grupla anlaşmış ve bir mukavele hazır - lamıştır. Mukavele yakında imza edilecektir. İnhisar idaresi mukavele mu - cibince sigaraları, maliyet fiatına bir miktar kâr ilâve ederek gru - pa verecek, grup bunları Roman- yada diğer ecnebi mallarına re » kabet edebilecek bir fiatla sata - caktır. Grup ayni zamanda Ro- manyada Türk tütünlerinin rek » lâmını yapmağı ve Türk tütünle - rinden başkasını satmamağı ta - ahhüt etmektedir. Grup bunun için teminat ta vermektedir. Mukavele beş sene içindir ve teatisi tarihinden itibaren üç ay içinde tatbik edilecektir, İnhisar müdürlüğü mukaveleyi (o feshet - mek hakkına sahiptir. Artistik Sinemasında : 18 Küresi 1938. Mi'yoner | manlar şöyle bir sıçramakta mah zur bulmaz, Abel bekârdır. Ve refikinin her fırsatta o Vandanı8. yanında karalamağa çalışmaktır. dır. Ve gene bunlardan Abek Vandanın bir milyoner kızı te” lâkki edilmesinden istifade kendine bunu bir sermaye itti! etmek istemektedir. Bunun düşündüğü çare Vandanın b ; bir nam altında bir oemrihayif temsilinde oynamasıdır. Bu su * retle iş günden güne karışm başlar ve vaziyetin şu şekli aldı ğmı gören Garreis fena bir neti ceden korkarak bizzat oraya lir. O, fotografını gördüğü and Vandayı sevmiştir. Şimdi, kendisine daha lâtif görünm Maria Solveg dir. Ona beyanı mazeret ve talap atmalı istemeltndlir. Mala sef, kız aşkını ne dinlemek ne di bilmek ister, Nihayet işlerin tarzı cereya nmdan Vandanm bir sergüzeştç olmasından şüphe olunur. O za man Garreis kıza kefil olur v& bütün fedakârlığı yapmağa âma bulunduğunu beyanla kızı tevki” edecek polisin bu hareketine mü” manaat eder, Abel ve Şmit üçüncü bir şah” sın başlarının tacı ettikleri kı?! mes'udiyet tebessümlerine gözlerile bakarlar, *#* Bu film 19 Kânunusani Per şembeden itibaren Artistik sine masında gösterilecektir. Küçük Çekmecede kahvesinde tabancasını i rırken ölüme sebep olm suçlu Ahmedin muhakem. dün İstanbul birinci ceza m kemesinde bakılmıştır. Tabancanın birdenbire alması neticesinde çıkan kahveci Yaşara isabet etn Yaşar derhal ölmüş. altı yaşındadır. , Dünkü muhakemede umumi ceza istemiş, m karara kalmıştır. —— e) Hukuk talebesi davet i Hukuk talebesi ni 4 Geçen hafta toplanan kosiii9i seriyet olamadığından 20” Cuma günü saat 14 te toplanılacaktır. Bütün asli gelmeleri rica olunur. N.